Hop til indhold

Spondylose


Gæst Beaglepack
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at der er noget kørsel for dig, men jeg vil alligevel anbefale dig en tur til magtor - Christian har hjulpet en anden beagle jeg kender med spondylose. Og han sælger et tilskud der indeholder både glucosamin og MSM. Jeg kan ikke huske hvad det hedder og hvor det er fra, men vil gerne undersøge det...

 

ja eller en anden massør.

 

kender en golden med svær spondylose som christian retter på en gang i mellem. han har iig haft en akut tur med store smerter hvor han ikke kan lægg sig ned eller komme op i sofaen. Smertestillende og en tur til chrtistian og han virker igen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack
Åbnede han munden på vid gab?

 

Nej det syntes jeg ikke - hmm altså han halsede en del sikkert på grund af smerterne - han savlede - ville ikke spise - og stod sådan meget spændt ligesom i en bue. Han fik målt sine infektions tal og der var ikke tegn på infektion. Han havde heller ikke feber. Så dyrlægen formodede det var grundet smerter, han reagerede som han gjorde.

 

Jeg syntes jo heller ikke alderen kan passe - Charlie er 9 år bliver 10 til efteråret.

 

Han begyndte at hænge lidt igen her hen under aften, - så han fik den anden halvdel af den pille ration han skulle have i dag. Jeg snakker med dyrlægen igen i morgen, så må jeg se hvad han siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Du må snakke med dyrlægen. Beagle pain syndrome optræder oftest hos helt unge hunde under et år..... Jeg kan ikke se, hvor gammel Charlie er?

 

Der er form af sygdommen der hedder GME som optræder hos ældre hunde... Den skulle reagere bedre på behandling.....

Du får lige et link, hvis du ikke allerede har det....

 

http://www.beaglepro.com/Beagle_Pain_Syndrome.html

 

---Men det er jo en slags meningitis... Der hjælper cartrophen nok ikke... :shock:

 

Charlie er 9 han bliver 10 til efteråret.

Tak for link :-D - det er en grim sygdom:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det syntes jeg ikke - hmm altså han halsede en del sikkert på grund af smerterne - han savlede - ville ikke spise - og stod sådan meget spændt ligesom i en bue. Han fik målt sine infektions tal og der var ikke tegn på infektion. Han havde heller ikke feber. Så dyrlægen formodede det var grundet smerter, han reagerede som han gjorde.

 

Jeg syntes jo heller ikke alderen kan passe - Charlie er 9 år bliver 10 til efteråret.

 

Han begyndte at hænge lidt igen her hen under aften, - så han fik den anden halvdel af den pille ration han skulle have i dag. Jeg snakker med dyrlægen igen i morgen, så må jeg se hvad han siger.

 

Jeg mente om dyrlægen åbnede hans mund helt op? Det er en af måderne at tjekke for neck pain.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja eller en anden massør.

 

kender en golden med svær spondylose som christian retter på en gang i mellem. han har iig haft en akut tur med store smerter hvor han ikke kan lægg sig ned eller komme op i sofaen. Smertestillende og en tur til chrtistian og han virker igen;)

 

Jeg ville gå efter en der kunne KST og eller osteopati hvis det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg mente om dyrlægen åbnede hans mund helt op? Det er en af måderne at tjekke for neck pain.

 

Ja det gjorde han faktisk - men det var ikke noget jeg skænkede en tanke dengang - såå

 

Det er jo så heller ikke neck pain Charlie har - det ved vi jo nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Her lige en kort opdate på Charlie.

 

Det går langsom fremad - men det går da heldigvis i den rigtige retning. Ro og varme, små korte ture og smertestillende har gjort at han lige nu på en skala fra 1-10 ligger på et 6 tal.

 

Han bruger ikke bagbenene - sådan forstået at han undgår at skrabe bagud når han har lettet ben. Han har ikke på noget tidspunkt villet hoppe op i vores lave vindueskarm eller i stolene som beaglerne benytter. Han foretrækker kurvene der står på gulvet og allerhelst den lige op af mig.

 

Jeg har igen været i kontakt med min dyrlæge - da vi løb ind i et andet problem - nemlig forstoppelse af en af de lidt mere slemme slags. Så i går eftermiddags måtte jeg give Charlie et lavement - og det har så haft sin virkning nu. Hans appetit er ikke så god, men det lykkedes at få ham til at spise lidt.

 

Til morgen hang han knap så meget i bagparten som de seneste dage, og jeg syntes han gik lidt bedre da han var ude i haven. Jeg har valgt at dele hans smetestillende op til to gange pr dag da jeg syntes det har en bedre effekt.

På mandag skal jeg igen snakke med dyrlægen og så vil han vurdere om Charlie skal over til et kontrol besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Tak for opdateringen. Det er da dejligt at det går lige så stille fremad. Det har helt sikkert også hjulpet på hans velvære, at der er kommet gang i maven igen.

Kæmpe krammer til jer alle sammen :ae:

 

tak :bighug:

Ja heldigvis er maven gået i gang - men Charlie har desværre problemer med at tåle det smertestillende han får. Han har ingen appetit og det er vigtig han spiser da det jo også er en del af "helbredelsen" - han piver og er små ked hele tiden. Til morgen havde han lidt blod i afføringen - så jeg skal snakke med dyrlægen i morgen om han ikke kan få noget andet medicin.

Han hænger stadig lidt i bagparten om morgenen - men er i dag begyndt at skrabe bagud når han letter ben. Han går pænt derud af og er også kravlet op i en lav stol vi har stående. Så der er da tegn på små forbedringer. I dag skal vi pille det smertestillende plaster af, som han har i lysken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Okay jeg har lyttet til flertallet - så jeg har bestilt Cortaflex hjem til Charlie.

De andre to må nøjes med Carnosan - for nu har jeg besluttet at forebygge - man kan jo ligeså godt først som sidst gøre noget ved det.

 

Der er ikke noget nyt om Charlie - ingen forandring - jeg venter på dyrlægen skal ringe til mig da Charlie ikke tåler de piller han får - det trækker mere og mere op til en begyndende tarm betændelse og det skal han fandme ikke også sloges med :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Endnu en opdate til de som følger med.

 

Dyrlægen har bedt mig stoppe brugen af Dolagis pillerne da Charlies mave ikke har det så godt. Det kan være en bivirkning af det der carprofen stof der er i pillerne. Min bedre halvdel skal lige drible forbi Strib og hente noget flyende "pasta" i en engangs sprøjte som jeg skal give Charlie. Det skulle ligge en beskyttende hinde i maven på ham.

I morgen over middag kører jeg ham over til kontrol besøg - så dyrlægen kan vurdere hvordan det hele ser ud. Han har snakket om Charlie evt. skal have binyrebark hormon i stedet.

Her til eftermiddag var han i lidt bedre form og vi har gået en tur på 35 min. han hang dog lidt i bagkroppen på de sidste 5 min. før vi var hjemme.

 

Min bestilte Cortaflex er nu på vej fra England!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke den flydende pasta er pro-kolin... Det er et tryllemiddel når en hund har mylderbæ..

 

Binyrebarkhormon er osse et tryllemiddel..... men knap så uskadeligt.

 

Men det kan jo være nødvendigt. Det vigtigste er, at Charlie får det godt. Og måske behøver han kun binyrebarkhormon i kort tid.

 

Det er da flot, at han kunne gå en tur nogenlunde ubesværet i over en halv time..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Mon ikke den flydende pasta er pro-kolin... Det er et tryllemiddel når en hund har mylderbæ..

 

Binyrebarkhormon er osse et tryllemiddel..... men knap så uskadeligt.

 

Men det kan jo være nødvendigt. Det vigtigste er, at Charlie får det godt. Og måske behøver han kun binyrebarkhormon i kort tid.

 

Det er da flot, at han kunne gå en tur nogenlunde ubesværet i over en halv time..

 

Nej det er ikke pro kolin. Charlie har appetitløshed og blod i afføringen så det er noget mixtur som hedder Antepsin - som jeg har fået i sådan en "sprøjte" han skal have 3 ml x 2 x daglig 3-4 dage.

Det er et middel man anvender til akutte tilstande i maven herunder mavesår, kartar, opkastninger og lign.

Så ser vi hvad dyrlægen siger i morgen.

I aften står den på operation "plaster" Vi kan simpel hen ikke få plasteret af ham og han skriger bare jeg tager ved det. Så har købt noget baby olie for at se om jeg kan bløde plasteret op med det. Hans hud er rød og irriteret så det er på høje tid det kommer af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja så kommer der lige en ny opdatering.

Charlie har været i kontrol besøg i dag hos dyrlægen.

 

Han har i den forgangne uge tabt ½ kg. grundet mave/nedsat appetit/smerter/kvalme problemer. Dyrlægen gik ham grundig efter. Der blev målt temperatur, og hele kroppen blev gået efter for hvordan han reagerede ved at blive trukket og strakt ud. Nakke bevægeligheden blev også kontrolleret (pain syndrom) Dernæst blev han vurderet på hvordan han gik og stod på sine ben.

 

Den nederste del af ryggen gør stadig knuder - han gav sig nogle bestemte steder, men slet ikke som i onsdags.

Mave problemet med blod i afføringen kunne skyldes - at han 1) havde holdt igen, grundet smerter/kvalme - 2) at han ikke tålte pillerne (dolagis) - 3) en kombination af begge dele.

 

Han blev undersøgt i endetarmen og her kunne vi godt se han havde blod - desuden sagde dyrlægen han havde noget hårdt på vej derinde.

 

Charlie fik en kvalme stillende sprøjte - samt en antibiotika.

 

Dernæst blev hans maveskind behandlet da han har udviklet noget allergisk et eller andet over for det smertestillende plaster han havde på i 4 dage. Jeg fik det af i går ved hjælp af baby olie (det skal jeg altid have i huset fra nu)

 

Det videre forløb. Charlie skal have antibiotika de næste 6 dage, grundet maven. Han skal så have medrol for ryggen - og her måtte jeg løbende vurdere hvad han havde behov for - men jeg skal starte på 4 i morgen og så se om det derefter kan trappes ned. På mandag skal jeg ringe igen - måske skal han til en ny kontrol - men jeg skulle ringe hvis jeg havde behov for det før den tid.

 

Min egen vurdering er, at det er brugen af dolagis pillerne som har gjort at Charlie nu har blod i afføringen. Til morgen var han meget mere glad og i vigør fordi han ikke havde fået pillerne. Han hang dog lidt i bagkroppen - men ville gerne gå tur og havde i dag overskud til at følge med i hvem der gik på det modsatte fortov, studere fuglene - hvilket han slet ikke har gjort i flere dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Tak for opdateringen, det lyder som om det går fremad, selv om det er langsomt. Masser af kram :ae: herfra.

 

Tak :bighug:

Det går faktisk rigtig godt. Charlie har bare været så glad i dag. De der to sprøjter han fik i går har gjort underværker. I dag har han bummelummet uden blod. Om det skyldes medrol ved jeg ikke - han var jo på vej i bedring allerede i går aftes og han har altså kun fået 2 medrol piller i dag - 1 til morgen og 1 her i aften, og så det antibiotika dyrlægen har foreskrevet.

 

Han har gået en pæn tur på 45 min. her i formiddag, hvor vi lige var nede og vende i vores "område" - jeg ville se hvordan han gik på ujævnt terræn. Han gik lidt langsommere de sidste 5-8 min. men det er da kanon at det allerede går så fint fremad. Han får jo også Carnosan lige nu, mens jeg venter på Cortaflex - så måske det også har en indflyelse ?

 

Jeg er da noget mere fortrøstningfuld nu - så det skal nok komme til at gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Tro mig, medrol ER et mirakel middel ( hvis vi ser bort fra de alvorlige bivirkninger det kan have ved lang tids brug ). Da Tjaldur sidste år, ikke kunne stå på sine bagben og slingede rundt og rystede af smerte, der fik han stærk morfin i indsprøjtning dagligt, men er ikke i tvivl om at det var binyrebarkhormonen der hjalp ham på benene igen og at han 14 dage efter sprang rundt som om intet var hændt.

 

Tjaldur har også spondylose, du kan under min tråd i løst snak " misdannelse i ryggen " se en CT scannings billede af hans ryg, der kan du se spondylosen meget tydeligt i de to nederes ryghvirvler, men også hans diskusprolaps og slemt deforme bækken. Han skal nu igen på medrol for at dæmpe det.

 

Antepsin er godt, det får Tjaldur i pilleform ved kvalme og maveproblemer. Det plejer at tage hans kvalme hurtig.

 

Spondylosen falder nok til ro igen, om en måned er han måske sig selv igen. Det kan gå lidt op og ned med spondylosen, kiropraktik kan hjælpe godt til at løsne op, hvis han spænder. God bedring til ham, hepper på ham. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Tro mig, medrol ER et mirakel middel ( hvis vi ser bort fra de alvorlige bivirkninger det kan have ved lang tids brug ). Da Tjaldur sidste år, ikke kunne stå på sine bagben og slingede rundt og rystede af smerte, der fik han stærk morfin i indsprøjtning dagligt, men er ikke i tvivl om at det var binyrebarkhormonen der hjalp ham på benene igen og at han 14 dage efter sprang rundt som om intet var hændt.

 

Tjaldur har også spondylose, du kan under min tråd i løst snak " misdannelse i ryggen " se en CT scannings billede af hans ryg, der kan du se spondylosen meget tydeligt i de to nederes ryghvirvler, men også hans diskusprolaps og slemt deforme bækken. Han skal nu igen på medrol for at dæmpe det.

 

Antepsin er godt, det får Tjaldur i pilleform ved kvalme og maveproblemer. Det plejer at tage hans kvalme hurtig.

 

Spondylosen falder nok til ro igen, om en måned er han måske sig selv igen. Det kan gå lidt op og ned med spondylosen, kiropraktik kan hjælpe godt til at løsne op, hvis han spænder. God bedring til ham, hepper på ham. :vuf:

 

Jeg har lige læst tråden "misdannelse i ryggen" - og hold da fast han er hårdt ramt - stakkels ham og dig :megaked: Det ser rigtig grimt ud de knogler :shock:

 

Udover den begyndende spondylose ved korsbenet på Charlie er der ingen tegn overhovedet på at hans rygsøjle er ramt af noget. Faktisk har han en stærk ryg fik vi at vide ud fra røntgen billederne - han fik jo også for lidt tid siden taget billeder af sine albuer og skuldre - heller ingenting her.

 

Charlie har nu i en uges tid været på Carnosan - i går startede han op på Cortaflex hvor han den første uge får en dobbelt dosis. Siden mandag i denne uge er det gået gradvis fremad med ham. I går og i dag har han bare været i hopla og han er nede på 1 medrol om dagen nu.

Jeg er ikke i tvivl om at det er gluccosaminen som er ved at gøre sin virkning - og det tilskud stopper jeg aldrig med igen.

Hans mave er gået i orden og der er ikke længere blod i afføringen.

I går gik vi hele "området" rundt - han hyggede sig på hele turen nød at være i den friske luft og var bare så glad :hjerte: - Formiddags turen er stadig lidt kort - men jeg kan mærke han gerne vil.

Vi har besluttet selv at lade ham styre det her. Vi kan ikke rende rundt at forhindre ham i at hoppe op i sønnens seng f.eks. - Vi har set han selv er god til at styre og mærke efter - det så vi jo da han havde ondt og ikke kunne så meget - så lagde han sig i sin kurv i stedet.

Jeg har anskaffet en varmepude beregnet på dyr - den ligger han med om eftermiddagen når beaglerne alligevel hviler over middag. Varme og ro har hjulpet meget og så det her tilskud jeg er startet op på.

 

Jeg har lige kort talt med min dyrlæge her til morgen og han er super glad over de fremskridt Charlie viser. Vi har talt kort om foder da jeg spurgte ind til om det ikke ville være det mest smarte at Charlie kom over på et helt kornfri foder - grundet at foder med korn kan skabe betændelses tilstande i kroppen. Det var han faktisk enig med mig i - så det bliver næste skridt - at ændre foder. Darwin spiser jo mest kornfri - så det er noget jeg allerede nu kan begynde på med Charlie.

Udover det var det en god ide at holde ham varm - f.eks. når han skal gå tur i regnvejr - at give ham en let frakke på. Men jeg regner jo også med at Cortaflex vil gøre sin del til at øge bevægeligheden i hele kroppen på ham.

 

Jeg er naturligvis super lettet og glad over at det går så godt. Jeg ved jeg var skeptisk med hensyn til Cortaflex - nu har jeg så småt set hvad Carnosan kan gøre - så jeg glæder mig rigtig meget til at gå videre med Cortaflex.

Tusind tak for rådet Charlotte1970 og Luckyluna :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Ja det med at hoppe op og styrte rundt. Jeg har opgivet at forhindre Tjaldur i det. Jeg snakkede med dyrlægen om det på dyrehospitalet og han sagde at så længe han selv bestemte og styrede sine bevægelser, så sker der ikke skade. Det er straks værre ved leg med andre hunde, fordi han så ikke længere selv bestemmer sine bevægelser og at andre hunde kan tromle ham. Ligesom sporline er bandlyst, for han stormer jo frem i den og BANG så er linen ikke længere og han får nogen voldsomme ryk, hvilket jeg også gør. Så nu hedder det almindelig line eller løs og der opstår så et problem, fordi han ikke kan være løs. :damn: Det er nok det mest frustrende lige nu. Men ellers får han lov at te sig som han plejer. Ville ikke rende og skåne ham.

 

Jeg bruger back on track dækken også til ham.

 

Jeg har også forsøgt med canosan, men det er umuligt, for han NÆGTER at æde det, ligegyldig hvor meget leverpostej jeg kommer omkring pillen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Ja det med at hoppe op og styrte rundt. Jeg har opgivet at forhindre Tjaldur i det. Jeg snakkede med dyrlægen om det på dyrehospitalet og han sagde at så længe han selv bestemte og styrede sine bevægelser, så sker der ikke skade. Det er straks værre ved leg med andre hunde, fordi han så ikke længere selv bestemmer sine bevægelser og at andre hunde kan tromle ham. Ligesom sporline er bandlyst, for han stormer jo frem i den og BANG så er linen ikke længere og han får nogen voldsomme ryk, hvilket jeg også gør. Så nu hedder det almindelig line eller løs og der opstår så et problem, fordi han ikke kan være løs. :damn: Det er nok det mest frustrende lige nu. Men ellers får han lov at te sig som han plejer. Ville ikke rende og skåne ham.

 

Jeg bruger back on track dækken også til ham.

 

Jeg har også forsøgt med canosan, men det er umuligt, for han NÆGTER at æde det, ligegyldig hvor meget leverpostej jeg kommer omkring pillen.

 

Jeg bruger ikke piller (carnosan)til beaglerne men de her Pellets som nærmest ligner kaninpiller. Dem smider jeg bare oveni deres foder og så er det ædt. Charlie får så nu det her flyende cortaflex - som nærmest ligner en tyk sirup og det æder han uden problemer sammen med foderet.

 

Jeg har læst en del op på spondylose her de seneste dage og kan jo også læse mig frem til at kosten er vigtig at have in mente. Charlie har mest spist regal kombineret med golden eagle - men der er jo ris/havre/byg. Han fik en kort overgang royal canin - men det nægtede han så pludselig at spise - så vendte tilbage til de nævnte foder typer igen. Nu er jeg i dag startet op på at kombinere med wolfsblut - den med hestekød - da jeg har sådan noget stående som Darwin får lidt af engang i mellem. I næste uge kommer der taste of the wild sierra mountain hjem og så vil han begynde at få det - men jeg stille og rolig kører ham mere og mere over på kornfri.

Jeg ved så ikke om ris og den slags er værst - men nu vælger jeg at gøre det her. Charlie havde jo nogle kanon flotte infektions tal, men jeg vil hellere være sikker på at han er godt hjulpet af både foder som tilskud. Jeg stiler mod at gøre ham så smertefri som muligt af naturens vej - hellere det end han skal have en masse medicin, for det kan da ikke være godt i længden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...