Hop til indhold
Gæst Beaglepack

Spondylose

Recommended Posts

Gæst Beaglepack

Ja - så måtte jeg akut til dyrlægen med min ældste beagle, Charlie.

Charlie har haft noget halthed - hvilket jeg har nævnt i en anden tråd herinde - men hvor vi troede problemet sad i den ene skulder. Så har der været ro på en periode, hvor han blandt andet fik lidt smertestillende og så en periode uden piller hvor det for så vidt er gået godt.

I går bemærkede jeg at han haltede lidt på det ene forben - og i går eftermiddags da jeg sad ude på bænken og han hoppede op og sad med ryggen op af mig, bemærkede jeg at han ligesom ikke kunne styre det ene forben - det rystede og han havde svært med balancen. Da begyndte mine tanker jo at gå på langfart. I går aftes kom min yngste søn til at nusse ham stille og roligt ned af ryggen hvorpå han skreg op som en stukken gris og flygtede væk, ind i sit bur.

Natten forløb fint - men til morgen ville Charlie ikke komme ned, selvom jeg kaldte på ham - da han endelig kom - kunne jeg se den var hel gal. Han rystede, savlede og krummede sig sammen - havde tydeligvis meget ondt. Jeg ringede omgående til dyrlægen og kom over til ham i løbet af en times tid.

Her viste problemet så at det var den nederste del af ryggen. Jeg besluttede med det samme at han skulle røntgen fotograferes. Billederne viste en begyndende spondylose - lige i overgangen mellem korsbenet og rygsøjlen.

Charlie er nu sendt hjem med smerteplaster på - han har fået kraftig smerte stillende i sprøjte også. Jeg skal så begynde at give ham ekstra smertedækkende fra i morgen.

Jeg har fået ordre fra dyrlægen om at han ikke må springe, hoppe op eller så vidt muligt vride i kroppen fremover. Han må gå almindelige ture og fremtiden er måske smerte stillende ind i mellem, når han får anfald. Jeg skal informere dyrlægen fredag formiddag om hvordan det går - eller må han hitte på noget andet smertestillende.

Mit spørgsmål er om nogen af jer herinde har gode råd om gluccosamin tilskud - jeg har til nu givet Charlie tilskud af luposan gelenk - men det føler jeg ikke længere er nok.

Charlie skal - det har været planen nogen tid - overgå til er foder med ekstra tilsat gluccosamin, som jeg regner med han starter op på om et par dage.

æv for pokker hvor er jeg ked af det - det var lige en streg i regningen :megaked:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke sikker på hvad man kan få derhjemme af tilskud, men hvis du kan finde noget der har glucosamin, chondroitin og MSM, det skulle være en god kombination.

Og så har jeg haft vildt gode erfaringer med akupunktur. Min første dober havde spondylose og efter første behandling var hun fuldstændig sig selv igen og fik aldrig smerter igen. Hun fik akupunktur først hver uge, hvorefter vi trappede ned til en gang hver 4-5. uge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, det gør mig ondt for jer. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er smerterne værst i perioden de er ved at vokse sammen, så på andre tidspunkter end dér, skulle han ikke have så mange smerter.

Sender lige et :ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Beaglepack
Øv, det gør mig ondt for jer. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er smerterne værst i perioden de er ved at vokse sammen, så på andre tidspunkter end dér, skulle han ikke have så mange smerter.

Sender lige et :ae:

Tak :bighug:

Ja det er rigtig træls - men set i bakspejlet så har der så været en årsag til Charlies adfærd den senere tid. Nu kulminerede det så i går. Jeg er enorm lettet over at der nu er fundet en årsag så vi bedre kan forstå ham og hvorfor han reagerer som han gør.

Natten er forløbet fint han har sovet i en høj kurv så han har haft masser af varme omkring ryggen. Min dyrlæge har foreslået en varmepude eller lign. da varme generel er godt når de har et anfald - så det vil jeg begynde at kigge efter hvad jeg kan bruge.

Til morgen er han meget pjevset - han krummer lidt i ryggen - så jeg har givet ham en ½ pille da han jo skal ud og på wc her snart. Håber jeg lige kan gå en ultra kort tur med ham.

I morgen vil jeg lige høre dyrlægen hvordan jeg skal forholde mig til det smertestillende plaster han har i lysken og hvor længe det har en virkning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej nej:( Øv, hvor er jeg ked af det på dine vegne!

Har du overvejet Cortaflex? Det skulle være virkelig godt! Det kan bla. købes her: http://equine-america.co.uk/cortaflex-pet/shop/

Hvis du vil købe det, vil jeg gerne have en stor flaske flydende med, og så kan vi jo dele portoen. Send en pb hvis det har interesse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels dreng, det er sgu ikke sjovt.

Thailo fik det samme problem da han blev gammel (det er vist ret almindeligt at det lige er ved korsbenet det kommer) og jeg gav ham smertestillende hver dag. For det første for at undgå ubehag og for det andet at undgå at han begyndte at bevæge sig forkert. Jeg var hos Claus Sloth der anbefalede at jeg begyndte at cykle med Thailo, for at styrke musklerne, og som anbefalede guldakupunktur hvis det blev værre (det blev det så ikke før han blev så syg at han måtte aflives af andre grunde). Men det var min hund og det kan sikkert ikke bare overføres til andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Beaglepack
Stakkels dreng, det er sgu ikke sjovt.

Thailo fik det samme problem da han blev gammel (det er vist ret almindeligt at det lige er ved korsbenet det kommer) og jeg gav ham smertestillende hver dag. For det første for at undgå ubehag og for det andet at undgå at han begyndte at bevæge sig forkert. Jeg var hos Claus Sloth der anbefalede at jeg begyndte at cykle med Thailo, for at styrke musklerne, og som anbefalede guldakupunktur hvis det blev værre (det blev det så ikke før han blev så syg at han måtte aflives af andre grunde). Men det var min hund og det kan sikkert ikke bare overføres til andre.

Tak - ja det er da noget helt andet jeg skal sætte mig ind i. Jeg har dog besluttet at se hvordan det udvikler sig hos Charlie og så tage det derfra - jeg mener der jo ligesom ikke rigtig noget at gøre lige nu andet end at få ham på benene igen.

Charlie har ikke problemer i forhold til muskelmasse - han har en rigtig fin muskelmasse siger dyrlægen - men som du selv skriver må man prøve sig frem - der er jo ikke to hunde der er ens.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Beaglepack

Hmm - jeg er altså lidt loren over det der Cortaflex - jeg mener jeg kan ikke rigtig se hvordan det skulle hjælpe Charlies spondylose?

Jeg har været inde og pille deklarationen fra hinanden og efter min bedste overbevisning er det sådan noget muskelopbyggende. Glutamin og glutaminsyre er jo noget man bruger meget når man toptræner eller er bodybuilder :hmm:

Det jeg har brug for er noget betændelses dæmpende a la luposan gelenk altså noget med grønlæbet musling !

Jeg syntes også prisen er vildt overdrevet på Cortaflex i forhold til hvad det indeholder :oops:

Men det er dejligt det har hjulpet Luca :5up:- nu kan jeg ikke huske hvad der var med hende? :oops:

Jeg har snakket med min dyrlæge og han har anbefalet at jeg prøver Canosan - og jeg kan se at det ligner luposan lidt - så det er nok her jeg vil prøve mig frem først.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring til ham.

Mingus har også spondylose, dog kun med stivhed og ingen smerter. Han har været skæv i bækkenet, om det er pga. de store sår på bagbenene fra skab eller spondylosen, vides ikke. Men han har haft stor glæde af en osteopat og akupunktur. Desuden er hans netdækken fra Back on Track helt fantastisk, det bruges jævnligt og altid før og efter agility.

Jeg har luret på dette til Mingus, selvom han egentlig ikke duer til pulver: http://danskdyrehelse.dk/produkter/13-smertelindring/24-flexi-life-platinum/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm - jeg er altså lidt loren over det der Cortaflex - jeg mener jeg kan ikke rigtig se hvordan det skulle hjælpe Charlies spondylose?

Jeg har været inde og pille deklarationen fra hinanden og efter min bedste overbevisning er det sådan noget muskelopbyggende. Glutamin og glutaminsyre er jo noget man bruger meget når man toptræner eller er bodybuilder :hmm:

Det jeg har brug for er noget betændelses dæmpende a la luposan gelenk altså noget med grønlæbet musling !

Jeg syntes også prisen er vildt overdrevet på Cortaflex i forhold til hvad det indeholder :oops:

Men det er dejligt det har hjulpet Luca :5up:- nu kan jeg ikke huske hvad der var med hende? :oops:

Jeg har snakket med min dyrlæge og han har anbefalet at jeg prøver Canosan - og jeg kan se at det ligner luposan lidt - så det er nok her jeg vil prøve mig frem først.

Det er altså ikke korrekt. Cortaflex er glucosamin i mindre og lettere optagelse molekyler, så det virker som regel hurtigere og bedre end en masse andre produkter. Mine piger får det og jeg køber det i England hvor det er super billigt i forhold til herhjemme. Min hest får det også med succes. Sheila har spondylose, mysla slidgigt i hofterne og hesten også slidgigt i bagben.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Beaglepack
Det er altså ikke korrekt. Cortaflex er glucosamin i mindre og lettere optagelse molekyler, så det virker som regel hurtigere og bedre end en masse andre produkter. Mine piger får det og jeg køber det i England hvor det er super billigt i forhold til herhjemme. Min hest får det også med succes. Sheila har spondylose, mysla slidgigt i hofterne og hesten også slidgigt i bagben.

hmm ja, men jeg har vel lov at være skeptisk ? :hmm:Jeg har dannet det indtryk i forhold til det jeg har læst på nettet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må være lige så skeptisk som du vil ;-) Det var nu også bare for at fortælle erfaringer herfra.

Luca har en ledskade i det ene forben, som cortaflex er det eneste jeg kan se hjælper hende. Jeg har prøvet mange forskellige ting bla canosan. Men igen, det er lige som foder, hvad der dur på den ene hund, er ikke sikkert det dur på den anden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Spondylose er et problem for boxere. De kan få det i ret tidlig alder.

Her er en beskrivelse af en ganske ung boxer, der først får allergi og derefter spondylose. på side 16.

http://www.boxer-klubben.dk/log/medlemsblad/5-2013.pdf

Boxeren har rigtig god hjælp af at få indsprøjtninger med cartrophen, der styrker ledbrusken og skaber mere ledvæske i leddene.

Silke har fået det til sine gigt-led for et par år siden. Men hun kunne ikke tåle det på grund af hendes allergi. Det nåede dog at hjælpe alligevel.

Hunden skal have 4 indsprøjtninger med en uges mellemrum.. Og så skulle smerterne gerne forsvinde.

hvis de kommer igen, kan man give endnu en sprøjte. Eller forebyggende f.eks. hver halve år.

Det er ikke ret dyrt. Og ikke særlig besværligt. Så det var måske værd at snakke med dyrlægen om.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Beaglepack
Du må være lige så skeptisk som du vil ;-) Det var nu også bare for at fortælle erfaringer herfra.

Luca har en ledskade i det ene forben, som cortaflex er det eneste jeg kan se hjælper hende. Jeg har prøvet mange forskellige ting bla canosan. Men igen, det er lige som foder, hvad der dur på den ene hund, er ikke sikkert det dur på den anden.

Det er absolut ikke for at være besværlig at jeg skriver som jeg gør og det er dejligt at du har haft gode erfaringer med cortaflex.

Jeg ved af gode grunde ikke om det vil hjælpe Charlie - lige nu har jeg bare brug for et produkt som er betændelses hæmmende da hans spondylose (læs gigt) er i udbrud. Det er jo ikke selve spondylosen som er problemet, for den kommer man aldrig af med, da det er forkalkninger der danner sig - det er de ting som udløser et anfald - herunder nerver eller sener der kommer i klemme eller muskler der overbelastes og som danner betændelsestilstande, som er det væsentlige problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Beaglepack
Spondylose er et problem for boxere. De kan få det i ret tidlig alder.

Her er en beskrivelse af en ganske ung boxer, der først får allergi og derefter spondylose. på side 16.

http://www.boxer-klubben.dk/log/medlemsblad/5-2013.pdf

Boxeren har rigtig god hjælp af at få indsprøjtninger med cartrophen, der styrker ledbrusken og skaber mere ledvæske i leddene.

Silke har fået det til sine gigt-led for et par år siden. Men hun kunne ikke tåle det på grund af hendes allergi. Det nåede dog at hjælpe alligevel.

Hunden skal have 4 indsprøjtninger med en uges mellemrum.. Og så skulle smerterne gerne forsvinde.

hvis de kommer igen, kan man give endnu en sprøjte. Eller forebyggende f.eks. hver halve år.

Det er ikke ret dyrt. Og ikke særlig besværligt. Så det var måske værd at snakke med dyrlægen om.....

Jo da var da også en mulighed at snakke med dyrlægen om - det var en mulighed for Charlie. Desværre kan beaglen være disponeret for ryg problemer. Faktisk gik dyrlægens frygt først ud på om Charlie havde fået beagle pain syndrom, fordi han var så spændt og meget, meget smerte plaget da vi kom derover i går.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må snakke med dyrlægen. Beagle pain syndrome optræder oftest hos helt unge hunde under et år..... Jeg kan ikke se, hvor gammel Charlie er?

Der er form af sygdommen der hedder GME som optræder hos ældre hunde... Den skulle reagere bedre på behandling.....

Du får lige et link, hvis du ikke allerede har det....

http://www.beaglepro.com/Beagle_Pain_Syndrome.html

---Men det er jo en slags meningitis... Der hjælper cartrophen nok ikke... :shock:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja - så måtte jeg akut til dyrlægen med min ældste beagle, Charlie.

Charlie har haft noget halthed - hvilket jeg har nævnt i en anden tråd herinde - men hvor vi troede problemet sad i den ene skulder. Så har der været ro på en periode, hvor han blandt andet fik lidt smertestillende og så en periode uden piller hvor det for så vidt er gået godt.

I går bemærkede jeg at han haltede lidt på det ene forben - og i går eftermiddags da jeg sad ude på bænken og han hoppede op og sad med ryggen op af mig, bemærkede jeg at han ligesom ikke kunne styre det ene forben - det rystede og han havde svært med balancen. Da begyndte mine tanker jo at gå på langfart. I går aftes kom min yngste søn til at nusse ham stille og roligt ned af ryggen hvorpå han skreg op som en stukken gris og flygtede væk, ind i sit bur.

Natten forløb fint - men til morgen ville Charlie ikke komme ned, selvom jeg kaldte på ham - da han endelig kom - kunne jeg se den var hel gal. Han rystede, savlede og krummede sig sammen - havde tydeligvis meget ondt. Jeg ringede omgående til dyrlægen og kom over til ham i løbet af en times tid.

Her viste problemet så at det var den nederste del af ryggen. Jeg besluttede med det samme at han skulle røntgen fotograferes. Billederne viste en begyndende spondylose - lige i overgangen mellem korsbenet og rygsøjlen.

Charlie er nu sendt hjem med smerteplaster på - han har fået kraftig smerte stillende i sprøjte også. Jeg skal så begynde at give ham ekstra smertedækkende fra i morgen.

Jeg har fået ordre fra dyrlægen om at han ikke må springe, hoppe op eller så vidt muligt vride i kroppen fremover. Han må gå almindelige ture og fremtiden er måske smerte stillende ind i mellem, når han får anfald. Jeg skal informere dyrlægen fredag formiddag om hvordan det går - eller må han hitte på noget andet smertestillende.

Mit spørgsmål er om nogen af jer herinde har gode råd om gluccosamin tilskud - jeg har til nu givet Charlie tilskud af luposan gelenk - men det føler jeg ikke længere er nok.

Charlie skal - det har været planen nogen tid - overgå til er foder med ekstra tilsat gluccosamin, som jeg regner med han starter op på om et par dage.

æv for pokker hvor er jeg ked af det - det var lige en streg i regningen :megaked:

Jeg ved godt at der er noget kørsel for dig, men jeg vil alligevel anbefale dig en tur til magtor - Christian har hjulpet en anden beagle jeg kender med spondylose. Og han sælger et tilskud der indeholder både glucosamin og MSM. Jeg kan ikke huske hvad det hedder og hvor det er fra, men vil gerne undersøge det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo da var da også en mulighed at snakke med dyrlægen om - det var en mulighed for Charlie. Desværre kan beaglen være disponeret for ryg problemer. Faktisk gik dyrlægens frygt først ud på om Charlie havde fået beagle pain syndrom, fordi han var så spændt og meget, meget smerte plaget da vi kom derover i går.

Åbnede han munden på vid gab?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmm ja, men jeg har vel lov at være skeptisk ? :hmm:Jeg har dannet det indtryk i forhold til det jeg har læst på nettet

Det må du gerne, jeg frstå det bare ikke når det indeholder mere glucusamin (i lettere optagelig form) end både canosan og luposan.

Jeg bruger faktisk bare den skrabede model cortaflex der heddr joint care og den har dækket mit behov. har ikke set den store foskel hos mysla og hun har prøvet flere andre produkter - men hun få det alligevel som forebyggende overfor yderlgere gigt.

Har også med succes brugt dette:http://butik.netdyredoktor.dk/vetpro/vetpro-aktiv-hund-400-gr

igen mere glucosamin end mange andre og dertil dewils claw som er antiinflamatorisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites