Hop til indhold

Andre med store hunde der bliver mødt uretfærdigt negativt?


Gæst Kolibri
 Share

Recommended Posts

Gæst Kolibri

Jeg bliver nødt til komme ud med min frustration, efter endnu en dum oplevelse nede i hundegården. Jeg er så ked af det, og vil gerne vide om der er andre der oplever det samme..

 

Jeg har en broholmer på 6 måneder (pt er han på størrelse med en labrador). Jeg bor i storbyen, hvor der næsten ikke er nogle grønne områder, og folk har ikke have, derfor er vi afhængige af den ene lille hundegård der er i området.

Der er stort set ikke nogle andre store hunde dernede, og gården bliver også nogle gange brugt af folk uden hund.

 

Gang på gang har jeg haft ubehagelige oplevelser dernede, fordi folk simpelthen er bange for min hund. De tager deres små hunde op i favnene når han kommer, og nogle spørger om det ikke er en muskelhund - øh nej!

Så i dag kom der en pige (ca.10-12 år) løbende på rulleskøjter gennem hundegården. Min hund løber hen til hende (ikke helt hen, men ret tæt på) og gør af hende. Han reagerer ikke første gang jeg kalder på ham, men anden gang kommer han. (Han har indtil for et par uger siden kommet hver gang jeg kaldte - første gang, men han er på vej ind i teenage perioden kan vi mærke - og det er jo lige sådan for mindre hunde.)

Lidt efter kommer en dame hen til mig, meget hidsigt, og begynder at skælde mig ud: hvad jeg bilder mig ind, og pigen blev da bange, de der store hunde bla bla, den overfaldte hende jo, og det kan godt være jeg kaldte men det var bare ikke godt nok, jeg havde ikke styr på min hund (Og en masse andet, som jeg efterhånden lukkede af overfor, fordi jeg syntes det var så uberettiget).

Jeg sagde at jeg da var ked af hvis pigen var blevet bange, men at det måske ikke var så smart at løbe på rulleskøjter gennem en hundepark hvis man var bange for gøende hunde. Jeg kunne forstå hvis han havde overfaldt hende (væltet, nappet o.l.), men det var ikke tilfældet, så jeg kunne ikke se hvad der gjorde at min hund var så slem, som hun påstod. Hun blev ved med at svine mig og min hund til.

 

Det er ikke første gang en episode som det her sker. Det gør mig bare så arrig. For det er jo fordomme de bygger det på. Nogle gange kommer der en løber gennem hundegården - dem løber min hund ikke efter, men det gør nogle af de små hunde til gengæld nogle gange, og der griner folk bare og siger neiii hvor sødt/sjov - tillægger dem alle mulige nuttede hensigter.

Den ene gang min hund gjorde det (inden vi fik ham det lært), så gik folk amok og der var ikke grænser for hvilke onde hensigter min store farlige hund havde...

 

Et par gange om ugen tager vi ud til nogle større hundeskove med andre store hunde, og der får vi ros helt op til skyerne for hvor velopdragen han er, god til at lege ordentligt med de andre hunde, meget rolig for en hvalp af hans alder at være, dejligt temperament osv.

Og det er jo også sådan min kæreste og jeg oplever ham, og det gør så ondt i mit hjerte at han bare bliver misforstået her i vores hundegård, og at langt de fleste ikke kan se hvor god en hund han er.

Nogle gange er der nogle hundeejere i hundegården som ikke er hysteriske og lader ham lege med deres hunde, og så går det også fint. Det er jo oplevelser som dem der gør at jeg alligevel bliver ved med at komme. Men som nu, hvor de negative oplevelser overskygger de positive, så har jeg bare overhovedet ikke lyst til at komme dernede mere! :( Jeg føler mig dog nødsaget til det, da jeg vi desværre ikke har tid til at tage til de store hundeskove mere end et par gange om ugen, og jeg synes det er synd hvis han skal gå i snor og ikke kan lege med de andre hunde - han er jo en hvalp på vej ind ind i teenageperioden, og har brug for at brænde noget krudt af, og så synes jeg også det er uretfærdigt at min søde og velopdragne hund skal straffes pga. nogle unødvendigt hysteriske mennesker. Samtidig synes jeg også det er ærgerligt hvis folk skal tro at store hunde er farligere end små hunde, og den opfattelse vil jeg gerne have ændret.

 

Undskyld for den lange smøre. Men lige nu er jeg rigtig ked af det, og det føles som om jeg er den eneste der har det sådan her, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det.

 

Er der nogle der har haft lignende oplevelser? Eller nogle der har nogle bud på hvordan jeg skal takle det?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo ikke fordomme, at mange mennesker er bange for store hunde. Sådan ER det jo. Nogle mennesker har haft ubehagelige oplevelser som børn, med store -sikkert unge ulydige-- hunde, der kommer farende og springer op.

Min egen hund har da væltet vuggestuebørn som kegler, da hun var helt ung. Det ER hvad der kan ske.

Men det er da forfærdeligt at stå med en stor ung hund, som andre mennesker --endda børn-- er bange for.

 

Silke har lært på den hårde måde, at børn skal behandles med forsigtighed og omsorg. Børn skriger, når de bliver bange. Og det er der vist ingen unge hunde, der bryder sig om. Vi har været så "heldige" at mit yngste barnebarn var bange for hunde, da han var lille.

Hver gang Silke så meget som kikkede på ham, så skreg han op... og kravlede nærmest helt op på sin fars hovede... :roll:

 

Sese..... Jeg gætter at du er ung. At det er din første helt egen hund, altså DIT ansvar, ikke dine forældres. Du har købt hund efter hvilken race du bare er mest vild med. Ikke specielt efter hvilken type hund, der ville passe ind i de omgivelser du bor i.. Hvis du vil undgå konflikter, så skal du have en hund, som ligner naboernes.

 

Jeg har altså haft flere hunde, -større end Silke som jeg har nu. Så jeg er nok blevet lidt hårdhudet. Har man hund, så har man også indimellem konfilkter med naboerne. ---Det samme hvis man har børn..

Man kan kun undgå konflikter, hvis man er helt alene i verden og tilpasser sig fuldstændig til dem man bor blandt..

 

 

Lev med det. Det er ikke andres skyld at du har valgt en stor hund. Men på den anden side så har du vel lige så meget ret til at bruge hundegården som alle andre. Hvis pigen er blevet alvorligt skræmt af din hund, så kunne hun jo holde sig udenfor indhegningen. Når din hund ikke gør andet end at gø, så har du lige så meget ret til at være der som en pige ----på rulleskøjter??? Hvad gør de hjul i en hundegård??

 

Nå men jeg tror at din dejlige store hund lærer alt om at være nænsom med børn. Han lærer også at lade være med at jagte rulleskøjteløbere og cyklister og hvad der ellers kommer susende.. Men det vil nok komme lidt problemer undervejs.

 

Men om et år så er han sikkert elsket af alle (der kan holde hundesavl ud:mrgreen:). Og så er hans bølleopførsel glemt. Eller man taler kun om det i muntert lag, når man mindes hans "gamle dage"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan, at løse hunde hverken må efterfølge eller kontakte fremmede mennesker eller andre dyr. Så derfor er det kompliceret at have hund, især de store racer. I øvrigt vil jeg heller ikke have, at mine mindre hunde leger med for store tunge hunde, har simpelthen set for mange små, der skreg af smerte og måtte til dr dyr pga sammenstød. Her menes ikke overfald, men uheldige ting som at den store hvalp rendte ind i den lille ,nok pga dårlig bevægelseskontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en svær tid at være hundeejer i, hvis man vel og mærke har en hund over ankelhøjde. Jeg har haft store hunde i 20 år, og aldrig har fordommene været så mange eller så urimelige som de er nu. Det er tingenes tilstand, og det må man desværre bare leve med. Det bedste man kan gøre er at forsøge at foregå med et godt eksempel, og sørge for at ens hund aldrig kommer til at genere nogen.

 

Jeg kender selvfølgelig ikke forholdene i din ejendom, men hvis det du kalder "hundegården" virkelig er til hunde, så har du også ret til at være der med din hund. Det har børn på rulleskøjter til gengæld ikke. Det er sådan noget man kan tage op når der er beboermøder.

Hvis det derimod er meningen at området skal bruges til diverse formål, så må du vente med at gå derind til der er tomt for unger.

 

Folk som er hysteriske med deres små hunde kan man ikke gøre noget ved. De typer er som regel udenfor pædagogisk rækkevidde. Vent med at gå derind til de er forsvundet, og kommer du først, må de jo holde sig væk, hvis de er bange for din hund.

 

Min erfaring er, at ved at holde lidt øje med hvad der sker sådan nogle steder, kan man ret hurtigt finde ud af hvilke tidspunkter på dagen, det er bedst at komme. På den måde undgår man de værste konflikter. Jeg står gerne en time tidligere op for at gå tur i ro og fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du kan se, er andre nok mere hårdhudede end du.

 

Det gavner hverken din hund eller dig at du får ondt i hjertet over at andre ikke kan se din hunds dejlighed og at de misforstår ham! Det gør faktisk kun tingene værre. Din hund er ligeglad, så væk med det...

 

Det er sådan at være hundeejer. Har man en stor hund er den garanteret farlig og har man en lille hund er den hysterisk, det er sådan folk oplever det og gerne fortæller højlydt om.

 

Nu kunne jeg gå lidt videre end Birgitta og fortælle, at jeg selv vælger boområde efter at jeg har hund og kat og at det skal fungere for ellers bliver min hverdag for sur. Så er der andre ting jeg må vælge fra og det er jo det, det er - et valg.

 

Det er ærgerligt, at du skal opleve disse ting, men kære ven, væn dig til det for det hører desværre med til at være hundeejer.

 

Jeg ville undgå hundegården, når den ikke var tom eller gå når visse hunde/personer kom, simpelthen for at skåne mig selv for sure opstød og min hund for dårlige oplevelser. Derudover ville jeg søge kontakt med passende hundekammerater så min hund fik gode hundeoplevelser et par gange om ugen. Hunde behøver ikke være løse sammen og have et stort område til rådighed for at have det sjovt sammen.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

For mig er det omvendt. Jeg har en mindre hund, som ikke kan tåle at blive væltet, tromlet, hoppet på eller andet. Men han ELSKER at løbe frit, men indkald i tilfælde af vildt er ikke til stede, så jeg ser mig også nødsaget til at komme i hundeskovene, for at han kan få brændt lidt krudt af. MEN jeg går ALDRIG derind når der er store hunde, hvilket der næsten altid er. Ofte er der op til 10 større hunde ad gangen. Derfor lufter jeg også min hund på sære tidspunkter og lurer hvornår vi har det meste af hundeskoven for os selv.

 

 

Hvor stor er sådan en hundegård ?

 

Tilhører den offentligheden eller hører den til en bestemt beboer forening ? I så fald kunne i måske tage det op på et møde og aftale tidspunkter på dagen, hvor den kan bruges til store eller til små hunde. Der ville selvfølgelig være nogen der er total på tværs og mener at de ikke kan lufte deres hund i det tidsrum.

 

Men man kunne måske godt sige at fra kl 16-17 der var forebeholdt store hunde og fra kl 17 til 18 de små hunde og resten af tiden må være op til folk selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærlig talt kan jeg godt forstå TS og vil også informere Umulia om at det ikke kun er hvis man har meget store hunde at samfundet er blevet mere hysterisk. Det er sgu lige før man skal undskylde for at man tilladt sig at anskaffe sig én og selv hundeejere er faktisk med til at gøre det værre, f.eks. som Ulla H skriver at løse hunde ikke må kontakte andre,.. hvor søren står det henne?.

 

Jeg ved godt at jeg er lidt sær og hurtigt kommer til at lyde som om jeg ikke vil tage hensyn til andre mennesker, men jeg kan virkelig ikke forstå at folk ikke bare accepterer at hunde er en del af samfundet på godt og ondt. Jeg kan da også blive generet af folk med andre interesser end mig selv, men jeg begynder da ikke at stille krav til både højre og venstre om hvordan de skal opføre sig overfor mig,.. så længe de ikke bringer andre i fare.

 

At ansvaret smides over på hundeejeren alene, når et barn får lov til at lege i et område hvor man tillader løse hunde synes jeg er vanvittigt. Havde der været bjørne i DK havde ungen nok ikke fået lov til at lege et sted hvor man vidste at man kunne støde ind i sådan nogle, men hundene de skal bare i snor eller være under kontrol for børnene skal jo have lov til at være der. Det samme gælder folk der er bange for hunde, hvorfor insistere på at færdes hvor løse hunde er tilladt. :roll: Øj det kan hidse mig op at hundeejere bliver påduttes ansvaret for at andre mennesker tænker med røven og mener at hundeejere er de eneste i samfundet ingen behøver tage hensyn til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er synd, at du har fået dårlige oplevelser.

 

Når det er sagt, så er det super vigtigt at man ikke tolker for meget på andres opførsel og rent mentalt, bliver på sin egen banehalvdel.

 

Folk som løfter deres små hunde, er måske ikke nødvendigvis bange for din hund. Måske kender de bare deres egen hunds skrøbelighed og ved, at hvis din hund under leg kommer til at tumle ind i deres - uheldigvis og uden nogen onde intentioner derved - så kan deres små pinde-hunde forvride deres ben eller andre ting, der ikke er heldige.

 

Måske er deres hund den aggressive og "farlige" hund, og de ønsker ikke at skræmme din hund eller at deres egen hund starter en konflikt.

 

 

Derfor er det rigtig vigtigt, at du trækker på skuldrene og ikke mentalt går ind i det, når folk handler sådan. For du ved jo ikke med sikkerhed, om det skyldes fordomme eller frygt over for de større racer.

 

 

Jeg har selv en hund, hvor vi undgår alle andre hunde, fordi han er angst og stresset i mødet med fremmede hunde. Det har jeg et par gange fået kommentarer for, af ejere til store hunde, hvor de ytrer "Min hund er ikke farlig". Nej, det tror jeg heller ikke at den er, men det er MIN hund - fordi han er stresset og ikke magter kontakten, og i en "fight or flight" situation altid vælger at slås.

Det irriterer mig, at blive påduttet fordomme og holdninger jeg ikke har, fordi folk har fordomme om MIG og tolker mine handlinger forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun tilslutte mig koret ......Det er blevet meget mere svært at have store hunde i dag end for blot 4-5 år siden...Nok fordi der er så mange hunde i dag som aldrig før, og mange af dem har hundeejere som ikke ved det er en hund de har fået..

Så lad være med at lade alle folks negative pis om din hund gå dig på...Jeg tror slet ikke vi har nået toppen endnu.. Så du må se at få noget hår på brystet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine små hunde ville aldrig få lov at lege med store hunde jeg ikke kender på forhånd. Og det er ikke hysteri, men ganske simpelt fordi jeg ikke ved om de kan skade min hunde. Ligeså får mine 24 kilos hunde heller ikke lov at lege med små hunde jeg ikke kender.

 

Jeg synes altså heller ikke at det er okay at en stor hund render hen og gør af en ung pige, selvfølgelig bliver hun forskrækket. Jeg synes ikke det er okay, uanset om hun var på cykel eller rulleskøjter eller gåben, så skal en hund ikke gø af hende, og det er klart at hun bliver bange når hunden så ikke reagere første gang på indkald.

 

Det er trist at folk er bange for store hunde, men det er jo altså også fordi store hunde KAN være farlige. Det kan små skam også, men f.eks. kan min 25 kilos hund altså knække ryggen på en 3 kilos hund, hvis han blot leger for vildt med den, han kan brække benet på den hvis han vælter oven på den osv. Så det er ikke kun farlig som i at den kan være aggressiv, men fordi den er en kæmpe i forhold til de små hunde. Og personligt tager jeg altid afstand fra hunde der gør, fordi det kan være et tegn på usikkerhed og dermed at hunden kan reagere uforudsigeligt.

 

Nå, undskyld mit lidt negative indlæg, jeg synes bare at man nogen gange måske skal sætte sig neutralt ind i andres sted. Jeg forstår godt din frustration, men så må du altså også kunne sætte dig ind i hvorfor folk reagere sådan, og du vil komme til at opleve det fremover, for sådan er det altså bare at have en stor hund. (Desværre)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at jeg er lidt sær og hurtigt kommer til at lyde som om jeg ikke vil tage hensyn til andre mennesker, men jeg kan virkelig ikke forstå at folk ikke bare accepterer at hunde er en del af samfundet på godt og ondt. Jeg kan da også blive generet af folk med andre interesser end mig selv, men jeg begynder da ikke at stille krav til både højre og venstre om hvordan de skal opføre sig overfor mig,.. så længe de ikke bringer andre i fare.

 

ærlig talt, mon ikke det er den holdning blandt lidt for mange hundeejere der gør at vi har fået et hundefjensk samfund?

som hundeelsker kan jeg kun sige at jeg IKKE gider andres møgkræ, uanset hvor søde og kære og dejlige de så er, ellers tak! (Nej jeg kommer ikke i hundeskove af selv samme årsag som manglende ansvarlighed).

 

at en hund kan smutte er hvad det er, det er reaktionen fra ejeren der gør om det er tåligt, kommer de og undskylder mange gange, fair nok! Men er de pisse ligeglade, så bliver jeg sq arrig, om jeg kommer med hund eller ej!

 

 

 

generelt vil jeg sige vores samfund er blevet mig mig mig, JEG har ret til, jeg VIL have lov til!

 

vi nu den respekt at vise hensyn for andre der bruger områderne, tag din hund i snor eller vis du har styr på den hvis den er løs, hvis alle tog bare en smule mere hensyn til hianden, det gælder ikke kun i hundeverden!

 

jeg gider ikke belæmres med andres hunde, lige så lidt som jeg gider belæmres med andres børn i supermarked. Det er vores ansvar som forældre og hundeejere at vise det hensyn til de andre der er til stede. En ting er skrigende børn, jeg kan også have en hund der gør, men at børn lærer ikke at kaste rundt med ting køre andre ned med indkøbsvogne mv, lige så vel som jeg har styr på min hund og tager hensyn.

 

uheld kan ske og kommer ungen til at køre fru jensen ned med børnevognen i supermarkede så er det da det første man gør at undeskylde mange gange. Fuldstændig som hvis ens hund smuttede.

 

nu der faktisk rigtig mange mennesker der er skide bange for hunde, som i virkelig bange, tag nu det hensyn, så vil vi ikke have alt den brok over vores hunde!!

 

 

til TS så synes jeg det er rigtig synd for dig med de oplevelser, men det er vores ansvar at have styr på vores hunde.

et godt råd her i teenage perioden er en lang snor, hvis hunden først får succes med at smutte, så kan det være svært at pille af dem igen :)

 

går du til træning nogen stedder? Mange klubber har grønne områder hvor hunden lige kan krudte af uden at være til gene for andre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kolibri

Tak for alle jeres indput!

 

Hundegården er offentlig (den eneste i min bydel). Havde det været andelsforeningens, havde det været en god ide at tage det op på beboermøde, men det er jo desværre ikke muligt.

Jeg er enig i at alle selvfølgelig skal have lov til at være der, men når det er det eneste sted hvor man må have løs hund, så synes jeg man må tage højde for det, når man går derind.

 

Fordomme er måske et forkert ord at bruge.. Det jeg jo i virkeligheden er sur over, at forskelsbehandlingen! Altså at hvis en lille hund gør nogle ting, så er det helt i orden og nogle gange ligefrem nuttet. Men hvis en stor hund så gør de samme ting, så er det helt galt.

 

Feks. den anden dag, der løb en lille hund efter en løber, og hoppede op af ham. Der sad de to damer (den ene ejede hunden), og sagde "ja, han er da også en pæn mand, jeg kan godt forstå hun løber efter ham, thihi". Og hvis det så er en stor hund, så er folk overbevist om den er blodtørstig og vil overfalde løberen.

Det kan godt være i har ret i, at jeg er følsom, men jeg synes bare ikke det er fair, og jeg har svært ved at finde mig i at "det bare er sådan det er at have en stor hund", når det er så uretfærdigt.

 

Jeg kan godt forstå nogle af jeres argumenter for takt og tone i sådan en hundegård, hvor der færdes andre mennesker. Det jeg så bliver harm over, er at så må de da gælde for alle hunde!

 

Det er rigtig at det ville være nemmere at vælge den samme type hund som de andre i ens nabolag. Men jeg synes ikke mit valg af race er dårligere end deres. Faktisk er det meget velovervejet. Vi valgte en rolig hund, som ikke havde brug for meget plads og motion. Modsat mange af de andre, som har hunde der ganskevidst er fysisk små, men som tilgengæld har et højt energiniveau, og mange af dem er dårligere opdraget end min hund, fordi de ikke synes det er nødvendigt bare fordi den er lille (og ja, her kunne jeg så fortsætte og komme med alle mine "fordomme":P)

Så kan man argumentere for, at det ville være mest optimalt for alle hunde at bo på landet, men det er en helt anden diskussion..

 

Vi har gået til træning med ham de første 8 uger. Det gik fint, og han kan det basale. Måske vil det være en ide at begynde igen. Jeg har bare hørt fra flere, at det ikke nytter noget i teenageperioden; at det er en fase de skal igennem hvor de bare er ulydige, og det går over af sig selv og de bliver igen velopdragne hunde. Det er i hvert fald en accepteret grund for en ulydig hund i hundeskoven - og også i hundegården for de små hunde. Jeg synes overhovedet heller ikke at han er slem i forhold til de fleste andre hunde - men nu skal jeg også passe på hvad jeg siger, for det er jo først lige begyndt.

Det ville nok løse problemet med en snor på ham her i teenageperioden. Men han kan ikke rigtig lege og brænde krudt af med en snor. Og INGEN hunde har snor på dernede, heller ikke de små hunde i teenageperioden.

 

Altså.. Jeg er enig i at man skal sørge for at sin hund opfører sig ordentligt. Men det gælder i mine øjne for alle. Så at jeg som stor-hunde ejer skal tage ekstra foranstaltninger, som folk med små hunde ikke skal, det synes jeg ikke kan være rimeligt. Altså at der skal forskelsbehandles pga. størrelsen og ikke tempramentet/opdragelsen/opførslen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså.. Jeg er enig i at man skal sørge for at sin hund opfører sig ordentligt. Men det gælder i mine øjne for alle. Så at jeg som stor-hunde ejer skal tage ekstra foranstaltninger, som folk med små hunde ikke skal, det synes jeg ikke kan være rimeligt. Altså at der skal forskelsbehandles pga. størrelsen og ikke tempramentet/opdragelsen/opførslen.

 

Jamen vi er helt enige, det er ikke rimeligt. Men det er sådan det er.

Jeg tror på at den eneste måde vi kan ændre folks fordomme overfor vores hunde er ved at være bedre end alle andre. Lidt ligesom den der gamle med at kvinder skal præstere det dobbelte for at få lige så meget respekt som mænd, så skal store hunde være dobbelt så lydige som små for bare at blive accepteret. Det hjælper ikke at jamre sig over at det er uretfærdigt, selv om det er. Og det hjælper slet ikke at påtvinge andre folk sin hunds selskab, for det er sådan uheld sker, og så ender man bare med at være en af dem, der bekræfter fordommene.

 

Jeg vil råde dig til at komme til træning igen så hurtigt som muligt. Det er fint at du er opmærksom på at din hund er teenager, men derfor kan han alligevel godt lære, så længe du ikke forlanger for meget. Og det bedste er at på træningspladsen kan I være heldige at få kontakt med potentielle legekammerater. Hvis der kun var små hunde der hvor I trænede før, så find et andet sted. Der er sikkert nogle H-F'ere med kendskab til jeres område, der anbefale træningssteder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil bare sige at det nok går over igen.. Din hund er unghund og laver ballade, det har de fleste af os prøvet - min 4 måneders mellemstørrelses hund løb også hen til en kvinde og et barn engang, barnet blev vildt bange og jeg kunne ikke gøre andet end at løbe efter, råbe han ikke gjorde noget og sige undskyld. Den kvinde hadede da også mig/min frygteligt uopdragne hund ret meget. Jeg vidste da også godt at det ikke var særlig smart men det kom ret ud af det blå at han løb hen til nogen..

 

Nu er han voksen, for det meste ok velopdragen når vi går tur og folk smiler - fordi han ignorerer dem, det er egentlig vist mest det, tror de er ligeglade med om han trækker eller larmer eller alt det andet han nu kan finde på, så længe de bare kan få lov at se på ham på afstand eller totalt ignorere at han eksisterer ;) (der er også masser som gerne vil hilse, både børn og voksne men nu taler jeg om dem som ikke er specielt vilde med hunde).

 

Ignorer andres måder at holde hund på og træn din som du synes han skal opføre sig, så skal det nok gå fint :)

Link til indlæg
Del på andre sites

ærlig talt, mon ikke det er den holdning blandt lidt for mange hundeejere der gør at vi har fået et hundefjensk samfund?

som hundeelsker kan jeg kun sige at jeg IKKE gider andres møgkræ, uanset hvor søde og kære og dejlige de så er, ellers tak! (Nej jeg kommer ikke i hundeskove af selv samme årsag som manglende ansvarlighed).

Jeg vidste den ville blive misforstået. Jeg tager ekstremt meget hensyn fordi jeg ikke gider konflikterne der ellers følger med, men derfor kan jeg jo godt synes at samfundet burde respektere/ acceptere at der er løse hunde på fritløbsområder.

 

Desværre synes jeg også jeg oftere møder din holdning: jeg elsker hunde, bare ikke andres møgkræ. Jamen, så er det ens egen hund man elsker, ikke hunde generelt.

 

generelt vil jeg sige vores samfund er blevet mig mig mig, JEG har ret til, jeg VIL have lov til!

Helt enig.

 

jeg gider ikke belæmres med andres hunde, lige så lidt som jeg gider belæmres med andres børn i supermarked. Det er vores ansvar som forældre og hundeejere at vise det hensyn til de andre der er til stede. En ting er skrigende børn, jeg kan også have en hund der gør, men at børn lærer ikke at kaste rundt med ting køre andre ned med indkøbsvogne mv, lige så vel som jeg har styr på min hund og tager hensyn.

 

uheld kan ske og kommer ungen til at køre fru jensen ned med børnevognen i supermarkede så er det da det første man gør at undeskylde mange gange. Fuldstændig som hvis ens hund smuttede.

 

nu der faktisk rigtig mange mennesker der er skide bange for hunde, som i virkelig bange, tag nu det hensyn, så vil vi ikke have alt den brok over vores hunde!!

Synes din sammenligning er underlig. Vil du sammenligne noget med løse hunde i en hundeskov må du tage udgangspunkt i en legeplads, børnehave eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vi er helt enige, det er ikke rimeligt. Men det er sådan det er.

Jeg tror på at den eneste måde vi kan ændre folks fordomme overfor vores hunde er ved at være bedre end alle andre.

Der er vel ikke tale om en fordom. Jeg kan godt forstå folk med små hunde der ikke synes min hund er ønske hunden at skulle hilse på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha. Jeg husker ikke lige hvor det står, men hverken hunde i fri dressur eller hunde i snor må være til gene for andre, sådan står der et sted i loven. Hunde i flexline må altså heller ikke kunne rende hen og springe op at fremmede.

Jeg synes ikke jeg er fjendtlig mod fremmede og har da selv mit mas med én af mine, hvor indkald er en ustabil størrelse. Og desværre netop den hund, der har behov for friløb udenfor min have.

Jeg forstår da godt, at nye hundeejere bliver forvirrede og triste over, at vi hundeejere føler os begrænsede og ofte under lup, når vi ønsker at lave sjove udfoldelser med vore hunde.

Og det sker skam også for mig, at mine hunde kommer til at genere andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres indput!

 

Hundegården er offentlig (den eneste i min bydel). Havde det været andelsforeningens, havde det været en god ide at tage det op på beboermøde, men det er jo desværre ikke muligt.

Jeg er enig i at alle selvfølgelig skal have lov til at være der, men når det er det eneste sted hvor man må have løs hund, så synes jeg man må tage højde for det, når man går derind.

 

Fordomme er måske et forkert ord at bruge.. Det jeg jo i virkeligheden er sur over, at forskelsbehandlingen! Altså at hvis en lille hund gør nogle ting, så er det helt i orden og nogle gange ligefrem nuttet. Men hvis en stor hund så gør de samme ting, så er det helt galt.

 

Feks. den anden dag, der løb en lille hund efter en løber, og hoppede op af ham. Der sad de to damer (den ene ejede hunden), og sagde "ja, han er da også en pæn mand, jeg kan godt forstå hun løber efter ham, thihi". Og hvis det så er en stor hund, så er folk overbevist om den er blodtørstig og vil overfalde løberen.

Det kan godt være i har ret i, at jeg er følsom, men jeg synes bare ikke det er fair, og jeg har svært ved at finde mig i at "det bare er sådan det er at have en stor hund", når det er så uretfærdigt.

 

Jamen, det er heller ikke fair! Ikke desto mindre er det sådan det er og medmindre du vil gøre en indsats for at ændre dette, må du bare finde dig i det. Meget lidt her i livet er retfærdigt...

 

Jeg kan godt forstå nogle af jeres argumenter for takt og tone i sådan en hundegård, hvor der færdes andre mennesker. Det jeg så bliver harm over, er at så må de da gælde for alle hunde!

 

Ja, men uansvarlige hundeejere som er ligeglade, synes ligesom de står udenfor regler og pligter - eller også er det bare fordi de er ligeglade med andre

 

Det er rigtig at det ville være nemmere at vælge den samme type hund som de andre i ens nabolag. Men jeg synes ikke mit valg af race er dårligere end deres. Faktisk er det meget velovervejet. Vi valgte en rolig hund, som ikke havde brug for meget plads og motion. Modsat mange af de andre, som har hunde der ganskevidst er fysisk små, men som tilgengæld har et højt energiniveau, og mange af dem er dårligere opdraget end min hund, fordi de ikke synes det er nødvendigt bare fordi den er lille (og ja, her kunne jeg så fortsætte og komme med alle mine "fordomme":P)

Så kan man argumentere for, at det ville være mest optimalt for alle hunde at bo på landet, men det er en helt anden diskussion..

 

Vi har gået til træning med ham de første 8 uger. Det gik fint, og han kan det basale. Måske vil det være en ide at begynde igen. Jeg har bare hørt fra flere, at det ikke nytter noget i teenageperioden; at det er en fase de skal igennem hvor de bare er ulydige, og det går over af sig selv og de bliver igen velopdragne hunde. Det er i hvert fald en accepteret grund for en ulydig hund i hundeskoven - og også i hundegården for de små hunde. Jeg synes overhovedet heller ikke at han er slem i forhold til de fleste andre hunde - men nu skal jeg også passe på hvad jeg siger, for det er jo først lige begyndt.

Det ville nok løse problemet med en snor på ham her i teenageperioden. Men han kan ikke rigtig lege og brænde krudt af med en snor. Og INGEN hunde har snor på dernede, heller ikke de små hunde i teenageperioden.

 

Markeringen: Det er noget sludder, at en unghund skal have fripas til at opføre sig dårligt fordi den er i en bestemt udviklingsperiode. Tværtimod er det netop i denne periode ældre hunde begynder at tage opdragelsen mere alvorligt og hvalpelicensen udløber. Ikke at jeg mener vi som hundeejere skal blive hårde i denne periode, men det hunden har lært kan vi sagtens kræve gennemført og med en vis tilpasning til og forståelse for hundens mentale og fysiske situation kan man sagtens træne og opdrage videre.

 

Altså.. Jeg er enig i at man skal sørge for at sin hund opfører sig ordentligt. Men det gælder i mine øjne for alle. Så at jeg som stor-hunde ejer skal tage ekstra foranstaltninger, som folk med små hunde ikke skal, det synes jeg ikke kan være rimeligt. Altså at der skal forskelsbehandles pga. størrelsen og ikke tempramentet/opdragelsen/opførslen.

 

Det er heller ikke rimeligt, men livet kan være en skiderik på visse punkter :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er så uretfærdigt at man forventes at holde store hunde i lidt kortere snor - altså i generel betydning, end små hunde. Det er vel egentligt meget rimeligt. En lastbil må heller ikke køre så stærkt som en personbil.

 

Mange er lidt bekymrede for store hunde og visse racer og da vi alle skal være her må man tage et vist hensyn. Det gælder så også den anden vej. Jeg kan ikke se hvad børn som løber, kører på løbehjul, rulleskøjter eller cykler har at gøre i en hundegård. I det hele taget bør man vel lære sine børn hvordan man omgås hunde.

 

Jeg følger med interesse debatten om hvorvidt store og små hunde kan lege sammen og er temmelig overrasket over hvor skrøbelig mange mener de små hunde er. Jeg har så aldrig haft noget mindre end Cocker, men den kunne fint tumle med 2 Riesenszhnauzere uden nogen sinde at komme til skade.

 

Der er jo formentlig noget om snakken, når så mange mener det, men jeg tror også mange er unødig pylrede. Langt de fleste små racer er både adræte, smidige, stærke og robuste. Border terrier, fox terrier, Cocker. Racer der er lavet til hårdt arbejde og strabasser kan vel nok styre en kåd Labrador. Mine FT Springere på 15-16 kg kan sagtens lege med Ruhår osv. hvis de ellers gider. Og gider de ikke skal de også nok forklare det så det ikke kan misforstås. Er det ikke det mest normale, hvis ellers hundene er almindeligt socialiserede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha. Jeg husker ikke lige hvor det står, men hverken hunde i fri dressur eller hunde i snor må være til gene for andre, sådan står der et sted i loven. Hunde i flexline må altså heller ikke kunne rende hen og springe op at fremmede.
Der står at en hund i snor skal gå tæt op ad sin ejer, men det eneste sted i hundeloven der står noget om at hunden ikke må være til gene, er mht. vedvarende gøen.

 

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=145381

 

Jeg synes ikke jeg er fjendtlig mod fremmede og har da selv mit mas med én af mine, hvor indkald er en ustabil størrelse. Og desværre netop den hund, der har behov for friløb udenfor min have.

Jeg forstår da godt, at nye hundeejere bliver forvirrede og triste over, at vi hundeejere føler os begrænsede og ofte under lup, når vi ønsker at lave sjove udfoldelser med vore hunde.

Og det sker skam også for mig, at mine hunde kommer til at genere andre.

 

Jamen det er jo umuligt ikke at komme til at genere andre engang imellem, når alle jo tænker forskelligt og har forskellige interesser. Jeg er bare træt af at ansvaret for at der ikke opstår problemer, udelukkende placeres hos hundeejeren, især på fritløbsområder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha.

Når hunden skal holdes i kort snor tæt på ejer , så indikere det så i mine øjne at den ikke må flagre rundt til gene for andre. Og den kan jeg så mht tæt, ikke lige overholde, med 3 hunde på hver side. Hvor jeg bor er mange stier kombistier med både løbere, cyklister og gående. Så det kræver stor hensyn at have især løse hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er så uretfærdigt at man forventes at holde store hunde i lidt kortere snor - altså i generel betydning, end små hunde. Det er vel egentligt meget rimeligt. En lastbil må heller ikke køre så stærkt som en personbil.

 

Mange er lidt bekymrede for store hunde og visse racer og da vi alle skal være her må man tage et vist hensyn. Det gælder så også den anden vej. Jeg kan ikke se hvad børn som løber, kører på løbehjul, rulleskøjter eller cykler har at gøre i en hundegård. I det hele taget bør man vel lære sine børn hvordan man omgås hunde.

 

Jeg følger med interesse debatten om hvorvidt store og små hunde kan lege sammen og er temmelig overrasket over hvor skrøbelig mange mener de små hunde er. Jeg har så aldrig haft noget mindre end Cocker, men den kunne fint tumle med 2 Riesenszhnauzere uden nogen sinde at komme til skade.

 

Der er jo formentlig noget om snakken, når så mange mener det, men jeg tror også mange er unødig pylrede. Langt de fleste små racer er både adræte, smidige, stærke og robuste. Border terrier, fox terrier, Cocker. Racer der er lavet til hårdt arbejde og strabasser kan vel nok styre en kåd Labrador. Mine FT Springere på 15-16 kg kan sagtens lege med Ruhår osv. hvis de ellers gider. Og gider de ikke skal de også nok forklare det så det ikke kan misforstås. Er det ikke det mest normale, hvis ellers hundene er almindeligt socialiserede?

 

Jeg er ret enig med dig. Dertil vil jeg dog lige forsvare hvorfor mine hunde ikke leger med hvem som helst. Egentlig handler det ikke kun om størrelsen, men også bare legestilen. F.eks. har vores husky et trick hvor han bider fast i den anden hunds halsbånd, og kvæler hunden, udelukkend enoget han gør i leg men hvis han gør det på en 3 kilos chihuahua er jeg ret sikker på at nakken siger fra. (Derfor har vores små hunde faktisk ikke halsbånd på herhjemme!).

 

Hvis jeg har mødt hundene, eller hvis ejeren virker ansvarlig så får de skam også lov at lege hvis de vil det. Men en tilfældig stor hund der kommer og vil lege, og en ejer der står og ryger eller snakker i telefon, ja så får de altså ikke lov at lege... Min Aussie er en rigtig bryder og elsker at tumle, en af de ting hun gør rigtig ofte er at hoppe ovenpå den anden hund (igen blot i leg), og det kan små hunde jo heller ikke lide, og et uheldigt hop og den anden kommer til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke specielt store hunde selv (10-15 kg), men jeg førler mig egentlig lidt diskrimineret på gaden fordi jeg går med to hunde. Bliver spurgt om jeg nu har poser med, selv om ingen af hundene gør anstalt til at skulle af med noget. Jeg HAR poser med (og jeg bruger dem), men jeg har ikke pyntet hundesnoren med sort plast og har heller ingen intention om at gøre det.

Det er så også det eneste sted jeg føler mig unødigt kriminaliseret, for jeg forsøger ikke at genere andre mennesker mere end højst nødvendigt med mine hunde. Det sker da, at der er et barn der er meget bange for hunde og som går over på den anden side af vejen.

Har også en gang mødt en løber der var hysterisk bange for hunde på søndermarkens fritløbsområde (altså frit-løb for hunde :blink:), der havde jeg også min låne-hønsehund med og den er lidt stor. Jeg havde tre hunde uden snor, men alle under kontrol og tæt på mig og den stakkels dame gik helt i selvsving og bad mig tage hundene i snor. Jeg gjorde det, men fortød at jeg ikke i stedet fortalte hende, at hun måske skulle lægge sin rute udenom fritøbsområdet.

 

Det er muligt at andre hundeejer mener jeg diskriminerer dem, jeg går nemlig på den anden side af vejen, lader ikke mine hunde lege med nogen og beder folk tage hundene i snor i parken (hvor løse hunde ikke er tilladte).

 

Jeg gider ikke løse hunde, slet ikke hvis mine egne er i snor eller hvis de træner. Ingen af mine gider socialisere med fremmede hunde og de leger kun meget sjældent.

Men det er ikke kun store hunde jeg diskriminere, det er alle fremmede hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk meget enig med Ascha her. Det virker sgu ret urimeligt, at man ikke engang kan slippe sin hund i et indhegnet fritløbsområde uden næsten at skulle undskylde for, at man gjorde det, når der så er børn der finder på at lege derinde. Hvorfor er det lige, at det bliver hundeejerens ansvar at forhindre problemer i den forbindelse, når barnet sagtens kunne finde et andet sted at køre på rulleskøjter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Desværre ser jeg til tider at nogen synes hundeskovene, altså de indhegnede, er et godt sted at lufte barnevogn, små børn og hund samtidig. Jeg ser også nogen som synes det er det oplagte sted at spise frokost. I mine øjne er det komplet hul i hovedet.

 

I søndags gik jeg forbi hundeskoven og så at nogen sad og spiste frokost og med hvilket resultat ? De havde nok 15 hunde omkring sig. Hundene kender ikke hinanden og kan komme op at slås fordi der er mad. Det er SÅ dumt og hvorfor hele hule helvede sætter man sig ikke på bænken UDEN for hundeskoven ??

 

Jeg har også op til flere gange set nogen forældre lave søndags udflugt med deres hunde og barnevogn og små børn i en hundeskov. Det er der som sådan intet galt i, problemet er bare at der er STOR risiko for at et par kåde hunde der springer op, eller løber og tumler, vælter de der små børn. og SÅ har vi ballanden.

 

Det ER også tilladt for omgivelserne at tænke selv en gang i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...