Hop til indhold

Andre med store hunde der bliver mødt uretfærdigt negativt?


Gæst Kolibri
 Share

Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Her

 

 

 

 

Lige da jeg fik Tjaldur og han gøede uafbrudt på gåturene inde i byen hvor jeg boede, var der rigtig mange mænd som råbte " får styr på din møgkøter " få den til at holde kæft " og flere stak fjæset ned og råbte " hold kæft køter " til ham. Havde de gjort det hvis jeg var en mand og gik med en større hund ? Næppe.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gid man generelt kunne snakke pænere til hinanden.

 

Enig, man skal tale pænt til hinanden, men det må da give stof til eftertanke hvis man provokerer mange andre utilsigtet.

 

De minder lidt om den gamle mand der kørte på motorvejen mellem Middelfart og Odense. Så hørte han i trafikradioen: "Advarsel, vi har en spøgelsesbilist på motorvejen mellem Middelfart og Odense". Manden knurrede for sig selv: "En spøgelsesbilist, her er sgu da hundreder".

Link til indlæg
Del på andre sites

Her

Okay, troede vi snakkede hjemme ved hende selv. Men det hun har oplevet der er da næsten endnu værre. Jeg forstår ikke, at man synes det er okay at råbe efter andre på den måde og slet ikke når det kun drejer sig om et kort øjeblik før man har passeret hinanden. Så meget burde det ikke irritere en, at man skal passere en gøende hund på gaden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke det er acceptabelt at folk råber af hinanden. Det er faktisk helt og absolut meget værre end at en hund gør..

 

Men omvendt, mener jeg at man med fordel kan opføre sig og styre sin hund, så ingen har berettiget grund til at føle sig generet og provokeret. Jeg ville også blive dødirriteret hvis en hund uafbrudt gør, mens den går måske bag mig, men jeg ville da ikke begynde at råbe af hverken hund eller ejer, måske højest bede ejeren skrue ned for hunden, så man kan holde ud at være her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke det er acceptabelt at folk råber af hinanden. Det er faktisk helt og absolut meget værre end at en hund gør..

 

Men omvendt, mener jeg at man med fordel kan opføre sig og styre sin hund, så ingen har berettiget grund til at føle sig generet og provokeret. Jeg ville også blive dødirriteret hvis en hund uafbrudt gør, mens den går måske bag mig, men jeg ville da ikke begynde at råbe af hverken hund eller ejer, måske højest bede ejeren skrue ned for hunden, så man kan holde ud at være her.

Det er bare ikke altid så nemt at "skrue ned" for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare ikke altid så nemt at "skrue ned" for hunden.

 

hmmm....... Det er en anden debat.

 

men så må man jo finde et sted at gå med den hvor man ikke generer andre. Det er ejerens ansvar at hunden ikke generer sine omgivelser. Det er præcis det det handler om, hvis hundeejere og hunde skal være mere velsete i gadebilledet.

 

I det hele taget skal man jo tage hensyn til hinanden, men også være tolerante.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm....... Det er en anden debat.

 

men så må man jo finde et sted at gå med den hvor man ikke generer andre. Det er ejerens ansvar at hunden ikke generer sine omgivelser. Det er præcis det det handler om, hvis hundeejere og hunde skal være mere velsete i gadebilledet.

 

I det hele taget skal man jo tage hensyn til hinanden, men også være tolerante.

Eller også handler det om at mennesker generelt skal være mere tolerante overfor hinanden og ikke tro at det er okay at de sætter dagsordenen fordi noget generere lige præcis dem. Jeg kan også blive irriteret over andre mennesker engang imellem, men jeg forventer da ikke, at de bliver hjemme eller går andre steder hen, fordi de irriterer mig.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går nok ud fra at 90% af de der går på gaden vil føle sig generet af en hund der gør hele tiden og ikke kun mig. Men jeg kan jo tage fejl. Skulle jeg imidlertid have ret synes jeg ejeren enten bør finde et andet sted at lufte hund indtil den har lært ikke at gø konstant. Tolerant vil det være at acceptere at den måske gør, når andre hunde kommer tæt på fx.

 

God opførsel betyder at man tager hensyn til andre. At gå med en hund der gør hele tiden er hensynsløst på linje med at køre på en knallert uden lydpotte eller med en tændt gettoblaster med høj musik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går nok ud fra at 90% af de der går på gaden vil føle sig generet af en hund der gør hele tiden og ikke kun mig. Men jeg kan jo tage fejl. Skulle jeg imidlertid have ret synes jeg ejeren enten bør finde et andet sted at lufte hund indtil den har lært ikke at gø konstant. Tolerant vil det være at acceptere at den måske gør, når andre hunde kommer tæt på fx.

 

God opførsel betyder at man tager hensyn til andre. At gå med en hund der gør hele tiden er hensynsløst på linje med at køre på en knallert uden lydpotte eller med en tændt gettoblaster med høj musik.

Men hvor lang tid tager det for dig at passere en hund på gaden? Kan ikke forestille mig det tager lang tid, så mon ikke man kan leve med en gøende hund i det halve minut eller hvad det nu tager?

Selvfølgelig kan man godt synes det er irriterende, men jeg kan ikke rigtig se en grund til at blive sur over det, når det er så kort tid man skal forholde sig til larmen.

 

Jeg kan heller ikke forestille mig, at han ligefrem har gøet hele tiden - jeg ved godt, at det var det der blev skrevet, men de fleste hunde gør vel kun, når der er et eller andet at gø af. Og ikke bare for at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at blive råbt efter, er aldrig noget jeg har oplevet.

De eneste gange jeg er blevet tiltalt grimt, har været når jeg har bedt nogle få deres hunde til sig. Men sådan uden at jeg har henvendt mig, så er der aldrig nogen der hverken har råbt efter mig eller skældt mig ud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese det bliver ordkløveri...... Men halvdelen går jo i samme retning som hunden. En mand med gettoblaster eller en knallert uden lydpotte, en hund der gør heletiden.......

 

Jeg råber ikke efter nogen, men de opfører sig ikke hensynsfuldt og det er det der er pointen ikke om jeg kan tollerere det eller ej.

 

men hvis der ofte var nogen der råbte af mig tror jeg jeg ville overveje om jeg opfører mig pænt og tager tilstrækkelig hensyn til andre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor lang tid tager det for dig at passere en hund på gaden? Kan ikke forestille mig det tager lang tid, så mon ikke man kan leve med en gøende hund i det halve minut eller hvad det nu tager?

Selvfølgelig kan man godt synes det er irriterende, men jeg kan ikke rigtig se en grund til at blive sur over det, når det er så kort tid man skal forholde sig til larmen.

 

Jeg kan heller ikke forestille mig, at han ligefrem har gøet hele tiden - jeg ved godt, at det var det der blev skrevet, men de fleste hunde gør vel kun, når der er et eller andet at gø af. Og ikke bare for at gø.

 

Siden der er flere der har råbt op og skældt ud kan man vel kun forestille sig at det er en kraftig ubehagelig og konstant gøen - eller at mændene er tossede...... Og siden vi ikke alle oplever dette....... Så er det nok ikke mændene der er tossede. Bare lidt reflektion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese det bliver ordkløveri...... Men halvdelen går jo i samme retning som hunden. En mand med gettoblaster eller en knallert uden lydpotte, en hund der gør heletiden.......

 

Jeg råber ikke efter nogen, men de opfører sig ikke hensynsfuldt og det er det der er pointen ikke om jeg kan tollerere det eller ej.

 

men hvis der ofte var nogen der råbte af mig tror jeg jeg ville overveje om jeg opfører mig pænt og tager tilstrækkelig hensyn til andre..

Jeg synes ikke jeg ordkløver. Jeg kan bare ikke forstå, at man gider bruge tid på at blive irriteret og sur over hundelarm, høj musik, larmende børn, knallerter med ødelagte lydpotter o.m.a. når det er så forholdsvis kort tid man skal høre på det. Og det er jo oftest kun kort tid uanset om man går i den ene eller den anden retning.

 

 

Siden der er flere der har råbt op og skældt ud kan man vel kun forestille sig at det er en kraftig ubehagelig og konstant gøen - eller at mændene er tossede...... Og siden vi ikke alle oplever dette....... Så er det nok ikke mændene der er tossede. Bare lidt reflektion.
Nej nej, men hvad skulle man lige gøre ved det? Hvis man bor i en by, er det nærmest umuligt at undgå at møde andre mennesker på sin gåtur. Medmindre man vælger at lufte hund midt om natten. Man kan arbejde med problemet og det er jeg ret sikker på at krøllebølle også gør ud fra hvad hun har skrevet tidligere, men det hjælper bare ingenting at fare op på den måde og råbe hunden ind i hovedet. Uanset hvad synes jeg det er en total overreaktion.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke jeg ordkløver. Jeg kan bare ikke forstå, at man gider bruge tid på at blive irriteret og sur over hundelarm, høj musik, larmende børn, knallerter med ødelagte lydpotter o.m.a. når det er så forholdsvis kort tid man skal høre på det. Og det er jo oftest kun kort tid uanset om man går i den ene eller den anden retning.....

men det hjælper bare ingenting at fare op på den måde og råbe hunden ind i hovedet. Uanset hvad synes jeg det er en total overreaktion.

 

Overreaktion eller ej, man må nok se i øjnene, af vi efterhånden er et presset folkefærd med meget lidt overskud i det hele taget. Uden at ville ind på om det er rimeligt at Tjaldur har gøet konstant på sine ture tidligere eller ej, kan lige præcis den gøen - eller en anden skærende lyd - være lige netop det, der er dråben for nogle.

Især hvis man er lydsensitiv kan visse lyde næsten gøre fysisk ondt og forekommer sådanne lyde dagligt, kan dette være meget, meget ubehageligt.

 

En boret knallert fjerner sig hurtigt, hvorimod en konstant gøende hund bevæger sig noget langsommere og derfor er den til gene i længere tid.

 

At det ikke hjælper at fare op ved nok alle, men det er ikke alle som har fuldstændigt kontrol over deres følelser og det er jeg sikker på, at du sagtens kan forstå, vi har jo alle noget vi reagerer på.

 

Tænk et sted verden ville være, hvis ingen overreagerede :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stor sympati for det arbejde Krøllebølle har haft med Tjaldur, og en gøende hund på gaden ville ikke kunne hidse mig op, så længe den f.eks ikke stod bundet eller ikke flyttede sig i timevis. Og man skulle jo tro at en som jeg, der har arbejdet i en meget stor hundepension, samt ofte har op til 9 hunde i huset, ville være ligeglad med gøen, men her henover vinteren, hvor min nabo synes det er okay at hans lille terrier har gøet på markerne bag vores hus HELE NATTEN flere gange i ugen, må jeg nok sige min lunte er blevet noget kort :genert: Hader lyden af den lille møghund, og ville nogle gange ønske den var død dengang den blev kørt over for et par år siden. Uretfærdigt, ja, det er sgu ikke hundens skyld!! Men den der skingre gøen i 5-6-7 timer ad gangen, er altså nok til at drive en til mordtanker!

 

men altså, fordi vores forretning er det den er, og jeg ikke har lyst til at komme i nabostrid over hundelarm (ville være et ret dumt træk af mig), holder jeg pænt min kæft, og håber at han lærer at holde hunden inde natten over, eller at sommeren bliver så kold at det ikke bliver nødvendigt at sove med åbne vinduer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jæger og vil gerne passe på jægernes ry og rygte. Derfor ærgrer det mig når jægere opfører sig dårligt (og de gør de desværre ofte). Det går ud over os alle sammen. Dårligt ry, ildesete osv.

 

Jeg er også hundeejer og har det på samme måde med det. Det ærgrer mig når hundeejere opfører sig dårligt. Generer andre mennesker med deres hundehold, fylder hele fortovet, lader hunde gø ustandseligt, ikke samler op efter hundene, lader dem løbe løs, hvor de ikke burde osv.

 

Når jeg herinde oplever lysten til at udføre og/eller forsvare hensynsløs adfærd, bliver jeg ærlig talt endnu mere ærgerlig. Så uanset om jeg bliver irriteret - som der skrives (og det er egentlig irrelevant hvad jeg bliver) ærgrer det mig at hundeejere opfører sig så de irriterer andre på gaden, i kvarteret osv. Det er det vi taler om - ikke hvor tolerant jeg og andre burde være. Det er en anden debat.

 

Jeg forsvarer jo på ingen måde mænd der råber ad andre, men da de ikke læser med her, nytter det jo ikke at gå i rette med det. Jeg beder bare Krøllebølle om at reflektere over om problemet måske (også) ligger hos hendes måde at holde hund på.

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen jeg kan sagtens forstå dig :-D Der er en lang baggrundshistorie med Tjaldur, som kort og godt handler om at han kom fra et internat, med store psykiske og fysiske problemer (som krølebølle ikke blev informeret om inden adoption). Som jeg forstår det, er hun sidenhen flyttet et andet sted hen, som passer hende og hunden bedre, men den slags er jo ikke noget man lige gør fra den ene uge til den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

,.... men jeg ville da ikke begynde at råbe af hverken hund eller ejer, måske højest bede ejeren skrue ned for hunden, så man kan holde ud at være her.

Gør du også det overfor forældre med larmende børn i supermarkeder eller teenagere der spiller høj musik på standen eller i skoven?.

 

Tror du ikke, det er meget geografisk bestemt?

Jo, jeg tror helt sikkert det er værre hvor mange mennesker skal færdes på et lille område. Dels tror jeg folk generelt er mere stressede over at være klumpet sammen, dels møder min hund og jeg jo flere mennesker på 1 time end du sikkert gør på en hel uge.

 

Omvendt har jeg en eneste gang gået tur med hundene rundt om Bagsværd Sø og det gør jeg aldrig mere!
Welcome to my world.

 

Ret skal dog være ret, for man kan være uheldig at udelukkende løbe ind i tosser på den ene tur, men udelukkende søde mennesker på den næste.

 

Når jeg herinde oplever lysten til at udføre og/eller forsvare hensynsløs adfærd, bliver jeg ærlig talt endnu mere ærgerlig. Så uanset om jeg bliver irriteret - som der skrives (og det er egentlig irrelevant hvad jeg bliver) ærgrer det mig at hundeejere opfører sig så de irriterer andre på gaden, i kvarteret osv. Det er det vi taler om - ikke hvor tolerant jeg og andre burde være. Det er en anden debat.

Og det er ligegyldigt for dig at irritationstærsklen er betydeligt lavere overfor hundeejere end overfor alle andre (jeg kan i hvert fald ikke finde på andre end måske rygerne) grupper i samfundet?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, irritationstærsklen er ikke lavere i forhold til hundeejere uden grund. Man behøver blot at se på mængden af efterladte visitkort, så ved man at der er rigtig mange hundeejere som ikke tager nok hensyn.

 

Og ja, jeg ville også bede mennesker om at skrue lidt ned for musikken på gettoblasteren, hvis de spillede meget højt.. Mht. Børn og hvalpe har jeg nok en noget videre tolerencetærsken, men også her er der grænser. Fx. er det ikke ok med konstant hvinende småpiger i en trampolin sommeraftner efter kl. Ca.. 22 synes jeg og det ville jeg nok påtale ved 23 tiden hvis ikke det var stoppet inden.

 

Men igen. Jeg ved ikke hvorfor nogen føler behov for at forsvare hensynsløs opførsel med henvisning til at vi er særlig udsatte, eller andre er værre eller andre dårlige undskyldninger. Uanset hvad andre gør skal man da opføre sig ordentligt og hensynsfuldt. Det er vi som mennesker, hundeejere og jægere bedst tjent med. Det kan andre så lære af.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er så en af dem der godt kan finde på at råbe af andre - især alle de cyklister der ikke " kan se " fortove , fodgængerfælder ensrettede gader osv. dem er der desværre rigtig mange af her hvor jeg bor , og jeg synes ikke det er særligt sjovt hver gang jeg eller hundene er ved at blive ramt af deres hensynsløse kørsel

Link til indlæg
Del på andre sites

Og såmå jeg erklære mig enig med PBC, jeg synes det er så vigtigt at vi som hundeførere er gode ambassadører for hundeejerne. At vi samler op, at vores hunde går pænt og giver plads på fortovet, at de ikke opsøger fremmede osv...

 

sådan som temperaturen i meningsmålingerne er, i det danske land generelt, så synes jeg ikke vi har "råd" til andet, hvis vi ikke ønsker flere restriktioner på hvordan vi må have hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, irritationstærsklen er ikke lavere i forhold til hundeejere uden grund. Man behøver blot at se på mængden af efterladte visitkort, så ved man at der er rigtig mange hundeejere som ikke tager nok hensyn.

Læste et eller andet om hvorfor man ikke så hvide hundelorte længere og forklaringen var faktisk at der var færre lorte der fik lov til at blive liggende. Igen vil jeg påpege at et problem kan synes at vokse hvis der kommer større fokus på det. Men hvis du synes folks irritationstærskel overfor hundeejere er den samme som overfor f.eks. forældre, så er det måske derfor vi ikke kan blive enige.

 

Men igen. Jeg ved ikke hvorfor nogen føler behov for at forsvare hensynsløs opførsel med henvisning til at vi er særlig udsatte, eller andre er værre eller andre dårlige undskyldninger. Uanset hvad andre gør skal man da opføre sig ordentligt og hensynsfuldt. Det er vi som mennesker, hundeejere og jægere bedst tjent med. Det kan andre så lære af.

Jeg synes da bestemt at indbrud skal straffes, men det prikker da til min retfærdighedssans hvis en tyv får samme straf som en voldsmand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsvarer ikke dårlig og hensynsløs opførsel fra nogen. Selvfølgelig skal man ikke lade sin hund gå rundt på gaden og gø uhæmmet - men man behøver ikke råbe og skrige hunden ind i hovedet for at trænge igennem med sit budskab. For mig personligt ville det godt nok også have den stik modsatte effekt og jeg ville ikke gå fra stedet og tænke særligt over problemet, men i stedet blive sur og ked af det og tænke at vedkommende var et surt fjols.

 

Derudover er jeg sikker på, at Krøllebølle har reflekteret rigtig meget over problemet allerede og har lagt en masse arbejde i den hund. Men ting sker ikke fra dag til dag. Det skal trænes og det tager tid. Og jeg synes overhovedet ikke man behøver finde sig i at blive råbt af, fordi man tilfældigvis har en hund, som ikke altid opfører sig helt perfekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...