Hop til indhold

Køb af DKK tæve der mangler to tænder.


Ritasmoster
 Share

Recommended Posts

Min egen race FT Spaniel tillægger ikke tandmangel nogen betydning. Der er jo ikke nogen udstilling og der avles udelukkende på trænbarhed, jagtegenskaber og sundhed..

 

men hvis nu tandmangel faktisk er tegn påp degenerering er det jo absolut af betydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da nærmest videnskabelig bevist, at visse tænder på mange racer er i tilbagefald, altså bliver underudviklede og til sidst vil forsvinde helt. Hundene har så ikke mere behov for disse.

Men det er så forskelligt fra race til race, alt efter brug.

Synes som andre at en hundehvalp på 6 mdr. er et godt køb, da temperament og personlighed er betydelig lettere at vurdere end på en 6-8 ugers. Og prisen er OK i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan måske dele debatten om tandmangel i 2 dele. En kommerciel og en ikke kommerciel del.

 

Set udfra et kommercielt synspunkt har en hund ringere værdi hvis den mangler tænder. Det er jo også pga. tandmangel at hunden er sat til salg. Det skal derfor naturligvis afspejle sig i prisen. Derudover må man vurdere om prisen også reduceres pga. hvalpens alder eller om den nærmere øges da hvalpen har gået på kursus, er renlig og måske vant til at være alene hjemme og måske har andre gode færdigheder. Personligt ville jeg nok sige halv pris for sådan en hvalp sammenlignet med hvad den kostede som 8 ugers, med den garanti osv. der nu følger med.

 

Den ikke kommercielle del er så om hunden på nogen som helst måde er ringere end en hund med fuldt tandsæt. Som jeg læser rundt omkring på nettet regnes tandmangel udelukkende som en skønhedsfejl og altså ikke degenerering, men tilbagedannelse og når dette er tilfældet, vil jeg mene at det er uden betydning overhovedet for den ikke kommercielle del.

 

Der kan dog være det element at man fraskriver sig muligheden for at få hvalpe, hvilket, hvis det er en tæve udover en kommerciel forringelse også og måske mest er en ikke kommerciel mangel. De fleste får jo formentlig hvalpe for oplevelsens skyld. Og jeg ville personligt ikke avle på en DKK hund som jo altså kan udstilles, hvis den har betydelige skønhedsfejl. Der er jo formentlig rigelig ikke fejlbehæftede avlstæver der kan avles på, så ingen grund til at avle på hunde med kendte fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er heldigvis rigtig mange mennesker der ønsker sig et liv med en hund eller to, men som absolut ikke går og drømmer om at producere hvalpe. Opdræt er ikke noget man skal begive sig ud i, med mindre man har en dybere interesse i projektet som helhed. Selvom der er i overflod af dem der mener hvalp er noget enhver tæve skal opleve og blablabla, så har en tæve i min verden aldrig en højere værdi for en familie med generel hundeinteresse, blot fordi den kan indgå i avl.

 

Jeg har samme holdning til hvalpe der tilfældigvis fødes med en anden pelsfarve end hvad der er indskrevet i racens standard som korrekt. Disse hvalpe bør koste det samme som resten af kuldet, de har forhåbentlig kostet det samme at frembringe, både økonomisk og følelsesmæssigt som dem med de rigtige farver, og de sælges til dem der lige præcis ønsker sig en hvalp med de kvaliteter, ikke til folk der har udstilling og/eller avl som hobby.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er heldigvis rigtig mange mennesker der ønsker sig et liv med en hund eller to, men som absolut ikke går og drømmer om at producere hvalpe. Opdræt er ikke noget man skal begive sig ud i, med mindre man har en dybere interesse i projektet som helhed. Selvom der er i overflod af dem der mener hvalp er noget enhver tæve skal opleve og blablabla, så har en tæve i min verden aldrig en højere værdi for en familie med generel hundeinteresse, blot fordi den kan indgå i avl.

 

Jeg har samme holdning til hvalpe der tilfældigvis fødes med en anden pelsfarve end hvad der er indskrevet i racens standard som korrekt. Disse hvalpe bør koste det samme som resten af kuldet, de har forhåbentlig kostet det samme at frembringe, både økonomisk og følelsesmæssigt som dem med de rigtige farver, og de sælges til dem der lige præcis ønsker sig en hvalp med de kvaliteter, ikke til folk der har udstilling og/eller avl som hobby.

 

 

Det er pudsigt du siger det! Vi har to løver, der begge er brune. En hollandsk opdrætter var smaskforelskede, og spurgte mig hvor meget mere jeg havde betalt for dem?

 

Jeg har betalt helt normalt pris, ingen ekstra pris fordi det var brune tæver. Min svigerinde har betalt det samme for sin gyldne han, som jeg for min brune tæve.

 

Her i Holland sælges brune tæver (uanset race, uanset stamtavle!!!!) ca. 150-200 euro over prisen for en hvalp der f.eks. er sort.

 

Hvis vi beslutter at prøve os med hvalpe, så får alle hvalpene samme pris, uanset køn og farve. Som du siger er der lagt det samme i dem allesammen. Men jeg er helt forundret over at opdrætteren bestemt troede jeg bevidst havde valgt brune tæver, fordi jeg så kunne sælge de brune hvalpe for mere...... :shock: Jeg synes chokolade dyr er smukke, det er derfor vi valgte at vores dyr er den farve, og vi har brugt lang tid på at finde dem hver især. Men skal jeg opdrætte og have hvalpe, så må jeg da tilsidesætte farven og fokusere på de ting som gavner racen mere end hvilken farve den har... (For løvens vedkommende altså)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er heldigvis rigtig mange mennesker der ønsker sig et liv med en hund eller to, men som absolut ikke går og drømmer om at producere hvalpe. Opdræt er ikke noget man skal begive sig ud i, med mindre man har en dybere interesse i projektet som helhed. Selvom der er i overflod af dem der mener hvalp er noget enhver tæve skal opleve og blablabla, så har en tæve i min verden aldrig en højere værdi for en familie med generel hundeinteresse, blot fordi den kan indgå i avl.

 

Jeg har samme holdning til hvalpe der tilfældigvis fødes med en anden pelsfarve end hvad der er indskrevet i racens standard som korrekt. Disse hvalpe bør koste det samme som resten af kuldet, de har forhåbentlig kostet det samme at frembringe, både økonomisk og følelsesmæssigt som dem med de rigtige farver, og de sælges til dem der lige præcis ønsker sig en hvalp med de kvaliteter, ikke til folk der har udstilling og/eller avl som hobby.

 

Udfra et ikke kommercielt synspunkt, kan jeg godt være enig. Dog mener jeg det med muligheden for at opdrætte sin hund er lidt anderledes. Livssituationen skifter jo og hvor man troede at man havde fuldtidsbeskæftigelse og ikke mulighed for at have hvalpe, kan man jo komme i en situation, hvor dette er muligt.

 

Så er det lidt ærgreligt på forhånd at have afskrevet sig denne mulighed. Betingelsen er jo at man har en egnet tæve. Ikke bare en ok tæve, men en tæve som har et niveau, der kan tilføre racen noget godt. Har man det, kan man jo henvende sig til den opdrætter man købte af (hvis hxn er god, vidende, seriøs osv.) og få dennes vurdering samt hjælp til at finde en egnet hanhund. Der er flere ting, som skal gå op i en højere enhed. Gør de det og har man tiden og lyst, kan jeg sige at for mig og min familie var det en kæmpe oplevelse at have et kuld hvalpe. Derfor vil jeg advare imod at afskrive sig muligheden forlods.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel også det rent æstetiske i det, at et flot komplet tandsæt simpelthen bare ser bedre ud!

 

Jeg ved ikke hvor de manglende tænder skulle være, men det pynter jo ikke på hunden, hvis der er synlige huller i tandrækken, og det gælder også hvis man "bare" selv skal se på den.

 

Det kan selvfølgelig sagtens være en glimrende hund, men et afslag i prisen i forhold til et smukkere individ, må i min verden være en selvfølge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da nærmest videnskabelig bevist, at visse tænder på mange racer er i tilbagefald, altså bliver underudviklede og til sidst vil forsvinde helt. Hundene har så ikke mere behov for disse.

Men det er så forskelligt fra race til race, alt efter brug.

Synes som andre at en hundehvalp på 6 mdr. er et godt køb, da temperament og personlighed er betydelig lettere at vurdere end på en 6-8 ugers. Og prisen er OK i mine øjne.

 

Nu har vi begge to en race hvor man går op i tænder, men jeg ville da være alvorligt bekymret for vores race hvis vi pludselig så manglende tænder og endnu værre, at vi blev ligeglade med om de var der eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Chr.

Ja vi går da højt op i tænder i Spanielklubben Og for mig er et komplet tandsæt da helt væsenlig for avlen. Men da jeg f.eks adopterede de 2 græske , var jeg da bare glad for et normalt bid og ikke et kodylt underbid. Selv om det også kan have sin charme. Nok bare ikke lige hos mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...