Hop til indhold

Hvilken hund skal vi vælge.?


Mollie9
 Share

Recommended Posts

Min kæreste og jeg. Har bestemt os for at skulle have en hvalp her til sommer.

Men vi kan ikke rigtig finde ud af hvilken hunde race eller blandingen det skal være. Så vi kunne godt tænke os lidt hjælp.??

 

 

Vi bor i en lejlighed på 71 km2. På Amager tæt på skov og strand og mange grønne områder.

 

 

Jeg er selv vokset op med hund, både labrador, tysk hønsehund og en toller.

Min kæreste ingen. Men han er rigtig glad for hunde.

 

 

Jeg er rigtig glad for labrador og toller. Og retvitriver gennaralt.

Men desværre mener min kæreste at de er for store til en lejlighed.

 

 

Jeg har kigget let på en engelsk cocker Spaniel, dansk svensk gårdhund, corgi, japansk spids, shiba , begel, eller Formel 1 labrador. Kan ikke rigtig finde ud af hvad for en hund der ville passe godt til os. Vi er os åben for andre racer.

 

Altså det først års tid skal den næste ikke være alene (jeg studerer hjemme i års tid mere nemlig).

Men ellers efter det skal den lærer at kunne være alene i en 4-5 timers tid.

 

 

Den må meget gerne kunne med andre hund, ( jeg har en del veninder som også har hunde, så den vil blive vant til det med det samme). Men må også gerne kunne med fremmede.

 

 

Den må gerne være samarbejdes vilje.

 

 

Vil vil helst have at den kan lærer at kunne gå uden snor.

 

 

Jeg har tænkt mig at gå til hvalpe træning med den og til lydigheds træning bagefter.

Jeg er opvokset med jagt hunde, så kan bare godt lide den type hund, deres sind osv.

(Men vores skal ikke med på jagt).

 

 

Pelspleje er sådan mellem.

 

 

Vi havde tænkt en lille til mellem hund. Men kun op til ca. 16 kg.

 

 

Og vi ville gerne have en tæve.

 

 

 

Det må også gerne være en familiehund da vi har planer om børn om ca. 4-5 år.

 

 

Håber nogle kan/vil hjælpe os.

 

 

Hilsen

 

 

Caroline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Jeg undrer mig over, at det er din kærestes manglende viden/erfaring der skal afgøre, hvilken størrelse hund I skal have :hmm:

 

Meget generelt: Jo mindre en race des livligere og en større/stor hund trives fint i mindre lejligheder, især da det er hensigtsmæssigt at lære hunde at være rimeligt rolige indendørs og livlige udenfor hvor pladsen er til det.

Min datter boede i øvrigt på kollegieværelse med en labrador på over 40 kg i nogle år og det var der ingen problemer i.

 

Giv de oplysninger Ascha har bedt om, så er det nemmere at anbefale en race :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En stor hund kan sagtens bo i en lille lejlighed. Den skal jo ud og opleve hver dag, og det er dér den fylder meget. Sørger man for den rette stimulering i forhold til racen, så slapper den jo af når den er hjemme. Jeg vil mene det er vigtigere at beslutte hvad man ønsker at foretage sig med sin hund, og ud fra det beslutte størrelse og race :hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

En stor hund kan sagtens bo i en lille lejlighed. Den skal jo ud og opleve hver dag, og det er dér den fylder meget. Sørger man for den rette stimulering i forhold til racen, så slapper den jo af når den er hjemme. Jeg vil mene det er vigtigere at beslutte hvad man ønsker at foretage sig med sin hund, og ud fra det beslutte størrelse og race :hundifart:

 

Enig! Selvom det dog kan blive bøvlet med en gigant race på 4.sal uden elevator....:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på 2 sal. Og vi har tænkt os at bærer hunde op og ned ind til den ca. Er et år. Har hørt at det er en god ide.

Og ja vi vil stadig være lige aktive med hunden selvom vi får børn.

 

Det ville jeg også klart gøre!

 

ift til det kan jeg informere om at vores aussie med udvokset vægt kommer til at veje 28-29kg vejede en24-25 stk da han var et år....

bare for at give jer en ide om hvad der skal bæres :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

En beagle er NO GO uden snor - kortere kan det vist ikke siges. Hvis I kan acceptere at den skal være i snor er en beagle til gengæld noget af det bedste familiehund I kan få

Generelt er små og mellem store hunde - i sær af jagt race ret livlige - men det kommer jo igen an på hvordan I vil aktivere den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, skal den bæres til 2.sal er en del racer jo udelukket allerede dér. Og skal den være samarbejdsvillig er diverse spidshunde vist også udelukket (de kan selvfølgelig trænes, men de hører bare ikke til dem der synes det er det fedeste i verden).

Og så er alle hunde "familiehunde" - Det der er vigtigt er jo at lære børnene at behandle hunden ordentligt, og indtil det er lært skal man bare altid være der og sikre at alt går rigtigt til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Corgien ville jeg nok slette fra listen, hvis i ikke har elevator. Det ER altså en pølsehund, og trapper til 2. sal er for meget flere gange om dagen. En standard corgi cardigan vejer omkring 20 kg, og er jo ikke en man bare lige bærer rundt på. Dertil kommer at corgien er temmelig højlydt. Sådan generelt er den larmende.

 

I har en del MEGET aktive racer på listen. Sådanne racer er meget svære at bo med, med mindre man aktiverer dem tilstrækkeligt, både med gåture og træning hele hundens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre. Hvis du vil være sikker på, at hunden kan lære at få løs må du strege beagle og shiba af listen. Japansk spids og dansk/svenskeren er fine små hunde, men de er begge glade for deres egne stemmer, så man skal være obs på gøen fra dag 1 - især hvis man bor i lejlighed hvor det kan genere mange mennesker... Ved dansk svenskeren skal man også kunne leve med hundehår, da de fælder hele året rundt...

 

en formel1 labrador er "bare" en labrador af engelske eller irske jagtlinier. Så hvai labradoren er udelukket oga størrelse, så er f1eren altså det samme - dog er jagtlabberne som oftest noget lettere vægtmæssigt end en udstillingsmodel. Hvad folk på gaden kalder en F1 er som regel tilfældige blandinger der er sorte....

 

En cocker spaniel kunne være et bud, men det er en aktiv jagthund, så ønsket og viljen til at arbejde med hunden skal være tilstede

Link til indlæg
Del på andre sites

En toller tæve kunne passe fint på jeres krav. Men sørg for at købe fra en fornuftig opdrætter med fokus på temperament, da de findes i lidt hysteriske udgaver;-)

 

En cavalier King Charles spaniel var også en mulighed.

Eller en irsk terrier hvis i kan lide terrier temperament.

 

Jeg bor desuden i lejligheden på cirka samme styrkelse med to hunde hvor af den ene er en labrador.

Men så godt nok i stuen med have. Jeg ville nødig skulle bære hende og og med af trapper!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også kigget lidt på Finsk Spids, Islands fårehund, norrbottenspids, jack russell terrier, schipperke, fransk bulldog osv.

Men kan ikke helt finde ud af om de passer til os. Hvad syntes i?

Alle de første som er spids hunde er ikke optimalt i lejlighed. De gør alt for let .

Fransk Bulldog er ok hvis du kan finde en rask en. hellere dansk svensk gård hund end Jack russel med de krav i har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mollie har du fået noget at tænke over ift. valg af race nu du har fået stort set enslydende svar her og på HG?

Hvis du vil have en samarbejdende race (nemmere at få gjort lydhør = lydig) skal du gå udenom spidshundene.

Hvis du vil have en hund uden tendens til "nerver" skal du gå udenom dansk svensk gårdhund..

 

Der er ikke noget "osv" i dette:

Vi har også kigget lidt på Finsk Spids, Islands fårehund, norrbottenspids, jack russell terrier, schipperke, fransk bulldog osv.
Idet de fleste hunde af de nævnte er fra forskellige grupper = arbejdsbaggrund

De små spidser, dansk svensk gårdhund og de små terrier kan godt lide at høre sig selv, hvilket kan være møg besværligt hvis der ikke lægges effektivt låg på, når man bor i lejlighed.

 

Hvad kan I tilbyde en hund? Det må være det vigtigste. En fransk bulldog og en islandsk fårhund har vidt forskellige aktivitetsbehov, for blot at nævne nogle af de racer du nævner.

 

Hvis du vil have samarbejdsvilje skal du gå udenom spidserne og terrierne. Naturligvis kan og vil de samarbejde, men under de rigtige betingelser.

Hvalpe- og lydighedstræning fylder ikke en hunds liv ud, hvad har I lyst til at lave med hunden for dens skyld?

 

Hunde "kan" med andre hunde sådan generelt, men igen på deres egne betingelser. Spidshundene og terrierne kan have en tendens til ikke at ville enes.

Jeg kan ikke komme i tanke om en race, som ikke er "familiehund" og langt de fleste hunde kan lide familiens egne børn, når disse opdrages til at vise hensyn til hunden.

Legekammerater og gæster er dog en helt anden sag.

 

Hvis I vil have en hund som favner omverden bredt med en positiv indgangsvinkel, vil jeg foreslå en labradortæve, pudel eller beagle fra en god opdrætter. Der er intet ressourceforsvar, de kan med fornuftige hunde, er gode at træne med, lukker gerne gæster ind og vil være gode legekammerater for fornuftigt opdragede børn.

Der skal dog lægges et større arbejde i beaglen pga. dens tendens til gøen og til at drage på langfart når den er løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke overvejelser er der i jeres racevalg? Kan slet ikke se bare skyggen af en rød tråd:hmm:

 

Tænker det samme. For mig ser det ud som om valget går på hunde, der ser søde ud. Hvis det er tilfældet vil jeg anbefale jer at læse om de forskellige racer, for de passer jo ikke ind i de krav I stiller til hunden :confused: - at kunne bo i en lejlighed, kunne gå løs, være samarbejdsvillige osv. Desuden er det vigtigt at tænke over hvad racen er "fremstillet" til. Man må gøre op med sig selv hvor meget tid man har tænkt sig at bruge på/sammen med hunden, hvordan man har tænkt sig at beskæftige den (ud over hvalpetræning) og så tage det med ind i overvejelserne.

Det at have en hund tager tid, uanset racen, og det er derfor vigtigt at man har gennemtænkt hvad den tid skal bruges til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hos Kristina 1.jpgjeg ser da cockeren som en mulighed, hvis man har undersøgt godt, hvad man går ind til. Man skal vide at hvis de keder sig, vil de sandsynligvis selv finde en aktivitet, der morer dem, men nok ikke os. Og at de ofte er nogle svin med til at svine sig til i naturen. Så der forekommer jævnlig pelspleje. Og udgifter til trim, hvis man ikke gennem sin klub selv vil lære det.

De elsker samvær som lydighedstræning, rally og agility, også bare på hyggeplan.

Du får lige et familiefoto. Klik på foto.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...