Hop til indhold

Så skete det igen. En ejer der ikke havde sin hund i snor og det gik så udover mig.


Gæst Isabella
 Share

Recommended Posts

Gæst Isabella

Sørgeligt og trist at læse jeres historier om at jeres hunde er blevet overfaldet. Man har jo slet ikke ord for hvor meget de burde skamme sig de hundeejere. :evil:

 

 

Her er i sidste uge blev det desværre også min tur til at prøve at min lille chi blev overfaldet af en stor hund. :cry:

 

Var ude og gå en tur med hende i fælledparken (i snor selvfølgelig) da der så lige pludselig kommer en kæmpe beethoven hund (kan ikke lige huske navnet på racen) spænde over i mod os (uden snor). Min lille chi ragere selvfølgelig med at prøve at løbe væk og gemme sig bag mig. Hvilket er forståeligt, når der kommer sådan en kæmpe hund bragede lige imod hende. Det resultere så i at den støder ind i mig med fuld kraft (fordi den var så stor og klodset) så meget kraft, at jeg simpelhen bliver væltet i gulvet. I mit fald tabet jeg grebet om hundesnoren, så jeg ikke kan trække hende til mig.

Det bliver så en lang jagt, hvor den store hund fare efter min lille chi. Jeg gør selvfølgelig alt for at prøve at fange hende men det var vildt svært når de løber så hurtigt. De gange hvor jeg var ved at få fat i hende føler jeg nærmest at den store hund var ved at snappe ud efter mine hænder. Min lille chi skriger igennem hele forløbet hvilket virkelig var hjerte skærende.

Ejeren står bare og kigger på og kalder sløvt på sin hund, som jo overhovedet ikke høre ham. Kan også høre at der er andre forbipasserende der siger til ham: 'så styr dog lige din hund!'

Det lykkes mig så endelig at få fat i hende hvor jeg krammer hende ind i min favn, men desværre slutter vores mareridt ikke her. Hund begynder så at hoppe op af mig. Og det skal lige siges at den nærmest var højere end mig. Den springer op og prøver at få fat i hende. Hver gang jeg lige for drejet mig så den faldt ned hoppede den op af mig igen. Det resultere så i at jeg er ved at falde i gulvet igen med hende i favnen, og der begyndte jeg at blive alvorlig bekymret for hvad der kunne ske. Den hund var jo helt ude af kontrol og sindsforstyrret. Først da jeg efter flere gange er ved at vælte kommer ejeren hen og tager fat i den og ligger den i jorden. Kan høre at han råber til den: 'Du skal ikke bide mig'. Så hunden bider åbentbart.

 

 

I rent chok skynder jeg mig væk og hjem, og får givet hende masser af kærlighed.

Kan bagefter godt fortryde at man ikke fik sagt noget til sådan en hunde ejer. Det er så uforståeligt at når man har sådan en hund som kan finde på og bide en selv og overfalde andre hunde, hvordan fanden kan man så lade den gå uden snor?! :evil:

 

 

Det et sørgelige er så her efterfølgende gør hun af ALLE hunde (hvilket jeg før overfaldet næsten havde fået hende til at stoppe helt med) selv nogle mennesker og børn gør hun af, og det har hun aldrig gjort før. :cry:

 

 

Når jeg prøver at stoppe hende i at gø kan man mærke at man slet ikke kan trænge ind til hende, fordi hun går i så meget forsvarsposition.

Når jeg har prøvet at lade en lille stille og rolig hund komme tæt på som hun stille og rolig kunne prøve at hilse på, begynder hun at løbe væk og nærmest skrige op før den over hovedet er kommet helt tæt på.

 

 

Er så ked og ulykkelig over det. Er der nogle der har nogle gode råd til hvad man kan gøre for at langsomt at få gjort det bedre igen? Og få hendes tillid op igen til andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget, meget trist oplevelse for din hund og for dig, men er du sikker på, at den havde tænkt sig at overfalde din hund? :genert:

 

Altså, jeg er ikke i tvivl om at din hund fandt hele situationen rigtig ubehagelig, men som jeg læser det (og jeg var der jo ikke, så ret mig gerne hvis jeg tager fejl) så kunne det godt lyde lidt som en hund, der bare vil lege, men som ikke helt forstår hundesprog/at din hund var bange og ikke en aggressiv hund. Og at den bider efter ejeren, kan sagtens være fordi han tvinger den ned at ligge.

 

Men nej, uanset hvad er det selvfølgelig ikke okay opførsel fra hverken hund eller ejer og jeg kunne godt ønske at I havde været forskånet for sådan en oplevelse. Mht. at få hende til at stole på andre hunde igen, er det så rigtig forstået, at du har stået i samme situation før? For så er det vel "bare" at gøre det samme, som du gjorde tidligere og som virkede?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, det er selvfølgelig synd for din hund at den havde en dårlig oplevelse og er sat tilbage i træning.

 

Men for mig lyder det som en stor, legesyg hund med et fjols af en ejer. Jeg tror ikke at hunden ville skade din hund, for så havde den gjort det. At den bider ejeren, er nok en reaktion på at ejeren alfaruller den (og at den er overgearet), ikke at det er en hund der bider til højre og venstre.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i og for sig ligegyldigt, om hunden blot ville lege eller ej. Isabellas hund skreg og prøvede at flygte, altså synes den, at episoden var farlig.

 

Jeg var altså selv blevet bange (både på egne og min hunds vegne), hvis der var kommet en så stor og ustyrlig hund løbende hen til mig.

 

Har ikke så meget forstand på at lære en hund at stole på andre hunde, så det vil jeg lade andre om.

Blot vil jeg sige, at jeg føler med dig, Isabella, og god vind med din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan virkelig heller ikke se at det kommer sagen ved, hvorvidt hunden var aggressiv eller blot et bulderhoved. Hvis man har en hund, der ikke kan omgås andre, uden at være til fare, så skal den holdes i snor. Det kan ikke være rigtigt at små hunde skal være i konstant risiko for at brække diverse lemmer, fordi at bulderbasserne skal have lov at bølle rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i og for sig ligegyldigt, om hunden blot ville lege eller ej. Isabellas hund skreg og prøvede at flygte, altså synes den, at episoden var farlig.

 

Jeg var altså selv blevet bange (både på egne og min hunds vegne), hvis der var kommet en så stor og ustyrlig hund løbende hen til mig.

 

Har ikke så meget forstand på at lære en hund at stole på andre hunde, så det vil jeg lade andre om.

Blot vil jeg sige, at jeg føler med dig, Isabella, og god vind med din hund.

Det er fuldstændig ligegyldigt for hunden, ja. Men for ejeren kan det måske berolige lidt, at det måske ikke var hundens hensigt at overfalde og bide hendes hund. Derudover synes jeg generelt man skal være forsigtig med at råbe "overfald," hvis der reelt ikke fandt et overfald sted. Folk er generelt meget oppe på mærkerne overfor (store) hunde og hvis hunden egentligt bare ville lege, er det lidt en skam, hvis det bliver tolket som et overfald.

 

Men ja, jeg var helt klart også blevet bange på min hunds vegne og det er selvfølgelig alt for farligt at lade en så stor, overgearet hund lege med en hund, der er så meget mindre.

 

Jeg kan virkelig heller ikke se at det kommer sagen ved, hvorvidt hunden var aggressiv eller blot et bulderhoved. Hvis man har en hund, der ikke kan omgås andre, uden at være til fare, så skal den holdes i snor. Det kan ikke være rigtigt at små hunde skal være i konstant risiko for at brække diverse lemmer, fordi at bulderbasserne skal have lov at bølle rundt.
Næh, men jeg tror da heller ikke at hverken Anne eller jeg synes det var helt smart at lade hunden løbe løs. Jeg synes i hvert fald ejeren skulle have beholdt snoren på den eller have gjort mere for at få fat i den. Men jeg synes som sagt stadig det er relevant om det reelt var et overfald eller ej, som jeg beskrev ovenfor.
Link til indlæg
Del på andre sites

Isabella, få hurtigst muligt fat i en dygtig adfærdsbehandler. Din hund skal have chokbehandling, faktisk helst noget beroligende fra dyrlægen, og træningsterapi meget hurtigt.

 

Andre hunde må ikke komme hen til hende, det er en situation hun ikke kan kontrollere og derfor angstinducerende, hun skal nærme sig andre hunde hvis hun vil og de skal være i snor og i kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skriver "et fjols af en ejer", og mener selvfølgelig ikke det er ok. Men som T, tror jeg at det måske kan berolige TS at vide at hendes hund faktisk ikke var i fare. Og enig i den med brugen at ordet "overfald". Jeg er ihvertfald begyndt at have et ulven kommer-forhold til det ord.

 

Når hunden skriger, må den have følt sig overfaldet, tænker jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det med at tage op i favnen, så betyder det altså ikke at hunden er forstyrret, at den springer op efter hende... Jeg ved godt det er instinktivt og man vil beskytte... Men en nysgerrig legesyg hund VIL springe op efter hunden i favnen...

 

min den yngste - som nok er verdens roligste mildeste kræ - kunne godt finde på det, for at se hvad det dog var deroppe og om den ikke skulle ned og lege? Det får hun selvfølgelig ikke lov til, men ser hun sit snit til det, så gør hun det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tænker jeg bare højt; har du fået hende tjekket igennem at der ikke er "noget" der sidder forkert (ben, ryg, hofte?), og at det måske er derfor hun skriger/reagerer?

 

 

Umiddelbart så lyder det heller ikke på mig som om, at hunden har villet jer noget ondt, men at den pga. størrelse har virket vild og voldsom.

Det er stadig ikke ok at ejer ikke gør noget ved det, men min hoppebold kunne også sagtens hoppe op i nysgerrighed....:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden bed ejeren, så den virker sindsforstyrret og farlig. Folk skulle ikke anskaffe sig en størrelse hund de ikke fysisk kan magte at styre og holde. Og så er der det med den manglende snor igen. Suk :roll:

 

Det gør mig ondt for dig og din lille hund Isabella :(, og så synes jeg Ninjamor er kommet med et rigtig godt råd.

God bedring til Jer begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden bed ejeren, så den virker sindsforstyrret og farlig. Folk skulle ikke anskaffe sig en størrelse hund de ikke fysisk kan magte at styre og holde. Og så er der det med den manglende snor igen. Suk :roll:

 

Det gør mig ondt for dig og din lille hund Isabella :(, og så synes jeg Ninjamor er kommet med et rigtig godt råd.

God bedring til Jer begge.

Arh? Jeg synes ikke der er noget unaturligt ved at en hund forsvarer sig, når den bliver smidt ned på jorden og måske i forvejen er lidt oppe at køre. Det synes jeg ikke nødvendigvis er en sindssyg hund - det er bare en hund :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gør det mig ondt for dig og din hund Isabella. Tror du også, som Anne og Therese er inde på, at den store hund (Sankt Bernhardshund) ikke ville overfalde din, men uanset hvad, så har din hund oplevet det som et voldsomt og skræmmende overfald. Lyt til Ninjamors råd om adfærdsbehandler, få evt. forslag herinde fra til nogle adfærdsbehandlere i Kbh's område), og ikke mindst at skærme hende fra uønskede hundemøder.

 

Og hvis du er interesseret i det, så stiller Buster og jeg gerne op til positive møder, hvor din hund tager initiativet til at hilse :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunden skriger, må den have følt sig overfaldet, tænker jeg

 

Siger jeg andet noget sted:vedikke: Men endnu en gang for prins Knud, det er for at berolige TS, at jeg skriver at jeg ikke tror at hunden var aggressiv. TS er jo mennesket. Og mennesket HAR altså betydning for hundens fremtidige møder med andre hunde. Og derfor er det vigtigt at TS ved at hunden ikke ville æde hendes.

 

At hunden har haft en træls oplevelse, er der vist ingen der benægter:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siger jeg andet noget sted:vedikke: Men endnu en gang for prins Knud, det er for at berolige TS, at jeg skriver at jeg ikke tror at hunden var aggressiv. TS er jo mennesket. Og mennesket HAR altså betydning for hundens fremtidige møder med andre hunde. Og derfor er det vigtigt at TS ved at hunden ikke ville æde hendes.

 

At hunden har haft en træls oplevelse, er der vist ingen der benægter:???:

 

Nej du siger ikke andet, men jeg oplever det, som at du bagatelliserer episoden og her tænker jeg på de følger den lille hunds opfattelse af situationen vil give efterfølgende.

 

Om Skt. Bernhardshundens intention var fredelig eller ej, så var adfærden for voldsom og jeg selv ville ikke føle mig beroliget af, at en person som ikke var til stede forsøgte at overbevise mig om hundens ufarlighed. Kan du se hvor jeg vil hen?

 

En stor hund i fuld fart er potentielt farlig for så lille en hund. Bare et potedask fra Pelle i al venskabelighed ville kunne gøre stor skade. Derfor tænker jeg, at hundens hensigt her er irrelevant, men når det så er sagt er jeg også altid skeptisk, når jeg hører ordene overfald og angreb i hundesammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med dem som foreslår at der "bare" er tale om en overgearet legesyg hund. Hvis en Sankt Bernhard virkelig vil nogen noget ondt, slipper man nok ikke fra det uden skader...

 

At den har "bidt" sin ejer, er selvfølgelig også noget vrøvl, i hvert fald hvis man har samme opfattelse af "bid" som undertegnede. Hvis man ikke bløder, har hunden jo ikke brugt sin fulde styrke, og der har blot været tale om en markering. Masser af unge hunde med dominante karaktertræk, tager fat (nogle gange ret hårdt) med munden, uden at have onde hensigter med det. Min egen hund gør det faktisk, og det tager tilsyneladende en del tid at få ham afvænnet med det

 

Skurken her, er udelukkende ejeren, som sikkert er ret urutineret, og mangler forståelse for, at ikke alle synes at hans kæmpehund er lige så dejlig og uimodståelig, som han selv opfatter den. Det er træls for den det går ud over, når sådan noget sker, men det er nok desværre uundgåeligt at disse situationer opstår med jævne mellemrum, m.m. der indføres regler om "kørekort" til at have hund. Jeg må indrømme, at jeg selv i uvidenhed har begået samme fejl, dog uden de uheldige konsekvenser som er beskrevet her, indtil jeg fik forklaret hvordan tingene hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej du siger ikke andet, men jeg oplever det, som at du bagatelliserer episoden og her tænker jeg på de følger den lille hunds opfattelse af situationen vil give efterfølgende.

 

Om Skt. Bernhardshundens intention var fredelig eller ej, så var adfærden for voldsom og jeg selv ville ikke føle mig beroliget af, at en person som ikke var til stede forsøgte at overbevise mig om hundens ufarlighed. Kan du se hvor jeg vil hen?

 

En stor hund i fuld fart er potentielt farlig for så lille en hund. Bare et potedask fra Pelle i al venskabelighed ville kunne gøre stor skade. Derfor tænker jeg, at hundens hensigt her er irrelevant, men når det så er sagt er jeg også altid skeptisk, når jeg hører ordene overfald og angreb i hundesammenhæng.

 

Du må tolke alt det du lyster, men du tolker forkert!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, lyder som en ubehagelig oplevelse. Det lyder ikke som om, at den anden hund var aggressiv, men absolut stadig ikke en sjov oplevelse for din hund. Min lille hund kunne også sagens finde på at løbe væk med halen mellem benene. Hun synes heller ikke det er fedt når store hunde kommer løbene/buldrende hen mod hende. Når de så kommer tæt nok på plejer hun at komme med en lyd som på den ene side siger 'please lad mig være' og samtidig 'FUCK AF!!'

 

Håber din hund er okay! :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fuldstændig ligegyldigt for hunden, ja. Men for ejeren kan det måske berolige lidt, at det måske ikke var hundens hensigt at overfalde og bide hendes hund. Derudover synes jeg generelt man skal være forsigtig med at råbe "overfald," hvis der reelt ikke fandt et overfald sted. Folk er generelt meget oppe på mærkerne overfor (store) hunde og hvis hunden egentligt bare ville lege, er det lidt en skam, hvis det bliver tolket som et overfald.

 

Men ja, jeg var helt klart også blevet bange på min hunds vegne og det er selvfølgelig alt for farligt at lade en så stor, overgearet hund lege med en hund, der er så meget mindre.

 

Næh, men jeg tror da heller ikke at hverken Anne eller jeg synes det var helt smart at lade hunden løbe løs. Jeg synes i hvert fald ejeren skulle have beholdt snoren på den eller have gjort mere for at få fat i den. Men jeg synes som sagt stadig det er relevant om det reelt var et overfald eller ej, som jeg beskrev ovenfor.

 

Enig i at store hunde ikke bare skal beskyldes for at "overfalde", hvis de egentlig bare vil lege, men i forhold til Isabellas hund, kan en stor legesyg hund gøre meget skade, og hun spurgte jo ind til hvordan hun tackler situationen fremadrettet - og der skal hun jo nok se episoden med sin hunds øjne, altså som et "overfald".

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at store hunde ikke bare skal beskyldes for at "overfalde", hvis de egentlig bare vil lege, men i forhold til Isabellas hund, kan en stor legesyg hund gøre meget skade, og hun spurgte jo ind til hvordan hun tackler situationen fremadrettet - og der skal hun jo nok se episoden med sin hunds øjne, altså som et "overfald".

Enig. Men Isabellas startindlæg kunne godt lyde som om hun selv mener det var et overfald og så påpegede jeg blot at det måske ikke var tilfældet. Men igen: jeg var der ikke, så det er bare det indtryk jeg får af at læse startindlægget.

 

Men bestemt ikke uenig i at man skal se episoden med hundens øjne for at kunne tackle det hensigtsmæssigt fra nu af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

For Isabella og hendes lille hund er det nok underordnet om den store bare ville "lege" eller knække ryggen på den. Det fik den heldigvis ikke mulighed for at vise, da Isabella kæmpede alt hvad hun kunne for at redde sin hund. Uanset om hunden ville lege eller bide, er situationen, at hun står tilbage med en meget chokeret, angst, og forskræmt lille hund, der nu er blevet angst for andre hunde og mennesker, og tilsyneladende har taget skade af hændelsen.

Ejeren er uansvarlig at slippe en stor hund løs, han ikke har kontrol over eller kan styre (og ovenikøbet ikke gider at skride og stoppe sin hund, når den jagter små hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

For Isabella og hendes lille hund er det nok underordnet om den store bare ville "lege" eller knække ryggen på den. Det fik den heldigvis ikke mulighed for at vise, da Isabella kæmpede alt hvad hun kunne for at redde sin hund. Uanset om hunden ville lege eller bide, er situationen, at hun står tilbage med en meget chokeret, angst, og forskræmt lille hund, der nu er blevet angst for andre hunde og mennesker, og tilsyneladende har taget skade af hændelsen.

Ejeren er uansvarlig at slippe en stor hund løs, han ikke har kontrol over eller kan styre (og ovenikøbet ikke gider at skride og stoppe sin hund, når den jagter små hunde).

Hvem har skrevet noget som helst andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det korte af det lange er at uanset om man har en lille eller en stor hund må ejeren kunne kontrolere den. Hvis det betyder ar den skal i line må den det.

 

Det er fuldstændig uacceptabelt at folk lader hunde gå løs som ikke kan kaldes hjem hvis nødvendigt.

 

Jeg synes det væsentlige i denne tråd fortaber sig i en debat om hundens intention, hvor den burde handle om hvordan man forebygger at det sker igen. Anmeldelse og bødestraf, som når man har kørt for stærkt, må være første skridt. Det får ingen ende, hvis ikke samfundet markerer at løse hunde, som ukontroleret farer hen til andre kontrolerede hunde, er ikke iorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...