Hop til indhold

Blid træning af lineføring?


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg får jo ny hvalp i maj.

 

Jeg plejer at træne mine FT Spaniels forholdsvis blidt, men har indtil nu brugt korte ryk i linen for at lære dem at gå pænt i line. Altså at bruge linens længde uden nogensinde at stramme den. Resultatet er middelmådigt. Mine FT Spaniels går langt pænere end de fleste, men dels logrer de ikke ret meget med halen eller den hænger og dels kunne jeg her til morgen tælle at jeg efter luftning 10 minutter på mark hvor de løb løs, efterfølgende på gåturen måtte korrigere 8 gange. jeg korrigerer ved at sige "gå pænt" eller ved at stå stille indtil hundene er rykke lidt tilbage. jeg kræver linerne er løse hele tiden. man skal kunne bære den i en slap finger uden at mærke træk.

 

Det ideelle ville være at de kunne gå sådan en runde her i villakvarteret 2,5 km uden overhovedet at skulle korrigeres. med slappe liner og med glade haler. Når de kan det bliver næste skridt at de også kan på jagter satisfied.gif

 

Det er umådelig meget lettere at få den til at gå som ønsket uden line. Men på en eller anden måde formår de altså at flytte en del af ansvaret for at de går pænt op igennem linen til mig. De er meget dygtige til at træne mennesker de FT Spaniels.

 

Ideer til hvordan jeg kan håndtere min hvalp så jeg kommer tættere på dette endemål - uden nogensinde at rykke i linen, modtages med kyshånd?

 

Man må gerne huske at det er FT Spaniels med "meget ivrigt ikke gå og lave ingenting temperament" jeg taler om.

 

Hunde jeg har haft før har altid kunnet denne disciplin.

Link til indlæg
Del på andre sites

de skal naturligvis kunne begge dele. Lineføring ved fod eller på plads - det kan de sagtens. Så går de klinet op ad mig. det er faktisk ikke så svært.

 

Men at gå pænt inden for den ca 1 m som linen giver plads til uden nogensinde at trække /stramme linen. Det er det jeg også gerne vil have.

 

det med at lære den fri ved fod først kan de - de kan også gå pænt altså inden for ca 1 m uden line.

Nå, men måske forlanger jeg mere end en hund kan forventes at lære, når det er en FT Spaniel. Mine Riesenschnauzere og min Norske Elghund kunne godt klare den disciplin. De fandt rytmen og det var fint. Det er som om FT Spaniels ikke kan nøjes med den rytme jeg går i. Det bliver for langsomt og de må lægge voldsomme bånd på sig selv og den lille frihed (1 m) gør jo at de kan gå og snuse og så glemmer de rytmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske det er racebestemt?! Jeg tror kun at jeg kan komme i tanke om lab, golden og CKC som jeg har set gå i kort snor uden at trække:hmm:

 

Personligt synes jeg også 1 meter er for lidt. Så er der absolut ingen plads til snusning. 2 meter er ok, men det kræver selvfølgelig at de kan komme ind i kort line når der skal passeres andre hunde, mennesker mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis linen bliver kortere kommer den under benene på hunden når den kommer tæt på. jeg skal have hænderne fri, for det er samme måde jeg går med hundene på på jagt, hvor jeg skal bære gevær og måske andet. Så det er ren praktik. Det er også bøvlet med 2 hunde at gå med fx 2 m line på hver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Det lyder meget optimistisk og entusiastisk. Tror faktisk du skal slække lidt på dine ønsker, så længe du ejer en spaniel. Jeg har endnu til gode at møde en spaniel der ikke trækker. De fleste spaniel er langt bedre til at gå uden snor, end med snor. At kunne gå med en spaniel i helt slap line i en lillefinger, DET gad jeg godt se !

 

Som du allerede har erfaret så går spaniel i højt tempo, men snuden i jorden og gerne i zig zag. I deres øjne går vi jo alt for langsomt. Man kan ligefrem se at de går i en underlig pas gang med bagbenene bagud til hver side, hvis de forsøger at gå lige så pænt og langsomt som vi går.

 

Jeg aner ikke hvordan du kan lære en hund at gå pænere end det de kan nu. For jeg synes det lyder som om de går rigtig pænt i forhold til virkelig mange spaniel. I den mindre by jeg bor i, er der mig der har en sort cocker, så er der to damer der har hver deres røde cocker og så er der en ung kvinde på min alder som har en sort cocker også. Jeg bruger antitræk sele, hende den ene med den røde, bruger ligeledes antitræk, nr 3 bruger haltigrime og hendes med den sorte cocker tæve råber og skriger som en åndsvagt. Man kan altid høre når de går tur. Hun råber konstant " GÅ ORDENLIGT " SÅ STOP DOG MED AT TRÆKKE" GÅ PÆNT FOR HELVEDE " og mere i den dur.

 

Nogen gange mødes jeg med de to røde og de taler altid om hvor håbløse de er til at gå i snor. Kan kun nikke genkendende til det.

 

 

Du ser det sikkert også på jagt, mange med velopdragne spaniels, har alligevel en trækkende buldogzer foran sig.

 

Men det virker jo til at du har opnået et godt resultat med dine nuværende og jeg tror det bliver svært at forlange meget mere, hvad angår lineføring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske det er racebestemt?! Jeg tror kun at jeg kan komme i tanke om lab, golden og CKC som jeg har set gå i kort snor uden at trække:hmm:

Både mine GD og min mors franske går glimrende i line uden at trække. Min mor er endda slet ikke et hundetræningsmenneske, hun har bare afholdt sig fra at lære hunden at alle den møder skal den hilse på, så de følges pænt ad både i kort og lang line.

 

Mine FT Spaniels går langt pænere end de fleste, men dels logrer de ikke ret meget med halen eller den hænger og dels kunne jeg her til morgen tælle at jeg efter luftning 10 minutter på mark hvor de løb løs, efterfølgende på gåturen måtte korrigere 8 gange. jeg korrigerer ved at sige "gå pænt" eller ved at stå stille indtil hundene er rykke lidt tilbage. jeg kræver linerne er løse hele tiden. man skal kunne bære den i en slap finger uden at mærke træk.

 

Jeg vil ikke begynde at komme med en masse forslag, men jeg har en helt grundlæggende holdning til det der med at stoppe op og vente til hunden regner ud den ikke kommer videre før linen ikke er stram mere. Jeg forstår simpelthen ikke princippet i ikke at give hunden et alternativ. Altså... nej det må du ikke, men det her må du godt. At være passiv kan ihf ikke være befordrende for halesving tænker jeg, så jeg vælger selv modellen at min hund belønnes for at være opmærksom på mig (ved at skifte retning hyppigt og belønne når hunden igen er hos mig) og jeg har altid ALTID lommerne fyldt med godbidder så hunden aldrig bliver i tvivl om hvad der betaler sig, selvom vi går tur en time. Alternativt ruskeklud eller bold med snor i, det afhænger af hund og sted.

 

Ud over det så synes jeg det er dejligt at læse om et erfarent hundemenneske der har lyst til at udvikle sig og at racen ikke bruges som undskyldning for at iføre hunden diverse smertepåvirkende remedier :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Hvis det er mig hopsa du hentyder til, med din sidste sætning, så bruger jeg det ikke som en undskyldning. Det er helt reelt at det er svært at lære mange spaniels at gå i snor uden at trække og at det KAN være urealistisk at forlange eller gøre ret meget mere, end PBC allerede gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget optimistisk og entusiastisk. Tror faktisk du skal slække lidt på dine ønsker, så længe du ejer en spaniel. Jeg har endnu til gode at møde en spaniel der ikke trækker. De fleste spaniel er langt bedre til at gå uden snor, end med snor. At kunne gå med en spaniel i helt slap line i en lillefinger, DET gad jeg godt se !

 

Som du allerede har erfaret så går spaniel i højt tempo, men snuden i jorden og gerne i zig zag. I deres øjne går vi jo alt for langsomt. Man kan ligefrem se at de går i en underlig pas gang med bagbenene bagud til hver side, hvis de forsøger at gå lige så pænt og langsomt som vi går.

 

Men det virker jo til at du har opnået et godt resultat med dine nuværende og jeg tror det bliver svært at forlange meget mere, hvad angår lineføring.

 

Det kan ikke være rigtigt, at en spaniel kan lære at lade kaniner være, men ikke lære at gå i slap line?

 

Hvad er argumentet for at netop spaniels ikke skulle kunne indrette sig rimelige krav, som alle andre hunde kan, når de bliver trænet fornuftigt?

 

Hunde indlærer ens, læringspsykologien er ens, så det handler om at finde den rette motivation til den individuelle hund.

Når en spaniel - eller en hvilken som helst anden hund - trækker, er det simpelthen fordi den har lært, at den kan gøre det, ligesom hunden der har lært ikke at reagere på indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set også rimelig tilfreds med som de går, men det er jo indlært med små ryk i linen. jeg bruger ikke ryk længere, men søger en metode der vil give samme resultat med min nye hvalp - eller bedre faktisk, for jeg vil gerne se en glad hund.

 

Og så fik jeg skrevet at hvis linen bliver kortere kommer den under benene på hundene. Der skulle have stået længere. men mon ikke de fleste gennemskuede det.

 

Krøllebølle, jeg blev opereret for ikke så længe siden - og lige efter det måtte jeg ikke gå med hunde der trækker i linen. Så var det jo bare helt nødvendigt at jeg kunne få den til at lade være i enhver situation - og det kunne jeg godt :-)

 

Hopsa. Det med at stoppe tror jeg lige så meget er for at undgå at hundene stresser og bare vil fremad. Det giver lidt ro og jeg venter ikke til de trækker. Bare linen strammes, men før træk siger jeg "gå pænt" og somme tider stopper jeg, men ikke for pludseligt. Kommer de så ligt til bage er der ros, hvis de bare står med strakt line og stener giver jeg kommandoen igen og går lidt bagud indtil de går ved siden af mig igen. Jeg kan ikke gøre rede for hvorfor det virker, men det gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis linen bliver kortere kommer den under benene på hunden når den kommer tæt på. jeg skal have hænderne fri, for det er samme måde jeg går med hundene på på jagt, hvor jeg skal bære gevær og måske andet. Så det er ren praktik. Det er også bøvlet med 2 hunde at gå med fx 2 m line på hver.

 

Nååhhh, jeg troede at du mente på gåture! Hvis det er i "arbejdssituationer", er det jo egentlig bare en semi-dårlig lineføring du skal lære hunden. Prøv at søge på youtube på "hund gå pænt". Der har Siri lagt en video op som jeg synes er helt fantastisk! Vores sidste hvalpehold fik til opgave at se videoen hver dag i en uge, og bruge hendes

metode, og det virkede SÅ godt!

 

Jeg synes jo at der er stor forskel på at være på vej til/fra opgaver, og så blive luftet. Jeg vil selvfølgelig ikke have trækkeri på lufteture, men bare frihed til at snuse og hygge lidt. Når vi træner, eller når vi er mellem øvelser, er det i kort snor. Og det er med høj haleføring og stor glæde:-)

 

 

Edit - videoen er her:

[video=youtube_share;pPNPBx49tTE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Det kan ikke være rigtigt, at en spaniel kan lære at lade kaniner være, men ikke lære at gå i slap line?

 

Hvad er argumentet for at netop spaniels ikke skulle kunne indrette sig rimelige krav, som alle andre hunde kan, når de bliver trænet fornuftigt?

 

Hunde indlærer ens, læringspsykologien er ens, så det handler om at finde den rette motivation til den individuelle hund.

Når en spaniel - eller en hvilken som helst anden hund - trækker, er det simpelthen fordi den har lært, at den kan gøre det, ligesom hunden der har lært ikke at reagere på indkald.

 

Hvad har kaniner med at gå pænt at gøre ? Det er da vidt forskellige ting.

 

Du spørger mig hvorfor en spaniel ikke kan lære at gå pænt uden at trække. Har du nogensinde ejet en ?? Jeg har i øvrigt aldrig sagt at det ikke kan lade sig gøre, men det er nok ikke tilfældigt at du ser så mange spaniels ejer blive trukket afsted i det danske land, for det SER man, hvis man kigger efter.

Der er også en grund til at man ikke ser en beagle løbe løs ved siden af en cykel inde i midtbyen, ligesom en labrador kan.

Du ved da udmærket godt, at hunde er avlet til forskellige ting.

 

En spaniel er avlet til at arbejde et godt stykke foran jægerne i højt tempo, i zig zag og i tæt krat og med snuden i jorden. Det ligger dybt i dem selv om man ikke bruger dem til jagt. Det siger sig selv at det kan være langt sværere at lære sådan en hund ikke at trække og gå roligt ved siden af en.

 

Det ER hellere ikke så mærkeligt at mange slædehunde trækker ad pommeren til, det er de avlet til og det VED jeg at det kan være svært at lære dem ikke at gøre.

 

 

Din sidste sætning er simpelthen ikke rigtig. Det kan godt være at en hund ikke har lært at reagere på indkald, men er det så fordi ejeren er total amatør og bare ikke kan lære den det ? Det kunne jo også være at det var sådan en selvstændig race at det ikke kan lade sig gøre i det danske land, da der de færreste steder er 10 tønder land uden forstyrrelser.

 

 

Men jeg ville egentligt bare vise min forståelse for at det kan være rigtig svært at lære en hund ikke at trække. Og at det er flot at PBC allerede har formået at få dem til at gå pænt. Men det bliver bare straks negativt opfattet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din sidste sætning er simpelthen ikke rigtig. Det kan godt være at en hund ikke har lært at reagere på indkald, men er det så fordi ejeren er total amatør og bare ikke kan lære den det ? Det kunne jo også være at det var sådan en selvstændig race at det ikke kan lade sig gøre i det danske land, da der de færreste steder er 10 tønder land uden forstyrrelser.

 

Er det ikke "bare" en dårlig undskyldning for ikke at have trænet det nok? :hmm:

 

Jeg tror at man tit som hundeejer bruger hundens race som undskyldning for forskellige ting som man ikke har trænet nok.....

Har en hyrdehund der ikke gider at bære ting, er det så umuligt at lære ham at bære en apport? Ellers pga. hyrdehunden er det så ok at han napper børn og løbere? NEJ, det er det ikke, så må jeg bruge det mere tid på at lære ham hvornår man må og ikke må...

 

Og ja, han trækker sqi også jævnligt, så jeg er bestemt ikke hellig...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Er det ikke "bare" en dårlig undskyldning for ikke at have trænet det nok? :hmm:

 

Jeg tror at man tit som hundeejer bruger hundens race som undskyldning for forskellige ting som man ikke har trænet nok.....

Har en hyrdehund der ikke gider at bære ting, er det så umuligt at lære ham at bære en apport? Ellers pga. hyrdehunden er det så ok at han napper børn og løbere? NEJ, det er det ikke, så må jeg bruge det mere tid på at lære ham hvornår man må og ikke må...

 

Og ja, han trækker sqi også jævnligt, så jeg er bestemt ikke hellig...:mrgreen:

 

Næ det er bare en realitet. Det kan godt være at du kan lære din hund at bære og appotere, men det ligger ikke naturligt til den og det kan være svært.

 

 

 

Hvis man død og pine insistere på at ens hund skal kunne gå løs næsten alle steder, så er det nok ikke en gravhund eller beagle man skal købe, medmindre man ville bruge hele hundens liv på at lære den ikke at stikke af.

 

Hvis man ville have en hund der kunne opnå præmier for at gå pænt i snor, så er det nok ikke spaniels du skal købe.

 

Hvis man ville dyrke appotering, så er det nok ikke en husky man skal købe.

 

Jeg siger faktisk bare at hver race har svagheder og nogen ting er lettere for dem at lære end andre ting. Og så siger jeg at en spaniel kan være svær at lære at gå pænt i snor. Ikke noget med at det er en undskyldning, eller fordi jeg er en total amatør, der ikke gider gøre noget og bare giver hunden skylden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har kaniner med at gå pænt at gøre ? Det er da vidt forskellige ting.

 

Du spørger mig hvorfor en spaniel ikke kan lære at gå pænt uden at trække. Har du nogensinde ejet en ?? Jeg har i øvrigt aldrig sagt at det ikke kan lade sig gøre, men det er nok ikke tilfældigt at du ser så mange spaniels ejer blive trukket afsted i det danske land, for det SER man, hvis man kigger efter.

Der er også en grund til at man ikke ser en beagle løbe løs ved siden af en cykel inde i midtbyen, ligesom en labrador kan.

Du ved da udmærket godt, at hunde er avlet til forskellige ting.

 

En spaniel er avlet til at arbejde et godt stykke foran jægerne i højt tempo, i zig zag og i tæt krat og med snuden i jorden. Det ligger dybt i dem selv om man ikke bruger dem til jagt. Det siger sig selv at det kan være langt sværere at lære sådan en hund ikke at trække og gå roligt ved siden af en.

 

Det ER hellere ikke så mærkeligt at mange slædehunde trækker ad pommeren til, det er de avlet til og det VED jeg at det kan være svært at lære dem ikke at gøre.

 

 

Din sidste sætning er simpelthen ikke rigtig. Det kan godt være at en hund ikke har lært at reagere på indkald, men er det så fordi ejeren er total amatør og bare ikke kan lære den det ? Det kunne jo også være at det var sådan en selvstændig race at det ikke kan lade sig gøre i det danske land, da der de færreste steder er 10 tønder land uden forstyrrelser.

 

 

Men jeg ville egentligt bare vise min forståelse for at det kan være rigtig svært at lære en hund ikke at trække. Og at det er flot at PBC allerede har formået at få dem til at gå pænt. Men det bliver bare straks negativt opfattet.

Tricket er vel, at hunden aldrig får noget ud af at trække. Hvis benene simpelthen bare ikke kan bevæge sig, når snoren er stram, vil hunden hurtigt lære, at det ikke kan betale sig at trække.

 

På samme måde med indkald. Hvis hunden får held med at lukke ørerne og snuse videre (eller hvad den nu har gang i) så vil den selvfølgelig fortsætte. Hvorfor skulle den ikke? Hvis det ikke har en konsekvens at lade være, så er der jo ingen grund til at høre efter.

 

Dermed ikke sagt, at det er lige nemt altid og med alle racer/blandinger. Men helt grundlæggende handler det vel bare om, at hunden får succes med en bestemt adfærd, som den så fortsætter med, fordi det netop giver bonus.

 

Og jeg ved godt, at du ikke mener noget negativt med dit indlæg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke "bare" en dårlig undskyldning for ikke at have trænet det nok? :hmm:

 

Jeg tror at man tit som hundeejer bruger hundens race som undskyldning for forskellige ting som man ikke har trænet nok.....

Har en hyrdehund der ikke gider at bære ting, er det så umuligt at lære ham at bære en apport? Ellers pga. hyrdehunden er det så ok at han napper børn og løbere? NEJ, det er det ikke, så må jeg bruge det mere tid på at lære ham hvornår man må og ikke må...

 

Og ja, han trækker sqi også jævnligt, så jeg er bestemt ikke hellig...:mrgreen:

Det synes jeg ikke helt man kan sige. At det er en dårlig undskyldning, altså. Det ligger bare til nogle racer at løbe virkelig langt og virkelig længe, hvis de f.eks. først får fært af vildt. Og når de først har prøvet det en gang, gør de det igen og igen, tænker jeg. Derfor kan det for nogle racers vedkommende være en god ide slet ikke at slippe dem på steder, hvor de kan stikke af, så de slet ikke får mulighed for det. Tror jeg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ det er bare en realitet. Det kan godt være at du kan lære din hund at bære og appotere, men det ligger ikke naturligt til den og det kan være svært.

 

 

 

Hvis man død og pine insistere på at ens hund skal kunne gå løs næsten alle steder, så er det nok ikke en gravhund eller beagle man skal købe, medmindre man ville bruge hele hundens liv på at lære den ikke at stikke af.

 

Hvis man ville have en hund der kunne opnå præmier for at gå pænt i snor, så er det nok ikke spaniels du skal købe.

 

Hvis man ville dyrke appotering, så er det nok ikke en husky man skal købe.

 

Jeg siger faktisk bare at hver race har svagheder og nogen ting er lettere for dem at lære end andre ting. Og så siger jeg at en spaniel kan være svær at lære at gå pænt i snor. Ikke noget med at det er en undskyldning, eller fordi jeg er en total amatør, der ikke gider gøre noget og bare giver hunden skylden.

 

Jamen så er vi jo egentlig enige som jeg ser det....:vedikke:

 

Hver race HAR svagheder og nogle ting vil være lettere og sværere at lære hunden alt efter race.....

Og nej, det er ikke alle (inkl. mig selv) som nok ikke vil bruge hele hundens liv på at lære den det, den nu har svært ved, men så må man jo enten nøjes med mindre eller tage forholdsregler.

 

Men når nu TS gerne vil lære hvalpen at gå pænt i snor, så mon ikke at det er muligt? Selvom det er en spaniel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

 

 

 

Men når nu TS gerne vil lære hvalpen at gå pænt i snor, så mon ikke at det er muligt? Selvom det er en spaniel?

 

Jo jeg tror da bestemt det er muligt. Man han spurgte om gode råd til at lære den det. Jeg tror gode råd bliver svært, fordi det i forvejen er svært og han allerede HAR formået at lære sine nuværende hunde at gå pænt i snor, så den metode kan det jo være han skal forsætte med, fordi det virker. Han siger også han ønsker at kunne gå med helt slap line med lillefingeren, dertil svarer jeg at det lyder meget optimistisk, fordi det jo i forvejen er svært at lære dem at gå pænt, så ligefrem at kunne gå med helt slap line, HELE tiden, det KAN være urealistisk.

Men intet er umuligt, det umulige tager bare længere tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg takker for alle indlæg og jeg tror jeg vil prøve Siris metode, hvis da ellers hvalpen er til købs for godbider. Det er til at finde ud af og passer fint ind i det øvrige program jeg planlægger.

 

Selvfølgelig kan Spaniels lære at gå pænt til daglig. Det kræver betydelig mere arbejde end en gennemsnitlig Labrador, men det kan gøres. Og jeg giver ikke op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare indskyde at lidt længere line virkelig kan gøre hele forskellen

 

Jeg går selv med to hunde i to meter line hver og de har stor handle frihed inden for disse. Snorene slæber ganske rigtig på jorden når hunden er tæt på, men da de har sele på, kan de sagtens selv filtre ben ud, så det gør jeg aldrig. Jeg kan sagtens gå med begge i en hånd og de trækker kuntved synet af noget jagt bart eller den lille omkring nogle andre hunde. Men der kan du nok nemt verbalt stoppe dine.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååhhh, jeg troede at du mente på gåture! Hvis det er i "arbejdssituationer", er det jo egentlig bare en semi-dårlig lineføring du skal lære hunden. Prøv at søge på youtube på "hund gå pænt". Der har Siri lagt en video op som jeg synes er helt fantastisk! Vores sidste hvalpehold fik til opgave at se videoen hver dag i en uge, og bruge hendes

metode, og det virkede SÅ godt!

 

Jeg synes jo at der er stor forskel på at være på vej til/fra opgaver, og så blive luftet. Jeg vil selvfølgelig ikke have trækkeri på lufteture, men bare frihed til at snuse og hygge lidt. Når vi træner, eller når vi er mellem øvelser, er det i kort snor. Og det er med høj haleføring og stor glæde:-)

 

 

Edit - videoen er her:

[video=youtube_share;pPNPBx49tTE]

 

 

Otto :lun:

 

Jeg må altså også lige ærligt indrømme, at jeg mener det er den bedste indgangsvinkel som jeg forklarer på videoen men jeg er SINDSSYGT dårlig til at lære mine hunde det :oops:

Nu får jeg måske en hund ekstra og med barnevogn og en hel flok hunde, så skal de bare kunne gå pænt. Så projekt gå-pænt er for første gang nogensinde for alvor sat i gang!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har kaniner med at gå pænt at gøre ? Det er da vidt forskellige ting.

 

Hvis en spaniel kan lægge bånd på sine jagtinstinkter og f.eks. undlade at løbe efter kaniner, fugle og hvad har vi her, kan den også lære at undlade at trække

 

Du spørger mig hvorfor en spaniel ikke kan lære at gå pænt uden at trække. Har du nogensinde ejet en ??

 

Desværre ikke endnu selvom cockeren i mange år var på min ønskeseddel, men jeg har haft rigtigt mange til træning gennem årene

 

Jeg har i øvrigt aldrig sagt at det ikke kan lade sig gøre, men det er nok ikke tilfældigt at du ser så mange spaniels ejer blive trukket afsted i det danske land, for det SER man, hvis man kigger efter.

 

Det er heller ikke tilfældigt at man ser så mange labber, schäfere mv. i halti. Det er fordi de trækker, hvis de ikke får muligheden for at lære at lade være

 

Der er også en grund til at man ikke ser en beagle løbe løs ved siden af en cykel inde i midtbyen, ligesom en labrador kan.

 

Det ville jeg nu ikke gøre med nogen hund, men jeg synes du stiller det for enkelt op.

I mange, mange år hørte hvalpeejere, at f.eks. gravhunde ikke kunne opdrages og så undlod mange af dem desværre at forsøge. Det samme med de små terrier og på den måde går profetien i opfyldelse.

Man hører om beagle at de ikke kan gå løs og dog har jeg kendt adskillige som fint gik løs og havde perfekte indkald.

Det drejer sig om at forsøge at dække hundens behov gennem forskellige tiltag, så den ikke selv behøver at dække det.

 

Du ved da udmærket godt, at hunde er avlet til forskellige ting.

 

Ja da og jeg ved også, at selv om en hund genetisk er disponeret for en adfærd, kan man godt opdrage/træne dem til at undlade at vise denne adfærd.

 

En spaniel er avlet til at arbejde et godt stykke foran jægerne i højt tempo, i zig zag og i tæt krat og med snuden i jorden. Det ligger dybt i dem selv om man ikke bruger dem til jagt. Det siger sig selv at det kan være langt sværere at lære sådan en hund ikke at trække og gå roligt ved siden af en.

 

Hvilke tanker gør du dig så om border collie? Dens aktionsradius er langt større end cockerens og dens intensitet i arbejdet ligeså.

Med borderne anvender mange deres hyrdelyst som belønning og derfor er de nemme at få til at gå pænt, når de trænes fornuftigt. Det vil man også kunne med cockeren, bare bruge jagtlysten naturligvis :)

 

Det ER hellere ikke så mærkeligt at mange slædehunde trækker ad pommeren til, det er de avlet til og det VED jeg at det kan være svært at lære dem ikke at gøre.

 

Absolut, du skal bare huske at trækhunde er langt mindre samarbejdsmindede end cockeren, som jo er en samarbejdende hund, der har du nok den største forskel og derfor er sammenligningen ikke helt anvendelig.

 

Din sidste sætning er simpelthen ikke rigtig. Det kan godt være at en hund ikke har lært at reagere på indkald, men er det så fordi ejeren er total amatør og bare ikke kan lære den det ? Det kunne jo også være at det var sådan en selvstændig race at det ikke kan lade sig gøre i det danske land, da der de færreste steder er 10 tønder land uden forstyrrelser.

 

Jeg holder stædigt fast i, at alle velfungerende hunde uanset race kan lære at komme på indkald, ikke 100% og jeg siger heller ikke, at det er som at klø sig i nakken, det kan være vanskeligt nok med en "almindelig" hund, som ikke er trænet godt nok fra starten, men når alt kommer til alt, handler "velopdragenhed" om motivation og så er det op til ejeren eller instruktøren at finde ud af, hvad der motiverer den enkelte hund mest.

Det kan lade sig gøre.

 

Men jeg ville egentligt bare vise min forståelse for at det kan være rigtig svært at lære en hund ikke at trække. Og at det er flot at PBC allerede har formået at få dem til at gå pænt. Men det bliver bare straks negativt opfattet.

 

Det er også helt fint og min indvending var ikke rettet mod dig og dine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...