Hop til indhold

Blid træning af lineføring?


PBC
 Share

Recommended Posts

Otto :lun:

 

Jeg må altså også lige ærligt indrømme, at jeg mener det er den bedste indgangsvinkel som jeg forklarer på videoen men jeg er SINDSSYGT dårlig til at lære mine hunde det :oops:

Nu får jeg måske en hund ekstra og med barnevogn og en hel flok hunde, så skal de bare kunne gå pænt. Så projekt gå-pænt er for første gang nogensinde for alvor sat i gang!

 

Det skal nok komme til at virke..

 

Metoden med at give belønningen bag sig selv, eller bag hunden hvis det er den type hund, har jeg anvendt i rigtigt mange år efterhånden og jeg har aldrig oplevet, at en hund ikke ret hurtigt lærte at gå pænt på den måde. Dejligt at se at vi bliver flere og flere, som giver denne metode videre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååhhh, jeg troede at du mente på gåture! Hvis det er i "arbejdssituationer", er det jo egentlig bare en semi-dårlig lineføring du skal lære hunden. Prøv at søge på youtube på "hund gå pænt". Der har Siri lagt en video op som jeg synes er helt fantastisk! Vores sidste hvalpehold fik til opgave at se videoen hver dag i en uge, og bruge hendes

metode, og det virkede SÅ godt!

 

Jeg synes jo at der er stor forskel på at være på vej til/fra opgaver, og så blive luftet. Jeg vil selvfølgelig ikke have trækkeri på lufteture, men bare frihed til at snuse og hygge lidt. Når vi træner, eller når vi er mellem øvelser, er det i kort snor. Og det er med høj haleføring og stor glæde:-)

 

 

Edit - videoen er her:

[video=youtube_share;pPNPBx49tTE]

 

Det skal nok komme til at virke..

 

Metoden med at give belønningen bag sig selv, eller bag hunden hvis det er den type hund, har jeg anvendt i rigtigt mange år efterhånden og jeg har aldrig oplevet, at en hund ikke ret hurtigt lærte at gå pænt på den måde. Dejligt at se at vi bliver flere og flere, som giver denne metode videre :5up:

 

Ja, men der er jo ligesom ikke noget der virker hvis ikke man træner det... og jeg har rigtig dygtig til ikke at træne gå pænt :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en springer og uden at skulle lyde hellig, så gik han da ret pænt i snor da han først havde fundet ud af fidusen (det tog så godt nok nogle år men han havde virkelig også meget krudt i røven). Han kunne ikke gå stille (jeg tror simpelthen at han fysisk havde svært ved det) men udviklede en løbe/ stop- metode og det lærte jeg så at leve med. Tilsidst blev han så fortrolig med ikke at trække at han begyndte at stejle og hoppe på stedet, hvis han f.eks. så en kat han gerne ville jagte, for jo mere det betød for ham at komme fremad, jo mere kunne jeg være sikker på at der ikke kom træk i linen.

 

Jeg kæmpede med problemet nogle år indtil jeg fandt på at give ham fuld line (dvs. ca 2- 2½ meter) og førte ham rundt i store cirkler, lidt som når man longerer heste, indtil han selv satte farten ned. Så gjorde jeg cirklerne mere og mere ovale indtil vi tilsidst gik ligeud. Jeg trænede på en stor plæne for ikke at give ham en forventning om hvilken vej vi skulle og fulgte så bare med når linen var slap og tempoet ikke var for højt, og vendte 180 grader i en lille blød bue, hvis snoren blev stram. Lavede han et ryk vendte jeg omkring på stedet. Fortsatte han ligeud i høj fart efter vendingen, rundede jeg af inden snoren ikke var længere (for ikke at skulle rykke i linen) og begyndte at cirkle igen.

 

Jeg synes det har virket godt på hunde der har svært ved at gå stille ved siden af ejeren og lærer man hunden selv at kludre sig ud af linen, er det ikke et problem at gå med lang line. Det giver bare lidt hjernemotion samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

lidt inspireret af denne tråd (og at kræet har gnasket den sidste 2m line i stykker :evil:) brugte jeg en ca 5 m line (det er egentlig bare en line uden håndtag og karabinhager til at forkorte med) i morges til gåturen og hun trak overhovedet ikke.

 

det duer selvfølgelig ikke altid med så lang line men det er godt nok afslappende for begge parter :banan:

 

på lørdag starter lydighedstræning igen og så er ferien slut på det område :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere har foreslået længere line for at give hundene mere spillerum, når vi går.

 

Dels tror jeg bare det vil føre til at Bonnie befinder sig i linens længde foran mig hele tiden og dels synes jeg let det fører til tumulter og indvikling. Men afgørende er det, at jeg gerne vil vænne hundene til at det er dette relativ lille spillerum, de har at gøre med for det har jeg brug for på jagt. Jeg tror ikke det vil være hensigtsmæssigt at lade dem have 1,5 eller 2 m line til daglig og så kun 1 m. på jagt. Vi går 3 gange om dagen med dette setup. 2,5 km hver gang med typisk 3 afbrydelser, hvor hundene ikke er i line. En hvor de løber rundt på en eng og lufter sig. En hvor vi træner lidt (oftest kun 5 minutter, men op til 1 time)og til slut samme eng som vi startede på kan de lige få 5 minutter på igen og tisse af eller blot snuse lidt rundt. hele turen tager fra 40 minutter og op til 2-3 timer afhængig af træning passets længde.

 

Men for lige at vise længden på linerne har jeg taget et par billeder. Ringe kvalitet, men det er jo linen I skal se og det spillerum det giver når jeg går med hænderne i lommen så at sige.

 

rem2_zps151bb6c2.jpg

 

rem_zps4b519334.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, du griber det bagvendt an...

 

MÅLET er at de skal gå i 1 m line på jagt, men ligesom målet på jagten er at hunden skal hente fasanen og dette garanteret er blevet trænet gradvist op, er det samme regler der gælder for træning af det andet, altså det nemmeste først også gradvis sværere i takt med at hunden bliver dygtigere.

 

Hvis Bonnie trækker frem mod linens yderpunkt er det du skal være vendt og gå modsat, inden hun når at stramme linen. På den måde vænner hun sig til at du, og kun du, ved hvilken vej I skal gå samt i hvilket tempo og så begynder hun at vente på dig.

Med hunde som trækker er det som regel et dårligt setup at gå samme rute, idet hunden hurtigt lærer hvilken vej den skal og derfor trækker den vej.

 

Min tanke er, at du bør træne det grundlæggende andre steder end på den kendte rute. Når I går den kendte rute er Bonnie allerede i trækmode fordi hun er vant til situationen og så er det svært at bryde mønstret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu træner jeg jo sådan set ikke de 2 hunde jeg viser. De går sådan set fint uden at trække. De har lært det på den gammeldags måde, men et lille ryk i linen samtidig med et verbalt "Gå pænt". Nu bruger jeg ikke rykket længere og har ikke gjort det i 6-7 år. Det var en del af indlæringen.

 

Det med at gå samme forudsigelige vej gør jeg naturligvis ikke under indlæring, men det gør jeg resten af hundens liv. Hver dag 3 gange dagligt. Og det fungerer altså ok med de to hunde jeg har.

 

Mit spørgsmål gik på hvordan jeg træner min nye hund/hvalp på en anden måde, men med lige så godt resultat.

Den hund der sidder i indkørslen er vores vagthund. Det er en Riesenschnauzer i en slags beton. Størrelsen er nok lige i underkanten, men den sidder der for at ære vores allerførste hund Anka, som min kone og jeg anskaffede, som det allerførste vi gjorde da vi flytte hjemmefra og sammen. Det var i 1978.

 

Jeg ville have Doberman, min kone ville have Rotweiler. Så tog vi på udstilling i Horsens, hvor vi mødte Riesenschnauzer for første gang og blev enige om at sådan en måtte det blive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu træner jeg jo sådan set ikke de 2 hunde jeg viser. De går sådan set fint uden at trække. De har lært det på den gammeldags måde, men et lille ryk i linen samtidig med et verbalt "Gå pænt". Nu bruger jeg ikke rykket længere og har ikke gjort det i 6-7 år. Det var en del af indlæringen.

 

Det med at gå samme forudsigelige vej gør jeg naturligvis ikke under indlæring, men det gør jeg resten af hundens liv. Hver dag 3 gange dagligt. Og det fungerer altså ok med de to hunde jeg har.

 

Mit spørgsmål gik på hvordan jeg træner min nye hund/hvalp på en anden måde, men med lige så godt resultat.

 

Du skrev dette:

Dels tror jeg bare det vil føre til at Bonnie befinder sig i linens længde foran mig hele tiden og dels synes jeg let det fører til tumulter og indvikling.

Derfor tog jeg udgangspunkt i Bonnie. Men så skifter du bare navnet Bonnie ud med hvalpens navn, så virker det :-D altså at lære den ikke at trække ved at gå i noget længere line
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på fornemmelsen at vi har tabt tråden. Der svares i øst når jeg spørger i vest. Hvordan kan man komme frem til at jeg griber det an bagvendt forstår jeg ikke. Jeg her ikke fået hvalpen endnu og er ikke begyndt at træne? Jeg er begyndt at samle input til hvordan jeg vil træne/lege "gå pænt" med min hvalp, når jeg får den - den 22. maj.

 

Jeg har jo ingen intentioner om at starte op på træning af en lille hvalp med kort line og skrårem sammen med 2 andre hunde. Det er som om det hele blandes sammen nu.

 

Og som sagt, tror jeg den metode Siri viser, vil blive mit udgangspunkt, så egentlig er der jo ikke så meget mere i det. Jeg har ikke set bedre forslag.

 

Linen jeg starter med er blød, ret tyk, uden kvæler funktion og ca 180 cm lang. Den har jeg brugt til de sidste 3-4 hvalpe. Bare så det er kolkkeklart at jeg ikke kobler en 8 ugers hvalp i kort retriever line og går 2,5 km derudad. Hvalpen kommer ikke ud på den rute før der er ..... måske 6-7 måneder.

 

Men tak for en masse input og slut herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...