Hop til indhold

jagthunde og halekupering!?!


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Fordi den der underviser ikke er opdateret.

 

Hehe. ja det giver jo så sig selv.............

 

Har du noget dokumentation for at det er en myte?

Jeg har ikke for at det er rigtigt, men jeg ved hvad jeg har lært, og hvad man stadig lærer. (over hele landet, så det må jo i såfald være næsten alle undervisere der ikke er opdateret)

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man det. Og det gør man skam også. Det er bare ikke nok.

 

 

Tjaaa. Du kan jo foreslå spaniels-opdrætterne det. Tror jeg ikke du kommer nogen vegne med, da netop disse "faner" jo er et udstillingspræg.

 

Hehe, ved jeg da godt - men nogle gange, må nogle højere magter altså gribe ind, hvis de ellers havde "the guts". For den fane, er ike andet end menneskets egoistiske behov for at have noget "kønt at se på". Og den holder altså åbenbart ikke i jagtsituationen, og den må altså være alfa og omega for racen. At F.C.I så ikke griber ind er ærgeligt, men det har den jo heller ikke gjort med schæferen og dens ryg, så overraskende er det egentlig ikke.

 

Dén holder ikke. Jovist bruges en hale til at "snakke" med.

Men den tilskrives langt større betydning end den har. Ikke at jeg på nogen måde er en adfærdsdims/hundesprogsdims, men langt størstedelen af hundesproget foregår med røven VÆK fra modparten. Hvor meget hale er så synlig?

De kigger jo heller ikke på halen for at "vejre" stemningen ved modparten.

Og hunde med kuperede haler fremviser jo altså et ligesågodt sprog som hunde med hele haler. (Selvom dét nu nok skal give debatstof hérinde)

:blink:

 

Hvorfor dævlen skulle de så nogen sinde have udviklet "halesprog", for så ville det jo ikke være andet end resourcespil. Såh, den hopper jeg desværre ikke med på, beklager, men er ikke enig ;-)

 

Jeg ville også stadig kunne udtrykke mig fint med stort glad smil på mund og i øjne og også fint kunne vise at jeg er i rigtig dårligt humør, selvom jeg hverken kunne grine eller græde. Men der mangler ligesom noget.

 

Halen er jo en del af en større enhed og jeg tror godt, at der ville kunne ske en misforståelse mellem en halekuperet hund og én som aldrig nogensinde har mødt en halekuperet, hvis den er tilpas sprogfølsom.

 

Angående hvor meget hale der er synlig, så er en selvsikker hunds hale højt stillet og så kan man altså godt se den :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe. ja det giver jo så sig selv.............

 

Har du noget dokumentation for at det er en myte?

Jeg har ikke for at det er rigtigt, men jeg ved hvad jeg har lært, og hvad man stadig lærer. (over hele landet, så det må jo i såfald være næsten alle undervisere der ikke er opdateret)

 

:blink:

 

Jeg har læst det i et af Dyrenes Beskyttelses blade og også hørt flere dyrlæger sige det på tv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor dævlen skulle de så nogen sinde have udviklet "halesprog", for så ville det jo ikke være andet end resourcespil. Såh, den hopper jeg desværre ikke med på, beklager, men er ikke enig ;-)

 

Jeg ville også stadig kunne udtrykke mig fint med stort glad smil på mund og i øjne og også fint kunne vise at jeg er i rigtig dårligt humør, selvom jeg hverken kunne grine eller græde. Men der mangler ligesom noget.

 

Halen er jo en del af en større enhed og jeg tror godt, at der ville kunne ske en misforståelse mellem en halekuperet hund og én som aldrig nogensinde har mødt en halekuperet, hvis den er tilpas sprogfølsom.

 

Angående hvor meget hale der er synlig, så er en selvsikker hunds hale højt stillet og så kan man altså godt se den :blink:

Jamen jeg betvivler ikke at halen er en del af deres sprog.

Men når 2 hunde står overfor hindanden og "spiller"/"Snakker" kald det hvad du vil, så er det altså en fysisk umulighed for dem at se hinandens haler. Også selvom halerne er højt hævet. De kan jo ikke kigge i vinkler vel? :blink:

 

Og hvad med en lab, der IKKE hæver halen højt op? Den står nærmest vandret ud?

ELler de racer der er født korthalet?

 

Nej du. Kroppen betyder nu engang mere, og hvad angår halens bevægelser, så læg lige mærke til at bagkroppen som regel følger med, og bagkroppen kan ses og tolkes af modparten.

 

Akkurat som med mennesker og deres hænder. Du vil kunne se at jeg bruger hænderne som gestikulationer, men du vil ikke kunne se hænderne, medmindre jeg holder dem op i dit synsfelt.

Du læser derimod mine skuldre og armes bevægelser, og vores hjerne er jo heldigvis så snedigt indrettet at den kan tolke overkroppens bevægelser, og deraf nogenlunde "se" hvad hænderne gør. Men hænderne ser du jo altså ikke/kun sjældent.

 

En kuperet hund logrer jo også stadig.....

Den hæver også stadig halen.....

og sænker den......

 

Det sjove er at det vil selv du og jeg kunne se, sålænge vi kigger på hunden forfra, og skråt forfra/fra siden. Det kræver ingen hjernekirurgisk uddannelse at se kroppens holdningsændringer på hunden, og deraf "se" hvad halen fortæller, selvom den eventuelt ikke skulle være der fysisk

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg betvivler ikke at halen er en del af deres sprog.

Men når 2 hunde står overfor hindanden og "spiller"/"Snakker" kald det hvad du vil, så er det altså en fysisk umulighed for dem at se hinandens haler. Også selvom halerne er højt hævet. De kan jo ikke kigge i vinkler vel? :blink:

 

Og hvad med en lab, der IKKE hæver halen højt op? Den står nærmest vandret ud?

ELler de racer der er født korthalet?

 

Nej du. Kroppen betyder nu engang mere, og hvad angår halens bevægelser, så læg lige mærke til at bagkroppen som regel følger med, og bagkroppen kan ses og tolkes af modparten.

 

Akkurat som med mennesker og deres hænder. Du vil kunne se at jeg bruger hænderne som gestikulationer, men du vil ikke kunne se hænderne, medmindre jeg holder dem op i dit synsfelt.

Du læser derimod mine skuldre og armes bevægelser, og vores hjerne er jo heldigvis så snedigt indrettet at den kan tolke overkroppens bevægelser, og deraf nogenlunde "se" hvad hænderne gør. Men hænderne ser du jo altså ikke/kun sjældent.

 

En kuperet hund logrer jo også stadig.....

Den hæver også stadig halen.....

og sænker den......

 

Det sjove er at det vil selv du og jeg kunne se, sålænge vi kigger på hunden forfra, og skråt forfra/fra siden. Det kræver ingen hjernekirurgisk uddannelse at se kroppens holdningsændringer på hunden, og deraf "se" hvad halen fortæller, selvom den eventuelt ikke skulle være der fysisk

 

:blink:

 

Labben der hæver halen højt op, var mest for ordkløveriets skyld :blink: Meeeen, det er nu sjældent at hundene har fronten direkte mod hinanden, da det er uhøjligt. Sååå, de kan nok se en del hale alligevel. De hilser jo ca. sådan: -_

 

Nu har vi 2 kuperede rotter i parken hernede hvor jeg bor. Og syne sikke jeg har set deres bagkrop "logre" særlig meget - kan også være, at de ikke har så mange følelser :hmm: :blink: Joke til side. Må prøve at kigge bedre efter næste gang jeg ser dem.

 

Jo, jeg ved godt, at hele bagpartiet kommer med, når de er rigtig ivrige. Jeg siger heller ikke at halen er altsafgørende, det ved jeg godt, at den langtfra er. Derimod, hvis hunden både er hale- og ørekuperet, tror jeg hunden kan have MEGET svært ved at udtrykke sig, selvom den har meget andet at udtrykke sig med - og det var så lidt off topic, I know.

 

Men summa summarum, så mener jeg ikke, at jagthunde skal af med deres hale, fordi udstillingsfolk vil have, at de skal have faner og være bygget på en åbenbart upraktisk måde for en jagtsituation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Labben der hæver halen højt op, var mest for ordkløveriets skyld :blink:

Naturligvis. :mrgreen:

 

Jo, jeg ved godt, at hele bagpartiet kommer med, når de er rigtig ivrige. Jeg siger heller ikke at halen er altsafgørende, det ved jeg godt, at den langtfra er. Derimod, hvis hunden både er hale- og ørekuperet, tror jeg hunden kan have MEGET svært ved at udtrykke sig, selvom den har meget andet at udtrykke sig med - og det var så lidt off topic, I know.

Ja se dét er så en anden sag. Ørerne fatter jeg hat af, at man fjerner.

Gør man jo så heller ikke med jagthunderacerne.

 

Men summa summarum, så mener jeg ikke, at jagthunde skal af med deres hale, fordi udstillingsfolk vil have, at de skal have faner og være bygget på en åbenbart upraktisk måde for en jagtsituation.
Og igen er vi tilbage i én af mine første poster:

Har man bare én gang set de problemer det kan give, er man ikke i tvivl. Halen skal af.

At indføre forbud mod det er misforstået dyrevelfærd, baseret på pussenussefamilehundefamilien og popularisme, uden sagligt belæg.

 

Hvis man mangler noget at ville blande sig i, så find noget man selv er en del af, istedet for at gå ud og gør velfærden ringere for jagtbrugshundene, på et grundlag man ikke kender noget til.

Grovere kan det vist ikke stilles op.......tror jeg. :mrgreen:men jeg kan godt prøve....?? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart :lol::lol:

 

Så har jeg godt nok forvoldt megen smerte ved blot at åbne døren og løfte dem forsigtigt op og lægge dem blidt i en isoleret, foret transportkasse, fyldt med 1.klasses blødt dejligt halm...

HOOOOOLDDD da op hvor har det gjort ondt på dem... Onde mig..:mrgreen:

 

Nope, så enkelt er det ikke. De har optaget og analyseret lyden. Det er tydeligt at se på billedet, at skriget intensiveres i det øjeblik, der bliver skåret. Det er mere, end hvad det menneskelige øre kan opfatte. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope, så enkelt er det ikke. De har optaget og analyseret lyden. Det er tydeligt at se på billedet, at skriget intensiveres i det øjeblik, der bliver skåret. Det er mere, end hvad det menneskelige øre kan opfatte. ;-)

 

Eller måske fordi det er lige præcis dét øjeblik de ligges i skærebænken?

 

Igen: Jeg ville gerne se noget håndgribeligt på dét der. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og igen er vi tilbage i én af mine første poster:

Har man bare én gang set de problemer det kan give, er man ikke i tvivl. Halen skal af.

At indføre forbud mod det er misforstået dyrevelfærd, baseret på pussenussefamilehundefamilien og popularisme, uden sagligt belæg.

 

Hvis man mangler noget at ville blande sig i, så find noget man selv er en del af, istedet for at gå ud og gør velfærden ringere for jagtbrugshundene, på et grundlag man ikke kender noget til.

Grovere kan det vist ikke stilles op.......tror jeg. :mrgreen:men jeg kan godt prøve....?? :blink:

 

Behøves skam ikke :blink:

 

Ja, jeg burde blande mig udenom, I know :mrgreen:

 

Men for dævlen, hvis ulven, ræven og diverse andre vilde dyrearter kan avles til ikke at sidde fast (har i hvert fald ikke hørt om det endnu?), så kan mennesket vel også avle det frem i en bette spaniel, istedet for at fokusere på deres eget øje.

 

Men ja, jeg har ikke set det, hvordan det ser ud. Men hvis Zarina har ret, så kan man vel også begynde og spekulere på, om det er rigtigt at halekupere hvalpene, uden videre, så det ikke går galt senere i livet...

 

Og nu vil jeg tulle ud af denne debat... Har vist ikke så meget mere at byde på, min mening er vist kommet ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller måske fordi det er lige præcis dét øjeblik de ligges i skærebænken?

 

Igen: Jeg ville gerne se noget håndgribeligt på dét der. :blink:

 

Du må selv undersøge detaljerne, hvis du ikke tror på mig. Det blev tydeligt og velargumenteret fremlagt som tegn på, at myten er forkert, og der var ikke nogen, der kunne komme med noget modbevis.

 

Men klart - der er en hel del, der har interesse i at fastholde myten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig overhovedet ikke om idèen med at skære hverken det ene eller det andet af hunde. Hvis man ikke synes haler er hensigtsmæssigt for en race, må man avle dem kortere. End of discussion for mit vedkommende.

 

Jeg benægter ikke at hunde, brugt til praktisk jagt, kan komme til skade med deres haler (selvom jeg aldrig har hørt om nogen). Men det er meget overvurderet som argumentation og da garanteret heller ikke grunden. Det er ikke alle specialklubber i DKK der er lige magtfulde men de stående hønsehundes har virkelig været gode til at dyrke lobbyisme. Se bare på hvor meget de fylder i Hunden, eller se det tilskud de får i forhold til meget større specialklubber. :shock:

 

Jeg er overbevist om, at det er hvad man har været vant til at se, der har afgjort hvilke hunde man har tilladt at kupere og ikke så meget selve de risici der er forbundet med det at have en hale. Bla. kunne man da ikke drømme om at skære halen af en pointer. Heller ikke af den langhårede version af hverken hønsehund eller weimraner.

 

I det hele taget synes jeg det er vildt at foretage kirurgiske indgreb som forebyggende middel mod en eventuel skade, på hunde hvor flertal aldrig nogensinde kommer på jagt. Mon ikke selv jagthunde, generelt løber en større risiko for at få halen i klemme i en bildør end at få den skadet under en jagt?.

 

 

Jeg er fuldstændig enig i ovenstående indlæg. Det er ikke nogen hemmelighed at bedre lobbyarbejde var årsagen til de stående fortsat kunne kuperes.

 

Nu har vi haft kuperingsforbuddet i over 10 år, og jeg har 2 gange oplevet haleskader på vores standardspaniels forårsaget på jagt. 2 gange er i mine øjne ikke ret mange gange og kunne som Ascha siger det, lige så godt være sket i en bildør.

 

Jeg har aldrig oplevet haleskader på egne hunde, og jeg har da trods alt brugt cockere til jagt i 8 år nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men for dævlen, hvis ulven, ræven og diverse andre vilde dyrearter kan avles til ikke at sidde fast (har i hvert fald ikke hørt om det endnu?), så kan mennesket vel også avle det frem i en bette spaniel, istedet for at fokusere på deres eget øje.

Øhmmm.... Levevis, jagtmetoder, bevægelsesmønstre, pelstyper........ er der noget der ringer hér?

Det skulle gerne stå soleklart for enhver at ræve IKKE bevæger sig i terræn på samme vis som hunde gør det.

Ligeledes er der forskel på hvordan de enkelte hunderacer bevæger sig i terræn.

Og ikke mindst hvor!

En spaniel har den pels den har, for at beskytte den mod torne og andet krat. Desværre så har netop den pels en kedelig tendens til at få tyndt og langt krat til at sidde fast. Også SELVOM de er kuperede og klippede, der sker det bare ikke ret ofte.

 

Men ja, jeg har ikke set det, hvordan det ser ud. Men hvis Zarina har ret, så kan man vel også begynde og spekulere på, om det er rigtigt at halekupere hvalpene, uden videre, så det ikke går galt senere i livet...

Eller vente på at det går galt, for derefter at skulle leve med at hunden ligepludselig ikke er til at drive ind i et krat igen???

Igen har hunden jo altså et formål, et arbejde.

Jeg ville være virkelig ked af at have brugt 5 år på at træne en top jagthund op, for derefter at starte forfra med en ny hund, fordi hunden er blevet bange for en del af dens arbejde. (Og det er dét der essentielt er forskellen. Det ER altså familiehunde med et arbejde, der er investeret rigtig meget tid og penge i, for at de kan udføre netop dette arbejde. Havde det bare været en elelr anden pussenussehyggehund, så havde det været malplaceret overhovedet at overveje det.)

 

Og nu vil jeg tulle ud af denne debat... Har vist ikke så meget mere at byde på, min mening er vist kommet ud :-)

Du er da kommet med ganske gode indlæg, der deler meget af det op i enkeltpunkter. Fortsæt endelig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må selv undersøge detaljerne, hvis du ikke tror på mig. Det blev tydeligt og velargumenteret fremlagt som tegn på, at myten er forkert, og der var ikke nogen, der kunne komme med noget modbevis.

 

Men klart - der er en hel del, der har interesse i at fastholde myten.

 

Jamen jeg skal skam nok selv undersøge sagen. Dét kan du bide spids på. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmmm.... Levevis, jagtmetoder, bevægelsesmønstre, pelstyper........ er der noget der ringer hér?

Det skulle gerne stå soleklart for enhver at ræve IKKE bevæger sig i terræn på samme vis som hunde gør det.

Ligeledes er der forskel på hvordan de enkelte hunderacer bevæger sig i terræn.

Og ikke mindst hvor!

En spaniel har den pels den har, for at beskytte den mod torne og andet krat. Desværre så har netop den pels en kedelig tendens til at få tyndt og langt krat til at sidde fast. Også SELVOM de er kuperede og klippede, der sker det bare ikke ret ofte.

 

Se nu skrev du et indlæg, som jeg føler mig nødsaget til at svare på! Og jeg skulle ellers i seng... :lol:

 

Hvis jeg ikke husker rigtig, så er de fleste spaniels pels bølget? Er det ikke viiildt upraktisk, i forhold til, hvis den var mere tyk og tæt/ulveagtig og knap så lang, tænker jeg. En ulv skulle jo også gerne kunne komme igennem en masse slags forskellig terræn uden at miste/rive sin hale itu, selvom den selvfølgelig ikke bruges på samme måde, som en spaniel. Jeg tænker bare, at der må være noget, man kan gøre bedre, men som bliver forhindret af en hvis standard - og misforstå mig ikke, gennemgående er jeg total stambogstilhænger. Nogle gange synes jeg bare, at den kan sætte en stopper for videre udvikling eller skabe fejludvikling...

 

Eller vente på at det går galt, for derefter at skulle leve med at hunden ligepludselig ikke er til at drive ind i et krat igen???

Igen har hunden jo altså et formål, et arbejde.

Jeg ville være virkelig ked af at have brugt 5 år på at træne en top jagthund op, for derefter at starte forfra med en ny hund, fordi hunden er blevet bange for en del af dens arbejde. (Og det er dét der essentielt er forskellen. Det ER altså familiehunde med et arbejde, der er investeret rigtig meget tid og penge i, for at de kan udføre netop dette arbejde. Havde det bare været en elelr anden pussenussehyggehund, så havde det været malplaceret overhovedet at overveje det.)

 

Altså, nu siger jeg nok noget, som falder rigtig dårligt i din smag... Men så mener jeg, at så må man acceptere det. Vi vil jo også have, at opdrætterne accepterer, at man ikke avler på hunde med PRA, stærk HD og AA, selvom den er både udstillingschamp, BHP3 med max point o.lign..

 

Hvis man ikke accepterer det, kommer man jo desværre heller aldrig videre i avlen, fordi man ikke kan se, hvilke hunde, som har de bedste haler.

 

Du er da kommet med ganske gode indlæg, der deler meget af det op i enkeltpunkter. Fortsæt endelig :blink:

 

Jamen, tusind tak for det :mrgreen:

 

Men tror ikke vi kommer til enighed, hehe :-) Men nu går jeg altså i seng, inden jeg overhovedet ikke kan udtrykke mig korrekt - har en følelse af, at der er noget, som er blevet lidt vrøvlet i det her indlæg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Se nu skrev du et indlæg, som jeg føler mig nødsaget til at svare på! Og jeg skulle ellers i seng... :lol:

 

Hvis jeg ikke husker rigtig, så er de fleste spaniels pels bølget? Er det ikke viiildt upraktisk, i forhold til, hvis den var mere tyk og tæt/ulveagtig og knap så lang, tænker jeg. En ulv skulle jo også gerne kunne komme igennem en masse slags forskellig terræn uden at miste/rive sin hale itu, selvom den selvfølgelig ikke bruges på samme måde, som en spaniel. Jeg tænker bare, at der må være noget, man kan gøre bedre, men som bliver forhindret af en hvis standard - og misforstå mig ikke, gennemgående er jeg total stambogstilhænger.

 

 

 

 

Du husker forkert.... En spaniels pels skal optimalt set være glat og silkeagtig. En for bølget pels trækker ned på en udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu gør jeg lige noget, jeg har svoret jeg ikke ville gøre: poste uden at have læst hele tråden i gennem. Så undskyld mig mange gange, hvis jeg gentager ting eller snakker uden for kontekst - men syntes jeg har fanget hovedpointerne.

 

En spaniels pels skal ganske rigtigt ikke være bølget. Så den hopper jeg elegant henover, det har andre nævnt.

 

I forhold til kupering er det helt korrekt, at der i starten af 1990'erne var visse racer, der var noget bedre til at lobbyere end andre, hvilket vi ser i vores "huller" i kuperingsforbudet.

 

Nu har jeg selv haft springer i og fra tiden, hvor det var helt legalt at kupere, og har aldrig oplevet de hunde have problemer med fantomsmerter i den manglende hale. Ligesom de heller ikke har haft problemer med at kommunikere. De havde ikke berøringsangst omkring halen, og så ikke ud til på nogen måde at have ubehag omkring den manglende del af halen, eller det der sad tilbage. De havde også rigeligt med pels på stumpen.

 

I England har man i april 2007 indført kuperingsforbud (mener det er overfor alle racer), hvis hunden skal bruges praktisk på jagt. Til gengæld må den så ikke vise sig i nærheden af en udstillingsring. Og så mister vi efter min mening ideen om den hele hund, der også skal se ud som den race den er. For hvem skal så vurdere den?

 

Hvad der irriterer mig mest ved de lange haler, er de skader der følger med. Min egen hund får blodig halespids stort set hver gang vi er på jagt. Hvilket så springer op igen jævnligt, fordi en logrende hale i de hjemlige haller, ikke gør helingen lettere. Heldigvis! går der ikke infektion i såret, og vi har således endnu ikke haft de store problemer med det. Det har til gengæld et andet medlem i specialklubben, der stod overfor, indenfor et års tid, både at blive udstillings og brugschampion, men efter en langvarig haleskade, endte med at få fjernet de yderste fire led af halen, da der var gået koldbrand i det. Resultat: hunden må aldrig mere vise sig på en prøve eller en udstilling, for nu er den jo halekuperet!!! Så bliver tingene en tand for bureaukratiske for mig. De havde, som jeg selv i jagtsæsonen, rigeligt med pels på hundens hale. Det hjælper intet, desværre.

 

Haleskader i stil med den kan på ingen måde sammenlignes med vandhaler, der er at sammenligne med en forstuvet fod. De typer infektioner der er årsag til en amputation af halen, ville give et meget skidt resultat uanset hvor på kroppen det sker, men halen er bare ekstra drilsk.

 

Her tænker jeg så hurtigt at brede diskussionen ud til hvad jeg syntes er endnu en dum regel for mange jagthunde: at vildtkløer ikke må fjernes. Det kan gøres smertefrit på en nyfødt hvalp, men man insisterer i stedet på, at skidtet skal blive siddende, hvilket på sigt kan give nogle rigtig grimme skader, hvis den arme hund tråder forkert og får flået denne femte tå op.

 

Jeg har personligt ikke helt det store problem med halekuperinger, som nok ikke er noget hvalpen ville syntes er fantastisk, men som den ikke piver over længe - i modsætning til de tatoveringer der er lovpligtige (hvis ikke man vælger den noget smartere chipløsning), hvor hvalpene ligger i en alder af 6-7 uger og jamrer sig i to dage efter tatovørens besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu gør jeg lige noget, jeg har svoret jeg ikke ville gøre: poste uden at have læst hele tråden i gennem. Så undskyld mig mange gange, hvis jeg gentager ting eller snakker uden for kontekst - men syntes jeg har fanget hovedpointerne.

 

En spaniels pels skal ganske rigtigt ikke være bølget. Så den hopper jeg elegant henover, det har andre nævnt.

 

I forhold til kupering er det helt korrekt, at der i starten af 1990'erne var visse racer, der var noget bedre til at lobbyere end andre, hvilket vi ser i vores "huller" i kuperingsforbudet.

 

Nu har jeg selv haft springer i og fra tiden, hvor det var helt legalt at kupere, og har aldrig oplevet de hunde have problemer med fantomsmerter i den manglende hale. Ligesom de heller ikke har haft problemer med at kommunikere. De havde ikke berøringsangst omkring halen, og så ikke ud til på nogen måde at have ubehag omkring den manglende del af halen, eller det der sad tilbage. De havde også rigeligt med pels på stumpen.

 

I England har man i april 2007 indført kuperingsforbud (mener det er overfor alle racer), hvis hunden skal bruges praktisk på jagt. Til gengæld må den så ikke vise sig i nærheden af en udstillingsring. Og så mister vi efter min mening ideen om den hele hund, der også skal se ud som den race den er. For hvem skal så vurdere den?

 

Hvad der irriterer mig mest ved de lange haler, er de skader der følger med. Min egen hund får blodig halespids stort set hver gang vi er på jagt. Hvilket så springer op igen jævnligt, fordi en logrende hale i de hjemlige haller, ikke gør helingen lettere. Heldigvis! går der ikke infektion i såret, og vi har således endnu ikke haft de store problemer med det. Det har til gengæld et andet medlem i specialklubben, der stod overfor, indenfor et års tid, både at blive udstillings og brugschampion, men efter en langvarig haleskade, endte med at få fjernet de yderste fire led af halen, da der var gået koldbrand i det. Resultat: hunden må aldrig mere vise sig på en prøve eller en udstilling, for nu er den jo halekuperet!!! Så bliver tingene en tand for bureaukratiske for mig. De havde, som jeg selv i jagtsæsonen, rigeligt med pels på hundens hale. Det hjælper intet, desværre.

 

Haleskader i stil med den kan på ingen måde sammenlignes med vandhaler, der er at sammenligne med en forstuvet fod. De typer infektioner der er årsag til en amputation af halen, ville give et meget skidt resultat uanset hvor på kroppen det sker, men halen er bare ekstra drilsk.

 

Her tænker jeg så hurtigt at brede diskussionen ud til hvad jeg syntes er endnu en dum regel for mange jagthunde: at vildtkløer ikke må fjernes. Det kan gøres smertefrit på en nyfødt hvalp, men man insisterer i stedet på, at skidtet skal blive siddende, hvilket på sigt kan give nogle rigtig grimme skader, hvis den arme hund tråder forkert og får flået denne femte tå op.

 

Jeg har personligt ikke helt det store problem med halekuperinger, som nok ikke er noget hvalpen ville syntes er fantastisk, men som den ikke piver over længe - i modsætning til de tatoveringer der er lovpligtige (hvis ikke man vælger den noget smartere chipløsning), hvor hvalpene ligger i en alder af 6-7 uger og jamrer sig i to dage efter tatovørens besøg.

 

OT: Men plejer en dyrlægedokumentation ikke at fjerne problemet ? Jeg ved der er en Berner, der har fået fjernet halen pga en eller anden ulykke og den bliver da udstillet og der tænkes i avlsgodkendelsesbaner....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår så stadig ikke pointen i, at hunden skal af med halen, for at man kan dyrke sin hobby. Hvordan hænger den prioritering lige sammen?

 

Jeg er da glad for, at min hobby ikke koster andre deres lemmer :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...