Hop til indhold

jagthunde og halekupering!?!


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Fik de så attester på deres haler og kunne bruges senere hen til diverse ting, hvor en hale er påkrævet eller blev de "bare" familiehunde?

 

De fik attester på halerne og bruges. Det kuld jeg antyder til hvor hele kuldet havde stump eller kortere hale, er flere blevet brugt til både markprøve og udstillingshunde. Attesten skal afleveres hver gang de udstilles.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Tjah, jeg synes nu at de som er kuperede har et mere voldsomt kropssprog end ikke kuperede, men det kan måske være tilfældigheder jeg baserer mine oplevelser på.

 

Det er også min oplevelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på om man syntes det er "dejligt" naturligt at der er for mange dyr om for få resourser samt at de skal lide sultedøden når de bliver gamle og ikke selv kan finde/skaffe føden eller de taber deres tænder af alderdom og ikke kan tygge.

 

Jeg kan simpelthen ikke forstå den logik. Det er da klart at der bliver trangt når mennesker sætter vildt ud. Man må vel formode at ikke alle de udsatte fugle bliver skudt. Og hvordan sikrer man sig som jæger, at man skyder de syge og gamle. :shock::confused:

 

Nej du,.. hvis man ikke skød rovdyrene, ville de være noget bedre til at vedligeholde en bestand. Så er det bare sådan noget som rådyr der skal reguleres. Med mindre vi får sat ulve ud i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så lige en udsendelse om emnet over svensk TV som faktisk tilbageviser det du der skriver.

 

Man har lavet studier af smågrisene i situationen og i forbindelse med dette undersøgte man grisenes lyde når de hhv. blev løftet op, blev sat i tragten og når de blev kastreret.

 

Lydene blev markant voldsommere og mere langtrukne når grisene blev skåret i, hvilket forskerne mente var bevis nok for at grisen naturligvis føler smerterne og angsten ved indgrebet.

 

Det er også det, jeg har refereret til. Det har også været omtalt på dansk tv. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må vel formode at ikke alle de udsatte fugle bliver skudt. Og hvordan sikrer man sig som jæger, at man skyder de syge og gamle. :shock::confused:

Så kan du tro på det eller lade være, men der skydes faktisk flere fugle end der sættes ud. Og igen er udsætning ikke en mulighed for alle jægere, da kravene ganske enkelt er så skarpe at de umuliggør en udsætning i mange tilfælde.

Primært konsortier og rigmandsjagter, såvel som betalingsjagter hvad angår udsætninger. Dette er også de eneste steder hvor folk betaler i rige domme for at få rigeligt vildt på vildtvognen. (ikke en jagtform jeg personligt er tilhænger af)

 

Og man sikrer sig at skyde gamle og svage dyr først, ved at kigge på hvad man skyder. Sværere er det såmænd ikke, og tager blot et splitsekund at afgøre inden skuddet løsnes.

Kaldes iøvrigt selektiv jagt, og er (eller var?) den fremherskende jagtform i DK igennem alle mine år som jæger, og tidligere endnu.

 

Nej du,.. hvis man ikke skød rovdyrene, ville de være noget bedre til at vedligeholde en bestand.
Bare lige til din oplysning...

Hvis ikke man skød rovdyrene (ræv) så ville de dø af skab.

Det er ikke så pokkers mange år siden at skab var et reelt og meget stort problem blandt rævene.

Takket være en indsats der bl.a. betød afskydning og efterbehandling af skabsræve, omstrukturering af rævegrave i DK, og bedre kontrol med bestanden, er skab ikke længere et stort problem.

Jeg tror faktisk der er gået et par år nu siden jeg så (og skød) den sidste skabsræv, og jeg har endda en rævegrav på min grund som hvert år indeholder flere rævekuld. Sidste år kom der 7 hvalpe ud af den, og videre i livet. Heraf har jeg skudt de 2 med riffel, da jeg skal bruge pelsen til en vinterfrakke jeg vil lave om et par år, når jeg har materiale nok.

Lige nu er der grævling min rævegrav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så kan du tro på det eller lade være, men der skydes faktisk flere fugle end der sættes ud. Og igen er udsætning ikke en mulighed for alle jægere, da kravene ganske enkelt er så skarpe at de umuliggør en udsætning i langt de fleste tilfælde.

Primært konsortier og rigmandsjagter, såvel som betalingsjagter hvad angår udsætninger. Dette er også de eneste steder hvor folk betaler i rige domme for at få rigeligt vildt på vildtvognen. (ikke en jagtform jeg personligt er tilhænger af)

 

Og man sikrer sig at skyde gamle og svage dyr først, ved at kigge på hvad man skyder. Sværere er det såmænd ikke, og tager blot et splitsekund at afgøre inden skuddet løsnes.

Kaldes iøvrigt selektiv jagt, og er (eller var?) den fremherskende jagtform i DK igennem alle mine år som jæger, og tidligere endnu.

 

Det minder mig om et scenarie for nogle år siden. Jeg kom kørende forbi et vandhul som ligger næsten helt ud til vejen i Vemmetofte.

 

Der boede pænt med ænder i dette vandhul og de gik derfra over på den anden side af vejen hvor der lå en lille købmand. Her samledes dagligt en lille fast flok af mennesker som fik sig nogle øl og opholdt sig der det meste af dagen.

De fodrede ænderne og rapperne omgikkedes også venskabeligt med købmandens basset.

 

Nu var det så blevet efterår og nogle jægere ville have fugl i bæltet eller hvad sådan noget hedder.

 

Det gik imidlertid ikke som ønsket. Der stod 8 - 10 jægersmænd omkring dette lille vandhul, hvilket jeg ikke kan se noget sport i, parat til skud, men de kunne ikke lette disse ænder!

 

Det har de jo så nok fået gjort på et tidspunkt, men det var i dette tilfælde tamme vildænder de fik på sigtekornet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan simpelthen ikke forstå den logik. Det er da klart at der bliver trangt når mennesker sætter vildt ud. Man må vel formode at ikke alle de udsatte fugle bliver skudt. Og hvordan sikrer man sig som jæger, at man skyder de syge og gamle. :shock::confused:

 

Nej du,.. hvis man ikke skød rovdyrene, ville de være noget bedre til at vedligeholde en bestand. Så er det bare sådan noget som rådyr der skal reguleres. Med mindre vi får sat ulve ud i DK.

 

:confused: Hvad er det for rovdyr der skydes?

 

Jeg tror jeg har en tendens til at "glemme" de dyr/fugle/vildt der udsættes idet jeg i mit stille sind regner dem uden for, eller som noget der går lige op selv.

 

På min jord bliver der sorteret i hvad der skydes. Der er feks. en gammel rå der stort set hvert år har tvillinger, nu er hun begyndt kun at have et lam af gangen - måske hun er ved at være gammel og "udtjent". Ofte er det bukkelam hun får og et af dem bliver hvert år skudt (hvis jægeren rammer ;-)).

Jeg har feks også Dådyr gående i "baghaven" og disse er der lavet en lokal aftale om at de ikke bliver skudt idet vi alle gerne ser der kommer flere - vi har så desværre nu erfaret at der ikke er en mand der gider hoppe på dem :cry:.

Er der en ung stor buk for han lov til at gå til året efter hvis der også samtidig på jorden går en gammel buk.

 

Mine ræve har jeg bestilt jæger til, da der bliver flere og flere (som også ødelægger min jord og kommunen er sure over de har gravet grave i gravhøjene :roll::mrgreen:) Desværre har han ikke haft det store held :engel:

 

Som du også selv skrive har vi vist ikke andre "dyr" end bilerne til at regulere bestanden af feks rådyr.

 

ved ikke om alt mit plidderpladder hjalp :confused::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det minder mig om et scenarie for nogle år siden. Jeg kom kørende forbi et vandhul som ligger næsten helt ud til vejen i Vemmetofte.

 

Der boede pænt med ænder i dette vandhul og de gik derfra over på den anden side af vejen hvor der lå en lille købmand. Her samledes dagligt en lille fast flok af mennesker som fik sig nogle øl og opholdt sig der det meste af dagen.

De fodrede ænderne og rapperne omgikkedes også venskabeligt med købmandens basset.

 

Nu var det så blevet efterår og nogle jægere ville have fugl i bæltet eller hvad sådan noget hedder.

 

Det gik imidlertid ikke som ønsket. Der stod 8 - 10 jægersmænd omkring dette lille vandhul, hvilket jeg ikke kan se noget sport i, parat til skud, men de kunne ikke lette disse ænder!

 

Det har de jo så nok fået gjort på et tidspunkt, men det var i dette tilfælde tamme vildænder de fik på sigtekornet.

 

Udsætningsjagter finder jeg nemlig akkurat af samme grund usportslige. Men nogen vil have vildt på bordet for de ofte enorme summer de betaler for 1-2 dages jagt, og det kan man jo i bund og grund ikke bebrejde dem. Det er forretning, ligesom meget andet.

(Fællesnævner er dog at man ikke skyder til fugle der ikke flyver, men det er en noget "tam" trøst i mine øjne.)

 

Næh du. Trækjagter, hvor vildtet har en reel chance, elelr havjagt fra kravlepram elelr en frisk pürsch. Det kræver indsats at få vildt på bordet, og for den sags skyld pels på kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget der nok heller ikke skal glemmes er at alle jægere opfordres til at registrer hvad de skyder, hvor i landet og hvornår. På denne måde prøver man på at følge udviklingen samt holde det op mod hvor i landet der feks bliver registreret sygdomme osv.

 

DKWiechert: Var det ikke på Fyn der var store problemer med syge rådyr for ikke så forfærdelig mange år siden - netop pga. der var ved at være lidt for mange af dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget der nok heller ikke skal glemmes er at alle jægere opfordres til at registrer hvad de skyder, hvor i landet og hvornår. På denne måde prøver man på at følge udviklingen samt holde det op mod hvor i landet der feks bliver registreret sygdomme osv.

Opfordres til?? Det er faktisk et krav. Så hut jeg hvisker

Desværre har de endnu ikke fundet ud af at sætte vildtudbytteskemaet bagpå girokortet, men nu har de for det mindste fået en online registrering gjort muligt.

Og glemmer man at sende det ind, så får man faktisk en seddel ind af døren med besked om at sende det ind. (jeg glemte det nemlig i år, men HAR fået det sendt ind efter seddelen kom)

 

DKWiechert: Var det ikke på Fyn der var store problemer med syge rådyr for ikke så forfærdelig mange år siden - netop pga. der var ved at være lidt for mange af dem?
Det startede for ikke så mange år siden. Lige nu er det helt galt. Bestandene er dog faldet drastisk over de seneste par år (2-3 år) og jeg formoder det stabiliserer sig over de næste 2-3 år.

Men jo. Det er netop på fyn den er gal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Opfordres til?? Det er faktisk et krav. Så hut jeg hvisker

Desværre har de endnu ikke fundet ud af at sætte vildtudbytteskemaet bagpå girokortet, men nu har de for det mindste fået en online registrering gjort muligt.

Og glemmer man at sende det ind, så får man faktisk en seddel ind af døren med besked om at sende det ind. (jeg glemte det nemlig i år, men HAR fået det sendt ind efter seddelen kom)

 

Jeg mener ikke det er et krav, netop af de samme grunde som du selv er inde på - men jeg ligger ikke hovedet på blokken for den udtalelse :mrgreen: Og desuden er der jo heller ingen der kan bevise om man har skudt det eller ej der bliver opgivet (eller ikke opgivet).:-)

 

Det startede for ikke så mange år siden. Lige nu er det helt galt. Bestandene er dog faldet drastisk over de seneste par år (2-3 år) og jeg formoder det stabiliserer sig over de næste 2-3 år.

Men jo. Det er netop på fyn den er gal.

 

Ja og bestanden er faldet pga. af sygdom ikk'? Sygdomme der er fremkommet fordi bestanden ikke blev reguleret nok!!

 

Selv inde midt i KBH (dyrehaven) skyder de dyrene - der skal bestanden nemlig også reguleres :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke det er et krav, netop af de samme grunde som du selv er inde på - men jeg ligger ikke hovedet på blokken for den udtalelse :mrgreen: Og desuden er der jo heller ingen der kan bevise om man har skudt det eller ej der bliver opgivet (eller ikke opgivet).:-)

JEg mener bestemt det er et krav at indrapportere vildtudbyttet, også selvom denne er nul, så skal man stadig sende det ind til dem.

 

Men jeg lægger heller ikke hovedet på blokken for det. :mrgreen: Jeg indsender blot troligt mine vildtudbytteskemaer år for år for år.

 

Ja og bestanden er faldet pga. af sygdom ikk'? Sygdomme der er fremkommet fordi bestanden ikke blev reguleret nok!!

 

Selv inde midt i KBH (dyrehaven) skyder de dyrene - der skal bestanden nemlig også reguleres :mrgreen:

Jeps. Bestandstætheden blev for stor, og det har resulteret i sygdomme.

Ganske som med ræve rundt omkring i landet for et par år siden. Og jeg har skudt MANGE nøgne ræve med riffel. Det er ikke et kønt syn, skulle jeg hilse at sige.

 

Dyrehaven er lidt ved siden af alm. jagt og jagtarealer. Der er jo hegn omkring :blink: (tror jeg nok ihvertfald:lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udsætningsjagter finder jeg nemlig akkurat af samme grund usportslige. Men nogen vil have vildt på bordet for de ofte enorme summer de betaler for 1-2 dages jagt, og det kan man jo i bund og grund ikke bebrejde dem. Det er forretning, ligesom meget andet.

(Fællesnævner er dog at man ikke skyder til fugle der ikke flyver, men det er en noget "tam" trøst i mine øjne.)

 

Næh du. Trækjagter, hvor vildtet har en reel chance, elelr havjagt fra kravlepram elelr en frisk pürsch. Det kræver indsats at få vildt på bordet, og for den sags skyld pels på kroppen.

 

Det markerede:

Hvad er det?

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede:

Hvad er det?

 

MVH

Wivian

 

pürschjagt er en jagtform hvor du tilnærmelsesvis opsøger vildtet (altså skal du spore det og kende vildtet og området). når du har fundet vildtet så kommer den anstrengende del hvor du skal snige dig tæt nok på til at kunne skyde det.

Ret ofte involverer det maaaaaaaange meters kravl, med ophold for hver anden meter, fordi vildtet jo logisk nok har "spottere" ude, der får øje på en bevægelse fra dig. (det længste jeg har prøvet er små 200 meter, hvilket tog mig godt og vel 2½ time at tilbagelægge, i silende regn og møghamrende bidende kulde oveni)

Kan være en ganske anstrengende og opslidende jagtform, men meget spændene, og ikek sjældent helt uden resultat iform af vildt på bordet, pga en elelr anden dum overivrig fejl fra jægerens side.

 

Ja. Jægere er nogen mærkelige nogen, siden de frivilligt gør sådan noget.

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:lol:

Ja det sker ikek tit, men det sker trods alt engang imellem.

"OI!! Jeg ser land forude!!" :blink:

 

 

Og du pipper da bare løs Tanten. Så brummer jeg lidt med fra sidelinjen istedet. :mrgreen:

 

Svøm for h......, svøm! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

pürschjagt er en jagtform hvor du tilnærmelsesvis opsøger vildtet (altså skal du spore det og kende vildtet og området). når du har fundet vildtet så kommer den anstrengende del hvor du skal snige dig tæt nok på til at kunne skyde det.

Ret ofte involverer det maaaaaaaange meters kravl, med ophold for hver anden meter, fordi vildtet jo logisk nok har "spottere" ude, der får øje på en bevægelse fra dig. (det længste jeg har prøvet er små 200 meter, hvilket tog mig godt og vel 2½ time at tilbagelægge, i silende regn og møghamrende bidende kulde oveni)

Kan være en ganske anstrengende og opslidende jagtform, men meget spændene, og ikek sjældent helt uden resultat iform af vildt på bordet, pga en elelr anden dum overivrig fejl fra jægerens side.

 

Ja. Jægere er nogen mærkelige nogen, siden de frivilligt gør sådan noget.

:blink:

 

Ja, det lyder unægteligt noget mere anstrengende, men også mere givende hvis det bærer frugt end jagt på halvtamme opfodrerede dyr :-D

 

Og jeg kan næsten gætte, at I ikke har hunde med på den jagtform *GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det lyder unægteligt noget mere anstrengende, men også mere givende hvis det bærer frugt end jagt på halvtamme opfodrerede dyr :-D

 

Og jeg kan næsten gætte, at I ikke har hunde med på den jagtform *GG*

 

Egentlig et rigtig godt spørgsmål idet man ikke må gå på jagt uden der er mindst en hund med :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig et rigtig godt spørgsmål idet man ikke må gå på jagt uden der er mindst en hund med :hmm:

 

Jooo. Det må mand.

Kun ved hagljagter er det et krav at der skal være en apporterende/søgende hund tilstede.

 

Ved riffeljagt skal man have adgang til en søgende hund. (Det betyder i praksis: Schweissregistret med i lommen.)

 

Men jeg har nu haft min gamle hund med på pürsch også. Jeg havde lært ham at kravle bagved mig. Knap så kønt at se på, og ikke vanvittig sundt for leddene på hunden iøvrigt.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jooo. Det må mand.

Kun ved hagljagter er det et krav at der skal være en apporterende/søgende hund tilstede.

 

Ved riffeljagt skal man have adgang til en søgende hund. (Det betyder i praksis: Schweissregistret med i lommen.)

 

Men jeg har nu haft min gamle hund med på pürsch også. Jeg havde lært ham at kravle bagved mig. Knap så kønt at se på, og ikke vanvittig sundt for leddene på hunden iøvrigt.

 

:blink:

 

Er det riffel I kravler rundt med da? Ja det er det jo så nok!

 

Nå jeg snakker lige lidt med mig selv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det riffel I kravler rundt med da? Ja det er det jo så nok!

 

Nå jeg snakker lige lidt med mig selv :mrgreen:

 

LOL.

Hvad må du, og kan du pürsche efter med haglgeværet da?

Grænsen går ved råvildt, og dét har jeg prøvet med hagl. Aldrig igen!!

 

Ja. Pürsch er med riffel, da det er en jagtform der kræver en smule mere præcision og timing.

Jeg vil ikke udelukke at det kan foregå med hagl, men som jeg stillede det op kan jeg da omformulere:

 

Hund skal være tilstede ved småvildtjagt.

Hund skal være tilkaldbar ved jagt på større vildt der må kunne formodes at kræve en professionel eftersøgning ved evt. anskydning.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

LOL.

Hvad må du, og kan du pürsche efter med haglgeværet da?

Grænsen går ved råvildt, og dét har jeg prøvet med hagl. Aldrig igen!!

 

Ja. Pürsch er med riffel, da det er en jagtform der kræver en smule mere præcision og timing.

Jeg vil ikke udelukke at det kan foregå med hagl, men som jeg stillede det op kan jeg da omformulere:

 

Hund skal være tilstede ved småvildtjagt.

Hund skal være tilkaldbar ved jagt på større vildt der må kunne formodes at kræve en professionel eftersøgning ved evt. anskydning.

 

:blink:

 

jeg kender ikke meget til Pürsch :-D men det må du da have regnet ud allerede nu :blink:

 

Jeg kender mange jægere der skyder råvildt en gang med hagl og så er de færdige med det "pjat" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...