Hop til indhold

Min hund kan ikke finde ro


Gæst Faver
 Share

Recommended Posts

Gæst Faver

Hej med jer...

Jeg står med en labrador på lidt over et år, han er en dejlig, meeen jeg har en haft en del problemer med ham. Jeg synes ellers jeg har gjort alt efter bogen, for ca 2 mdr siden har Hunter haft tynd mave, og når jeg siger tynd mave er det ren vand vi snakker om, han skid ca hver anden time og tabte sig 4 kg. Jeg var til dyrlægen med ham og de fandt intet unormalt ved ham der blev taget afførrings prøve som intet viste... vi sad så og snakke her hjemme om det evt kunne være stress, og vi lave nogle ting om her hejmme og stoppe træningen så der INTET press var på ham. Det virkede JAAA. MEEN nu står jeg så med nogle andre problemer, han kan ikke finde ro, når vi er inde kan jeg ikke få han til at ligge sig i sin kurv eller på sit tæppe i stuen, han ligger der i 5-10 min og ligger sig så et andet sted eller går rundt i hele huse hele tiden, går katten forbi render han i røven på den hele tiden. rejser jeg mig følger han med mig over alt i stedet for at sove som han var i gang med, når vi er ude og gå tur, trækker han en del, og ser vi en anden hund, trækker han endnu mere, og piver så højt at det ikke er til at holde ud. vælger jeg at gå forbi den anden hund, stopper han bare og forsætter med at pive og kan slet ikke konsentre sig om at gå den anden vej før den anden hun er væk. Jeg synes ikke han mangler at få lov at hilse på andre hunde for det gør han tit, for mig virker det som om han synes jeg er en dårlig leder, hvis ikke han prøver at tage leder rollen fra mig, han har respekt for mig når vi er inden for, tit behøver jeg ikke sige noget men bare kigge på ham, så stopper han med de ulykker han han er igang med. men når vi er ude er det ham der har kontrolen, kan heller ikke kalde ham til mig hvis han ser en anden hund, så løber han hen til den, og når jeg kommer der hen stikker han af, og kan ikke fange ham. :( Han er også begyndt at tage vores datters tøj og handklæde og bide i stykker som ligger fremme på bordet. selvom han har legetøj og tyggeben tilgænelig.

Det skal lige siges jeg gåt arbejdes og jeg bruger meget tid og aktivring på ham, både med snuden og fysiks.

Jeg håber i har nogle gode råd til mig jeg er åben for alt.

Hilsen en hunde ejer som følger sig fortabt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Hej med jer...

Jeg står med en labrador på lidt over et år, han er en dejlig, meeen jeg har en haft en del problemer med ham. Jeg synes ellers jeg har gjort alt efter bogen,

 

Er han din første hund?

 

Man kan godt blive overrasket over at ens hund ikke følger "bogen", men det gør mange hunde ikke

 

for ca 2 mdr siden har Hunter haft tynd mave, og når jeg siger tynd mave er det ren vand vi snakker om, han skid ca hver anden time og tabte sig 4 kg. Jeg var til dyrlægen med ham og de fandt intet unormalt ved ham der blev taget afførrings prøve som intet viste... vi sad så og snakke her hjemme om det evt kunne være stress, og vi lave nogle ting om her hejmme og stoppe træningen så der INTET press var på ham. Det virkede JAAA.

 

Du er nødt til at uddybe hvordan hans dag så ud før ændringerne samt hvad I ændrede på ellers kan det kun blive gætteværk fra vores side

 

MEEN nu står jeg så med nogle andre problemer, han kan ikke finde ro, når vi er inde kan jeg ikke få han til at ligge sig i sin kurv eller på sit tæppe i stuen, han ligger der i 5-10 min og ligger sig så et andet sted eller går rundt i hele huse hele tiden, går katten forbi render han i røven på den hele tiden. rejser jeg mig følger han med mig over alt i stedet for at sove som han var i gang med,

 

 

Der kan være forskellige årsager. Dels at han før ændringerne i rutinerne er blevet vænnet til et højere fysisk aktivitetsniveau end han er i nu dels hvis der ingen faste rutiner rent tidsmæssigt er. Hvis han f.eks. aldrig ved, hvornår han skal på tur eller aktiveres, vil han konstant være oppe på dupperne for hvis det er nu, nu, NU det sker. Det giver en meget urolig adfærd og er i og for sig lige så stressende som for meget/forkert aktivitet for mange hunde.

 

år vi er ude og gå tur, trækker han en del, og ser vi en anden hund, trækker han endnu mere, og piver så højt at det ikke er til at holde ud. vælger jeg at gå forbi den anden hund, stopper han bare og forsætter med at pive og kan slet ikke konsentre sig om at gå den anden vej før den anden hun er væk. Jeg synes ikke han mangler at få lov at hilse på andre hunde for det gør han tit

 

Det er jo kun ham som kan afgøre det :-)[

 

for mig virker det som om han synes jeg er en dårlig leder, hvis ikke han prøver at tage leder rollen fra mig,

 

Det forstår jeg ikke hvad du mener med?

 

han har respekt for mig når vi er inden for, tit behøver jeg ikke sige noget men bare kigge på ham, så stopper han med de ulykker han han er igang med. men når vi er ude er det ham der har kontrolen, kan heller ikke kalde ham til mig hvis han ser en anden hund, så løber han hen til den, og når jeg kommer der hen stikker han af, og kan ikke fange ham. :( Han er også begyndt at tage vores datters tøj og handklæde og bide i stykker som ligger fremme på bordet. selvom han har legetøj og tyggeben tilgænelig.

Det skal lige siges jeg gåt arbejdes og jeg bruger meget tid og aktivring på ham, både med snuden og fysiks.

Jeg håber i har nogle gode råd til mig jeg er åben for alt.

Hilsen en hunde ejer som følger sig fortabt.

 

Det virker som om, I er kommet ind på et forkert spor. Uddyb det jeg bad om, så skal du få nogle input

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Faver

Jeg skal prøve så godt jeg kan :)

 

Han er min første hund, og dermed min prøve klud som var det mit første barn. Det hele starte med han var mega hypper så snakke jeg med en hunde ejer som jeg mødte på gå turen, som sagde det måske var fordi han ikke viste hvor han hørte til, så vi prøve at lukke ham ud i bryggers hvor han skulle være fast, og selvfølgelig komme ind og sige hej af og til men det var der han fredet, og kunne få ro, vi synes personlig det hjælp meget på hans ro, men så var det han fik uhyggelig dårlig mave lige pludselig, så vi prøve at lad ham være i hele huse og være sammen med os andre hele tiden, det hjælp på hans mave men ikke på hans uro, det lyder mærkeligt... Jeg har ikke stille nogle krav til ham siden han fik dårlig mave, men er så småt begyndt langsomt op igen. Jeg prøver at sætte tidspunkt på hvornår vi skal gå det er selvfølgelig svært at være præcis hver eneste gang, men jeg prøver. Men alligevel hver gang jeg rejser mig tror han der skal ske noget... Han går rundt som en vild løve løve i et bur, og kommer hen og kigge på mig hele tiden, ligesom for at fortælle mig han keder sig eller han vil ud.

 

Hvad ang. Andre hunde lege han tit med andre hunde hilser osv. Men når jeg så har bestemt at denne her hund skal vi ikke hilse på piver han som en gal, og gør virkelig modstand for ikke at gå forbi eller gå den anden vej væk fra den anden hund. Det ødelægger ligesom gå turen, ved han skal være sådan, det samme med jeg ikke kan have ham fri længere, han stikket simplehen af hvis der kommer en anden hund og det er umulig at kalde ham til mig, det så pinligt. Igen har jeg virkelig prøve efter bedste evne og bogen men det er ligesom om det bare er nyttesløs. Han render efter katten og slikker den i røven, og vil lege med den, selv hvis han sover dybt rejser han sig og render efter den.

 

Hvad jeg laver med hunden når vi er ude og gå, er meget forskeligt det kan være søge lege som finde godbidder finde en ting gå i skoven, eller bare den faste runde. Og når vi så kommer hjem igen kigger han på mig som om vi intet har lave sammen hele dagen.

 

Når vi er hjemme hos min sviger forældre som har en lukke have lukker vi ham der ud han elsker det, men så snart jeg går og han ikke kan se mig, kan han ikke som mange andre hunde bare lege selv eller ligge sig i solen og slappe, han står ude foran lågen konstant til jeg kommer tilbage, dvs han er på dupperne hele tiden i alt den tid jeg ikke er der. Det er jo ikke så godt, han er meget tæt knytte til mig og jeg ved godt det ikke er så smart, jeg prøver at lade min kæreste og datter fordre ham og gå små ture med ham men det har ingen effekt på det knytte bånd til mig og ham.

 

Han bidder så i porten af og så, det er et tegn på stress, men det er ikke vildt og hård, men der må være noget jeg gør helt forkert siden han er som han er.

 

En sidste ting når vi møder andre hunde prøver jeg at fjerne focus fra ham med en godbid, en leg eller andet jeg lige finde på men kan overhovede ikke fjerne den focus han har på den anden hund. Er der noget jeg har glemt at skrive som i vil vide mere om skal i endelig sige til, da jeg virkelig ønsker alle de råd og input fra jer så muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunter er jo en jagthund....

Du behøver ikke gå på jagt med ham. Men han skal have et arbejde.

Du og han må begynde at gå til hundetræning. Så vil han både møde andre hunde, og han vil få mulighed for at lære at forstå hvad du ønsker af ham..

 

Hvad er det egentlig, at du ønsker af ham? Ved du selv det? Du skriver mest om det du ikke ønsker..

Til hundetræning vil du måske opdage hvor gerne han vil forstå dig og arbejde sammen med dig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Faver

Hvad jeg ønsker af ham. Jeg ønsker en hund der lystre jeg skal ikke bruge en jagthund, jeg skal ikke bruge ham andet end en familie hund som er en glad og lydig hund og selvfølgelig skal aktiveres som den hund han er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hej og velkommen til ... jeg har to labber - og hvis jeg gjorde som dig ved Zeus (her tænker jeg gåture og det i laver på gåturen) det er slet ikke nok for Zeus. Han skal arbejde og han elsker at arbejde.

 

Ham og jeg går til jagthundetræning men jeg skal slet ikke på jagt, har ikke jagttegn og Zeus skal ikke være jagthund, det lyder mærkeligt for det ER han jo -men bruges til det. Vi går til denne træning netop for at få brugt hans energi og evner som han er skabt til ;-)

 

Og det er faktisk kun en gang i ugen vi er til træning, vi træner så lidt selv hjemme, men det kan holde ham i ro indenfor ;-)

 

Nu behøver du ikke at gå til jagthundetræning, det kan også være almindelig lydighedstræning/hundetræning det er rigtig godt både for dig og ham.

 

Hvad er det for en lab du har ? Formel1 ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Faver

På papiret er han bare en lab men han er lille og alle jeg snakker med mener der er en Formel 1 i ham det viste jeg ikke da jeg fik ham der fik jeg af vide der intet Formel 1 i ham. Så jo han har en raket i røven

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Faver

I må ikke misforstå mig at jeg ikke gider bruge tiden på ham for jeg bruger 3-4 timer over hele dagen på ham med gå turer og lidt træning med ham nogle gange er det 2 timer det er hvad vejret også siger

Link til indlæg
Del på andre sites

Faver:

Min Silke er af jagtlinier. Hun og jeg har gået til lydighed i de første mange år af hendes liv.

Første prøve hun bestod, var retriever-brugsprøven da hun var 10 måneder. Et år senere bestod hun DKK lydighed klasse 1 med førstepræmie. Et år senere var det klasse 2 hun fik 1. præmie i. Og året efter var det klasse 3.

 

5 år gammel begyndte hun at få problemer med sine forben, så vi ikke kunne gå op til prøver mere. Da var vi lige begyndt at træne til eliteklassen.

Men vi fortsatte med at træne bare til husbehov og for hyggens skyld.

 

I dag er hun 12 år. Vi kan til hver en tid fremvise programmet for en af klasserne. Silke kender øvelserne.

 

Men det er ikke det, der er det vigtige. Det vigtige er, at jeg har en hund som stoler 100% på mig. Hun VED, at når jeg foreslår et eller andet, så er det enten fordi det er nødvendigt, -eller fordi det er noget rigtig sjovt og spændende.

 

--Som en sidegevinst så har jeg jo nu en hund, som jeg kan stole 100% på.

 

Du får den hund, du fortjener, Faver. Han har givet dig sit liv. Det er op til dig om du vil gøre ham til en kammerat for livet, eller om du vil blive ved med at ærgre dig over ham, fordi han egentlig hellere skulle have været købt i en legetøjsforretning..

 

Og altså....... Silke var ikke købt som jagthund. Jeg skulle bare have en afløser for min berner-sennen, som jeg også havde gået til lidt træning med... Han syntes det var ok at træne... for mors skyld, når nu hun så gerne ville:lun:....

 

Silke var bare VILD med at træne og lave ting sammen med mig. Langt mere end jeg havde forventet..:oops:

 

---Nu er hun blevet den hund, som jeg har fået det nærmeste og bedste forhold til. Jeg sørger tit over alle de andre hunde, som jeg har haft (Silke er nr. 7), --som jeg aldrig fik mulighed for at lære så godt at kende.... :cry: Silke vil jeg savne når hun en dag skal herfra.. Men jeg vil ikke sørge over hende. For alt det, hun har lært mig, vil blive overført til en ny, lille hvalp. Først og fremmest nødvendigheden af at lære den nye at kende og indstille livet også efter den hvalps behov.

 

Faver: Din hund er ikke en statist i dit liv. Han er en ven og en samarbejdspartner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, ja... Silke har også fulgt mig rundt i huset det meste af hendes liv. Og vi bor på 45 kvm, så det er ikke noget hun behøver, for at følge med i, hvad jeg laver. Men hun vil bare gerne være, hvor jeg er. F.eks kommer hun ud i køkkenet med en bold når jeg står og vasker op. Hun sniger sig hen og lægger bolden bag mig. Og så trækker hun sig tilbage og lægger sig under spisebordet måske 3 m. væk.

 

Så skal jeg sparke bagud, så bolden triller hen forbi hende. Hun farer hen og snupper den, --og sniiiiger sig hen bag mig og lægger bolden igen.

Det er en leg hun helt selv har fundet på.. --Vi har forskellige smålege, der passer til hvad jeg går og laver...

 

Jeg synes at det er synd for både dig -og din hund-- hvis du finder det irriterende..... Måske skulle du slet ikke have haft en retriever...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hæfter mig ved, at han kun er lidt over 1 år. Hvis denne her rastløshed er opstået for nylig, kan det måske være fordi han er ved at blive kønsmoden og har hormoner fisende rundt i kroppen?

 

Derudover lyder det som om han har fået en forventning om, at I skal hilse på alle hunde I møder og det mønster skal selvfølgelig brydes. For selvfølgelig skal du kunne passere en hund på gaden uden at have en pivende hund hængende for enden af snoren. Kunne du måske prøve at fortælle, hvad du gør når han begynder at pive? Står du stille, går du videre eller hvad gør du? :-D

 

Med hensyn til indkald, ville jeg nok købe en fløjte og lære indkald helt forfra med den. Eller i hvert fald ændre dit signal for indkald, så I starter helt på en frisk.

Start hjemme i stuen, hvor der ingen forstyrrelser er og beløn ham med de bedste godbidder du kan finde, når han reagerer på dit nye signal. Når han kan det og kommer susende selvom han er i et andet rum, ville jeg flytte træningen udenfor et sted. Enten i haven, hvis du har sådan en eller et sted, hvor du kan se til alle sider. Lad evt. en lang line hænge efter ham, så du hurtigt kan træde på den og stoppe ham, hvis han pludselig løber. Han skal jo helst ikke få endnu en dårlig vane med at kunne stikke af, når du kalder :-D Så det er vigtigt, at han lærer at reagere prompte på indkaldsordet, inden du øger kriterierne, så han ikke "opdager," at han bare kan smutte. Og det vil han gøre, hvis motivationen for at smutte er større end motivationen for at komme.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes han lyder meget normal for sin alder.

Denne med at lukke ham i bryggers fatter jeg så ikke meningen med. Hunde får jo ind imellem dårlig mave, så tror da ikke det var stress.

Jeg synes, du har fået fine råd, og vil lige tilføje, at hvis dit adfærd og kropssprog fortæller ham, at du er utilfreds eller irriteret på ham, så bliver hans negative opførsel forstærket. fordi han så vil please dig i tide og utide, se mig, accepter mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror at du & din hund ville have rigtig godt af at du meldte jer til noget hundetræning evt. i retrieverklubben - du kunne også melde jer til noget agility -- rally eller anden hundesport evt. i DKK , din hund trænger sikkert til at bruge hovedet på en lidt anden måde end I hidtil har gjort . I øvrigt velkommen til !:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal prøve så godt jeg kan :)

 

Han er min første hund, og dermed min prøve klud som var det mit første barn. Det hele starte med han var mega hypper så snakke jeg med en hunde ejer som jeg mødte på gå turen, som sagde det måske var fordi han ikke viste hvor han hørte til, så vi prøve at lukke ham ud i bryggers hvor han skulle være fast, og selvfølgelig komme ind og sige hej af og til men det var der han fredet, og kunne få ro, vi synes personlig det hjælp meget på hans ro, men så var det han fik uhyggelig dårlig mave lige pludselig, så vi prøve at lad ham være i hele huse og være sammen med os andre hele tiden, det hjælp på hans mave men ikke på hans uro, det lyder mærkeligt... Jeg har ikke stille nogle krav til ham siden han fik dårlig mave, men er så småt begyndt langsomt op igen. Jeg prøver at sætte tidspunkt på hvornår vi skal gå det er selvfølgelig svært at være præcis hver eneste gang, men jeg prøver. Men alligevel hver gang jeg rejser mig tror han der skal ske noget... Han går rundt som en vild løve løve i et bur, og kommer hen og kigge på mig hele tiden, ligesom for at fortælle mig han keder sig eller han vil ud.

 

Det er et afsindigt tåbeligt råd du fik!

Hvor lang tid i døgnet var han sammenlagt i bryggerset?

 

En hund lærer ikke at "høre til" gennem adskillelse.

 

De hyperaktivitet du fortæller om fra hvalpetiden, hvordan så det ud, hvad gjorde han?

 

Hvad ang. Andre hunde lege han tit med andre hunde hilser osv.

 

 

Hvor ofte er det? Måske har det været for ofte, så hans dagsorden med turene nu er at møde andre hundeM

 

en når jeg så har bestemt at denne her hund skal vi ikke hilse på piver han som en gal, og gør virkelig modstand for ikke at gå forbi eller gå den anden vej væk fra den anden hund. Det ødelægger ligesom gå turen, ved han skal være sådan, det samme med jeg ikke kan have ham fri længere, han stikket simplehen af hvis der kommer en anden hund og det er umulig at kalde ham til mig, det så pinligt. Igen har jeg virkelig prøve efter bedste evne og bogen men det er ligesom om det bare er nyttesløs. Han render efter katten og slikker den i røven, og vil lege med den, selv hvis han sover dybt rejser han sig og render efter den.

 

Du er nødt til at glemme ordet PINLIG når du har hund :-D

Hvad er det du har prøvet "efter bogen"?

 

Hvad jeg laver med hunden når vi er ude og gå, er meget forskeligt det kan være søge lege som finde godbidder finde en ting gå i skoven, eller bare den faste runde. Og når vi så kommer hjem igen kigger han på mig som om vi intet har lave sammen hele dagen.

 

Han skal bruges 3/4 - 1 time på at bruge sin hjerne med fodersøg, nye oplevelser, opgaver og træning. Dertil kommer almindelig træning og aktivering, men næse/hjernearbejdet er det vigtigste for den type hund.

Leger du kastelege med ham?

 

Når vi er hjemme hos min sviger forældre som har en lukke have lukker vi ham der ud han elsker det, men så snart jeg går og han ikke kan se mig, kan han ikke som mange andre hunde bare lege selv eller ligge sig i solen og slappe, han står ude foran lågen konstant til jeg kommer tilbage, dvs han er på dupperne hele tiden i alt den tid jeg ikke er der. Det er jo ikke så godt, han er meget tæt knytte til mig og jeg ved godt det ikke er så smart, jeg prøver at lade min kæreste og datter fordre ham og gå små ture med ham men det har ingen effekt på det knytte bånd til mig og ham.

 

Det stærkeste træk hos hunde er deres sociale tilknytning til deres familie og du skal ikke forvente at en hund synes det er i orden at blive lukket alene ud i haven før den har oplevet haven som en tryg hverdagsting. I hans øjne bliver han lukket væk fra jer

 

Han bidder så i porten af og så, det er et tegn på stress, men det er ikke vildt og hård, men der må være noget jeg gør helt forkert siden han er som han er.

 

Hvorfor mener du, det er stress?

 

En sidste ting når vi møder andre hunde prøver jeg at fjerne focus fra ham med en godbid, en leg eller andet jeg lige finde på men kan overhovede ikke fjerne den focus han har på den anden hund. Er der noget jeg har glemt at skrive som i vil vide mere om skal i endelig sige til, da jeg virkelig ønsker alle de råd og input fra jer så muligt.

 

For mig lyder det, som om han keder sig på turene samt har skabt nogle forventninger til hvad der skal ske.

Hvis du vil ud af dette mønster og de forventninger må du tage kontrol over situationen allerede inden I er gået ud af døren.

Hyg jer lidt med godbidder og "træk" ham efter dig ud af døren for at bevare kontakten med ham. Udenfor begynder du så at lave småøvelser og sjove ting med ham inden du mister hans opmærksomhed igen. Han skal have så mange godbidder at han har fornemmelse af at de flyder direkte fra din lomme og ned i halsen på ham.

Når du har trænet sådan med ham 5 minutter mens I går, så gik ham fri, gerne i lang line, så han kan snuse, tisse osv.

Efter 5 minutter tager du fat igen, træner 5 minutter og giver 5 minutters pause og sådan fortsætter du en times tid.

En tur på en times tid på denne måde giver dig en træt og tilfreds hund. Dette kan du gentage en gang senere på dagen.

 

Udover dette vil jeg anbefale, at du finder et godt sted at træne i klub eller hos en privat instruktør som instruerer i belønningsbaseret træning, så du kan få en god lydighed i ham.

Hvis du mangler ideer til aktivering på turene kan jeg foreslå min bog "Sjov på turen med din hund", den købes eller lånes.

Ingen hund med jagtmæssig baggrund har nok i bare at være familiehund, de skal aktiveres i henhold til deres arbejdsbaggrund og i din hunds tilfælde vil det sige masser af næsearbejde samt noget apportering.

 

Faste rutiner er nødvendig når man har en urolig hund. Det behøver ikke nødvendigt være tidsmæssigt fast, men faste rutiner ud fra situationer: Når du har drukket kaffen, går I tur. Når I kommer hjem sker der intet i to timer osv. osv. osv. så han lærer dagens skema at kende. Derved vil han kunne finde ro.

Er han stadig på hvalpefoder?

 

Hvad mente du med dette? for mig virker det som om han synes jeg er en dårlig leder, hvis ikke han prøver at tage leder rollen fra mig,

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Faver

Han er på voksen fodre nu, jeg synes de råd du er komme med er rigtig gode og dem vi jeg straks prøve af, grunden til jeg mener det er stress er de tegn han gør og når jeg søger det kommer mange af de tegn op feks. At bide sig i poten dårlig mave nervøs osv. Men måske du har ret at han keder sig, at han har regne ud hvad vi skal. Og kaste ting har vi gjort meget men efter han stikker af er det gået lidt i dvale for man gider ikke gøre det når man ikke kan kalde ham til sig. Han var i bryggerset i et par timer og så ind i stuen lidt og så gik han der ud igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er på voksen fodre nu, jeg synes de råd du er komme med er rigtig gode og dem vi jeg straks prøve af, grunden til jeg mener det er stress er de tegn han gør og når jeg søger det kommer mange af de tegn op feks. At bide sig i poten dårlig mave nervøs osv. Men måske du har ret at han keder sig, at han har regne ud hvad vi skal. Og kaste ting har vi gjort meget men efter han stikker af er det gået lidt i dvale for man gider ikke gøre det når man ikke kan kalde ham til sig. Han var i bryggerset i et par timer og så ind i stuen lidt og så gik han der ud igen.

Alt for meget kasteleg kan også være at gøre hunden en bjørnetjeneste - især hvis den i forvejen er stresset, da det er en aktivitet, der kører hunden endnu mere op.

 

Altså, nu ved jeg jo ikke om din hunds problem er stressrelateret, men det er i hvert fald værd at have i baghovedet, at det kan være en lidt uheldig aktivitet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også han lyder stresset i en eller anden grad. I hvertfald bliver han stresset og frustreret i situationerne hvor du oplever ham pive, trække og ikke kunne slappe af.

 

 

Min erfaring med stress hunde er at vi først skal få styr på den fysiologiske reaktion, altså på den for store mængde stresshormoner han har rasende rundt i kroppen og når de er kommet ned på normalt niveau, hvilket kan tage fra uger til måneder afhængig af flere faktorer, så kan vi begynde at lære ham at håndtere det der tidligere stressede ham.

 

Og hvordan får du så styr på det?

 

Jo, her er det vigtigt at vide lidt om stresshormoner, feks adrenalin og cortisol. Det første er ude af kroppen igen efter få timer, det andet kan tage op til 3 dage! Mere information herom kan du finde i anders hallgrens bog om stress angst og agression.

 

Esensen er at når din hund dagligt i øjeblikket er stresspåvirket i længere tid af gangen, så er han påvirket af forhøjet cortisol konstant og det gør det umuligt for ham at slappe af.

 

Så det du skal er at give ham maaaaser af ro og hvile tid mellem aktiviteter og som ninjamor siger, gøre hverdagen forudsigelig for ham.

 

Har du bil? I så fald vil jeg anbefale at du om morgenen kører ham væk fra hjemmemiljøet og ud et sted hvor i kan gå i ro og fred. lang line på og så skal han bare have lov at gå og snuse, søge hans morgenmad, balancere på træstammer eller sten, men ingen kastelege. gerne en tur på to timer.

 

Når i så kommer hjem så er der ro i laaaang tid. det vil sige du kan sidde stille og se tv eller læse eller gøre hvad du nu skal, men han skal erfare at nu kan han roligt sove i flere timer. Først om eftermiddagen igen, an du evt gå en mindre tur med ham og det samme til aften. Eller han an tisse af i haven, hvis det er muligt. Giv ham al hans mad som aktivering, gerne som søg.

 

Sådan ville jeg køre i nogle uger og forhåbentlig vil der så være effekt og du vil se en roligere hund hjemme og ude i roligt miljø. Når du når så langt kan du et par gange om ugen udsætte ham for mere stress. foreksempel hundeleg eller tur i mere stresset miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er på voksen fodre nu, jeg synes de råd du er komme med er rigtig gode og dem vi jeg straks prøve af, grunden til jeg mener det er stress er de tegn han gør og når jeg søger det kommer mange af de tegn op feks. At bide sig i poten dårlig mave nervøs osv. Men måske du har ret at han keder sig, at han har regne ud hvad vi skal. Og kaste ting har vi gjort meget men efter han stikker af er det gået lidt i dvale for man gider ikke gøre det når man ikke kan kalde ham til sig. Han var i bryggerset i et par timer og så ind i stuen lidt og så gik han der ud igen.

 

Hvis I har brugt 10 - 15 minutter eller mere stort set dagligt på at lege kastelege med ham, kan dette sagtens være en årsag til opkørthed/stress. Kastelege bør kun tilbydes i meget små doser eks. to - tre løbeture efter bolden og derefter slut. Det er langt sundere at gemme kasteemnet så hunden skal bruge meget længere tid på at snuse sig frem til det end den skal bruge på at løbe frem og tilbage med det.

 

Du skal være meget opmærksom på at det at skabe afstand mellem sig og sin hund ikke fremmer den gode relation og slet ikke, hvis dette har stået på i hvalpe- og unghundetiden, som er der man virkeligt knytter bånd med sin hund, da den er yderst modtagelig for sociale tilknytning jo yngre den er.

 

Jeg ser frem til opdatering :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Det med den tynde mave, det lyder ikke rart. Jeg har en hund der lider af kronisk stress, han har også sart og følsom mave. Han kan også få slem diarre i stressede situationer, MEN har det ikke dagligt og generelt. En hund skal helst ikke have diarre mere eller mindre hele tiden. Min hund er kommet over på disideret allergi foder, selvom han ikke har allergi, det har gjort hans mave meget mere stabil. Det kunne du jo overveje, eller et foder til følsomme maver. Der findes flere slags og mærker. Så skal hans mave ikke arbejde så meget, hvilket er godt, hvis han har lidt stressmave.

 

Det med at han bider i poten behøver ikke være stress. Har du tjekket poten, for rødme, knopper, svamp eller ??

 

 

I øvrigt, pas på med at tage i mod elendige råd fra fremmede man møder på gaden og kun ser hunden i et øjebliks situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes han lyder meget normal for sin alder.

Denne med at lukke ham i bryggers fatter jeg så ikke meningen med. Hunde får jo ind imellem dårlig mave, så tror da ikke det var stress.

Jeg synes, du har fået fine råd, og vil lige tilføje, at hvis dit adfærd og kropssprog fortæller ham, at du er utilfreds eller irriteret på ham, så bliver hans negative opførsel forstærket. fordi han så vil please dig i tide og utide, se mig, accepter mig.

 

Hvis det er normalt, håber jeg aldrig jeg får en normal hund. Det lyder fuldstændig vanvittigt i mine ører.

 

Der skal meget mere struktur på det hele. En forudsigelig dag med lange inaktive perioder og kortere perioder med motion og aktivering af mentalt krævende øvelser, som at finde små dummyer i rimelig bevoksning, gerne blindt udlagt, når hunden har forstået øvelsen. Træning af konstant kontakt og krævende fri ved fod trætter også hunden mentalt.

 

Træn lederskab på en positiv måde ved at alt godt sker gennem dig og sammen med dig. Sit før mad, sit når man skal have line på. Prøv at undgå at hunden aldrig opnår noget ved at vise uønsket adfærd.. Tigger den om at komme ud at gå ved at pibe mv.. kommer den ikke ud, men du venter til der er ro, hvorefter du træffer beslutning og sinalerer at nu skal i ud.

 

Blot som eksempel ved mine hunde godt at vi skal ud at gå ved 23 tiden før nat, men jeg sørger altid for at give signal før jeg slukker fjernsynet eller rejser mig osv. Bare for at sikre at de ikke farer op hvergang jeg rejser mig eller slukker for fjernsynet ved den tid. På den måde kan de roligt slappe af indtil jeg siger "kan i lufte far nu?". Så ved de at nu sker der noget ikke før. Det gælder i al håndtering at det er godt med faste signaler, så behøver hundene ikke holde øje med mig hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hæfter mig lidt ved ord som "leder", "fører, "kende sin plads" osv.

Det er IMO en meget forældet tilgang til hunde. Jeg giver intet for, at hunde ikke må spise først, ikke må gå først ind, ikke må ligge på niveau med mennesker og alt det andet ævl man kan støde på. Prøv at google det - der er mange gode forklaringer i cyperspace.

 

At du ikke mener, at han skal have et "arbejde" og bare skal være en familie hund - det er (sorry) bare ærgeligt. Så skulle du have købt en anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er normalt, håber jeg aldrig jeg får en normal hund. Det lyder fuldstændig vanvittigt i mine ører.

 

Der skal meget mere struktur på det hele. En forudsigelig dag med lange inaktive perioder og kortere perioder med motion og aktivering af mentalt krævende øvelser, som at finde små dummyer i rimelig bevoksning, gerne blindt udlagt, når hunden har forstået øvelsen. Træning af konstant kontakt og krævende fri ved fod trætter også hunden mentalt.

 

Træn lederskab på en positiv måde ved at alt godt sker gennem dig og sammen med dig. Sit før mad, sit når man skal have line på. Prøv at undgå at hunden aldrig opnår noget ved at vise uønsket adfærd.. Tigger den om at komme ud at gå ved at pibe mv.. kommer den ikke ud, men du venter til der er ro, hvorefter du træffer beslutning og sinalerer at nu skal i ud.

 

Blot som eksempel ved mine hunde godt at vi skal ud at gå ved 23 tiden før nat, men jeg sørger altid for at give signal før jeg slukker fjernsynet eller rejser mig osv. Bare for at sikre at de ikke farer op hvergang jeg rejser mig eller slukker for fjernsynet ved den tid. På den måde kan de roligt slappe af indtil jeg siger "kan i lufte far nu?". Så ved de at nu sker der noget ikke før. Det gælder i al håndtering at det er godt med faste signaler, så behøver hundene ikke holde øje med mig hele tiden.

 

Ok- jeg har ikke forklaret mig ordenligt. Men for mig lyder hunden da normal. Især for sin alder og sin dagligdag. Mener hermed, at det ikke nødvendigvis er hunden, der er noget galt med, men dens brug af sig selv, altså dens dagligdag.Herunder, når den var for irriterende, så røg den i bryggers, måske lige efter en halv times boldleg, måske yderst ophidset og ikke faldet ned, .Men nu måtte den sku være træt. Og man vil have fred.

Jeg har ikke her givet gode råd , som man burde, bare pointeret, at hvis man viser sin irritation/utilfredshed meget tydeligt, så bliver hunden endnu mere plagende. Og en ond cirkel er så startet.

Jeg giver dig ret, dårligt indlæg af mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad jeg ønsker af ham. Jeg ønsker en hund der lystre jeg skal ikke bruge en jagthund, jeg skal ikke bruge ham andet end en familie hund som er en glad og lydig hund og selvfølgelig skal aktiveres som den hund han er.

 

En hund blir ikke automatisk en glad og lydig hund.....der skal arbejdes på sagen lige fra den er hvalp! Så jeg tror du skal begynde at tænke på "hvad din hund ønsker af dig". Man får en glad og lydig hund ved at skabe nogle gode relationer hund og ejer imellem, hvilket f.eks. gøres ved at man foretager sig ting som hunden godt kan li', og ved at lære den at det kan betale sig at være i nærheden fordi man kan finde på pludselig at lave spændende ting.

 

At han ikke kommer når du kalder, er jo fordi han har fundet ud af at det er kedeligt at komme til dig, og fordi han har fået mulighed for det masser af gange. Så du må i gang med at træne indkald helt forfra.

 

Jeg vil som mange andre her foreslå dig at gå til træning - det er ikke altid kun hunden der har gavn og glæde af det, som hundejer lærer man også en masse, som man ikke kan læse sig til i diverse hundebøger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hæfter mig lidt ved ord som "leder", "fører, "kende sin plads" osv.

Det er IMO en meget forældet tilgang til hunde. Jeg giver intet for, at hunde ikke må spise først, ikke må gå først ind, ikke må ligge på niveau med mennesker og alt det andet ævl man kan støde på. Prøv at google det - der er mange gode forklaringer i cyperspace.

At du ikke mener, at han skal have et "arbejde" og bare skal være en familie hund - det er (sorry) bare ærgeligt. Så skulle du have købt en anden hund.

Der er nu ikke noget galt i at være en god leder for sin hund. Tværtimod er det meget vigtigt at man er det. Er man det, hersker der ofte ro og harmoni. Hundene behøver ikke selv at påtage sig visse opgaver, som forsvar af gruppen og tage initiativer til alt muligt og umulig, men lader sig lede. Hvis lederen lægger op til aktivitet er hundene med, hvis der lægges op til ro og afslapning slapper man af.

Hvordan man bliver en god leder er en længere snak og kommer også meget an på hvilke hunde man har. Jeg har FT spaniels og behøver så at sige blot at sætte lidt grænser, tilbyde spændende aktiviteter, træne lidt med dem, så går det meste af sig selv.

Lad mig give et eksempel på hvordan jeg træner lederskab mm. (for man træner jo stor set aldrig kun lederskab). Vi går lige et par år tilbage, hvor jeg havde 3 hunde 2 FT Springere på 8 og 9 år samt en hvalp/unghund på 5-6 mdr.

Vi starter med at hunde ligger på kontoret, hvor jeg arbejder. JEG giver signal til at vi skal ud. Jeg lukker hundene ud i forgården, mens jeg tager sko mv. på.

Ude i forgården skal hundene falde til ro før vi går. De 2 gamle ved det og sidder allerede ved lågen og venter på at jeg kommer med linerne. Hvalpen har jo også efterhånden fundet rytmen, men jeg venter lige og ser om den selv finder ud af at sætte sig, hvis ikke, får den lige et signal - og en godbid, når den sidder rigtigt. Så går vi. De gamle går som de plejer mens hvalpen er i lidt længere line. Vi er nødt til at stoppe med mellemrum for ellers vil hvalpen bare fremad. Den har nok en formodning om at vi skal på marken og lege. Derfor går vi lige lidt en anden vej og undgår, at hvalpen kommer til at trække. Hun får en godbid i ny og næ, når hun er tæt på mig.

På marken slippes hundene så de lige kan gøre sig rent. men holdes indenfor 10 m fra mig. Herefter kaldes de ind og sitter. Hvalpen får snor på. De 2 andre ikke.

Så smides en dummy. Hvalpen vil naturligvis rende efter den (den har jo hentet mange) men holdes tilbage med en hånd på brystet, mens jeg roser den for at ”falde lidt” ned og når der er ro får den en godbid. En af de andre får lov at apportere. Dette gentages og er jeg heldig, at hvalpen af sig selv holder sig i ro for den lov at apportere. 5-10 apporteringer for alle 3 hunde i alt. der bruges godbider og ros for ro, for at holde apporten og for at aflevere rigtig. der bruges ingen korrektioner, når vi apporterer.

Så går vi hjem på samme måde som vi gik ned til marken, med omveje hvis det er nødvendigt.

Hjemme i forgården er hundene fri. Jeg åbner døren ind til baggangen, men siger nej til hundene, hvis de vil ind (det vil de ikke for de ved jo gådt at man først går ind når tilladelse er givet, men hvalpen skal måske lige have repeteret reglerne J). På opfordring går de så ind og turen er slut.

Hvorfor kalder jeg det så lederskabstræning? Jo, fordi alting foregår på mit initiativ. Jeg fordeler opgaver og ros og hundene får oplevelser gennem at løse opgaver jeg tillader (tillader fordi FT Spaniels elsker at løse opgaver for mig).

Det med at hundene ikke går ind i baggangen er både lederskabsøvelse og praktisk. Praktisk fordi jeg somme tider lige skal af med noget i baggangen – men hundene skal måske ind i hunderummet og spise – eller ind i værkstedet for at blive friseret, tørret eller noget andet. Og under alle omstandigheder er det praktisk, når de er snavsede osv. Men det er også lederskabsøvelse. Ikke fordi jeg skal først ind, men fordi jeg bestemmer hvem der skal ind hvor. Det kan jo sagtens være at hvalpen skal ind i huset, men de 2 gamle skal noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Der er nu ikke noget galt i at være en god leder for sin hund. Tværtimod er det meget vigtigt at man er det. Er man det, hersker der ofte ro og harmoni. Hundene behøver ikke selv at påtage sig visse opgaver, som forsvar af gruppen og tage initiativer til alt muligt og umulig, men lader sig lede. Hvis lederen lægger op til aktivitet er hundene med, hvis der lægges op til ro og afslapning slapper man af.

 

Hvordan man bliver en god leder er en længere snak og kommer også meget an på hvilke hunde man har. Jeg har FT spaniels og behøver så at sige blot at sætte lidt grænser, tilbyde spændende aktiviteter, træne lidt med dem, så går det meste af sig selv.

 

Lad mig give et eksempel på hvordan jeg træner lederskab mm. (for man træner jo stor set aldrig kun lederskab). Vi går lige et par år tilbage, hvor jeg havde 3 hunde 2 FT Springere på 8 og 9 år samt en hvalp/unghund på 5-6 mdr.

 

Vi starter med at hunde ligger på kontoret, hvor jeg arbejder. JEG giver signal til at vi skal ud. Jeg lukker hundene ud i forgården, mens jeg tager sko mv. på.

 

Ude i forgården skal hundene falde til ro før vi går. De 2 gamle ved det og sidder allerede ved lågen og venter på at jeg kommer med linerne. Hvalpen har jo også efterhånden fundet rytmen, men jeg venter lige og ser om den selv finder ud af at sætte sig, hvis ikke, får den lige et signal - og en godbid, når den sidder rigtigt. Så går vi. De gamle går som de plejer mens hvalpen er i lidt længere line. Vi er nødt til at stoppe med mellemrum for ellers vil hvalpen bare fremad. Den har nok en formodning om atvi skal på marken og lege. Derfor går vi lige lidt en anden vej og undgår, at hvalpen kommer til at trække. Hun får en godbid i ny og næ, når hun er tæt på mig.

 

På marken slippes hundene så de lige kan gøre sig rent. men holdes indenfor 10 m fra mig. Herefter kaldes de ind og sitter. Hvalpen får snor på. De 2 andre ikke.

Så smides en dummy. Hvalpen vil naturligvis rende efter den (den har jo hentet mange) men holdes tilbage med en hånd på brystet, mens jeg roser den for at ”falde lidt” ned og når der er ro får den en godbid. En af de andre får lov at apportere. Dette gentages og er jeg heldig, at hvalpen af sig selv holder sig i ro for den lov at apportere. 5-10 apporteringer for alle 3 hunde i alt. der bruges godbider og ros for ro, for at holde apporten og for at aflevere rigtig. der bruges ingen korrektioner, når vi apporterer.

Så går vi hjem på samme måde som vi gik ned til marken, med omveje hvis det er nødvendigt.

Hjemme i forgården er hundene fri. Jeg åbner døren ind til baggangen, men siger nej til hundene, hvis de vil ind (det vil de ikke for de ved jo gådt at man først går ind når tilladelse er givet, men hvalpen skal måske lige have repeteret reglerne J). På opfordring går de så ind og turen er slut.

 

Hvorfor kalder jeg det så lederskabstræning? Jo, fordi alting foregår på mit initiativ. Jeg fordeler opgaver og ros og hundene får oplevelser gennem at løse opgaver jeg tillader (tillader fordi FT Spaniels elsker at løse opgaver for mig).

Det med at hundene ikke går ind i baggangen er både lederskabsøvelse og praktisk. Praktisk fordi jeg somme tider lige skal af med noget i baggangen – men hundene skal måske ind i hunderummet og spise – eller ind i værkstedet for at blive friseret, tørret eller noget andet. Og under alle omstandigheder er det praktisk, når de er snavsede osv. Men det er også lederskabsøvelse. Ikke fordi jeg skal først ind, men fordi jeg bestemmer hvem der skal ind hvor. Det kan jo sagtens være at hvalpen skal ind i huset, men de 2 gamle skal noget andet.

 

Ovenstående er i mine øjne ikke en leder, men en chef.

Forskellen: Lederen kan sagtens træde tilbage og endda gå med på en andens initiativ, chefen siger hvad h*n vil have og sådan bliver det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...