Hop til indhold

Tøj til hunde?


Gæst Albert14
 Share

Recommended Posts

Gæst Albert14

Hej alle sammen. Jeg er ny i dette forum. Jeg har lige købt en skøn dejlig lille mops ved navn Albert. Jeg har læst spalte op og ned om mops og syns da, at jeg er blevet en smule klogere ( selv om at en aktikler mange gange modsiger en anden😳)men jeg er meget i tvivl om det med vinterjakke, jeg er faktisk lidt imod tøj til hunde men har læst, at der er nogle hunde hvor det er nødvendigt. Er det rigtigt??? Og i så fald skal Albert vendes til det fra lille? Jeg er virkelig bange for at gøre noget forkert, han er så lille og fin.

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, for nogle hunde er en jakke nødvendigt om vinteren. Hvis man kkke har underuld og skal være i ro eller gå trippeture i snor, så kan man ikke holde varmen. Nøjagtigt ligesom du heller ikke kan holde varmen uden en jakke om vinteren.

 

Mine har en større garderobe af forskellige typer dækkener til forskelligt slags vejr og forskellige anledninger.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mops har jo underuld, og dermed god chance for at holde sig selv varm.. Også om vinteren.

Jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund om de fryser om vinteren. Måske det også har noget at gøre med hvad de er vant til? :vedikke:

 

Jeg har en Löwchen som har underuld, og hende gav jeg ikke jakke på i vinters. Jeg oplevede kun at hun frøs 1 enkel gang, fordi hun blev fuldstændig våd. Så det er jo forståeligt nok at hun frøs.

 

Hvis jeg var dig ville jeg vente og se om din hund fryser og så tage den derfra :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

vi passede en lille mops sidste vinter, og han holdt fint varmen i sne og regn.

faktisk vil jeg sige at varmen om sommeren er meget mere farlig for dem, fordi de pga deres misdannede ansigt ikke kan køle sig ned lige så effektivt som en hund med et naturligt ansigt.

Redigeret af PinPoynter
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger normalt ikke dækener for at hundene (FT Spaniels) skal holde varmen. Men jeg kan bruge et dækken efter en jagtdag hvor hundene er blevet kolde og våde når de skal i bilen. Jeg tører dem først med håndklæder og så i housecoaten bagefter.

 

 

test42.jpg

 

Jeg kan også bruge en let vest på jagt, men det er nu mest for at beskytte hunden mod torne osv.

 

 

bonniemedvest_zps4dd0cab5.jpg

 

måske varmer den også lidt.

 

derudover kan man bruge dækken på kolde og blæsende dage hvor man går meget med hunden i line, men i korte perioder skal have hunden til at yde optimalt. Fx på markprøver hvor hunden får 2 slip a 10-15 minutter på en hel jagt/prøvedag

Link til indlæg
Del på andre sites

ja - men hvis de har noget på til daglig vil det da også kunne ses på pelsen på en udstilling....

 

Det har jeg godt nok til gode at se endnu, med mine egne i hvert fald... De fleste har jo ikke dækken på 24/7, men kun på gåture. Og hvis mine hunde vitterlig frøs, ville en pæn pels nok ryge temmelig langt ned på prio-listen! Min nuværende får BoT-dækken på i den kolde tid på året, til træning og konkurrencer, men ikke til gåture. Så skal det godt nok være meeeget koldt. Hvis det er helt vildt vådt ude (stadig i den kolde tid) kan hun også få det på på gåture. Okay, måske meget fordi jeg ikke gider en gennemvåd mudderhund... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja - men hvis de har noget på til daglig vil det da også kunne ses på pelsen på en udstilling....

 

Så er det vel heller ikke ligefrem hundene som frabeder sig dækkener, som du først skriver :blink:

 

Og er ellers enig med Korvis; Hvis man har en hund som fryser, så prioriterer man forhåbentligt hundens velbefindende højere end en kommende udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Futte, gårdhund uden underuld, sætter pris på hans jakke. Især da vi boede i Aalborg var den guld værd på snorturene. Han elsker sin jakke, og stod det til ham, gik han gerne med jakke hver dag.

Lily, yorkiekryds med blandet pelstype, vil hellere fryse end have jakke på. Hun kan til nød acceptere at blive pakket i tæppe hvis hun fryser, men vil helst bare rulle sig sammen i sin taske.

 

Selv om Lily ikke bryder sig om jakker, vil jeg også tilbyde kommende hunde i mit liv en jakke. Det er ikke sikkert at hunden vil synes om den, men jeg synes ikke hunde skal fryse "bare fordi de er hunde" - Hvis de nu kunne holde varmen med en jakke.

Dermed er mit svar også at var jeg dig, ville jeg vende inden til en jakke allerede nu.

 

Og glædelig hvalp :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja - men hvis de har noget på til daglig vil det da også kunne ses på pelsen på en udstilling....

 

Det har jeg svært ved at tro på... Det er jo ikke som en hest der har et dækken på 24/7 i vintermånederne... Kan virkelig ikke rigtigt tro at hvad, max 3 timers dagligt dækkenbrug i 3 mdr ville skade pelsen? Men mine hunde er selvfølgelig helt glathårede, så hvad ved jeg? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja - men hvis de har noget på til daglig vil det da også kunne ses på pelsen på en udstilling....

 

Pelle har dækken på ude om vinteren og på dage hvor han har det skidt i ryggen, har han også dækken på inde, nogle dage op til 20 timer. Hans pels ville ikke kunne vurderes ned på det, for der er ingen forskel. Jeg har aldrig tænkt tanken før du luftede den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis jeg havde indtryk af at mine hunde frøs ville de få noget på - men det har jeg ikke , tværtimod når det sneer lægger sneen sig som et hvidt dækken på ryggen af dem når vi går tur , jeg havde en gang en hund som jævnligt rullede sig i uhumskheder - læs menneskelort - og som derfor jævnligt blev badet , det kunne trimmeren se hvereneste gang hun var til trim - også selvom jeg IKKE fortalte ham det , derfor tror jeg at en dommer også vil kunne se hvis de brugte dækken til dagligt, men jeg kan selvfølgelig ikke vide det med sikkerhed. og de har iøvrigt masser af underuld - når de bliver redt kan jeg nemt tage en håndfuld eller mere af med underuldskammen......:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...