Hop til indhold

Aktiverings redskaber og legetøj :o)


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Gæst anne-marie

Kunne du så ikke evt prøve at gå ud på nettet og lede efter dem, aktiveringsredskaber uden brug af mad ?

 

 

Ordet fordummende om konger m.m. synes jeg er rigeligt nedladende til at jeg er bekræftet i min oplevelse af din holdning og jeg er lodret uenig :)

 

 

Denne tråd er oprettet som en positiv tråd om disse redskaber, som inspiration, og hvis du Birgitte kan bidrage med nogle ideer fint, men nu er tråden nærmest kommet til at handle om noget heeeelt andet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kunne du så ikke evt prøve at gå ud på nettet og lede efter dem, aktiveringsredskaber uden brug af mad ?

 

 

Ordet fordummende om konger m.m. synes jeg er rigeligt nedladende til at jeg er bekræftet i min oplevelse af din holdning og jeg er lodret uenig :)

 

 

Denne tråd er oprettet som en positiv tråd om disse redskaber, som inspiration, og hvis du Birgitte kan bidrage med nogle ideer fint, men nu er tråden nærmest kommet til at handle om noget heeeelt andet :)

 

Er det MIG du mener??? Jeg hedder alså ikke "Birgitte".. e106.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Kunne du så ikke evt prøve at gå ud på nettet og lede efter dem, aktiveringsredskaber uden brug af mad ?

 

 

Ordet fordummende om konger m.m. synes jeg er rigeligt nedladende til at jeg er bekræftet i min oplevelse af din holdning og jeg er lodret uenig :)

 

 

Denne tråd er oprettet som en positiv tråd om disse redskaber, som inspiration, og hvis du Birgitte kan bidrage med nogle ideer fint, men nu er tråden nærmest kommet til at handle om noget heeeelt andet :)

 

Er det MIG du mener??? Jeg hedder alså ikke "Birgitte".. e106.gif

 

Nwej du må sørme undskylde at der stod et e istedet for et a, men da der ikke deltager nogen Birgitte ville det være oplagt at det er dig, jeg selv lader mig ikke forstyre af et enkelt forkert bogstav, hver sin lyst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Birgitta - En øvelse som jeg bruger næsten hver dag og minder en del om det du efterlyser:

 

Jeg har flere 'rekvisitter' der er dobbelt af, bla. 2 tomme bøtter, hvori der har været vanilje, 2 tomme cigaretpakker (mærket Prince100 :lol: ), 2 tomme toiletruller, som er lukkede med tape og som indeholder tebreve, 2 tomme toilet ruller der indeholder tørrede fisk, 2 gamle plastik'glas' som engang har indeholdt panodil, og 2 små plastikbøtter med kaffe i.

 

Jeg deler det hele op i 2 bunker og placerer mig selv ved den ene, Zacho får kommendoen 'sit', han får en 'snuser' og derefter kommandoen søge - derefter suser han over i den anden blandede bunke og finder 'makkeren' og kommer tilbage med den til mig - det udløser 'klik' og godbid (man bestemmer jo selv hvad 'gevinsten skal være) klik og godbid fungerer optimalt for os, hvis jeg roser ham verbalt, mister han koncentrationen og der skal flere kommandoer til for, at få ham ind i legen igen.

 

*Edit* jeg startede ud dengang med kun at have en 'duft' dvs. jeg sad med en pakke og der lå kun en pakke til ham (håber det er til at forstå :) )

 

Remedierne bliver skiftet ud løbende, enten når de bliver for fedtede af savl, hundehår og lign eller når jeg finder noget nyt og spændende.

 

Jeg har brugt samme øvelse på en anden lign måde bare med bilnøgler og der har jeg sat et navn på øvelsen 'dyt' - og han er i dag ferm til, at finde bilnøgler de underligste steder, når jeg 'taber' dem.

 

Ligeledes laver vi næsten hver dag' hyrdeøvelser' og mit drømmemål er, at han på sigt kan løbe op på marken og 'fiske' en navngiven hest ud af flokken og drive den ned til mig - men om vi når målet aner jeg ikke, men drømmen lever stadig. Det vil nu også være godt hvis han kan trænes op til, at hente den samlede flok (en teoretisk lettere øvelse), men tiden vil vise om hestene er 'for store' for ham - en flok får står stadig meget højt på ønskelisten og måske det ender med, at det bliver løsningen.

 

Vi fik Zacho da han var 2½ og da var han ikke så trænet, andet end alm. lydighed - men hvem siger, at man ikke kan lære gamle cirkusheste nye tricks :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Birgitta - En øvelse som jeg bruger næsten hver dag og minder en del om det du efterlyser:

 

Jeg har flere 'rekvisitter' der er dobbelt af, bla. 2 tomme bøtter, hvori der har været vanilje, 2 tomme cigaretpakker (mærket Prince100 :lol: ), 2 tomme toiletruller, som er lukkede med tape og som indeholder tebreve, 2 tomme toilet ruller der indeholder tørrede fisk, 2 gamle plastik'glas' som engang har indeholdt panodil, og 2 små plastikbøtter med kaffe i.

 

Jeg deler det hele op i 2 bunker og placerer mig selv ved den ene, Zacho får kommendoen 'sit', han får en 'snuser' og derefter kommandoen søge - derefter suser han over i den anden blandede bunke og finder 'makkeren' og kommer tilbage med den til mig - det udløser 'klik' og godbid (man bestemmer jo selv hvad 'gevinsten skal være) klik og godbid fungerer optimalt for os, hvis jeg roser ham verbalt, mister han koncentrationen og der skal flere kommandoer til for, at få ham ind i legen igen.

 

*Edit* jeg startede ud dengang med kun at have en 'duft' dvs. jeg sad med en pakke og der lå kun en pakke til ham (håber det er til at forstå :) )

 

Remedierne bliver skiftet ud løbende, enten når de bliver for fedtede af savl, hundehår og lign eller når jeg finder noget nyt og spændende.

 

Jeg har brugt samme øvelse på en anden lign måde bare med bilnøgler og der har jeg sat et navn på øvelsen 'dyt' - og han er i dag ferm til, at finde bilnøgler de underligste steder, når jeg 'taber' dem.

 

Ligeledes laver vi næsten hver dag' hyrdeøvelser' og mit drømmemål er, at han på sigt kan løbe op på marken og 'fiske' en navngiven hest ud af flokken og drive den ned til mig - men om vi når målet aner jeg ikke, men drømmen lever stadig. Det vil nu også være godt hvis han kan trænes op til, at hente den samlede flok (en teoretisk lettere øvelse), men tiden vil vise om hestene er 'for store' for ham - en flok får står stadig meget højt på ønskelisten og måske det ender med, at det bliver løsningen.

 

Vi fik Zacho da han var 2½ og da var han ikke så trænet, andet end alm. lydighed - men hvem siger, at man ikke kan lære gamle cirkusheste nye tricks :D

Ja, det er en spændende form for træning :)

 

Måske skulle vi lave en tråd om forskeliige måder at træne på ?

 

Det har et mål og det er smaddergodt, der er så meget potentiale i en border :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
De har bla denne her http://www.zooplus.de/app/WebObjects/ZooShop.woa

 

Den har mine hunde også, god lille bold man kan putte foder i :)

 

Man skal bare ikke købe ekstra af det der brune noget til at side fast i den, det er med ''kyllingesmag'', uden kylling :shock: det stinker!

 

Den er væsentligt billigere, ligesom Nina Ottosens spil også er det :)

 

Eaglepacks fiskevariant har de osse, det er den bedste af dem de har :)

 

De er ikke så vild emed seler som vi er i dk, derimod har de desværre en masse af de der slemme antigø aggregater og andet slemt :(

 

Så skulle jeg da have bestilt Eaglepack derfra! - Min bestilling var to uger om at komme frem :roll: Vi nåede da også lige at starte på reservefoder (en prøve fra opdrætteren) - Øv...

 

Nja, det eneste de har fra holistisk serien er fiskevarianten :)

 

Du skal bestille i god tid, jeg tror efterspørgslen kommer lidt bag på Randi tiltider :wink:

 

Det var nu også fordi, der i købsbetingelserne stod at foderet ville være fremme indenfor 4 hverdage... Så blev jeg lidt skuffet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
De har bla denne her http://www.zooplus.de/app/WebObjects/ZooShop.woa

 

Den har mine hunde også, god lille bold man kan putte foder i :)

 

Man skal bare ikke købe ekstra af det der brune noget til at side fast i den, det er med ''kyllingesmag'', uden kylling :shock: det stinker!

 

Den er væsentligt billigere, ligesom Nina Ottosens spil også er det :)

 

Eaglepacks fiskevariant har de osse, det er den bedste af dem de har :)

 

De er ikke så vild emed seler som vi er i dk, derimod har de desværre en masse af de der slemme antigø aggregater og andet slemt :(

 

Så skulle jeg da have bestilt Eaglepack derfra! - Min bestilling var to uger om at komme frem :roll: Vi nåede da også lige at starte på reservefoder (en prøve fra opdrætteren) - Øv...

 

Nja, det eneste de har fra holistisk serien er fiskevarianten :)

 

Du skal bestille i god tid, jeg tror efterspørgslen kommer lidt bag på Randi tiltider :wink:

 

Det var nu også fordi, der i købsbetingelserne stod at foderet ville være fremme indenfor 4 hverdage... Så blev jeg lidt skuffet!

 

Ja, det forstår jeg godt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Eller osse er det "bare" en voksende fjendtlighed generelt fordi jeg ikke automatisk ligger under for "anerkendte adfærdsbehandleres" meninger.

 

Naturligvis, den napper vi! Der har vi svaret :)

 

To ting er grundlæggende vigtige for mig.

1) alle hunde er forskellige, som alle mennesker er forskellige.

2) At tænke selv.

 

Jeg er enig i, at hunde bør få lov at tænke selv, hvis det er hvad du mener, og dette kan netop udvikles gennem selvaktivering.

 

Jeg er også enig i, at hvis en hunds eneste aktivering er at sutte leverpostej ud af et redskab er det alt for lidt.

 

Men selvaktivering som fodersøg, buster cube, boxer, diverse "spil" m.v. giver hunde lidt sjov ind imellem og gør dem uafhængig af kun at kunne få succes med ejers hjælp.

 

Og så forresten: Udover te, kaffe og krydderier kan man bruge stort set alt til duft ID. Melsorter, gryn, marmelader, cremer, shampooer, olier m.v.

Som aktivering alene kan man godt tillade sig, at der er en lille uensartethed i materialet fra tid til anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der mangler bare nogle nemme og færdige rekvisitter til aktiviteter uden mad.

Det er ikke øvelser eller numre, jeg efterlyser, men rekvisitter.

 

--Ligesom man kan købe konger, madbolde og puslespil til opgaver med mad i stedet for at lave dem selv.

 

En eller anden producent kunne blive rig ved at tage det tema op...

 

Nu har jeg ikke googlet, men lur mig om det ikke findes et eller andet sted, sandsynligvis i USA :)

 

Vil man ikke bruge hjemmelavet rekvisitter, kan man i mangel af bedre evt. bruge Nina Ottesen spil, og i stedet for godbid gemme noget med fært.

 

Jeg bryder mig ikke om at quote billeder, men jeg låner lige dette fra Ninjamor (håber det er ok - ellers sletter jeg bare det igen)

2190_Legetj_i_udvalg_1.jpg

På det findes der nemlig mange gode ting, oprindeligt egnet til småbørn

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg ser på det farvestrålende billede, tror jeg vi har lidt hundelegetøj i udhuset, arv fra min datters babytid :D

Problemet er bare at det er yderst begrænset hvad Toffi kan have i sin lille mund.

Men dufteleg-ideen med 2 af hver slags vil jeg tage til mig.

 

Toffi har altid haft lidt tørfoder stående i en skål, men det er mest for min skyld :lol: Det er yderst sjældent hun er gået til den. Men hvis jeg putter lidt i en gajolæske, så skal I se løjer (Hvis hun er sulten). Og når den så er tom, kigger hun op, så må jeg gerne putte lidt mere i:) -Det er nemlig meget sjovere end at skulle hente det selv i en skål!

 

Konger derimod har aldrig haft hendes store interesse. Hun spiser det hun kan nå, og resten lader hun være. Og det er ikke fordi hendes tunge er for kort :P

 

Spredningssøg synes jeg enhver hund skal have. Det er simpelthen træning og udvikling af hundens vel mest veludviklede sans.

Jeg har læst at man har regnet følgende ud: Hunde der er blevet trænet i udviklingen af deres lugtesans, er så dygtige at de vil kunne finde et sandkort på en strand der måler 10x50 meter!!! (Jeg håber tallene er korrekte, det er sådan jeg husker det.)

Jeg husker ikke hvilken bog jeg læste det i.

Men det siger noget om hvor vigtigt det er at man giver lugte-oplevelser til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Når jeg ser på det farvestrålende billede, tror jeg vi har lidt hundelegetøj i udhuset, arv fra min datters babytid :D

Problemet er bare at det er yderst begrænset hvad Toffi kan have i sin lille mund.

Men dufteleg-ideen med 2 af hver slags vil jeg tage til mig.

 

Toffi har altid haft lidt tørfoder stående i en skål, men det er mest for min skyld :lol: Det er yderst sjældent hun er gået til den. Men hvis jeg putter lidt i en gajolæske, så skal I se løjer (Hvis hun er sulten). Og når den så er tom, kigger hun op, så må jeg gerne putte lidt mere i:) -Det er nemlig meget sjovere end at skulle hente det selv i en skål!

 

Konger derimod har aldrig haft hendes store interesse. Hun spiser det hun kan nå, og resten lader hun være. Og det er ikke fordi hendes tunge er for kort :P

 

Spredningssøg synes jeg enhver hund skal have. Det er simpelthen træning og udvikling af hundens vel mest veludviklede sans.

Jeg har læst at man har regnet følgende ud: Hunde der er blevet trænet i udviklingen af deres lugtesans, er så dygtige at de vil kunne finde et sandkort på en strand der måler 10x50 meter!!! (Jeg håber tallene er korrekte, det er sådan jeg husker det.)

Jeg husker ikke hvilken bog jeg læste det i.

Men det siger noget om hvor vigtigt det er at man giver lugte-oplevelser til hunden.

 

Har du prøvet at gemme Gajolæsken for hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Når jeg ser på det farvestrålende billede, tror jeg vi har lidt hundelegetøj i udhuset, arv fra min datters babytid :D

Problemet er bare at det er yderst begrænset hvad Toffi kan have i sin lille mund.

Men dufteleg-ideen med 2 af hver slags vil jeg tage til mig.

 

Toffi har altid haft lidt tørfoder stående i en skål, men det er mest for min skyld :lol: Det er yderst sjældent hun er gået til den. Men hvis jeg putter lidt i en gajolæske, så skal I se løjer (Hvis hun er sulten). Og når den så er tom, kigger hun op, så må jeg gerne putte lidt mere i:) -Det er nemlig meget sjovere end at skulle hente det selv i en skål!

 

Konger derimod har aldrig haft hendes store interesse. Hun spiser det hun kan nå, og resten lader hun være. Og det er ikke fordi hendes tunge er for kort :P

 

Spredningssøg synes jeg enhver hund skal have. Det er simpelthen træning og udvikling af hundens vel mest veludviklede sans.

Jeg har læst at man har regnet følgende ud: Hunde der er blevet trænet i udviklingen af deres lugtesans, er så dygtige at de vil kunne finde et sandkort på en strand der måler 10x50 meter!!! (Jeg håber tallene er korrekte, det er sådan jeg husker det.)

Jeg husker ikke hvilken bog jeg læste det i.

Men det siger noget om hvor vigtigt det er at man giver lugte-oplevelser til hunden.

 

Jeg tror det er Anders Hallgrens Forstår du din hund? det står i :)

 

Har du prøvet at løsne det der er i kongen når hun ikke kommer længere?

 

Det sker med Mika og så kommer hun hen til mig, forså ved hun jeg løsner og så går hun lystigt videre med den, de kan godt komme til at ''pakke'' fyldet :)

 

Susi kommer også ofte med den, så smider hun den foran mig og så sker det tit at resten falder ud :D

 

De elsker det!

 

Man kan bruge mange ting, plasticbøtter og krus fx, pap i alle mulige afskygninger, der er mange mange muligheder :)

 

Toffi med gajolæske kan jeg sagtens forestille mig :D

 

Efter at mine ikke lever af tørfoder mere elsker de at få det i alle mulige aktiveringssammenhænge :lol:

 

Det er super godt for hunde at få trænet selvstændigheden, og ikke mindst usikre hunde eller hunde der har separationsproblemer m.m., de har jo netop de problemer pga af manglende tillid til at kunne klare situationer selv :)

 

Så hurra for aktivering, som bestemt ikke udelukker samarbejde og træning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...