Hop til indhold

Hvor er vi mon om 10-15 år?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

For 10-15 år siden var the shit inden for hunde og træning (groft sagt) dominans, kæft, trit og retning, hårdhændet håndtering osv. Leg, særligt trækkeleg, var helt forbudt!!

 

Der er stadig folk og grupperinger der hænger i de gamle mønstre, men vi er vel efterhånden et flertal der har en mere pragmatisk og positiv tilgang.

 

Men hvor bevæger vi os hen? Hvor er vi mon om 10-15 år? Vil vi til den tid kigge tilbage på nogle af tingene i dag, og tænke "hvad tænkte jeg på!!!!!"? Kan nogen forestille sig eksempler på ting vi vil gøre HELT anderledes? Eller har vi endelig fundet opskriften?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende debat!

 

Jeg tror, at vi stadig vil have den positive tilgang til hunde, som vi har idag, men med lidt mere grænsesætning og reel opdragelse, hvor et nej er et nej og man ikke behøver blive belønnet for dét. Det er som om nej er blevet et fy-ord og at det ikke er okay at fortælle hunden hvor skabet skal stå og det tror jeg vi vil blive bedre til med tiden, så det finder et mere fornuftigt leje. Den gyldne mellemvej :mrgreen:

 

Så tror jeg måske også, at vi vil gå lidt fra ulve-teorierne og forske lidt mere i hvordan hunde er i dag, fordi de har udviklet sig gennem så mange år og nok ikke nødvendigvis altid minder så meget om ulven længere. Det gælder ikke kun i forhold til træning, men i hele omgangen med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

10 -15 år er jo egentlig ikke ret lang tid...når man ser tilbage på de sidste 10-15 år...Da jeg fik sheila var klikkertræning lige begyndt i danmark og var nyt f og selvom det nu er almindelig kendt og brgt i hundetræner kredse, så er filosofien slet ikke ude blandt "den normale befolkning". Så det tror jeg er der kommer mere og mere af de næste ti år. Så en mere bred forståelse af en blød ideologi vil forhåbentlig rodfæste sig.

 

I hundetræner kredse er det sidste nye en træningsform der bygger på at hunden kan kopiere sit menneske eller en anden hund for at lære. Det kunne jeg godt forestille mig vandt frem. Og så tror jeg vi kommer til at lægge endnu mere vægt på relationen hund og ejer imellem og hvad hunde faktisk kan og gør.

 

Det er også muligt at det kommer til at gå lidt tilbage igen og det at sætte grænser igen bliver populært. Det afhænger nok meget af hvilke idoler de forskellige trænere har og får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det vil fortsætte i den gode retning og jeg håber man vil forske mere i hvordan hunde føler, ligesom den undersøgelse hvor man fandt ud af at når hunde føler glæde er det er de samme ting i hjernen der bliver aktiveret som når vi mennesker føler glæde, også håber jeg at det smitter af på alle de dyr vi omgiver os med, så vi bliver bedre til at behandle alle dyr med respekt og empati :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg trænede min første hund for over 40 år siden. Dengang gik man ikke til træning med hund, der ikke skulle bruges som tjenestehunde eller til jagt, men jeg fandt en bog om træningen på biblioteket. Jeg kan ikke huske noget om hverken godbidder eller legetøj, men fik en god ven som fulgte mig, uden snor, når jeg om eftermiddagen cyklede og gik rundt i villakvarteret.

 

Min næste hund meldte jeg til træning for 20 år siden. Dengang læste jeg at jeg skulle passe på at hunden ikke overtog magten i hjemmet. Træningen havde meget fokus på byttedriften og boldmotivation var løsningen på alt. Gjorde hunden ikke det der blev sagt , faldt hammeren og der blev opstillet scenarier hvor hunden blev straffet, når den valgte forkert.

For ca 15 år siden kom de første klikkerkurser til landet og nu blev træningen tilrettelagt efter skemaer og videnskabelige teorier. Godbidderne blev kernen i træningen og trækkelegen blev forbudt mange steder. Der blev opstillet scenarier hvor hunden blev belønnet for at vælge rigtigt.

 

Jeg oplever at træningsmetoderne er ved at blive meget mere nuancerede og at legen er ved at vinde indpas igen. Jeg forventer at der bliver en større accept af at man kan træne en hund på mange måder.

 

Den udvikling der er i valget af hunderacer gør også at træningen må blive mere forskellig.

 

At hunden lærer ved observation har været kendt af hyrder og jægere som tager hvalpen/unghunden med og lader "den gamle" uddanne den nye. Hvis hyrde-/jagthunden ikke kan finde ud af det, så bliver den skiftet ud. Det er på den måde man, i generationer, har avlet effektive arbejdshunde.

 

Det er en oplevelse at have en hund, der ikke skal lære det arbejde den er avlet til. En dag lykkes det nok også at avle den perfekte familiehund som ikke behøver at lære at være alene hjemme, gå pænt i snor og komme, når man kalder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg trænede min første hund for over 40 år siden. Dengang gik man ikke til træning med hund, der ikke skulle bruges som tjenestehunde eller til jagt, men jeg fandt en bog om træningen på biblioteket. Jeg kan ikke huske noget om hverken godbidder eller legetøj, men fik en god ven som fulgte mig, uden snor, når jeg om eftermiddagen cyklede og gik rundt i villakvarteret.

 

Min næste hund meldte jeg til træning for 20 år siden. Dengang læste jeg at jeg skulle passe på at hunden ikke overtog magten i hjemmet. Træningen havde meget fokus på byttedriften og boldmotivation var løsningen på alt. Gjorde hunden ikke det der blev sagt , faldt hammeren og der blev opstillet scenarier hvor hunden blev straffet, når den valgte forkert.

For ca 15 år siden kom de første klikkerkurser til landet og nu blev træningen tilrettelagt efter skemaer og videnskabelige teorier. Godbidderne blev kernen i træningen og trækkelegen blev forbudt mange steder. Der blev opstillet scenarier hvor hunden blev belønnet for at vælge rigtigt.

 

Jeg oplever at træningsmetoderne er ved at blive meget mere nuancerede og at legen er ved at vinde indpas igen. Jeg forventer at der bliver en større accept af at man kan træne en hund på mange måder.

 

Den udvikling der er i valget af hunderacer gør også at træningen må blive mere forskellig.

 

At hunden lærer ved observation har været kendt af hyrder og jægere som tager hvalpen/unghunden med og lader "den gamle" uddanne den nye. Hvis hyrde-/jagthunden ikke kan finde ud af det, så bliver den skiftet ud. Det er på den måde man, i generationer, har avlet effektive arbejdshunde.

 

Det er en oplevelse at have en hund, der ikke skal lære det arbejde den er avlet til. En dag lykkes det nok også at avle den perfekte familiehund som ikke behøver at lære at være alene hjemme, gå pænt i snor og komme, når man kalder.

Jeg kan ikke helt finde ud af om du mener det markerede eller om det er skrevet i sjov? :-D

 

Derudover tror jeg du har helt ret i, at der kommer flere nuancer i hundetræningen, så det ikke kun er én enkelt ideologi, der dur - jeg har indtryk af, at det allerede er ved at gå lidt den vej. Jeg tror tit, at mennesker går fra den ene grøft heeeelt over i en anden grøft for derefter at finde en middelvej. Og sådan synes jeg det har været med hundene.

 

For 7-8 år siden, da jeg havde hund sidst, måtte man i hvert fald ikke hæve stemmen overfor hunden - så blev den nærmest traumatiseret :shock: Man måtte ikke sige "nej" til den og alt skulle være frivilligt. Det duede ikke, hvis man bare bad hunden om noget og forventede, at den gjorde det, fordi man sagde det og det bare var sådan det var. Alt skulle være en fest for hunden.

 

Og der synes jeg, vi er begyndt at finde en mere fornuftig tilgang til det. I dag gør det ikke så meget, hvis man skælder lidt ud på hunden og at alt ikke er lutter lagkage. Og det virker som om det er blevet mere "lovligt" at finde den metode, som passer bedst til ens hund i en given øvelse i stedet for at hænge sig fast på en metode, som så helst skulle passe på alle hunde altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om 10 - 15 år vil vi opleve at der stadig er mange måder at gøre tingene på, samt at flere metoder er kommet til. De forskellige træningsreligioner kan stadig ikke blive enige om hvad der er bedst, og alle fremfører de deres kæpheste som det eneste rigtige.

Det er en almindelig opfattelse af Cesar Millans viden om hundeadfærd ikke er optimal, og at der kan stilles spørgsmål ved hans metoder. Men man kommer ikke udenom at han ved hvordan man skaffer sig sendetid, og markedsfører sig selv. Det vil vi se mere af. De metoder der vinder indpas om 10-15 år vil ikke nødvendigvis være de bedste, eller blot gode. Der vil være mere fokus på måden det præsenteres på, mediepop, selfie, reality osv..

 

På opdrætssiden: Om 10-15 år vil Jørgen Hindse naturligvis stadig være formand for DKK, hvilket betyder at det stadig kører som det altid har gjort, på at være "den dominerende klub" og "markedsandele" frem for noget andet, og at racesundhed nærmest skader omsætningen. Der vil være kommet nye stambogsførende klubber på arenaen som hævder at de vil/kan gøre det bedre. Men også de vil lide under de samme interne problemer som alle de andre klubber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om 10 - 15 år vil vi opleve at der stadig er mange måder at gøre tingene på, samt at flere metoder er kommet til. De forskellige træningsreligioner kan stadig ikke blive enige om hvad der er bedst, og alle fremfører de deres kæpheste som det eneste rigtige.

Det er en almindelig opfattelse af Cesar Millans viden om hundeadfærd ikke er optimal, og at der kan stilles spørgsmål ved hans metoder. Men man kommer ikke udenom at han ved hvordan man skaffer sig sendetid, og markedsfører sig selv. Det vil vi se mere af. De metoder der vinder indpas om 10-15 år vil ikke nødvendigvis være de bedste, eller blot gode. Der vil være mere fokus på måden det præsenteres på, mediepop, selfie, reality osv..

 

På opdrætssiden: Om 10-15 år vil Jørgen Hindse naturligvis stadig være formand for DKK, hvilket betyder at det stadig kører som det altid har gjort, på at være "den dominerende klub" og "markedsandele" frem for noget andet, og at racesundhed nærmest skader omsætningen. Der vil være kommet nye stambogsførende klubber på arenaen som hævder at de vil/kan gøre det bedre. Men også de vil lide under de samme interne problemer som alle de andre klubber.

Sjovt... Da jeg så du havde skrevet et indlæg, var jeg lidt spændt på at se hvordan du havde fået drejet det, så du kunne få skrevet noget om DKK igen :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en oplevelse at have en hund, der ikke skal lære det arbejde den er avlet til. En dag lykkes det nok også at avle den perfekte familiehund som ikke behøver at lære at være alene hjemme, gå pænt i snor og komme, når man kalder.

Jeg kan ikke helt finde ud af om du mener det markerede eller om det er skrevet i sjov? :-D

 

Det er skrevet i ramme alvor. Det er nemlig en fantastisk oplevelse at arbejde med en hund som er avlet til at løse den opgave man arbejder med. Det giver træningen en hel anden dimension.

I dag kan vi fx. træne en middelgod retriever til at blive en god apportør, hvor man tidligere kasserede hunden og fandt en ny hvalp med bedre forudsætninger.

 

Det må da være muligt at avle på familiehundeegenskaberne (alene hjemme, lydsensibilitet, lineføring o.s.v.) på samme måde. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en oplevelse at have en hund, der ikke skal lære det arbejde den er avlet til. En dag lykkes det nok også at avle den perfekte familiehund som ikke behøver at lære at være alene hjemme, gå pænt i snor og komme, når man kalder.

Jeg kan ikke helt finde ud af om du mener det markerede eller om det er skrevet i sjov? :-D

 

Det er skrevet i ramme alvor. Det er nemlig en fantastisk oplevelse at arbejde med en hund som er avlet til at løse den opgave man arbejder med. Det giver træningen en hel anden dimension.

I dag kan vi fx. træne en middelgod retriever til at blive en god apportør, hvor man tidligere kasserede hunden og fandt en ny hvalp med bedre forudsætninger.

 

Det må da være muligt at avle på familiehundeegenskaberne (alene hjemme, skudfasthed, lineføring o.s.v.) på samme måde. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skrevet i ramme alvor. Det er nemlig en fantastisk oplevelse at arbejde med en hund som er avlet til at løse den opgave man arbejder med. Det giver træningen en hel anden dimension.

I dag kan vi fx. træne en middelgod retriever til at blive en god apportør, hvor man tidligere kasserede hunden og fandt en ny hvalp med bedre forudsætninger.

 

Det må da være muligt at avle på familiehundeegenskaberne (alene hjemme, skudfasthed, lineføring o.s.v.) på samme måde. :5up:

Okay. Jeg spørger sådan, fordi jeg har lidt svært ved at se for mig, hvordan man skulle kunne nedarve det at komme på indkald, være alene hjemme og andet opdragelse. Mig bekendt findes der ikke hunde, hvor det er medfødt at lystre - det afhænger jo af træning og opdragelse :genert:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge pmj i det at avle på egenskaber i en god familiehund. Ved hver race (nogle mere end andre) er der individer og linjer, hvor der er mere anlæg for familiehunden. Mere anlæg i temperamentet for lettere at lære de grundlæggende ting som indkald, at være alene hjemme osv. Det ville da være skønt, hvis opdrættere fokuserede mere på dette.

Jeg tror, at der er kommet og vil komme mere fokus på temperamentet i avlen, som gør at man kommer mere væk fra hunde med 'problemadfærd'. Idet der også rent politisk lægges op til det. Ingen ønsker da at have hunde, der kommer til at blive dømt af loven, til aflivning pga problemadfærd.

Dette vil således også påvirke hundetræningen i fremtiden, hvis der bliver fokus på at avle hunde med et mere velfungerende temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge pmj i det at avle på egenskaber i en god familiehund. Ved hver race (nogle mere end andre) er der individer og linjer, hvor der er mere anlæg for familiehunden. Mere anlæg i temperamentet for lettere at lære de grundlæggende ting som indkald, at være alene hjemme osv. Det ville da være skønt, hvis opdrættere fokuserede mere på dette.

Jeg tror, at der er kommet og vil komme mere fokus på temperamentet i avlen, som gør at man kommer mere væk fra hunde med 'problemadfærd'. Idet der også rent politisk lægges op til det. Ingen ønsker da at have hunde, der kommer til at blive dømt af loven, til aflivning pga problemadfærd.

Dette vil således også påvirke hundetræningen i fremtiden, hvis der bliver fokus på at avle hunde med et mere velfungerende temperament.

Ja, det kan man vel sagtens. Men jeg har svært ved at se, hvordan man skal kunne avle hunde, som bare kan de her ting fra naturens side på samme måde som en border collie automatisk ved hvad den skal gøre med en fåreflok og en labrador automatisk vil apportere. Og det er lidt det jeg læser der bliver lagt op til - at det skal være medfødt at hunde kan være alene hjemme og gå pænt i snor. Sådan læser jeg det i hvert fald, når pmj skriver, at den perfekte familiehund ikke skulle behøve at lære det :genert:
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan man vel sagtens. Men jeg har svært ved at se, hvordan man skal kunne avle hunde, som bare kan de her ting fra naturens side på samme måde som en border collie automatisk ved hvad den skal gøre med en fåreflok og en labrador automatisk vil apportere. Og det er lidt det jeg læser der bliver lagt op til - at det skal være medfødt at hunde kan være alene hjemme og gå pænt i snor. Sådan læser jeg det i hvert fald, når pmj skriver, at den perfekte familiehund ikke skulle behøve at lære det :genert:

Nogen er jo startet med at avle på de hunde som naturligt arbejdede fornuftigt med fårene eller naturligt apporterede det nedlagte vildt :blink:

Der eksisterer faktisk hunde som ikke behøver at lære det.

 

Samme avlsarbejde må kunne gøres på velfungerende familiehunde, men så blive alle hundetrænerne jo arbejdsløse :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen er jo startet med at avle på de hunde som naturligt arbejdede fornuftigt med fårene eller naturligt apporterede det nedlagte vildt :blink:

Der eksisterer faktisk hunde som ikke behøver at lære det.

 

Samme avlsarbejde må kunne gøres på velfungerende familiehunde, men så blive alle hundetrænerne jo arbejdsløse :vuf:

Ja, det er netop det jeg skriver :-D Mange brugshunde kan udføre deres arbejde fra naturens side og man kan bare bruge energien på at finpudse det, så det bliver godt nok.

 

Men hvordan skulle det gøre sig gældende for at lære at gå pænt eller komme, når man kalder? Mon ikke alle "velfungerende familiehunde" har lært de her ting først? Hvordan skulle man bære sig ad med at nedarve noget, som er indlært og ikke genetisk bestemt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er netop det jeg skriver :-D Mange brugshunde kan udføre deres arbejde fra naturens side og man kan bare bruge energien på at finpudse det, så det bliver godt nok.

 

Men hvordan skulle det gøre sig gældende for at lære at gå pænt eller komme, når man kalder? Mon ikke alle "velfungerende familiehunde" har lært de her ting først? Hvordan skulle man bære sig ad med at nedarve noget, som er indlært og ikke genetisk bestemt?

så er vi jo igen inde på avl - og så kunne man jo lægge noget bedre racesundhed indover også ..... så .... måske ..... er vi om 10 - 15 år på vej mod den perfekte sunde familiehund der ikke skal trænes ? men vil det ikke blive for kedeligt ?
Link til indlæg
Del på andre sites

Egentligt tror jeg ikke vi bevæger os ret meget de næste 10-15 år. Måden mange træner nu, er ikke flyttet sig ret meget i forhold til hvordan "de førende" trænede dengang. Det er blevet finpudset, sat mere i system, fået sat navn på de forskellige ting og ikke mindst er metoderne blevet udbredt.

Det jeg håber er at den almindelige hundeejer får mere viden omkring hundeadfærd. Og hvis man kigger på facebook gruppen "alle os med hunde". Så vil man opdage at der er langt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

så er vi jo igen inde på avl - og så kunne man jo lægge noget bedre racesundhed indover også ..... så .... måske ..... er vi om 10 - 15 år på vej mod den perfekte sunde familiehund der ikke skal trænes ? men vil det ikke blive for kedeligt ?

Ja, men hvordan bærer man sig ad med at skabe en hund, der ikke skal trænes? Hvordan skaber man en hund, som fra fødslen ved hvad et indkald er og hvordan skaber man en hund, der pr. instinkt ved hvordan man går pænt i snor?

 

Det er muligt jeg er helt vildt tungnem, men jeg kan slet ikke forstå hvordan man skulle gøre det :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men hvordan bærer man sig ad med at skabe en hund, der ikke skal trænes? Hvordan skaber man en hund, som fra fødslen ved hvad et indkald er og hvordan skaber man en hund, der pr. instinkt ved hvordan man går pænt i snor?

 

Det er muligt jeg er helt vildt tungnem, men jeg kan slet ikke forstå hvordan man skulle gøre det :vedikke:

 

Man starter med at finde nogle hanhunde og tæver som har haft meget let ved at lære det. Blandt deres hvalpe finder man så de hunde som har lettest ved at gå snor med mindst træning og dem parrer man med nogle andre hunde med samme egenskaber. Sådan bliver man ved med at avle på egenskaberne.

Det er egentlig meget let. Det tager bare adskillige generationer. Du kan se mere her:

 

Min ene hund har fx. aldrig skulle lære at komme når jeg kaldte. Det er en del af hendes medfødte adfærd. Hun er også skudfast, men da hun er elendig til at gå i snor og ikke kan lide at være alene hjemme. Det er ikke egenskaber der bør avles videre på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man starter med at finde nogle hanhunde og tæver som har haft meget let ved at lære det. Blandt deres hvalpe finder man så de hunde som har lettest ved at gå snor med mindst træning og dem parrer man med nogle andre hunde med samme egenskaber. Sådan bliver man ved med at avle på egenskaberne.

Det er egentlig meget let. Det tager bare adskillige generationer. Du kan se mere her:

 

Min ene hund har fx. aldrig skulle lære at komme når jeg kaldte. Det er en del af hendes medfødte adfærd. Hun er også skudfast, men da hun er elendig til at gå i snor og ikke kan lide at være alene hjemme. Det er ikke egenskaber der bør avles videre på.

Min hund er også elendig til at gå i snor, men jeg har aldrig overvejet, at det skulle handle om at han er efter hunde, der også var elendige til det :hmm: Jeg tror, jeg er mest tilbøjelig til at tilskrive det min manglende vilje til at lære ham det ordentligt. Det samme med indkald. Han er enormt pleasende af natur, men alligevel kan han finde på at overhøre et indkald, hvis der er noget mere spændende. Det handler ikke rigtigt om hans evner til at lære det, men mere om min træning.

 

Men ja, selvfølgelig er der nogle hunde, som har lettere ved at lære ting end andre - sådan er det jo. Jeg har dog aldrig spekuleret over at skulle spørge en opdrætter om hvordan hans/hendes hunde gik i snor eller hvordan deres indkald var. Jeg ved jo godt, at hvis jeg går ud og vælger en labrador igen, har den nok lettere ved at lære indkald end en husky - og sådan skal det vel også være?

 

Jeg er godt nok lidt skeptisk, må jeg indrømme :???: Jeg har stadig meget svært ved at se hvordan man kommer udenom at træne sin hund. Selv de mest lærenemme hunde skal vel trænes, før de forstår meningen helt - også selvom det er let at lære dem det.

 

Du kan f.eks. godt købe en border collie til agility, fordi den er formidabel til det og den fanger det sikkert lynhurtigt. Men den skal jo stadig lære det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...