Hop til indhold

Træning af ringeklokke...


Ziggi
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

 

Har brug for et godt råd.

 

Min Cocker spaniel gør rigtig meget når det ringer eller banker på døren. Jeg er i fuld gang med at træne ham i, at når det ringer på døren så skal han sætte sig på et tæppe, og så blive der når jeg går ud og åbner døren. Han må først komme når jeg siger værsgo.

 

Så var det at jeg tænkte på, at købe en ringeklokke magen til den vi har på døren. Sådan at jeg kan vænne ham til lyden af ringeklokken. Og for at fortælle ham, at der ikke nødvendigvis sker noget når det ringer på døren.

 

Han farer nemlig op også selv om han ligger og sover, jeg har ikke noget i mod at der lige kommer et enkelt vuf når det ringer på døren, men han gør rigtig meget. Jeg går selvfølgelig ikke ud og åbner før at han sidder stille på sit tæppe.

 

Vi flytter i vores kolonihavehus i morgen, og jeg har tænkt mig at tage ringeklokken med der over. Der over "gør" det nemlig ikke så meget at han gør når vi træner. Herhjemme skal vi helst ikke træne alt for meget, for har nogle sure naboer...

 

Men hvordan gør jeg det bedst? Jeg havde tænkt mig, at jeg trykker på ringeklokken en del gange i løbet af dagen, også når han sover så han lære at der ikke sker noget når den lyd kommer, og man behøver ikke at gø. Er det den rigtige måde at gøre det?

 

Hjemme er jeg jo ved at lære ham at han skal gå på sit tæppe, er det smart at tage det med, og så sige hver gang jeg trykker på ringeklokken at han skal gå på sit tæppe? Og er det uanset hvor tæppet er henne i huset?

 

Tror i at det er løsningen eller kan være løsningen for at han med tiden ikke vil gø eller reagere i hvert fald ikke så kraftigt på ringeklokken?

 

Håber ikke at det blev alt for rodet skrevet??

 

Glæder mig til at høre jeres kommentarer og tager gerne i mod gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder ikke helt dumt :-D Dog skal du nok tage det i små skridt. Start f.eks. med at sætte hunden af på tæppet, sæt dig ved siden af, ring med ringklokken og giv hunden en lækker godbid med det samme, inden den når at fare ud til døren. Når hunden begynder at se forventningsfuldt på dig i stedet for at løbe gøende ud til døren, kan du bede hunden sætte sig foran tæppet og hurtigt give den kommandoen for at gå på tæppet, når du ringer med klokken. Og så ros den til skyerne, når den forhåbentligt sætter dig på tæppet. Sådan kan du efterhånden øge sværhedsgraden.

 

Alternativt kan du lære hunden en kommando for "hold mund" eller lære den, at den skal komme til dig og få en godbid, når det ringer på døren. Det ville jeg personligt vælge, fordi jeg finder det nemmere og det samtidig stadig giver hunden mulighed for at være med. Jeg tror, det kræver temmelig meget impulskontrol for en hund, der gerne vil ud til døren at blive siddende på tæppet og det kræver dermed meget træning. Det er jeg ikke sikker på, at jeg ville gide :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok dække den af, fordi hunde har sværere ved vedvarende gøen i liggende stilling pga vejrtrækningen. Kræver så, den har lært at blive liggende på kommando.

 

Maggie siger, at det er en skrøne.

Det kan sagtens lade sig gøre at lave en "vedvarende halsgivning" dækkende. Hun gør det nemlig, hvis figuranterne sidder eller ligger ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.Therese jeg nu villig til al den træning der skal til, han gør nemlig en del i forvejen ad lyde også. Jeg kan ikke få knækket koden så han stopper med at gø..Ninjamor det lyder som en god ide at prøve at træne sådan, men du skriver at et klemt på klokken udløse en godbid. Men hvornår skal jeg give ham godbiden? Han gør hver gang han hører klokken, skal jeg trykke på klokken og så give ham godbiden når han stopper med at gø?? Også selv om det måske tager 5 min.? Og skal jeg sige noget til ham imens?Undskyld alle mine spørgsmål, ville bare være så dejligt at jeg kunne få ham til ikke at gø ad ringklokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.Therese jeg nu villig til al den træning der skal til, han gør nemlig en del i forvejen ad lyde også. Jeg kan ikke få knækket koden så han stopper med at gø..Ninjamor det lyder som en god ide at prøve at træne sådan, men du skriver at et klemt på klokken udløse en godbid. Men hvornår skal jeg give ham godbiden? Han gør hver gang han hører klokken, skal jeg trykke på klokken og så give ham godbiden når han stopper med at gø?? Også selv om det måske tager 5 min.? Og skal jeg sige noget til ham imens?Undskyld alle mine spørgsmål, ville bare være så dejligt at jeg kunne få ham til ikke at gø ad ringklokken.

 

Du kaster simpelthen en lækker guf til ham straks efter lyden af det meget korte klemt.

 

Hvis han virker totalt opkørt kan du starte anderledes, nemlig ved at have ham hos dig og give gratis godbidder, derefter et klemt og så godbid, klemt, godbid ligesom man træner klikker lyden til at betyde godbid, hvis du kender det?

 

Du skal absolut ikke vente til han selv bliver færdig med at gø for så mister klokkelyden sin betydning for ham.

 

Bare spørg væk :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Super 1000 tak for hjælpen Ninjamor, det vil jeg prøve. Jeg kender godt til lidt til klikkertræning, så tror jeg vil prøve det. Åhhh håber sådan at det kommer til at virker...

 

Nu når jeg har dig, han gør også inden for (han er meget nervøs/stresset) Her har vi simpelthen prøvet alt, vi har sagt: NEJ, SHHHY, STOP, Ti STILLE osv. og osv. nu fik jeg den ide med at prøve at ignorer ham fuldstændig når han gør inden for. For det er det eneste vi ikke har prøvet, for det kan vi ikke i rækkehuset. Men vi kan godt over i haven, for der har vi talt med vores naboer omkring at vi er i gang med at træne med ham. Tror du at det vil hjælpe, når nu vi har prøvet at sige alt andet til ham? Jeg har lagt mærke til, at han gør og så kigger han på én.. Hvorfor gør han det??

 

Jeg håber at du kan hjælpe, da jeg synes det er så synd for ham at jeg skal være efter ham hele tiden, fordi at han gør så meget som han gør. Derfor tænker jeg også at det måske er en god ide at ignorer ham, for så er der ingen råben og skrigen???

Link til indlæg
Del på andre sites

Super 1000 tak for hjælpen Ninjamor, det vil jeg prøve. Jeg kender godt til lidt til klikkertræning, så tror jeg vil prøve det. Åhhh håber sådan at det kommer til at virker...

 

Nu når jeg har dig, han gør også inden for (han er meget nervøs/stresset) Her har vi simpelthen prøvet alt, vi har sagt: NEJ, SHHHY, STOP, Ti STILLE osv. og osv. nu fik jeg den ide med at prøve at ignorer ham fuldstændig når han gør inden for. For det er det eneste vi ikke har prøvet, for det kan vi ikke i rækkehuset. Men vi kan godt over i haven, for der har vi talt med vores naboer omkring at vi er i gang med at træne med ham. Tror du at det vil hjælpe, når nu vi har prøvet at sige alt andet til ham? Jeg har lagt mærke til, at han gør og så kigger han på én.. Hvorfor gør han det??

 

Jeg håber at du kan hjælpe, da jeg synes det er så synd for ham at jeg skal være efter ham hele tiden, fordi at han gør så meget som han gør. Derfor tænker jeg også at det måske er en god ide at ignorer ham, for så er der ingen råben og skrigen???

 

Der kan være forskellige årsager i spil, når en hund gør og først og fremmest er cockeren jo en race, som godt kan lide at høre sig selv, dernæst skal der så lidt til for at vedlige en hunds gøen. Bare et blik, et ord eller anden form for opmærksomhed/aktivitet bekræfter en hund i at gø idet den oplever at få noget ud af det.

 

Hvad er han nervøs over og hvorfor er han stresset, mener du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror han er stresset fordi at vi har været for meget over ham. Han har stort set kun fået "fred" fra os (hvis man skal sige det groft) når han lå og sov. Jeg har gået til træning med ham i en hundeklub men dette har jeg sat på stand by og jeg kan mærke stor forskel. Han slapper lidt mere af men stadig ikke nok. Hvis en rejser sig for hurtigt op så farer han op og gør også selv om han ligger og sover. Han har svært ved at lægge sig det er blevet bedre og i sær efter jeg er stoppet med træningen. Det skal siges at han er blevet forsøgt bidt 2 gange af samme hund til træning. Også en af grundene til at jeg stoppede.

 

 

Nervøs øs tænker jeg fordi at han gør over selv den mindste lyd. Før nøs naboen og han lå og sov så farer ham op og gør. Når han gør er det ikke bare et enkelt vuf men en hel lavine

 

men jeg tror helt sikkert at meget af det er fordi at vi har været over ham for meget og det har desværre stået på siden at var hvalp. Men vi har kun ville ham det bedste... Jeg har ville have en perfekt hund som kunne det hele derfor har jeg trænet så meget med ham. Men dette har jeg indset nu at jeg skal slække på mine krav. For han er god nok som han er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror han er stresset fordi at vi har været for meget over ham. Han har stort set kun fået "fred" fra os (hvis man skal sige det groft) når han lå og sov. Jeg har gået til træning med ham i en hundeklub men dette har jeg sat på stand by og jeg kan mærke stor forskel. Han slapper lidt mere af men stadig ikke nok. Hvis en rejser sig for hurtigt op så farer han op og gør også selv om han ligger og sover. Han har svært ved at lægge sig det er blevet bedre og i sær efter jeg er stoppet med træningen. Det skal siges at han er blevet forsøgt bidt 2 gange af samme hund til træning. Også en af grundene til at jeg stoppede.

 

 

Nervøs øs tænker jeg fordi at han gør over selv den mindste lyd. Før nøs naboen og han lå og sov så farer ham op og gør. Når han gør er det ikke bare et enkelt vuf men en hel lavine

 

men jeg tror helt sikkert at meget af det er fordi at vi har været over ham for meget og det har desværre stået på siden at var hvalp. Men vi har kun ville ham det bedste... Jeg har ville have en perfekt hund som kunne det hele derfor har jeg trænet så meget med ham. Men dette har jeg indset nu at jeg skal slække på mine krav. For han er god nok som han er...

Nu ved jeg jo ikke, hvordan jeres hverdag ser ud, så du må ikke tage det her ilde op, men mange hunde der har svært ved at finde ro og stresser let, kan det gavne at få puttet nogle aktiviteter hvor hunden skal bruge næsen og/eller hovedet ind i hverdagen.

Det kan være tricks, som du kan finde utallige af på nettet, hvis du mangler inspiration :-) Du kan også kaste noget af hans foder ud på græsset eller gemme dem rundt omkring i huset, så han skal bruge næsen for at finde det. Især det sidste er en dejlig, rolig aktivitet, som ikke kræver at hunden kører i et højt gear som f.eks. ved boldleg eller andet, hvor hunden er meget tændt. Nogle hunde kan have svært ved at falde ned efter sådan nogle aktiviteter.

 

Jeg ved som sagt ikke hvad I laver i hverdagen, så hvis årsagen til hans stress ikke skyldes mangel på mentale aktiviteter, skal du selvfølgelig bare se bort fra mit indlæg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese jeg tager skam ikke noget ilde op men ved hvor hvad du mener. Man kan let blive misforstået. Men i vil jo kun prøve at hjælpe så tager alt til mig med kyshånd.

 

Måske kan du have lidt ret, problemet er bare at det er alt det som jeg skåret væk - altså jeg kalder det for træning. For at prøve at se ol det evt. Var det. Jeg skal prøve at se om jeg kan beskrive vores hverdag. Han står op kl 8 - kl. 9 går vi en halv time - når vi er i kolonihavehuset så har vi en stor have han også løber i - her tænker jeg meget næsearbejde - så har vi et spil til ham som vi spiller hvor han skal skubbe nogle brikker med sin næse for at få sin guf - jeg træner lidt med ham på hans middagstur som varer ca. 45 - 1 time - efter han har spist aftensmad for han en tur på ca. 1/2 time - om aftenen får han et marvben med vådfoder i - så kaster vi guffer rundt i huset som han skal søge efter - så går han i seng ca. Kl. 20. Og så starter vi fore fra dag efter.

 

Håber at det kan give et indblik i om vi laver for meget eller for lidt med ham. Der er selvfølgelig masser af kæl i løbet af dagen. Jeg glemte at skrive i løbet af dagen der træner jeg ham i at vænne sig til trimmeren. Og når han har vænnet sig lidt til at være i kolonihavehuset så skal jeg i gang med at træne ringklokken

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese jeg tager skam ikke noget ilde op men ved hvor hvad du mener. Man kan let blive misforstået. Men i vil jo kun prøve at hjælpe så tager alt til mig med kyshånd.

 

Måske kan du have lidt ret, problemet er bare at det er alt det som jeg skåret væk - altså jeg kalder det for træning. For at prøve at se ol det evt. Var det. Jeg skal prøve at se om jeg kan beskrive vores hverdag. Han står op kl 8 - kl. 9 går vi en halv time - når vi er i kolonihavehuset så har vi en stor have han også løber i - her tænker jeg meget næsearbejde - så har vi et spil til ham som vi spiller hvor han skal skubbe nogle brikker med sin næse for at få sin guf - jeg træner lidt med ham på hans middagstur som varer ca. 45 - 1 time - efter han har spist aftensmad for han en tur på ca. 1/2 time - om aftenen får han et marvben med vådfoder i - så kaster vi guffer rundt i huset som han skal søge efter - så går han i seng ca. Kl. 20. Og så starter vi fore fra dag efter.

 

Håber at det kan give et indblik i om vi laver for meget eller for lidt med ham. Der er selvfølgelig masser af kæl i løbet af dagen. Jeg glemte at skrive i løbet af dagen der træner jeg ham i at vænne sig til trimmeren. Og når han har vænnet sig lidt til at være i kolonihavehuset så skal jeg i gang med at træne ringklokken

Jeg er glad for, at du ikke tager det personligt :-D

 

Og det lyder jo ikke til, at I laver specielt meget fysisk i løbet af dagen, så det er nok ikke det :hmm:

 

Måske en dag eller to om ugen, hvor der ikke sker andet end små gå-ture ville kunne gøre en forskel :vedikke: Tænker om han måske ikke helt kan rumme en masse aktivitet i hovedet hver dag :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør jeg skam ikke men man ved jo aldrig �

 

Du skriver at vi ikke laver specielt meget fysisk, her tænker jeg at du tænker trækkelege osv. Det gør vi ikke mere men har desværre gjort det meget da han var hvalp.

 

Jeg tænker præcis som dig at han ikke rumme det. Det er også derfor at jeg er stoppet med træningen men det er "kun" en lille måned siden at jeg stoppede så jeg tænker også at han måske skal have tid til at "komme" sig over alt det jeg har lavet med ham??

 

Men en jeg ved bare ikke om det er det rigtige at ignorer ham når han gør inden for? Synes det er blevet lidt værre men det gør det vel i starten til han finder ud af at vi ikke reagere??

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan muligvis afhjælpe stress ved at give ham baldriantabletter eller homøopatisk stressdæmpende dråber.

 

Hvis han har kørt i stress over flere måneder, kan han have behov for ekstra vitaminer og mineraler.

B- Mega Stress oveni er en god investering, idet de sørger for, at han ikke kommer i underskud.

 

Hvis du oplever, at han skruer sig selv mere op imens han gør, skal han stoppes straks evt. gennem afledning f.eks. ved at kaste noget bag ham som han begynder at undersøge. Imens han undersøger kan du, uden han ser det, drysse små bløde guffer i hans snusefelt Det kan være kogt hakket kød som skilles til riskorn størrelse med en kniv.

 

Må jeg spørge hvordan han er blevet trænet og opdraget? Har han selv måtte finde ud af meget, er han blevet guidet til og belønnet for ønsket adfærd, har I anvendt udskæld eller hvordan ser det ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør jeg skam ikke men man ved jo aldrig �

 

Du skriver at vi ikke laver specielt meget fysisk, her tænker jeg at du tænker trækkelege osv. Det gør vi ikke mere men har desværre gjort det meget da han var hvalp.

 

Jeg tænker præcis som dig at han ikke rumme det. Det er også derfor at jeg er stoppet med træningen men det er "kun" en lille måned siden at jeg stoppede så jeg tænker også at han måske skal have tid til at "komme" sig over alt det jeg har lavet med ham??

 

Men en jeg ved bare ikke om det er det rigtige at ignorer ham når han gør inden for? Synes det er blevet lidt værre men det gør det vel i starten til han finder ud af at vi ikke reagere??

Ja, jeg tror godt, det kan tage til i starten. Hvis han er vant til at få en reaktion, vil han nok prøve igen og også skrue lidt op for lydstyrken, indtil han finder ud af, at det bedst kan betale sig at være stille :blink:

 

Omvendt skal man nok også passe på med, at det ikke bliver selvforstærkende for en hund at stå og gø.

 

Og hvis han reelt er nervøs, så ville jeg nok arbejde med problemet på en anden måde end ved at ignorere ham. Der tror jeg tværtimod, at han kunne have brug for, at du netop giver ham opmærksomhed og viser ham, at den lyd han blev bange for ikke er så farlig alligevel :-D Og så selvfølgelig træne det løbende.

 

Med andre ord er det vigtigt at skelne mellem om hunden gør, fordi den er stresset eller om den gør, fordi den er nervøs. Man kan ikke ignorere sig ud af begge dele med lige godt resultat, tror jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor jeg har prøvet at købe zylkene men dem kunne han ikke tåle. Han begyndte at kaste op så dem er vi stoppet med igen. Jeg tror at jeg vil prøve at købe nogle af dem som du anbefaler. For jeg synes det er så synd for ham. Jeg vil så gerne prøve at hjælpe ham alt det jeg kan. For han er en rigtig god hund. Han har kun det problem at han gør og stresser hurtigt.

 

F.eks. Før der lå han og sov og der kom nogen gående ude på stien. Han faret op og gøede og kom ind og kiggede på os. Det er her jeg mener at han ikke "bare" kan slappe af...

 

Det er er vores første hund og jeg ved med sikkerhed at vi har gjort en del forkert da han var hvalp. Vi har holdt ham neden når han f.eks bed og når han skulle have dryppet øre. (Han har en del med sine øre og har aldrig kunne lide det) og ja vi har da skældt ham ud når han gør men kun fordi at han gør så meget som han gør. Det meste har jo ingen betydning det kan være af en lyd eller når nogen går ude på stien. Vi har rullet ned for vinduet for han kan simpelthen ikke klare at der går nogen forbi så gør han helt vildt.

 

Jeg har forsøgt at gøre det så godt som jeg overhovedet kan. Men det er en jungle der er så mange ting som man skal og så mange ting som man ikke skal gøre. Jeg har endda betalt 3000 kr for at en Adfærdsbehandler kom ud.

 

Men jeg tror at vi har lavet alt alt for meget med ham hele hans liv og først nu har jeg indset at det har været for meget for ham. Han har forsøgt at sige fra, men jeg har ikke set det så jeg er forsat med træningen. Det blev så slemt til sidst at han ikke ville med op i bilen. Det var der jeg ligesom sagde stop.

 

Vi vi har også gjort en anden ting salt da han var hvalp. Vi har sidder bum stille hver gang han sov for ellers sov han slet ikke. Hvilket har resulteret i at hver gang vi rejser os op nu så rejser han sig også op. Men dette er vi ved at træne at han bare kan blive liggende der sker ikke noget.

 

Ja Therese jeg tror også at det måske bliver lidt værre i starten med hans gøeri. Det irriterer mig bare at jeg ikke kan få knækket koden....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte at skrive at hver gang han ikke gør af noget han plejer at gø af så roser jeg ham og siger dyygtig. Og det har jeg gjort hele hans liv. Men jeg ved også at der mangler lidt tillid mellem ham og jeg. Han er mest knyttet til mig. Men jeg forsøger at rette op på det ved ikke at skælde så meget ud og gøre tingene rigtig hvis man kan sige det...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 years later...


Ja det gjorde min labrador også. Jeg var ved at blive vanvittig. Min kammerat foreslog mig at tjekke https://fosseurope.dk/gasalarmer/ ud, og der fandt vi både ringeklokker og gasalarmer der kunne afværge situationen. Det tog dog lidt tid at finde de rigtige melodier, men da det så lykkes gik det meget bedre. Hov, det kostede selvfølgelig også en håndfuld godbidder. Men sådan er det jo med de labber ;) Ringeklokken ringer, vi siger han skal gå i kurven får godbid og folk får lov at komme ind, før han får lov til at gå over og hilse. Men den gik slet ikke med den gamle ringeklokke.

Redigeret af PippaRandall
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...