Hop til indhold

Når selv BC-ejere har misforstået konceptet...


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Det kan ikke undgås at møde rigtige mange BC'ere og deres ejere når man træner agility :mrgreen: På Lulus hold er der tre. De to er meget atypiske da de ikke er specielt driftige. Men super søde er de. Den tredje hyrder alt og alle. Altså sådan virkelig anstrengende meget. I går aftalte jeg at gå en lille tur efter træning med én af de søde bordere. Den trælse+ejer ville så med. Jeg tænker med det samme øv. Og desværre slipper hun den løs (jeg havde regnet med at den ville være i snor). Lulu spurter afsted som hun plejer og det trigger med det samme den trælse. De første par omgange synes Lulu det er mægtig skægt, så får hun nok og søger hen mod mig med den anden i hælene. Jeg siger med det samme til ejeren, at Lulu altså ikke synes det der er sjovt, og den flinke borders ejer siger også at hun synes hun skal få fat i hunden nu. Jeg sætter mig ned og forsøger at få Lulu helt ind til mig så jeg kan fange hende, men det er svært med en psyko-border i røven. Det lykkes dog, og den trælse kommer i snor (efter at have ignoreret indkald tusind gange). Lulu er jo den sejeste hund, og hun ryster det bare af sig og hygger rundt igen.

 

Så kommer vi til det interessante. Mens vi går videre, snakker vi om racen og at jeg glæder mig til at få en hund uden jagtinstinkt der kan gå løs. Så fortæller hun, at det kan hendes under ingen omstændigheder, da den hyrder alt og alle (hvorfor slap du den så løs med to andre hunde??). Hun fortæller endvidere, at den var over 1 år før de kunne gå tur i byen uden at den hyrdede alt. Det leder så til en snak om kenneler, og jeg fortæller at jeg kun har mødt en enkelt opdrætter i DK indtil videre som jeg gerne vil have hvalp fra. Hun fortæller, at det er lidt alarmerende, at der nu blandes hyrdelinjer ind i sportshundene, for så bliver det endnu sværere at få en border der ikke hyrder hele tiden. Jow jow :roll: Jeg forsøgte så at forklare, at en hund der bruges til hyrdning er nødt til at have en ret veludviklet stopknap da den ellers er ubrugelig. Det syntes hun vist var noget mærkeligt noget.

 

Én ting er at sådan en som jeg, der aldrig har været i nærheden af at eje en border eller hyrdehund i det hele taget, først lærte om den slags for helt nylig. Men at misforståelsen også lever i bedste velgående hos de der ejer racen, er jeg alligevel lidt chokeret over. Jeg glæder mig allerede til alle de "fantastiske" råd omkring racen jeg kommer til at få når jeg står med min lille vaps :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Hyrdehunde hyrder. Og jagthunde jager... Og vagthunde vogter...

 

Hvis man ikke sørger for at give dem noget interessant og nyttigt at lave -ikke nødvendigvis indenfor deres fag-- --jamen så opfinder de bare selv deres job..

 

--Det gælder for alle racer, der oprindelig blev avlet til bestemte opgaver.. Og det er vel stort set alle racer..

 

Og selvfølgelig skal en brugshund have en "stopknap", uanset hvad dens speciale er..

 

Ligesom små alarmhunde, skal have en stopknap... Ellers bliver de ulidelige at bo sammen med..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Hyrdehunde hyrder. Og jagthunde jager... Og vagthunde vogter...

 

Hvis man ikke sørger for at give dem noget interessant og nyttigt at lave -ikke nødvendigvis indenfor deres fag-- --jamen så opfinder de bare selv deres job..

 

--Det gælder for alle racer, der oprindelig blev avlet til bestemte opgaver.. Og det er vel stort set alle racer..

 

Og selvfølgelig skal en brugshund have en "stopknap", uanset hvad dens speciale er..

 

Ligesom små alarmhunde, skal have en stopknap... Ellers bliver de ulidelige at bo sammen med..

 

Arhhhhh..... Alle hunde har jagtinstinkt, nogle mere end andre. Men en jagthund er netop lavet til ikke selvstændigt at jage:vedikke: Tror de fleste jægere ville være pænt trætte af at forsøge at skyde dyr med en hund i røven:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke spor anderledes end en labrador ejer som skyder hundens stress og hyperaktivitet over på at den er formel 1. Eller omvendt for den sags skyld

 

I er da lige så slemme herinde, det er bare med omvendt fortegn. En holdning til at alt dårligt i et hunde individ må skyldes at den er af de forkerte linjer. Om man så er fortaler for den ene eller anden type af hunde, gør jo ikke noget mere rigtigt end noget andet.

 

Det er holdninger folk har her på hunde forum, ligesom alle andre hunde ejere har, ikke den eneste sandhed. .

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hun fortæller, at det er lidt alarmerende, at der nu blandes hyrdelinjer ind i sportshundene, for så bliver det endnu sværere at få en border der ikke hyrder hele tiden. Jow jow :roll: Jeg forsøgte så at forklare, at en hund der bruges til hyrdning er nødt til at have en ret veludviklet stopknap da den ellers er ubrugelig. Det syntes hun vist var noget mærkeligt noget.

 

Én ting er at sådan en som jeg, der aldrig har været i nærheden af at eje en border eller hyrdehund i det hele taget, først lærte om den slags for helt nylig. Men at misforståelsen også lever i bedste velgående hos de der ejer racen, er jeg alligevel lidt chokeret over. Jeg glæder mig allerede til alle de "fantastiske" råd omkring racen jeg kommer til at få når jeg står med min lille vaps :lol:

Tilsyneladende er damens udtalelse så åndsvag at der skal rulles øjne af den mm., men er der nogen der gider oversætte hvad den sætning skulle betyde,... bare for os almindelige dødelige der ikke lige ved alt om border collie linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en jagthund er netop lavet til ikke selvstændigt at jage:vedikke: Tror de fleste jægere ville være pænt trætte af at forsøge at skyde dyr med en hund i røven:-)

Men lige på nær gamle satte golden og labber, så vil hundene instinktivt jage på eget initiativ, hvis ikke nogen aktivt har trænet dem til at lade være (og det er faktisk ikke så let som det lyder).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men lige på nær gamle satte golden og labber, så vil hundene instinktivt jage på eget initiativ, hvis ikke nogen aktivt har trænet dem til at lade være (og det er faktisk ikke så let som det lyder).

 

Det ved jeg. Og det vil fx schæfer jo også. Men det gør jo ikke schæfer til en jagthund.

 

Lige præcis jagtinstinkt og lyst til at larme, ligger jo i de fleste racer. Og uanset om man bruger dem til "noget fornuftigt" eller ej, vil de ting skulle trænes intensivt for at holde det nede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilsyneladende er damens udtalelse så åndsvag at der skal rulles øjne af den mm., men er der nogen der gider oversætte hvad den sætning skulle betyde,... bare for os almindelige dødelige der ikke lige ved alt om border collie linjer.

 

Hyrdelinjer er ikke lig med mere uønsket hyrdning. Ofte tværtimod. Det er en misforståelse at fordi hunden er af arbejdslinjer, så hyrder den mere. Det gør den ikke, men den er tilgengæld bedre til at hyrde det rigtige (hvilket jo lidt må siges at være en fordel med en hyrdehund).

Og det er dybt dybt uønsket at bc'er har så ukontrollabelt et hyrdeinstinkt, at det kammer over og bliver til jagt (hyrdeinstinktet er jo oprindeligt et afledt jagtinstinkt) og dermed slet ikke kan holdes under kontrol. Uønsket, men desværre også ret normalt blandt en del linjer i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Hyrdehunde hyrder. Og jagthunde jager... Og vagthunde vogter...

 

Hvis man ikke sørger for at give dem noget interessant og nyttigt at lave -ikke nødvendigvis indenfor deres fag-- --jamen så opfinder de bare selv deres job..

 

--Det gælder for alle racer, der oprindelig blev avlet til bestemte opgaver.. Og det er vel stort set alle racer..

 

Og selvfølgelig skal en brugshund have en "stopknap", uanset hvad dens speciale er..

 

Ligesom små alarmhunde, skal have en stopknap... Ellers bliver de ulidelige at bo sammen med..

 

Ja, hvis ikke man giver dem noget at lave, så finder de selv på noget. Men jeg mener ikke der er direkte forbindelse til uønsket hyrdning og manglende aktivitet. Det har jeg i hvert tilfælde endnu ikke oplevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

(jeg er totalt uvidende...)

 

men... hvis man nu så har fået den der BC med et enormt hyrdeinstinkt - hvorfor udnytter man det så ikke og anvender hunden til hyrdning (og lærer den at gøre det rigtigt) i stedet for?

 

Min tanke er at hvis hunden får lov at bruge sine instinkter (rigtigt) så vil den vide hvornår der skal hyrdes og hvornår der ikke skal?

 

 

Men - det kan også være at jeg bare er en tosse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

(jeg er totalt uvidende...)

 

men... hvis man nu så har fået den der BC med et enormt hyrdeinstinkt - hvorfor udnytter man det så ikke og anvender hunden til hyrdning (og lærer den at gøre det rigtigt) i stedet for?

 

Min tanke er at hvis hunden får lov at bruge sine instinkter (rigtigt) så vil den vide hvornår der skal hyrdes og hvornår der ikke skal?

 

 

Men - det kan også være at jeg bare er en tosse :mrgreen:

 

Som regel passer det ikke helt - at hvis hunde hyrder rigtigt, så hyrder den ikke på andet. Uønsket hyrdning kan udløses af mange ting og er enormt selvforstærkende for hunden - uanset om den hyrder rigtigt eller ej. Og hyrdning danner spor i hjernen, som er meget meget svære at ændre. Så man skal stoppe dem første gang man oplever det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg. Og det vil fx schæfer jo også. Men det gør jo ikke schæfer til en jagthund.

 

Lige præcis jagtinstinkt og lyst til at larme, ligger jo i de fleste racer. Og uanset om man bruger dem til "noget fornuftigt" eller ej, vil de ting skulle trænes intensivt for at holde det nede.

Okay, jeg har vist misforstået hvad du mente med dit indlæg. :oops::lol:

 

Hyrdelinjer er ikke lig med mere uønsket hyrdning. Ofte tværtimod. Det er en misforståelse at fordi hunden er af arbejdslinjer, så hyrder den mere. Det gør den ikke, men den er tilgengæld bedre til at hyrde det rigtige (hvilket jo lidt må siges at være en fordel med en hyrdehund).

Og det er dybt dybt uønsket at bc'er har så ukontrollabelt et hyrdeinstinkt, at det kammer over og bliver til jagt (hyrdeinstinktet er jo oprindeligt et afledt jagtinstinkt) og dermed slet ikke kan holdes under kontrol. Uønsket, men desværre også ret normalt blandt en del linjer i DK.

 

Jeg forstår det stadigvæk ikke helt, for hyrdehundene kan vel ikke være fuldstændig anderledes end andre typer der er opdelt i arbejds og showlinjer. For lige at give nogle eksempler, så har jeg da ikke hørt at en husky af udstillingslinjer skulle trække voldsommere på gåtur end en husky af arbejdslinjer, eller at en schæfer af højavl skulle være mere tilbøjelig til at bide mennesker end en schæfer af brugslinje, hvis du forstår min logik.

 

Og hvem er det er bestemmer at det drejer sig om linjer og ikke om forkert behandling af hundene, der får dem til at bruge deres evner forkert (set med vores øjne)?. Personligt har jeg utroligt svært ved at forstå hvordan egenskaber der er fremelsket til at dukke op ved minimal påvirkning, pludselig skulle være mere fremtrædende i linjer hvor der ikke er gjort noget for at forstærke de egenskaber. Hvis jeg lige må lave en parallel til spaniels, så ville det undre mig særdeles meget hvis man fandt mere interesse for fugl i en standart end i en field trial,.. hvilket i den sidste ende vil kræve en bedre stopknap/ træning hos brugs- end hos showhunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg har vist misforstået hvad du mente med dit indlæg. :oops::lol:

 

 

 

Jeg forstår det stadigvæk ikke helt, for hyrdehundene kan vel ikke være fuldstændig anderledes end andre typer der er opdelt i arbejds og showlinjer. For lige at give nogle eksempler, så har jeg da ikke hørt at en husky af udstillingslinjer skulle trække voldsommere på gåtur end en husky af arbejdslinjer, eller at en schæfer af højavl skulle være mere tilbøjelig til at bide mennesker end en schæfer af brugslinje, hvis du forstår min logik.

 

Og hvem er det er bestemmer at det drejer sig om linjer og ikke om forkert behandling af hundene, der får dem til at bruge deres evner forkert (set med vores øjne)?. Personligt har jeg utroligt svært ved at forstå hvordan egenskaber der er fremelsket til at dukke op ved minimal påvirkning, pludselig skulle være mere fremtrædende i linjer hvor der ikke er gjort noget for at forstærke de egenskaber. Hvis jeg lige må lave en parallel til spaniels, så ville det undre mig særdeles meget hvis man fandt mere interesse for fugl i en standart end i en field trial,.. hvilket i den sidste ende vil kræve en bedre stopknap/ træning hos brugs- end hos showhunden.

 

Jeg tror, uden at vide det, at det TS mener er, at omtalte borderejer mener at det, at der avles hyrde/arbejdslinier ind i udstillingslinierne, er den eneste årsag til at hendes hund hyrder, og at hun altså bruger det som argument for at hun ikke kan lære hunden ikke at hyrde:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg har vist misforstået hvad du mente med dit indlæg. :oops::lol:

 

 

 

Jeg forstår det stadigvæk ikke helt, for hyrdehundene kan vel ikke være fuldstændig anderledes end andre typer der er opdelt i arbejds og showlinjer. For lige at give nogle eksempler, så har jeg da ikke hørt at en husky af udstillingslinjer skulle trække voldsommere på gåtur end en husky af arbejdslinjer, eller at en schæfer af højavl skulle være mere tilbøjelig til at bide mennesker end en schæfer af brugslinje, hvis du forstår min logik.

 

Og hvem er det er bestemmer at det drejer sig om linjer og ikke om forkert behandling af hundene, der får dem til at bruge deres evner forkert (set med vores øjne)?. Personligt har jeg utroligt svært ved at forstå hvordan egenskaber der er fremelsket til at dukke op ved minimal påvirkning, pludselig skulle være mere fremtrædende i linjer hvor der ikke er gjort noget for at forstærke de egenskaber. Hvis jeg lige må lave en parallel til spaniels, så ville det undre mig særdeles meget hvis man fandt mere interesse for fugl i en standart end i en field trial,.. hvilket i den sidste ende vil kræve en bedre stopknap/ træning hos brugs- end hos showhunden.

 

Når man avler på hyrdelinjer, så avler man bevidst på evnen til at hyrde. Dvs. man skal bruge en hund med et tilpas pres, et fint (men ikke overdrevet) eye og mange andre ting, som er med til at gøre en god arbejdshund. Først og fremmest skal hunden kunne tænde på får og forstå pointen med arbejdet.

Når man avler på blandede linjer (sportslinjer) eller udstillingslinjer, så er ovenstående ikke parametre, der tæller. Dermed ikke sagt at instinktet er væk! Instinktet er der stadig et sted, eller elementer af det er, der er blot ikke avlet på de ting, som gør en arbejdshund god. Derfor dukker der nogle gange uhensigtsmæssig adfærd op, som resultat af at instinktet er lidt off. Eksempelvis voldsom jagtadfærd, for meget eye (låser på ting, hyrder meget uønsket) eller noget helt tredje. Disse hunde var blevet pillet ud af avlen i arbejdslinjerne, fordi du simpelthen ikke kan bruge dem.

Der er jo altid undtagelser i alle linjer, men det er min generelle opfattelse. Ved ikke helt om jeg har forklaret det godt nok - tvivler!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, men for fanden altså.

 

Kan godt høre jeg har været ualmindeligt heldig med min hyrdemodel, som ikke hyrder på andet end får.....

Kan næsten fornemme hendes eget kræ ikke er af hyrdelinjer?

Nej, det er den ikke - og ja, du har på alle måder være heldig med ham Yoda-dyret :lun:

Det er da ikke spor anderledes end en labrador ejer som skyder hundens stress og hyperaktivitet over på at den er formel 1. Eller omvendt for den sags skyld

 

I er da lige så slemme herinde, det er bare med omvendt fortegn. En holdning til at alt dårligt i et hunde individ må skyldes at den er af de forkerte linjer. Om man så er fortaler for den ene eller anden type af hunde, gør jo ikke noget mere rigtigt end noget andet.

 

Det er holdninger folk har her på hunde forum, ligesom alle andre hunde ejere har, ikke den eneste sandhed. .

Mener du at vi herinde har den holdning at linjer er skyld i dårlige ting eller mener vi det omvendt? Jeg synes nu aldrig jeg ser det så firkantet stillet op. Men alle der går op i at hunden skal bruges til et eller andet bestemt formål, kigger vel på linjer?

 

Tilsyneladende er damens udtalelse så åndsvag at der skal rulles øjne af den mm., men er der nogen der gider oversætte hvad den sætning skulle betyde,... bare for os almindelige dødelige der ikke lige ved alt om border collie linjer.

Jeg beklager hvis jeg lyder nedladende. For jeg er helt med på at de der ikke ejer/interesserer sig for racen, ikke ved noget om det (derfor er tråden placeret i Border Collie). Inden jeg begyndte at få interesse for racen, anede jeg intet. Når jeg støder på ejere af cavalier, der ikke kender til syringomyeli eller endocardiose, bliver jeg enormt forarget. Men jeg forventer selvfølgelig ikke, at ikke-ejere har kendskab til det.

 

Som Siri forklarer så meget bedre end jeg, er jeg overrasket over, at selv ejere af racen er faldet for myten omkring hyrdelinjer og uønsket hyrdning. Altså at man tror at hyrdelinjer betyder at de hyrder alt. Jeg møder ufatteligt mange bordere, der brænder af i hjernen når andre hunde løber agility. De farer rundt i snoren, stirrer og hyler. Og de er efter min bedste vurdering næsten alle af ikke-hyrdelinjer. Derfor er det lidt sært at man så giver hyrdelinjer skyld for uønsket hyrdning.

 

Jeg tror, uden at vide det, at det TS mener er, at omtalte borderejer mener at det, at der avles hyrde/arbejdslinier ind i udstillingslinierne, er den eneste årsag til at hendes hund hyrder, og at hun altså bruger det som argument for at hun ikke kan lære hunden ikke at hyrde:hmm:

 

Pretty much :mrgreen:

 

Jeg tror faktisk at mange ejere af bordere, ikke er så bevidste om opdelingen. Altså, hvor jeg ser hyrdelinjer som det oprindelige og optimale (fordi de få stykker jeg har mødt, har været gode i hovederne) og udstilling/sport som et skridt væk fra det optimale (fordi jeg møder en million-milliard med forskruede hoveder) har de fleste ejere den modsatte opfattelse. Ellers havde de vel selv fået hyrdelinjer. Hende her har så den mening at jo mere hyrdelinjer, jo mere uønsket hyrdning. Hvor min opfattelse er helt modsat. Om hun give det skylden tror jeg ikke. For jeg tror ikke hun synes der er hyrdelinjer i sin (det håber jeg ikke). Men hun er vel bange for at det vil blive mere udbredt i fremtidige hunde? Selvom hendes efter min mening er noget af det mest grelle tilfælde jeg har set. Den bliver skældt ud når den gør det, og er også blevet en smule bedre. Men langt fra noget jeg kunne leve med, jeg får stadig lyst til råbe den i hovedet 2000 gange på en træningstime (og jeg er blødsøden) :genert:

 

 

Jeg er slet ikke i tvivl om at BC som race ville have godt af mere fokus på hyrdelinjer. Der sker bare et eller andet i hovedet når man avler væk fra arbejdsegenskaber, som jeg ikke kan forklare. Som om instinktet stadig er der, men hunden ikke har redskaberne til at håndtede det :vedikke: Jeg har jo fulgt det hos golden, på nært hold. Det medfører bare enorme mængder stress hos hunden. Schæfer er et andet godt eksempel, her ser jeg også kæmpe problemer med stress hos højavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet ikke i tvivl om at BC som race ville have godt af mere fokus på hyrdelinjer. Der sker bare et eller andet i hovedet når man avler væk fra arbejdsegenskaber, som jeg ikke kan forklare. Som om instinktet stadig er der, men hunden ikke har redskaberne til at håndtede det :vedikke: Jeg har jo fulgt det hos golden, på nært hold. Det medfører bare enorme mængder stress hos hunden. Schæfer er et andet godt eksempel, her ser jeg også kæmpe problemer med stress hos højavl.

 

Det markerede er faktisk en rigtig god beskrivelse af, hvad jeg også tolker på de hunde jeg ser!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede er faktisk en rigtig god beskrivelse af, hvad jeg også tolker på de hunde jeg ser!

 

Godt du forstod min nyfortolkning af ordet "håndtere" :mrgreen:

 

Jeg synes det er vildt interessant, og har intet at gøre med at jeg vil trække fronterne op mellem udstilling><arbejde. Sådan er det med golden, det er vildt anstrengende og får bestemt ikke flyttet nogle holdninger. De sidder i hver deres hjørne med korslagte arme, og synes deres version er bedst og den anden helt forfærdelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du forstod min nyfortolkning af ordet "håndtere" :mrgreen:

 

Jeg synes det er vildt interessant, og har intet at gøre med at jeg vil trække fronterne op mellem udstilling><arbejde. Sådan er det med golden, det er vildt anstrengende og får bestemt ikke flyttet nogle holdninger. De sidder i hver deres hjørne med korslagte arme, og synes deres version er bedst og den anden helt forfærdelig.

 

 

Nej jeg er helt enig! Det hjælper ikke noget at trække fronterne op. Nu er det jo ligesom bare blevet sådan her i landet, og så må vi leve med det. En fremtid jeg ville ønske for racen, var at man simpelthen inddelte racen i ro. Og jeg ville ønske man gjorde det samme med mange andre racer, der også er delt i linjerne.

For det kan være enormt svært for nye hundeejere at finde hovede og hale i linjer, egenskaber osv. Og har man set en rigtig udstillingsborder, en sportslinjeborer (blandede linjer) og en arbejdsborder, så ved man at man faktisk ligeså godt kan tale om tre forskellige racer. Især springet mellem de to yderpunkter, udstilling og arbejds, er enormt.

På den måde kunne man også indføre en arbejdstest før avl på arbejdshundene. Det får man aldrig indført på racen pt., fordi der er så mange der ikke kan hyrde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg er helt enig! Det hjælper ikke noget at trække fronterne op. Nu er det jo ligesom bare blevet sådan her i landet, og så må vi leve med det. En fremtid jeg ville ønske for racen, var at man simpelthen inddelte racen i ro. Og jeg ville ønske man gjorde det samme med mange andre racer, der også er delt i linjerne.

For det kan være enormt svært for nye hundeejere at finde hovede og hale i linjer, egenskaber osv. Og har man set en rigtig udstillingsborder, en sportslinjeborer (blandede linjer) og en arbejdsborder, så ved man at man faktisk ligeså godt kan tale om tre forskellige racer. Især springet mellem de to yderpunkter, udstilling og arbejds, er enormt.

På den måde kunne man også indføre en arbejdstest før avl på arbejdshundene. Det får man aldrig indført på racen pt., fordi der er så mange der ikke kan hyrde.

Jeg synes bare det er en falliterklæring, selvom jeg jo godt ved at der ikke rigtig er andre muligheder. Jeg har prøvet at få opdrættere af jagtgoldens til at forholde sig til det store marked der tilsyneladende er for udstillingsgolden som familiehunde. Men det er ikke lykkedes. Hvis ikke markedet var der, ville de ikke blive opdrættet. Men spørgsmålet er, hvor mange der ikke ved der er et alternativ? Det samme med border, hvis nu folk fik øjnene op for hyrdelinjerne og deres kvaliteter (og især at de ikke hyrder alt i døgndrift) ville de måske hellere have sådan én fremfor udstilling/sport?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede er faktisk en rigtig god beskrivelse af, hvad jeg også tolker på de hunde jeg ser!

 

Fuldstændig enig. Det er også den bedste måde jeg kan beskrive det.

Det ligner simpelthen at de mangler det der gør de ved hvad de skal gøre med deres instinkt.

 

Instinktet er ikke stærkere, men har nogle gange nogle mangler som gør hundene bliver meget svære at tackle.

Det er grov generalisering, men oplever at de fleste hyrdehunde er meget bevidste om når de hyrder og de ved derfor lige præcis hvad de bliver korrigeret for.

Det modsatte oplever jeg ofte hos ikke-hyrder og det gør det meget svært at stoppe adfærden, fordi hunden ikke er helt bevidst om hvad den egentlig laver og dermed heller ikke hvad vi skælder ud for.

Ved ikke om det giver nogen mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever så et mere nuanceret billede end som så. Jeg ser mange bordere af sportslinjer, der er fornuftige i hovedet, arbejder godt og ikke hyrder noget, de ikke skal. Og jeg ser også bordere af hyrdelinjer med uhensigtsmæssig hyrdeadfærd, for højt stressniveau og et temperament som måske ikke er det bedste.

 

I forhold til agility ser jeg da også mange hunde, som kører i for højt stressniveau, som ikke kan håndtere at se andre hunde løbe, og som er skarpe i temperamentet. Men jeg tror mere det har at gøre med, at nogle agilityfolk (ikke alle, men nogle) er mest fokuserede på resultaterne på banen, når de udvælger hunde til avl, og derfor ikke ser på temperamentet. Og så er der måske også noget med den måde, hundene bliver trænet på, der spiller ind i nogle tilfælde. Men jeg ser skam også sportslinjehunde i agility, der både har et godt temperament, som ikke kører i et uhensigtsmæssigt stressniveau, og som klarer sig godt på agilitybanen.

 

Jeg synes personligt, at det er alt for generaliserende at sige, at "hyrdelinjer er sådan og sådan" og "sportslinjer er sådan og sådan", for der er imo stor forskel på de forskellige linjer inden for de to grupperinger. Det er der i hvert fald inden for sportslinjerne, og en sportslinjehund er ikke bare en sportslinjehund. Der er bestemt nogle linjer blandt sportshundene, jeg ikke ville have - men det er der også blandt hyrdelinjerne.

 

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at min kommende hvalp er efter en tæve af engelske sportslinjer, mens faren er af hyrdelinjer. Begge hunde er valgt ud fra, at de arbejder godt, er fornuftige i hovedet, at sundheden er i orden - og der er kigget på, hvad der ligger bag dem.

 

Der er jo også en del personlig smag involveret i, hvilken type hund man vælger - men jeg synes, at det er et meget unuanceret billede, der bliver malet her i tråden. :-) Jeg ved godt, at I også skriver "selvfølgelig findes der undtagelser" - men jeg mener bare ikke, at der kun er tale om enkelte, få undtagelser. ;-)

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...