Hop til indhold

Tæve eller han?


Gæst Tanjuda
 Share

Recommended Posts

Gæst Tanjuda

Hvilket køn er jeres cavalier og hvorfor valgte i det? Jeg kan ikke bestemme mig og tænker om det ikke kan være hips som haps som familiehund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke cavalier, men jeg har to tæver og en tredje tæve bestilt. Jeg er til tæver - som du måske har gættet :mrgreen:

 

køn er mest af alt en smagssag. Jeg har tæver fordi jeg synes de er mindre i deres drifters vold end hanhunde er, de er mere intelligente og mindre "hundefikserede" efter de bliver voksne. Tilgengæld går de jo i løb 1-2 gange omåret og deres temperament og væremåde kan ændre sig alt efter hvor de er i cyklus. Og generelt synes jeg at tæver er skarpere i temperamentet end hanner er... Hanner kan godt slå på tæven og så " få en bajer sammen" bagfter. Tæver bærer nag...

 

hannerne er mere stabile i temperamentet, men har man en dameglad hanhund så er der altid en tæve i løb et eller andet sted... Jeg synes de mere "dumme" og lalleglade end tæver og som sagt, mere i deres drifters vold med hensyn til snuseri, strinteri osv... Hanner er oftere legesyge (med andre hunde) længere op i alderen end tæver er.

 

men, det er en smagssag. Ovenstående er grove generaliseringer og fordomme ;-)

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg personligt er generelt mest til hanner, men når det så er sagt er individet lang vigtigere end kønnet.

 

tal med din opdrætter om det du ønsker fra din hund, hvad I skal lave, osv. Hun kigger på hvalpene hver eneste dag og kan garanteret i samarbejde med dig finde den hvalp der bedst passer med dit temperament og hverdag :)

 

hvid du ikke har en hund i forvejen eller ofte skal besøge nogen der har en hund, der evt. har egetkønsissues, så gå ind til det med et åbent sind og se bort fra køn og farver :D

 

og super spændende med hundeprojektet, held og lykke med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ingen præference har så kan det være praktisk at tænke på hvad familie og naboer har, hvis man regner med at skulle have hunden med. Hvis noget familie hvor du ofte kommer for eksempel har en hanhund der ikke kan lide andre hanhunde så kan det være nemmere at få en tæve og omvendt.

 

Nu er det jo en meget blid og men race, men ellers vil jeg sige at første gang hunde ejere oftest har færre problemer med en tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft mange hunde efterhånden og af begge køn.

Pt. har jeg hanhund.

 

Hvis man får arbejdet godt med sin hanhund i en tidlig alder, så den vænner sig til ikke at skulle gå i spåner over løbske tæver, så synes jeg (efterhånden) at en hanhund er nemmere på så mange måder især af en så blid race som den du har valgt.

 

Tæverne kan være stærkt svingende i humør og præstation nogle måneder hvert år pga. løbetider.

Hanner kan tiltrække andre (sure) hanhunde, tæverne tiltrækker hanhunde og sådan er der noget ved begge køn.

 

Som Luna siger ville jeg også vælge køn efter hvad der ellers er af hunde i nærområdet og i min omgangskreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar:) tror også jeg vælger det udfra snakke med den opdrætter jeg finder:)

 

Det synes jeg er fornuftigt. Hvis ikke du har andre hunde i hjemmet og ikke selv er mest til det ene køn frem for det andet, så vælg den hvalp der forventes at komme til at passe bedst til dine behov, underordnet hvilket køn den har. Fortæl om alt det du ønsker dig af en fremtidig hund og lad din opdrætter hjælpe med at vælge hvalpen til dig. Opdrætteren er den nærmeste til at vurdere hvad den enkelte hvalp indeholder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanjuda
Det synes jeg er fornuftigt. Hvis ikke du har andre hunde i hjemmet og ikke selv er mest til det ene køn frem for det andet, så vælg den hvalp der forventes at komme til at passe bedst til dine behov, underordnet hvilket køn den har. Fortæl om alt det du ønsker dig af en fremtidig hund og lad din opdrætter hjælpe med at vælge hvalpen til dig. Opdrætteren er den nærmeste til at vurdere hvad den enkelte hvalp indeholder :-)

Jeg har ingen hunde i forvejen og det er min første egen hund:) så det betyder ikke det store for mig, satser på god vejledning omkring det:) nu mangler jeg "bare" at finde den rette opdrætter og den rette hund:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar:) tror også jeg vælger det udfra snakke med den opdrætter jeg finder:)

 

Hvis du finder den helt rigtige opdrætter kan det jo godt være en vej, men meget få mennesker har så stor integritet at de vejleder helt uafhængig af hvad de selv har til salg og behov for at komme af med. Et kuldet på 4 hanhunde og 2 tæver, ved opdrætteren godt at det nok bliver hannerne som er sværest at komme af med. Jeg vil endda gå så vidt at sige at opdrættere som "stand" har tendens til at sige at det er hip som hap, men kan ikke lade være med at tænke at det har de jo også en interesse i. Det får jeg nok hug for at sige og det gælder naturligvis langtfra alle, men tendensen er der, efter min mening.

 

Ser man på køberne er der flest som foretrækker tæver. Man ser oftest at hanner koster lidt mindre end tæver - i hvert fald indenfor Springer Spaniels som jeg har.

 

Jeg har selv kun tæver. Har tidligere haft 2 hanner 8ikke samtidigt), men de sidste 6 hunde jeg har haft er tæver. Efter min mening er det simpelthen lettere på alle andre punkter end mht. løbetid. den tager jeg så med og nyder at hunden ikke skal p.... op af alt, at den ikke skal vise andre hanner hvem der bestemmer og at den ikke løber efter løbske tæver.

 

Hvis jeg skulle finde nogen at spørge, ville jeg spørge trænere som ikke selv opdrætter og adfærdskonsulenter, som ikke selv opdrætter.

 

Du kan jo også ringe og spørge flere opdrættere, men så vælg både nogen som har mange tæver og nogen som har mange hanner til salg.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC - kan dine holdninger og erfaringer være præget af at du hovedsageligt beskæftiger dig med jagtracer?

For det du beskriver i starten er (heldigvis) meget langt fra den virkelighed jeg oplever.

 

Det virker i øvrigt som om at trådstarter er interesseret i at finde en god opdrætter og ikke bare en hvalp, så jeg kunne forestille mig at der bliver en kontakt med opdrætteren inden hvalpene fødes, og så er alle spekulationer omkring sælgers behov for at komme af med et bestemt køn ihvertfald ikke relevant mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC - kan dine holdninger og erfaringer være præget af at du hovedsageligt beskæftiger dig med jagtracer?

For det du beskriver i starten er (heldigvis) meget langt fra den virkelighed jeg oplever.

 

Det virker i øvrigt som om at trådstarter er interesseret i at finde en god opdrætter og ikke bare en hvalp, så jeg kunne forestille mig at der bliver en kontakt med opdrætteren inden hvalpene fødes, og så er alle spekulationer omkring sælgers behov for at komme af med et bestemt køn ihvertfald ikke relevant mere.

 

Det er lidt svær det her Hopsa, for du er jo opdrætter og jeg har ikke noget ønske om at genere nogen, blot at advare mod at tage alt for meget imod råd fra folk som har egen interesse. Og netop rådgivning er et svært spørgsmål, når man selv har en interesse - bevidst eller ubevidst. det er jo i hvert fald yderst sjældent at man rådgiver så det ligefrem skader sig selv. Langt de fleste opdrættere vil sige at der er både for og imod begge køn og det har de jo ret i, men i min verden er der nu alligevel lidt mere der ofte taler for en tæve. det får man ikke opdrættere til at sige for de ved godt at det normalt er sværest at komme af med hannerne, så de ønsker ikke at puste til ilden.

 

der er også noget der taler for hanhunde, så selvfølgelig passer hanhunde bedst til en del ejere/familier, men det er altså nok ikke de fleste - efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svær det her Hopsa, for du er jo opdrætter og jeg har ikke noget ønske om at genere nogen, blot at advare mod at tage alt for meget imod råd fra folk som har egen interesse. Og netop rådgivning er et svært spørgsmål, når man selv har en interesse - bevidst eller ubevidst. det er jo i hvert fald yderst sjældent at man rådgiver så det ligefrem skader sig selv. Langt de fleste opdrættere vil sige at der er både for og imod begge køn og det har de jo ret i, men i min verden er der nu alligevel lidt mere der ofte taler for en tæve. det får man ikke opdrættere til at sige for de ved godt at det normalt er sværest at komme af med hannerne, så de ønsker ikke at puste til ilden.

 

der er også noget der taler for hanhunde, så selvfølgelig passer hanhunde bedst til en del ejere/familier, men det er altså nok ikke de fleste - efter min mening.

 

Jeg ville ALDRIG spørge en opdrætter med hvalpe til salg til råds om det spørgsmål:-)

 

Nu har jeg aldrig et sekund været i tvivl om at det var tæver jeg skulle have, så har ikke oplevet at blive rådet til at tage en tæve:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar:) tror også jeg vælger det udfra snakke med den opdrætter jeg finder:)
God ide at tale med opdrætter - men jeg ville nok også lige chekke hvilket køn naboernes + familiens hunde har , hvis du bor i et kvarter med bar hanhunde KAN det godt give problemer med en tæve , og omvendt hvis din familie og venner har bare tæver og du får en han ..........
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svær det her Hopsa, for du er jo opdrætter og jeg har ikke noget ønske om at genere nogen, blot at advare mod at tage alt for meget imod råd fra folk som har egen interesse. Og netop rådgivning er et svært spørgsmål, når man selv har en interesse - bevidst eller ubevidst. det er jo i hvert fald yderst sjældent at man rådgiver så det ligefrem skader sig selv. Langt de fleste opdrættere vil sige at der er både for og imod begge køn og det har de jo ret i, men i min verden er der nu alligevel lidt mere der ofte taler for en tæve. det får man ikke opdrættere til at sige for de ved godt at det normalt er sværest at komme af med hannerne, så de ønsker ikke at puste til ilden.

 

der er også noget der taler for hanhunde, så selvfølgelig passer hanhunde bedst til en del ejere/familier, men det er altså nok ikke de fleste - efter min mening.

 

Altså, jeg blir nødt til at sige at det simpelthen ikke er helt rigtigt det du skriver, jeg tror det må være temmelig racebetonet, for jeg tror bestemt på at det er sådan du oplever det.

Men min oplevelse er ikke at det er nemmere at sælge tæver, eller at flere ønsker tæver. Jeg kunne ikke drømme om at have forskellig pris på mine hvalpe, det være underordnet farve og køn. En reduceret pris ville kun komme på tale ved en helbredsmæssig situation hos en hvalp.

Jeg oplever heller ikke at det er mere besværligt eller krævende at være hanhundeejer, dette tror jeg igen må ligge i raceforskellen.

 

Så er der det her med at man ikke kan regne med at en opdrætter vil tale "mod et salg". Jeg tror selvfølgelig at der findes dem som så at sige bare langer hvalpe over disken og derfor har dygtiggjort sig inden for salgstaler. Men jeg kender ganske mange opdrættere som er smadder kritiske med hvem de sælger deres hvalpe til, de siger hellere nej en gang for meget end for lidt. Jeg selv har ikke spor lyst til at "prakke" den forkerte hvalp på en hvalpekunde, jeg ender jo med at få den retur 12 måneder efter, og det vil jeg gerne skåne mig selv og hvalpen for. Her er der i øvrigt ingen der selv vælger deres hvalp, vi har snakke om hvad folk ønsker sig, hvilke behov de har og har de en præference ift. køn er det selvfølgelig med i overvejelserne. Men hvalpene bliver først fordelt når de er 7 uger gamle og mentaltestet og det står enhver hvalpekunde frit for at takke nej til den/de hvalpe til bliver tilbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hopsa, sådan som du beskriver det er sådan jeg har oplevet det de to steder jeg har købt lab hvalp. Jeg er så mest til hanner ;-) og blev vejledt meget godt af opdrætter hvilken hvalp der passede bedst til os, og vi har stadigvæk begge to ;-)

 

Det er en smagssag om man er til tæver eller han hunde synes jeg, der er for og imod begge dele, jeg har kun haft hanner så har bare en fordom overfor tæver, mht løbetid, falsk drægtighed. Men begge mine han hunde har da været trælse mht tævers løbetid, det har da taget lang tid at træne dem til at næsten være ligeglad ;-)

 

Hopsa lige et spørgsmål "må dine hvalpekøbere selv bestemme køn inden du bestemmer hvilken hvalp de skal have?" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kigger på hvalpelister for jagthunde er det meget tydeligt at tæve hvalpe hurtigs sælges. Derfor er det heller ikke ualmindeligt at tæver koster fx 500kr mere end hanner.

 

Det er jo, efter min mening, ret sigende at på trods af at jægeren nogle gange må undvære sin jagtkammerat i 3 uger midt i jagttiden pga løbetid, foretrækker 60-70 % tæver. Hvad mon grunden kan være? Vi taler om erfarne hundeejere her. Folk som altid har haft hund. Og som køber den 4. 5. 6. eller mere hvalp..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa lige et spørgsmål "må dine hvalpekøbere selv bestemme køn inden du bestemmer hvilken hvalp de skal have?" ;-)

 

Mange jeg har solgt hvalpe til har haft hund i forvejen og så blir det ganske enkelt praktisk det der ligger til grund for valget. Jeg kan egentlig ikke huske kønnet som en faktor i ret mange tilfælde egentlig, når en familie har ønsket et bestemt køn har det været fordi de i forvejen havde hunde hvor det så ville være upraktisk med det modsatte køn. I de indledende samtaler jeg har med hvalpekunder, der taler vi om mange ting der har betydning for hvilken hvalp de efterfølgende bliver tilbudt og umiddelbart har dem der har ønske til køn en velbegrundet forklaring og så sætter jeg ikke spørgsmålstegn ved det.

 

I min race er der dog det element der hedder størrelse - det betyder at en del kommer med "det skal være en hanhund for den skal være STOR". Jeg må jo så forklare at når man er i gang med at købe en grand danois, så ender man med at have en stor hund lige meget hvilket køn den har. Ofte afsluttes "samarbejdet" inden det begynder, for jeg har ingen interesse i at sælge hvalp når størrelsen på hunden er det afgørende for køberen.

Jeg har nu osse et par gange stået med hvalpekunder som havde det udgangspunkt at de ville have tæve for det havde de altid haft, hvor det med tiden viser sig at det måske er en hanhund i kuldet der passer bedst til dem, og så har vi en snak om det. Det er min klare overbevisning at man skal vælge den rigtige hvalp og ikke lade sig styre af hvilket køn den skal have. Det er jo osse sådan det foregår med mine egne hunde, jeg beholder den hvalp jeg mener er den rigtige, så må jeg løse avlsproblematikken på et andet tidspunkt ;-)

 

Åh nåår ja, så er der den med at man som opdrætter indimellem er nødt til at indkøbe en tæve til sin kennel.... og ja, der nytter det jo så ikke noget at købe en hanhund. Selv sælger jeg ikke (som udgangspunkt) hunde til opdræt, så det er ikke noget der spænder ben her i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kigger på hvalpelister for jagthunde er det meget tydeligt at tæve hvalpe hurtigs sælges. Derfor er det heller ikke ualmindeligt at tæver koster fx 500kr mere end hanner.

 

Det er jo, efter min mening, ret sigende at på trods af at jægeren nogle gange må undvære sin jagtkammerat i 3 uger midt i jagttiden pga løbetid, foretrækker 60-70 % tæver. Hvad mon grunden kan være? Vi taler om erfarne hundeejere her. Folk som altid har haft hund. Og som køber den 4. 5. 6. eller mere hvalp..

 

Jamen igen, det må handle om raceforskelle andet kan jeg ikke se?

Min svoger er jæger og har aldrig haft andet end tæver (ruhåret hønsehund) så jeg er helt klar over at nogle har det sådan.

Men jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor er det at en tæve skal koste 500 kr. mere end en hanhund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen igen, det må handle om raceforskelle andet kan jeg ikke se?

Min svoger er jæger og har aldrig haft andet end tæver (ruhåret hønsehund) så jeg er helt klar over at nogle har det sådan.

Men jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor er det at en tæve skal koste 500 kr. mere end en hanhund?

 

Det er vel et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Sælger kan jo frit sætte en pris, men oftest tages der vel hensyn til hvad "varen" kan koste.

 

Men man kunne jo også sige at en hvalp skal koste en ugeløn. Så må advokaten betale 20 K, læreren 7 K, den arbejdsløse 4 K - og er man på kontanthjælp slipper man med 3 K.

 

Jeg synes der forlanges ublu priser for visse racer, mens andre sælges til mere rimelige (i forhold til omkostningerne ved at lave hvalpe) priser, men sælger sætter den pris hxn kan få - eller vil have. Hvad ved jeg. At der skulle være nogen særlig grund til at alle hvalpe i et kuld koster det samme, kunne man vel også udfordre? Det er jo i hvert fald ikke specielt logisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skulle vælge forfra med kønnet på min Cavalier, ville jeg klart vælge en hanhund :genert:

 

Cavaliere har tendens til nervøsitet, denne er dog af hvad jeg har mødt af hunde, MEGET mindre hos hanhundene end tæverne..

Desuden er der vidst en større mængde af ressource aggressive tæver, end hanhunde?...

 

Bare egne observationer :mrgreen:

 

-Ikke dermed sagt at jeg altid ville vælge Tilde og Nova igen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...