Hop til indhold

Kender jeres hunde klokken ?


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

;-) I dag har jeg været ved at blive totalt vanvittig af Ollie ! jeg har næsten kunnet stille uret efter hvornår han vil ned ( plejer at komme det ) endten ved at gø ( mest irriterende ) eller ved bare at komme med en pote - han har gjort det ved ALT - lufteture - spisning - kælning kort sagt hvergang der skal ske noget vi " plejer " og som hos mig af mange grunde tit sker på nogenlunde samme tid , hos mig får hundene som regel mad omkring kl. 21 og jeg er næsten 100% sikker på at hvis kl. fks. bliver 21.30 så står han og " fortæller " at det er NU - hvis jeg negligerer ham " opgiver " han hurtigt og går hen og lægger sig , eller leger med sit bedste legetøj ( som hedder Tot ) Har I oplevet noget lignende hos jeres hunde ? Jeg vil lige tilføje at Ollie er den første af de 5 hunde jeg har haft som har opført sig sådan. På mandag starter jeg i job igen - så bliver hans irriterende vane forhåbentligt brudt !:mrsgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Karla kan klokken, hun vil i seng kl 23 :roll: for det gjorde vi da hun var hvalp! At jeg så ikke er gået i seng så tidligt i 5 år, det betyder åbenbart ingenting... Kl 23 stiller hun sig ved trappen og kigger lidende på mig...

 

derudover er der intet, for vi har ingen faste tider til noget som helst, hverken mad, gåtur eller træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget svingende tider, så jeg har aldrig oplevet det. Før jeg fik Iso... Selv om JEG ikke har faste tider, så har HUN det åbenbart! :lol: Og klokken skal ikke bli' meget mere end 18, så minder hun mig lige om at hun altså snart skal ha' mad. Selv om hun alligevel aldrig får mad på faste tider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Her kender mine også klokken, vi står op kl. 0500 til daglig altså gør vi det også i weekenden og det er kl. 5! (dog har jeg fået dem til at sove til en syv stykker i weekenderne nogle gange længere)

 

Kl 17 ca. så skal de ha aftensmad og det er kl. 17, de står klar i køkkenet og sidder jeg ex ved pc kommer de ind og henter mig!

 

Kl. 2130 skal vi ud og tisse ( vi har været på en times aftenstur ved 19 tiden ) men kl. 2130 så skal vi tisse for så skal vi i seng, det plejer jeg at gøre til hverdage - ca. 22 går jeg i seng nogle gange kl. 23 da jeg skal op kl. 5. Men selvom vi har fri ex i morgen så står de klar til nattisning kl. 2130 i aften - så jo de kan klokken ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme hos os står vi op kl 6, går tur lige efter og spiser - heldigvis er vi primært a mennesker så det er egentlig også ok de fleste weekender, hvor vi tit har overstået den ugentlige rengøring kl 0900 :-)

Eftermiddagstur kl 1515 er et must og aftensmaden kl 1800 senest. Til gengæld gider hun ikke aftentisning før sengetid (hvis hun altså kunne bestemme) fordi det foregår i den keeeeedelige have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge at det giver lidt mening, at når man har nogle rimelig faste rutiner, så kender hunden dem og bliver rastløs ved den tid, når man så ikke overholder tiden. Men jeg tror virkelig på at hunde har styr på tiden. Eller nogen i hvert fald.

 

For jeg har jo meget skiftende arbejdstider og deraf meget skiftende rutiner. Og Boris har bare styr på dem. Det er specielt tydeligt når jeg er i nattevagt. Ca kvart over 7, går Boris ud og lægger sig i stuen (som man går forbi, for at komme til fordøren), og så er han klar til at tage imod jeg kommer hjem. Som er ca ved 7.30 tiden. Dette gør han aldrig hvis jeg sover hjemme, eller overnatter ved en veninde.

Sådan er der mange eksempler ved Boris. Han skal også nok fortælle mig, når kl ca er 20.30, for så er det tid til aftengåtur. Hvis jeg ignorerer ham, starter han en time efter igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom Doberfan siger, så tror jeg også det mest er fordi Boris kan aflæse, hvad det er for en af 'rutinerne' jeg følger på det givne tidspunkt. Frem for at kunne klokken. Dog synes jeg virkelig at det er imponerende, at han står op kl 7.15, når jeg er i nattevagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her tråd får mig til at tænke på mine bedsteforældres gamle hund. Min bedstefar spillede bowling med hans venner en gang om ugen og havde selvfølgelig ikke hunden med. Hver eneste gang ca. et kvarter før min bedstefar kom hjem, lagde Bølle sig ud i køkkenet og ventede ved døren. Min bedstemor sad hver aften og løste kryds&tværs eller broderede, så det skyldes ikke en rutine, for hun gjorde jo ikke noget specielt eller unormalt.

 

Jeg ved godt man siger, at hunde ikke har en tidsfornemmelse, men han må jo alligevel have haft en eller anden fornemmelse af hvor lang tid der er gået :hmm: Synes i hvert fald det var imponerende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her tråd får mig til at tænke på mine bedsteforældres gamle hund. Min bedstefar spillede bowling med hans venner en gang om ugen og havde selvfølgelig ikke hunden med. Hver eneste gang ca. et kvarter før min bedstefar kom hjem, lagde Bølle sig ud i køkkenet og ventede ved døren. Min bedstemor sad hver aften og løste kryds&tværs eller broderede, så det skyldes ikke en rutine, for hun gjorde jo ikke noget specielt eller unormalt.

 

Jeg ved godt man siger, at hunde ikke har en tidsfornemmelse, men han må jo alligevel have haft en eller anden fornemmelse af hvor lang tid der er gået :hmm: Synes i hvert fald det var imponerende :-D

Deres tidsfornemmelse er formentlig lige så god eller bedre end vores. Vi kan jo faktisk også uden ur som regel ret præsist sige hvad klokken er på døgnet.

 

Mine piger ved jeg kommer hjem kl. 18 fra arbejde og det er raporteret fra andre der har været hjemme med dem at kl.17.55 så hopper sheila ned fra sengen eller fra kurven og lægger sig i gangen og venter på mig. Mysla følger trop. Når vi skifter til sommer eller vinter tid går det i ged og de sover når jeg kommer en time for tidligt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres tidsfornemmelse er formentlig lige så god eller bedre end vores. Vi kan jo faktisk også uden ur som regel ret præsist sige hvad klokken er på døgnet.

 

Mine piger ved jeg kommer hjem kl. 18 fra arbejde og det er raporteret fra andre der har været hjemme med dem at kl.17.55 så hopper sheila ned fra sengen eller fra kurven og lægger sig i gangen og venter på mig. Mysla følger trop. Når vi skifter til sommer eller vinter tid går det i ged og de sover når jeg kommer en time for tidligt:)

Ja, jeg tænker også, at det er en lidt gammeldags opfattelse, når jeg ser på hvordan hunde opfører sig engang imellem.

 

Og det er da også flabet af dig - du er nødt til at blive ude en time ekstra, så de kan finde ud af det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres tidsfornemmelse er formentlig lige så god eller bedre end vores. Vi kan jo faktisk også uden ur som regel ret præsist sige hvad klokken er på døgnet.

 

Mine piger ved jeg kommer hjem kl. 18 fra arbejde og det er raporteret fra andre der har været hjemme med dem at kl.17.55 så hopper sheila ned fra sengen eller fra kurven og lægger sig i gangen og venter på mig. Mysla følger trop. Når vi skifter til sommer eller vinter tid går det i ged og de sover når jeg kommer en time for tidligt:)

 

Det er faktisk ret interessant. Jeg har set nogle udsendelser hvor hunde konsekvent går til vindue/dør eller har anden adfærd der viser, de ved at ejeren snart er hjemme, men det blev tit forklaret med, at hundens hørelse er så god, at den kan høre når bilen/fodtrinene nærmer sig, ret langt hjemmefra.

 

Men har også set en statistik der viser, at langt mere vildt bliver kørt over når vi skifter mellem sommer og vintertid. Det er jo sandsynligvis fordi deres aktiviteter er dikteret af dagslyset, og at vi pludselig kører til/fra arbejde en time tidligere/senere i forhold til solen.

 

Så det får mig til at tænke at hundenes tidsfornemmelse måske ikke så meget er, at de ved hvor lang tid der gået siden sidst, men at de pga dagslyset kan fornemme hvornår det er tid for ejeren at dukke op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk ret interessant. Jeg har set nogle udsendelser hvor hunde konsekvent går til vindue/dør eller har anden adfærd der viser, de ved at ejeren snart er hjemme, men det blev tit forklaret med, at hundens hørelse er så god, at den kan høre når bilen/fodtrinene nærmer sig, ret langt hjemmefra.

 

Men har også set en statistik der viser, at langt mere vildt bliver kørt over når vi skifter mellem sommer og vintertid. Det er jo sandsynligvis fordi deres aktiviteter er dikteret af dagslyset, og at vi pludselig kører til/fra arbejde en time tidligere/senere i forhold til solen.

 

Så det får mig til at tænke at hundenes tidsfornemmelse måske ikke så meget er, at de ved hvor lang tid der gået siden sidst, men at de pga dagslyset kan fornemme hvornår det er tid for ejeren at dukke op?

Alle dyr har tidsfornemmelse og den bestemmes af mange ting. Dagslys, sult, udefra kommende faktorer der sker på samme tidspunkt og så videre. Jeg læste en del om det på et tidspunkt og de har altså en lige så god eller bedre tidsfornemmelse end vi har.

Så nej, de tæller ikke timer og går nødvendigvis op i om de har været alene 7 eller 8 timer, hvis rytmen følges og ejer er hjemme når han plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Her går der også kage i madtiderne og luftetiderne når vi stillet uret en time frem eller tilbage ;-) men hos mig går der også et par dage før det er "normalt" igen når vi har rykket på klokken, ja hvor er hunde bare kloge :-)

 

Nu hører det ikke til i denne tråd men i weekenderne (og sommetider til dagligt) får mine hunde en tyggerulle og her efter morgenmaden har begge hunde siddet og kigget på skabet som blev fyldt op med et par poser tyggeruller i går ;-)

Der var en fest da de endelig fik et ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo har helt styr på klokken. Vores aftentur ligger som regel ved en 20-tiden - og det ved hun godt. Vi sidder som regel i sofaen inden da, så der er intet i vores rutiner, der gør at hun kan se at det er ved at være tid. Men det er samme tidspunkt hver aften, at hun begynder at jage på os, for at vi skal ud på tur.

 

Og i ferier hvor vi måske går senere i seng, der beder hun selv om at få lov til at komme ind i sengen, omkring kl. 22.30 - som er den tid vi normalvis går i seng på.

 

De andre hunde er ikke så nøjagtige :lol: men Ayo er!

 

Og ellers er de meget rutine fokuseret - Ayo især ved udmærket om det er hverdag eller weekend, eller om det kun er Michael der skal arbejde, og jeg har fri fx. De dage hun ved det er hverdag, der jager hun mig som regel ud af døren - det kan KUN gå for langsomt, lille lort, he he.

 

Men selvom jeg så sender Michael på arbejde som normalt, men selv har fri - så kan hun sagtens se på mine rutiner, at jeg ikke skal afsted - og så jager hun ikke på mig. Rart nok alligevel, ellers blev det fandme en lang fridag :lol:

 

Og de ved også godt at de dage Michael kommer hjem først, der går vi først tur når jeg kommer hjem - så de tigger overhovedet ikke Michael om gåtur - men i det øjeblik jeg kommer hjem, SÅ skal vi altså afsted.

 

De ved også godt at hvis de kommer ud i bilen med seler på, så er det fordi vi skal på tur - og så er de utålmodige, og så skal man IKKE andet først. Men putter man dem derud uden seler, så kan vi kører rundt og holde ind lige så mange steder vi vil - så siger de ikke et kvæk, så ligger de sig bare til at sove.

 

Er altså ofte ret imponeret over hvor meget hunde egentlig holder øje med hvad vi gør, og derfor kan regne ud hvad der skal ske - for mange af rutinerne berører jo ikke engang dem - de kan bare se at det er det vi plejer at gøre inden vi skal afsted fx. De er sgu kloge nok, sådan nogle hunde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med rutinerne er nemlig rigtig. Hold op hvor bruger de meget tid på at regne os ud. Det er jo derfor det giver rolige og trygge hunde at have rutiner.

 

Om morgenen har mine også helt styr på at jeg først skal have morgenmad og når jeg rejser mig derfra kan de vågne og komme på tur:-D engang var Sheila mega præcis med aftentur kl. 21 , men det har hun vist selv droppet igen med alderen, da hun ofte har været ude lidt tidligere nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi holder i den grad fast i rutinerne. Hun står hver morgen frisk og klar klokken halv fem, for det er der vi står op. Og det uanset om uret ringer eller ej. Og kommer jeg ikke ud af sengen, skal hun nok sørge for at det kommer ske, for så begynder hun at hoppe rundt oven på mig og er en plage. Det stopper ikke før havedøren er åbnet og hun har fået lov til at lede efter den daglige håndfuld godbidder på fliserne. Når det er sket kommer hun ind og lægger sig til at sove igen, for så plejer jeg jo at tage på arbejde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...