Hop til indhold

Så er hunde svømning blevet forbudt på Blå flags strande


Daac86Karla
 Share

Recommended Posts

faldt lige over dette på FB

og mig der lige havde glædet mig til at

komme på standen med Karla vi må nu finde andre steder

men jeg synes det er et dumt forbud

der skal serfølgelig tages hensyn til andre bade gæster

men det gør de fleste af hunde ejerne jo også

men vil gerne høre hvad i mener om det nye forbud

 

her er artiklen fra metro

 

Når vejret begynder at blive så varmt, at man er nødt til at tage på stranden for at køle sig ned, så må hunden blive tilbage, når man går ud for at få en dukkert.

 

Blå Flag er et internationalt miljømærkningsordning, arbejder for at beskytte hav- og kystmiljø.

 

Der arbejdes med følgende områder:

 

Miljøindsats og vandkvalitet

Miljøinformation

Drift, sikkerhed og faciliteter

Sikkerhed

Det er nemlig blevet forbudt på Blå Flag-strandene i Danmark, som tæller hundredevis rundt om i Danmark, skriver Nordvestnyt Kalundborg.

 

En af de kommuner, som har en del Blå Flag-strande, er Slagelse. Og her fortæller projektleder i center for teknik og miljø, Marianne Have, at det er den internationale blå flag-jury, der har bestemt forbuddet.

- Vi har bare fået at vide, at sådan er det, men mange badegæster bryder sig jo ikke om hunde i vandet, eller at de bagefter står og ryster sig oppe på stranden, siger hun til Nordvestnyt Kalundborg.

 

 

Ligesom de tidligere år skal hunde desuden være i snor på strandene.

 

Det er jo ligesom alt andet på en strand. Der er ingen, der går og overvåger stranden, men hvis folk føler sig generet af det, har de mulighed for at henvende sig til kommunen. De kan eventuelt tage billeder med deres mobiltelefoner, siger Marianne Have.

 

I starten af sæsonen vil der samtidig komme kontrollører fra Friluftsrådet ud på de forskellige strande for at tjekke at alt er i orden.

 

Hvis man derfor er opsat på at få sin hund med ud at svømme, må man altså tage ud til de områder, der ikke er kategoriseret som Blå Flag-strande

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

- Vi har bare fået at vide, at sådan er det, men mange badegæster bryder sig jo ikke om hunde i vandet, eller at de bagefter står og ryster sig oppe på stranden, siger hun til Nordvestnyt Kalundborg.

....................

Hvis man derfor er opsat på at få sin hund med ud at svømme, må man altså tage ud til de områder, der ikke er kategoriseret som Blå Flag-strande

 

Løse hunde har altid været forbudt på stranden i perioden april til og med september, så det er jo ikke noget nyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det er ok at hunde skal være i snor på strandene og det er ok at de ikke skal ryste sig ved siden af strandgæster - men at de ikke må tage en dukkert i en lang line det fatter jeg intet af.

De forurener da ikke mere eller mindre en mennesker når de tager en dukkert - eller har jeg misforstået noget her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg det lige som Anne. Hvem skal udøve kontrollen og sanktionere. Så ville nok personligt være ret ligeglad.

Og er faktisk ikke sikker på at et sådant forbud kan laves over vandet. Er faktisk ret sikker på at det ikke er lovligt at forsøge at bestemme over vandet, men er dog ikke helt sikker. Ved ikke lige om der f.eks. kan bestemmes over den første meter ned i vandet

Link til indlæg
Del på andre sites

På "min" strand i Køge Bugt har der altid været forbud mod hunde fra 1.maj til 1.sept. Og det er totalt forbud mod hunde på strand og klit - altså heller ikke i snor. Jeg har på varme dage sneget mig derned om aftenen og ladet Sinus få en dukkert, og hvis livredderne ser os får jeg skæld ud, men de har jo ingen myndighed til at bortviser mig.

Deres forklaring er at folk lader deres hunde skide i vandkanten og håber vandet fjerner det, og så kommer problemerne med Coli-bakterierne og deres blå flag ryger...

Link til indlæg
Del på andre sites

På "min" strand i Køge Bugt har der altid været forbud mod hunde fra 1.maj til 1.sept. Og det er totalt forbud mod hunde på strand og klit - altså heller ikke i snor. Jeg har på varme dage sneget mig derned om aftenen og ladet Sinus få en dukkert, og hvis livredderne ser os får jeg skæld ud, men de har jo ingen myndighed til at bortviser mig.

Deres forklaring er at folk lader deres hunde skide i vandkanten og håber vandet fjerner det, og så kommer problemerne med Coli-bakterierne og deres blå flag ryger...

Det er jo også mega ulækkert, hvis folk bader der :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinse

Det var dog et super mærkeligt forbud. :confused: Hvis man ikke lader sin hund rende løs og ryste sig lige op ad de andre badegæster, så kan jeg simpelthen ikke forstå, hvordan man kan føle sig generet af en badende hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo også mega ulækkert, hvis folk bader der :badr:

 

Absolut, men hvad så når vandet stiger og trækker alt lige fra menneskebræk til brugte babybleer med sig?

 

På min strand er der opstillet 2 affaldsspande til at dække en strækning på vel 200 m, måske længere og folk er nogle svin til at efterlade alt.

Naturligvis skal hunde ikke genere eller svine, men jeg synes loven er tåbelig set ift. hvor meget mennesker sviner.

 

Når nu der er en lov, så kunne jeg godt tænke mig at blå flag kun måtte sættes op de steder hvor ikke kun vandet er rent, men også hvor strandarealet ikke er svinet til af engangsrill, de nævnte bleer, emballage og så meget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres forklaring er at folk lader deres hunde skide i vandkanten og håber vandet fjerner det, og så kommer problemerne med Coli-bakterierne og deres blå flag ryger...

Nåeh ja, for det kunne mennesker jo aldrig finde på vel?. Og ænder, måger osv. de holder sig selvfølgelig også, hvis de er på vores badestrande om sommeren. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det minder mig om den regel der lige er blevet indført på det plejecenter hvor jeg arbejder. Nu må hunde ikke opholde sig i spise/ opholdsstuen af hensyn til hygiejnen, men gad vide om de der har bestemt det tror at demente mennesker altid husker at vaske deres fingre når de har været på toilettet eller at holde sig for munden når de nyser. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

:pift:

men det var ikke længere ude end jeg kunne komme ud og samle op

Jeg har nu også oplevet det en gang at Ascha satte sig og sked med "røven i vandskorpen". Jeg havde ikke lige forventet at en hund ville sætte sig på så dybt vand og kunne sgu ikke finde lorten (jeg kunne jo ikke se havbunden) og måtte til sidst samle en sten op og lade som om. :oops: Det var ret så pinligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut, men hvad så når vandet stiger og trækker alt lige fra menneskebræk til brugte babybleer med sig?

 

På min strand er der opstillet 2 affaldsspande til at dække en strækning på vel 200 m, måske længere og folk er nogle svin til at efterlade alt.

Naturligvis skal hunde ikke genere eller svine, men jeg synes loven er tåbelig set ift. hvor meget mennesker sviner.

 

Når nu der er en lov, så kunne jeg godt tænke mig at blå flag kun måtte sættes op de steder hvor ikke kun vandet er rent, men også hvor strandarealet ikke er svinet til af engangsrill, de nævnte bleer, emballage og så meget andet.

Nu er det jo ikke fordi jeg synes menneskebræk er mindre klamt end hundelort :engel: Jeg synes også forbuddet er fjollet, så det var bare en bemærkning om, at det er ulækkert, hvis folk lader deres hunde skide i vandkanten uden at prøve at fjerne det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk er møgforkælede nutildags. Jeg synes det er et langt ude forbud som nu udelukker mig og min Cookie fra den strand vi har bedst adgang til. Jeg har ikke noget mod hunde der ryster sig, jeg hader børn der kommer vadende og vil snakke og deres forældre der griner og synes at det bare er sååå sødt og sjovt, jeg hader frisbeespillende unge fyre der vælter rundt i sandet så man føler man ligger i vejen, jeg hader folk der griller på stranden og efterlader gloende hedt kul og gløder i sandet, jeg hader folk der tror at alle andre nyder godt af at de har taget en radio med på stranden, folk der ikke har sat parasollen ordentligt fast så den ruller rundt, folk der har slæbt hele baghaven med til stranden, skrigende børn der vil have is, voksne der laver bomber i vandet mens man samler mod til at komme under og strandtyve. Alt det burde være forbudt. Hunde er sgu det mindste problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...