Hop til indhold

Den "rene" klikkertræning - fungerer det overhovedet?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke læst hele tråden igennem igen, men jeg har læst mine egne svar, og kan konstatere at jeg stadig mener det samme. Nogen der sagde stædig gammel kamel? :mrgreen::genert::lol:

 

Hvorfor ændre på noget der virker for en?

Stædig er sådan et grimt ord, vedholdende lyder bedre :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 161
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har et "forkert" signal, som jeg bruger til Simba og Soko (Nannas verden bryder sammen, hvis jeg bruger det til hende), men det vil jeg ikke kalde en korrektion. En korrektion er i min verden en form for fysisk manipulation af hunden, som fx at placere den i en ønsket position eller en verbal korrektion = skideballe. Og det sidste bruger jeg kun når mit temperament løber af med mig :oops:

.

Altså jeg synes faktisk det er lidt synd, at korrektion er blevet så negativt ladet. For det er jo det man gør... altså "ændrer noget forkert til noget rigtigt" eller "fjerner en fejl". Det er blevet synonym med straf, og det synes jeg slet ikke det behøver at være :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst det gamle af tråden - det gør jeg senere, men her er mine tanker om det i dag (så ser jeg om jeg har skiftet mening).

 

Mine hunde er ret forskellige, og dog har jeg lært at den bedste måde (i langt de fleste øvelser) er at træne delmomenter ved lokning (eller shaping, afhængigt af øvelsen), baglænskæde, få stabiliseret med masser af ros og opmuntring, og så begynde at korrigere. Korrektion er ikke fysisk, men kan være et nej, ah-ah eller lign.

 

Jeg korrigerer sjældent i indlæring, hvis nogensinde. Mest fordi det jo ikke er hunden der fejler, men indlæringsmetoden. Og så må jeg rette metoden, frem for hunden.

 

Jeg er af den overbevisning, at hunden skal kunne øvelsen (eller delmomenterne), og være stabil i at forstå hvad jeg beder den om, før jeg fejlmelder og korrigerer. Og korrektion skal altid følges af en succes.

 

For så vidt angår ren shaping og religiøs klik, jamen, så ved jeg at det virker. For de få og tålmodige. I DcH ser jeg sjældent hunde på lydighedsbanerne, som er trænet med ren shaping. Jeg tror simpelthen at mange af øvelserne er for komplicerede til at bede hunden om selv at regne det ud.

Med Simba træner jeg kun DCH-programet og lidt LP lige nu og hans øvelser er shapet. Ofte bruger jeg en form for target til at starte med, men jeg tror faktisk ikke der er nogen af lydighedsøvelserne jeg har lokket ham til.

For mig handler det om at dele øvelsen nok op og give hunden få mulige udfaldsrum til en start. Ellers har hunden ingen mulighed for at regne den ud.

 

Kan måske også nævne at jeg fuldstændig har droppet alle de der krea-øvelser, som jeg lavede i starten af min klikker-karrier (100 ting med en kasse og den slags). Jeg har ikke brug for at lære mine hunde at de skal gøre noget forskelligt hver gang for at tjene deres belønning. Gør også en del ud af at lære hunden stationære øvelser, selv om jeg bruger klikkeren, det gjorde jeg heler ikke i starten og det har resulteret i en hund der tror den skal bevæge sig hele tiden for at få noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Altså jeg synes faktisk det er lidt synd, at korrektion er blevet så negativt ladet. For det er jo det man gør... altså "ændrer noget forkert til noget rigtigt" eller "fjerner en fejl". Det er blevet synonym med straf, og det synes jeg slet ikke det behøver at være :-D

 

Det har du ret i, det behøver ikke at være en straf, men det kan det være.

For mig er det problematisk at jeg ikke ved om man med ordet korrektion mener at hunden får en ordentlig flyvetur i halsbåndet eller om det er at give hunden et 'prøv igen'-signal. Som så meget andet er det lidt en strid om ord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Simba træner jeg kun DCH-programet og lidt LP lige nu og hans øvelser er shapet. Ofte bruger jeg en form for target til at starte med, men jeg tror faktisk ikke der er nogen af lydighedsøvelserne jeg har lokket ham til.

For mig handler det om at dele øvelsen nok op og give hunden få mulige udfaldsrum til en start. Ellers har hunden ingen mulighed for at regne den ud.

 

Kan måske også nævne at jeg fuldstændig har droppet alle de der krea-øvelser, som jeg lavede i starten af min klikker-karrier (100 ting med en kasse og den slags). Jeg har ikke brug for at lære mine hunde at de skal gøre noget forskelligt hver gang for at tjene deres belønning. Gør også en del ud af at lære hunden stationære øvelser, selv om jeg bruger klikkeren, det gjorde jeg heler ikke i starten og det har resulteret i en hund der tror den skal bevæge sig hele tiden for at få noget.

 

Og det er simpelt nok i stuedressuren, men når det kommer til arbejdsøvelserne, særligt i de højere klasser, så begynder det at blive svært at lave gode point, uden at have rettet på hunden. Igen, det kan lade sig gøre, men det kræver ekstremt stor tålmodighed. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre med den rette hund, men det er ikke den sikre vej til E-klassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er simpelt nok i stuedressuren, men når det kommer til arbejdsøvelserne, særligt i de højere klasser, så begynder det at blive svært at lave gode point, uden at have rettet på hunden. Igen, det kan lade sig gøre, men det kræver ekstremt stor tålmodighed. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre med den rette hund, men det er ikke den sikre vej til E-klassen.

 

Se det skal jeg ikke kunne udtale mig om....hvis vi forestillede os, at vi stryger lige igennem systemet (meget usandsynligt!), så kan vi have debut i E i 2020 :mrgreen:

Hvis det sker genåbner jeg tråden og fortæller om mine erfaringer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund, Barney, blev klikkertrænet efter canis principperne. Han var en god hund på så mange punkter! Både i hjemmet og på træningsbanen. Det tror/håber jeg at også flere herindefra kan skrive under på. En virkelig fin hund! Bare vi havde fået lov at have ham længere :cry:

 

Jeg har fået ny hund efter vi mistede Barney, og han bliver også klikkertrænet efter canis principperne.

det betyder dog ikke, at der ikke bliver sat grænser for ham - men måske måden er anderledes end så mange andre? Eller at jeg ikke kan rette træningen til (retter dog ikke ham endnu, han er stadig ung og i indlæring - og når jeg retter så er det med en "prøv igen" markør), og han kan sagtens slappe af, når vi ikke træner - altså han tilbyder ikke hele tiden.

Han er ikke shapet til alting (kender jeg slet ikke nogle der klikkertræner der gør? Jo shaper enkelte ting men langt fra alt).

Så ja, jeg er fortsat af samme spor som med Barney, og oplever ikke nogle af de udfordringer, som mange andre beskriver. Og jeg synes slet ikke det er spor svært at lære hunden, at når man ikke træner så skal der ikkk tilbydes. Jeg har ikke engang et signal. Jeg vil have at han selv kan afkode det, og det kan han.

Kender dog flere som klikkertræner, og som har hunde der tilbyder meget - også i pauserne. Men ser det kun ved nogle cross over hunde. Og de hunde som er klikkertrænet fra hvalp, der synes jeg kun det er at se ved de hunde som bliver belønnet for det. Altså at de også belønnes i pauserne, imens føren feks. Står og snakker eller lignende.

 

Jeg føler mig på ingen måde hellig og langt fra bedre end andre. Og jeg mener ikke at klikkertræningen er den eneste rigtige måde. Men det er den måde jeg har valgt at træne på, og jeg har respekt for, at andre har valgt at træne på andre måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er simpelt nok i stuedressuren, men når det kommer til arbejdsøvelserne, særligt i de højere klasser, så begynder det at blive svært at lave gode point, uden at have rettet på hunden. Igen, det kan lade sig gøre, men det kræver ekstremt stor tålmodighed. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre med den rette hund, men det er ikke den sikre vej til E-klassen.

 

Anne dem jeg kender der træner hund i A/E de retter også hunden i feks eftersøgning. Hvis den laver et meget skævt udløb så kaldes den tilbage og sendes igen. Sker der flere gange, så går man ind og tilrettelægger træningen, så man får lært hunden ikke at løbe frem/tilbage i arealet. Så selvom man klikkertræner, så retter man også hunden. Måske forskellen ligger i måden det gøres på? Jeg har aldrig trænet eftersøgning på andre måder end med klikkertræning, så jeg aner ikke hvordan andre gør. Ligesom hunden holdes tilbage på sporet, hvis den er den på vej den forkerte vej ud af et knæk. Så jeg oplever i hvert fald ikke, at klikkerhunde ikke rettes. Men aner ikke om de rettes anderledes end andre hunde, for har ikke lige trænet de frie øvelser på andre måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fåååååårk, det er en lang tråd. Nåede kun at læse dertil hvor jeg gik virkelig langt over grænsen. Jeg håber at jeg bare havde en dårlig dag:vedikke: Hvis det ikke står andre steder i tråden, så tror jeg vist at jeg skylder @Ninkamus en undskyldning:oops:

 

 

Jeg har ikke været herinde i 100 år, men når man nu bliver tagget, så må man hellere reagere :)

Tak for undskyldingen, omend jeg lige måtte retur i tråden for at få opdateret hvad det egentlig gik ud på :P

 

 

Darko bliver 6 år lige om en uges tid faktisk!

Vildt det er 6 år siden jeg stod og fik en hygge/familie/gårhund, og der så kun gik lidt over et halvt år for at jeg var bidt af en gal klikker og en masse træning! Som også gjorde jeg kastede mig hovedløst ud i en tråd som denne (trods mine få år i træningen), fordi jeg er så passioneret i det jeg laver, omend en lille tobenet, røv meget arbejde, en masse andet og endnu en tobenet der på nuværende tidspunkt burde have meldt sin ankomst, gør at jeg til tider sætter træningen og passionen lidt i bero :) (et prioriteret valg)

 

Jeg blev vildt provokeret, fordi jeg læste starttråden som om at klikkertræningen var grunden til at eksempelhunden i tråden var ødelagt - Jeg er stadig af den holding at det ikke er metoden man har valgt som ødelægger hunden, mere om man som hundefører formår at få det rette ud af metoden. Der findes jo masser af eksempler på dårlig træning/opdragelse uanset metode :)

 

og hvordan folk vælger at træne bestemmer de stadig selv, så længe det er etisk korrekt.

Men jeg tror stadig på alle hunde kan klikkertrænes, men jeg tror også på det er forskelligt hvad en given træner får ud af hunden - men det gælder jo uasnet metode :)

 

Jeg tror aldrig vi nåede nærmere på hvad REN klikkertræning er, og derfor er det så skide svært at diskutere et begreb man ikke har defineret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør godt sige jeg er blevet klogere... Dog på det punkt, at jeg ikke ville kunne opnå de ting jeg ville, hvis jeg skulle bruge udelukkende frishaping(som vist efter de flestes holdning er en grundsten i klikkertræningen).

 

Når jeg står og har knap fire måneder med begrænset mulighed for træning og skal have indlært 4-5 nye tricks til et nyt program, så går det for langsomt - for mig.

 

Jeg bruger en del lokning til at guide hunden i startindlæringen, og har forholdsvist hurtigt valgt at bruge en verbal fejlmarkering. Klikkeren er for ig udelukkende en markør, og der er da en del af det teoretiske der følger med.

 

Jeg holder stadig fast i at ja, det virker, men det virker ikke for alle hundeførere(det kan så være af mange forskellige grunde, bevidste fravalg, dårlige evner som hundetræner m.m.)

 

Det jeg dog syntes er mest værd at tage med fra denne tråd er at det godt nok kan føre til mange misforståelser, eller nok snarere fejltolkninger, af hvad andre skriver, når næsten alle parter er så opsat på at have ret. Det er lidt som om at vi(bemærk nu at jeg bruger ordet vi) er så engagerede at vi bliver grebet af kampen og opfatter den mindste form for uenighed, som at vi absolut ikke er enige om noget som helst. Det er egentlig en skam, for spørgsmålet var vel relevant nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...