Hop til indhold

Den "rene" klikkertræning - fungerer det overhovedet?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg har i temmelig lang tid undret mig over metoden i den "rene" klikkertræning. Det startede med at jeg fik en hund på prøve, og den var mildest talt en mundfuld. Hunden blev aflivet kort tid efter vi sendte den tilbage. Jeg mener at hunden var 10 mdr., og blev KUN belønnet for frivillig adfærd, og dårlig adfærd blev ignoreret.

 

Hunden var mildt sagt ikke velfungerende indendøre! Jeg fik at vide at hun rigtig gerne ville arbejde, men at der ikke var sat kommandoer på endnu:vedikke:

 

Jeg tror et langt stykke hen ad vejen, at det dels handler om at metoden bare ikke virker på ALLE hunde, dels at jeg er helt 100% overbevist om, at langt de fleste hunde foretrækker at få et "nej".

 

Jeg brugte på et tidspunkt eksemplet med en hund der løber mod vejen. En af klikkerfolkene forklarede, at hun ville vænne hunden til en anden adfærd (end at løbe ud foran en bil), og det skulle være at hunden skulle sætte sig så snart den hørte en bil. Desværre døde diskussionen der, og jeg fik aldrig svaret på, hvad jeg så skal gøre når vi passerer ca. 100-150 biler på vej op til skoven:lol: Nogle forslag??;-)

 

Hvad er jeres holdning til denne type træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 161
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror der går ged i det, når der kun fokuseres på initiativ-delen med targetadfærd og papkasse/HvadKanDu øvelserne. Klikkertræning er den mest kontrollerede træningsmetode jeg brugt. Hundens forståelse for kropsbevidsthed og selvkontrol for at få adgang til belønninger, er det jeg syntes der er fedt og det effektive ved den metode.

 

Hvis man skipper de andre elementer af klikkertræning og kun fokuseret på initiativ-delen, så svarer det i min verden til at sætte sig bag rattet i en bil og kun bruge speederen, det fungerer ikke i længden.

 

Jeg elsker klikkertræning og syntes det er super effektivt til træning/indlæring - men grænsesætning og "brandslukning" er stadigvæk en del af livet. Jeg tror, at alle hundene kan have glæde af klikkertræning med en fører der ved hvad de laver :) Tilgænggæld tror jeg også det er en smagssag, og at ikke alle mennesker ikke er til klikkertræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror jeg har et par klikkere liggende rundt omkring, men der er ikke styr på hvor de er henne, for de er ikke en vigtig del af min træning(synes faktisk den er pisse besværglig!). Det er alle principper bag min træning til gengæld. Nu benytter jeg kun i meget begrænset grad frishaping efterhånden, det tager simpelthen for lang tid, og med en hund som meget let lader sig blive grebet af at tilbyde tonsvis af adfærd, har det vist sig at give hurtigere og bedre resultater ved at køre guidet shaping i stedet(hunden bliver guidet i adfærden de første par gange, så den ved hvilken adfærd vi søger og skal så bagefter tilbyde adfærden og der bygges så videre herfra).

 

Om der findes ren klikkertræning... Det skal jeg ikke kunne svare på, men det der med at ignorere alt uønsket adfærd holder ikke i længden. Slet ikke hvis hunden får en enorm positiv stimuli ved at udføre den uønskede adfærd.

 

Et eksempel... Carla vil meget gerne op i sofaen og være, så hun hopper op. Ignorerer jeg hende så får hun jo stadig det hun gerne vil have, nemlig en plads i sofaen.

 

Mht. det med bilerne. Kunne det tænkes at der blev ment omvendt betingning? Det var ihvertfald det jeg brugte da Cassi gerne ville ud og lege med biler(som i HEY jeg kan da sagtens få samlet alle de der løse biler selvom jeg er en lille hvalp). Hun var fuldstændig uden for pædagogisk rækkevidde og så kun bilerne.

Jeg blev så anbefalet at køre med omvendt betingning. Når bilen kom så fik hun et klik, og da det er en betingning der var så indkodet så hun straks på mig for at få sin belønning. Efterhånden blev bilen så signalet til at der kom en belønning og jeg fik hendes fulde opmærksomhed. Jeg valgte så at bruge snoren til belønning, så den fik hun lov at hive i indtil bilen var kørt forbi. På et tidspunkt nåede jeg dertil at hun selv tog fat i snoren når bilen kom tættere på, og så smed jeg en dæk på og blev hun liggende i ro fik hun sin belønning. Efterhånden blev legen faset ud og idag går hun helt afslappet når der kommer biler kørende. Hun kan dog stadig finde på at ville have fat i snoren, men det er fordi(tror jeg) at hun bruger den som sutteklud, når ønsket om at hyrde presser sig på. Hun gør ihvertfald noget ligende til agilitytræning, når der er hunde på banen hun gerne vil løbe efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinse

Jeg er helt enig med dig. Jeg er ikke i tvivl om, at klikkertræning er en rigtig god træningsmetode, og jeg bruger det da også selv.

 

Men i min verden skal der være noget balance i både opdragelsen og træningen af hunden. En klikker er jo et super godt redskab til at indlære adfærd - men i min verden stopper dens genialitet også dér.

 

Jeg kan ikke forstå, at nogle folk vælger at bruge klikkeren i alle momenter af hundens opdragelse. Sådanne ting som ikke at tigge, ikke hoppe op på bordet, ikke gø af naboens hund, ikke strinte op ad husets møbler osv.

I min verden hører disse ting ind under opdragelse, og i sådanne situationer skal hunden lære, hvad den ikke skal gøre.

 

En klikker er jo eminent til at fange den korrekte adfærd og deraf vise hunden, hvad den skal gøre - men jeg mener, at det er helt misforstået, når man går ind og bruger klikkeren til at vise, hvad hunden ikke skal gøre. Det er simpelthen ikke klikkerens rette element.

 

Så jeg mener, at der skal være balance i tingene. Man skal bruge klikkeren til at indlære ting, og man skal bruge grænsesætning for at afvænne uvaner.

Jeg tror ikke, det er sundt at have en hund, der aldrig har lært, hvor grænserne går. Jeg har i hvert fald ikke selv lyst til at leve med sådan en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om "ren" klikkertræning fungere, tjaaa, det gør det sikkert, så længe vi altså taler decideret træning -hvis man ellers har tålmodigheden til det :-D

Selv har jeg brugt en kombination af "rigtig" klikkertræning, altså shaping og træning med klikker, når jeg har trænet.. Men tilgengæld har jeg aldrig brugt klikker til alm. opdragelse, det synes jeg rent faktisk er at besværliggøre tingene mere end nødvendigt, hvis man har et specifikt problem i hverdagen, så ja, så kan klikkeren da sikkert bruges, alt efter hvilken type problem der er tale om, men til helt almindelig opdragelse af en helt almindelig familiehund, finder jeg det dybt unødvendigt og faktisk mere besværligt.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Om "ren" klikkertræning fungere, tjaaa, det gør det sikkert, så længe vi altså taler decideret træning -hvis man ellers har tålmodigheden til det :-D

Selv har jeg brugt en kombination af "rigtig" klikkertræning, altså shaping og træning med klikker, når jeg har trænet.. Men tilgengæld har jeg aldrig brugt klikker til alm. opdragelse, det synes jeg rent faktisk er at besværliggøre tingene mere end nødvendigt, hvis man har et specifikt problem i hverdagen, så ja, så kan klikkeren da sikkert bruges, alt efter hvilken type problem der er tale om, men til helt almindelig opdragelse af en helt almindelig familiehund, finder jeg det dybt unødvendigt og faktisk mere besværligt.. ;-)

 

Helt enig.

 

I træningssituationer er klikkeren genial. Jeg bruger den selv meget i indlæringsproceduren.

 

Jeg har ikke brugt den i den almindelige opdragelse; ikke hoppe op på køkkenbordet, ikke jagte katten - den slags ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klikkertræning er desværre ofte meget misforstået og jeg tror de færreste "ikke-klikkere" ved hvad det egentlig helt går ud på.

Ordet klikkertræning er meget misvisende for du kan klikkertræne helt uden en klikker.

Jeg tror det duer til alle hunde, men måske ikke alle hundefører.

Jeg er i en klub hvor vi kun klikkertræner så jeg har set mange mange hunde der er klikkertrænet.

Min egen hund er også klikkertrænet, og er en sød og rar hund på 3 år. Han er nem at have med alle steder og opfører sig som regel eksemplarisk. Jeg har aldrig brugt at sige nej til ham, men det betyder jo ikke at jeg ikke har sat grænser for ham. Nogle ting giver bare så god mening med klikkertræning - også i hverdagen. Feks kan jeg efterlade mad på sofabordet i timevis, endda lade ham alene, og han rør det ikke. Det tog 10 minutter at lærer ham da han var yngre, uden overhovedet at sige nej. Jeg siger ikke at klikkertræning er det eneste rigtige, men det er det rigtige for mig. Og jeg synes alt for mange har sat sig for lidt ind i hvad det egentlig drejer sig om, og bare tror det handler om forvirrede hunde og altid ignorere dårlig adfærd. Jeg vil så gerne kunne forklare alle aspekter af klikkertræning men det tager tid at lærer. Jeg har selv trænet klassisk med 3 hunde i 10 år, før jeg gik over til klikkertræning som jeg startede med da min nuværende hund var hvalp. Og wow sikke en forskel! Ja jeg ser "ren" klikkertræning fungere godt for mange mange mennesker hver eneste uge. Men at sige det er det eneste rigtige synes jeg ikke man kan. Og jeg tror på at alle hunde kan klikkertræner, men ikke at alle mennesker ønsker denne form for træning og det er fair nok.

Jeg kan huske vi engang sagde at det var som om hundene lærte unoder hurtigere end øvelser. Og det var rigtigt, for det var erfaringer hunden selv gjorde sig. Idag hvor jeg klikkertræner ser jeg ikke længere det mønster.

Og så giver klikkertræning nogle andre muligheder. Jeg har feks en hund der kan lade som om han letter ben. Det ville jeg ikke ane hvordan jeg skulle indlære ved den klassiske metode. Men det skulle da nok kunne lade sig gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er for mig forskel på, om vi debattere træning eller opdragelse.

 

Hvis vi snakker træning, så ja, klikkertræning virker og det er helt ekstremt effektivt.

Der ligger meget videnskab og mange veldokumenterede undersøgelser bag, så det er heller ikke bare grebet ud af den blå luft, eller opstået fordi nogen lige har fået en fix ide.

Det er ikke engang nyt, man har brugt det i mange år.

Stort set alt indenfor klikkertræning ligger der i et eller andet omfang både veldokumenteret videnskab og praktik bag.

 

Jeg kender flere hunde som er klikkertrænede fra hvalp, som fungere fint derhjemme og som er suverænt stærke i deres øvelser til træning.

Hunde som både kan vente, slappe af mellem øvelser, er velopdragne og samtidig hunde med kæmpe power og præcision i deres træning.

 

Jeg kender også hunde som er stressbomber fordi der i shapingens og frivillighedens navn, ikke er taget hensyn til den enkelte hund og der ikke er brugt de redskaber som klikkertræning egentlig står for, netop for at kunne rumme forskellige typer af hunde - Fordi at man var fastlåst på bestemte elementer i for lang tid.

Klikkertræning består af SÅ meget andet end shaping og frivillighed - Meget, meget andet og alt det andet er lige så vigtigt som de to førstnævnte, men bruger man for lang tid og ukritisk kun arbejder med de to førstnævnte så går det jo galt.

 

Klikkertræning er ekstremt effektivt og det virker!

Der hvor den går galt, er ligesom med al anden træning, når træneren eller hundeføreren laver fejl og ikke kigger nok på hunden og ikke tilpasser træningen til det enkelte individ.

Min egen Bamse, kan f.eks ikke vente mellem to øvelser og kan ikke falde til ro, hvis han ikke hele tiden har en opgave. Han er indbegrebet at den stressede klikkerhund.

Vi kan nemt give klikkertræningen skylden, men sjovt nok så kan Yoda sagtens slappe af mellem øvelserne, har hovedet med hele tiden og er en anden hund at arbejde med.

 

Hvorfor? De er begge klikkertrænede og er samme type hund?

Så her kan vi pege fingre af mig og mine trænere, der ikke har formået at tilrettelægge træningen rigtig til Bamse, men det er ikke metodens skyld, at vi har fejlet i noget af det helt basale.

Det er vi så ved at ændre på nu, med Bamse og det er også indenfor klikkerprincipperne og den teori der ligger bag, at vi har fundet løsningen.

Jeg er så heldig at være havnet i hænderne på en instruktør der har en helt fantastisk tilgang til de her ting, og som er meget bevidst om, at begrebet "stressede klikkerhunde" ikke er taget ud af den blå luft, men er et reelt problem der kan opstå, hvis træningen ikke tilrettelægges rigtig ifht. den enkelte hund.

 

Der er så mange redskaber man kan gøre brug af som er vældig godt beskrevet og veldokumenteret, og jeg kan tydeligt se det virker på mine egne hunde - Selv mit "skrækeksempel" er nu på rette vej igen.

Det er virkelig imponerende at se, hvordan små ændringer i træningen og små bitte justeringer kan gøre en kæmpe forskel.

Af samme årsag er det heller ikke en metode for alle, fordi det kræver meget af hundeføreren og trænerene.

 

Jeg har endnu ikke mødt en hund der ikke kan klikkertrænes.

Derimod, har jeg mødt ejere, hvor det ikke ville være optimalt, fordi det ganske enkelt ikke ligger til dem, at tænke og træne på den måde.

Det kræver rigtig, rigtig meget af ejerne og hvor mange gider sidde og lave træningslogs og kriterieplaner?

Personligt eeeelsker jeg det og synes det er fantastisk at arbejde så struktureret og nørdet med træningen, men det er ikke alle der gider det.

Og fair nok! Det er jo rigtig mange måder at træne hund på og man skal vælge den der fungere for en selv.

Man får intet ud af, at hoppe med på klikkertræning fordi det er vældig effektivt, hvis det ikke ligger til en selv og man ikke har lyst til så meget teori og detalje nørderi.

 

 

Det der for mig er vigtigt, er at man vælger den metode man føler der passer bedst til en selv, og som man får succes med.

En af de vigtigste ting indenfor hundetræning er i min verden succes for både hund og fører. Succes skaber den gode mavefornemmelse og det er baggrunden for gode samarbejde.

Forudsat det ikke indbære positiv straf for hunden.

Ingen træning bør indebære positiv straf, da det ikke ligefrem fremmer det gode samarbejde.

Jeg har flere på mit hold, hvor det vil være uhænsigtsmæssigt at begynde at lave alt om, men hvor det er at foretrække at arbejde videre på den måde de i forvejen gør, fordi alt andet vil skabe unødig frustration hos dem og hunden.

Dermed ikke sagt der ikke arbejdes med en del elementer fra klikkertræningen, de ved det bare ikke og det er ikke så "rendyrket" og det er helt ok at lokke en hund fra A-B hvis det er det der giver dette par en succes oplevelse.

 

Når vi så snakker opdragelse, så er det en helt anden sag.

Der bruger jeg bestemt ikke positiv forstærkning og negativ straf hele vejen igennem, og der bruges højt toneleje og nej når nødvendigt. Og jeg har ikke en klikker på mig i hverdagen - Kun til træning.

I videst muligt omfang prøver jeg dog at imødekomme de situationer hvor jeg ved jeg har brug for en nødstop og indlære nogle kommandoer som kan hjælpe mig, tidligt i hundens liv.

 

Jeg har bla. på min unge hund, en positivt indlært en lie down kommando, som er stort set 100% sikker og som altid kan bruges som nødstop, hvis han laver noget han ikke må.

Nu er han ret klog, så han fatter ret hurtigt at det ikke kan betale sig at løbe efter vildt osv. fordi han bare får besked på at lægge sig, hvis han gør det - Så han lærte ret hurtigt af sig selv at fravælge f.eks vildt.

Indkald på de to andre er indlært positivt, ro indenfor huset er indlært positivt osv.

Jeg har brugt meget, at give hunden et alternativ til det uønskede de er i gang med, da det kan være ganske ulideligt for en hund bare at blive bremst i noget de viiiiirkelig gerne vil, uden at få noget alternativ og pludselig kan de ikke være i deres egen krop længere af frustration og så gør de det alligevel.

 

Men der opstår jo engang imellem situationer jeg ikke har forudset, hvor må bruge seriøst højt toneleje, for at sikre, at kræene ikke får succes med noget der er træls at komme af med igen, eller hvor det er decideret farligt for dem eller deres omgivelser, hvis de får lov.

F.eks da Bamse fandt ud af, at han kunne nå op på spisebordet og han liiiige var ved at nå stegen der var tiltænkt os som aftensmad - Der var der et brøl for at stoppe ham og det er helt sikkert, at han ikke gør det igen, for han blev temmelig forskrækket, for jeg plejer ikke at råbe af ham.

For selvom det ikke er en livsfarlig adfærd, så er det rigtig, rigtig svært at aflære igen, hvis han bare én gang havde fået succes med det.

Sådan tager de jo bagdelen på os, engang imellem de kære hunde, og vi kan ikke forudse og træne os ud af alt på forhånd og så må og skal man da gribe ind når situationen opstår.

Alt andet er da fuldstændig tåbeligt!

 

Så i vidt omfang har jeg prøvet at imødekomme de udfordringer jeg ser kan komme og sat grænser for mine hunde, ved at komme det i forkøbet og indlære nogle effektive nødstopsignaler, som kan bruges når nødvendigt.

Men synes det giver helt sig selv, at man er nød til at sætte grænser for hundene og tror virkelig ikke nogen hunde trives uden nogen form for grænser - Lidt ligesom børn, tænker jeg.

Og engang imellem er man nød til at bruge bremsen og få sat en stopper for en adfærd med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så synes jeg der er en tendens til at give klikkertræningen skylden, hvis man har en hund der ikke fungerer. Det kan jo lige så vel være hunden det har nogle dårlige gener eller hundefører der får sat deres træning dårligt op. Det er jo ikke sikkert hunden vil være lige sådan hvis en anden havde klikkertrænet den. Og vi ser jo også ikke-klikkertrænet hunde som ikke fungerer af den ene eller anden årsag. Men er hunden klikkertrænet får klikkertræningen ofte skylden.

 

Og så synes jeg ikke der er forskel på opdragelse og træning da klikkertræning handler om den måde hunden lærer på, og indlæringen er ens om den er i hjemmet eller på pladsen. Dermed ikke sagt man ikke må forhindre situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst alle besvarelserne, så måske overlapper jeg noget andre har skrevet.

 

Jeg er i tvivl om du (Anne) kun tænker på træning af øvelser eller om du også tænker på opdragelse..

 

Klikker ved indlæring af øvelser er fænomenal til de fleste hunde, at mange hundeejere så ikke mestrer teknikken er en anden sag, men som opdragelsesinstrument mener jeg at klikkeren er forfejlet, hvis man udelukkende bruger denne til at belønne ønsket adfærd og ellers ignorerer uønsket adfærd.

 

Det er min dybeste overbevisning at hunde, vi ejere og andre mennesker og dyr, har bedst af at vi indlærer et stop/forbudssignal så vores hunde kan stoppes i en uhensigtsmæssig adfærd.

 

Jeg har oplevet, og hørt om, hunde som blev opdraget udelukkende ved at ønsket adfærd blev forstærket og uønsket adfærd blev ignoreret, og fælles for disse hunde var at de nærmest kravlede på væggene og ikke kunne slappe af. Det ønsker jeg ikke for nogen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du skriver ninjamor er netop det jeg synes vi skal over i mod. Et indlært stopsignal. Et som får hunden til at "fryse på stedet". Nej er tit ikke indlært og hvad betyder det egentlig? Hvis hunden er på vej mod en anden hund betyder det "kom herhen", hvis hunden er ved at tage mad ud af hånden betyder det pludselig "gå væk fra mig". Et stop signal vil få hunden til at fryse og man kan så belønne den for at vælge fristelsen fra, og fryse på stedet. Hunden vil altså vide hvad stop betyder og det vil ikke være diffust som feks. Nej er. Desuden vil det ikke blive forbundet med noget negativt. Hvis eks. Hunden knurre af den anden hund kan vi godt skælde ud/sige nej men i virkeligheden kan vi jo ikke vide om hunden så forbinder andre hunde med ubehag. Det vil man undgå med et godt indlært stop signal. Nå ja, det er bare mit forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er skolet med "ren-klikkertræning" - for mig handler det om hele indlæringsforståelsen og ikke blot en fin lille markør kaldet en klikker.

 

Ofte når "ikke klikker" folk snakker om klikkertræning høre jeg at det er bedre ikke at klikke for ellers kan man ikke tilpasse træningen den enkelte hund. Det fortæller mig at disse folk ikke sådan rigtig har sat sig ind i klikkertræningens principper :)

 

noget andet jeg har bemærket i disse diskutioner er hvor meget folk der ikke er "dedikerede" klikkertræner har brug for at få ord på hvor skidt klikkertræning er, og fortælle hvor lidt den fungere - hvordan kan det være?

 

og til trådstarter hvorfor ikke bare lære hunden at gå pænt i vejkanten op til skoven, hunden kan ikke både løbe på vejen og gå pænt i siden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg diskuterer hverken, eller både og, opdragelse og træning. For mig knækker filmen nok når man taler opdragelse. Med min bedste vilje forstår jeg ikke ignorering af dårlig adfærd. Brandslukning/nej/what ever er for mig et must, og som Ninjamor skriver, har jeg kun oplevet overstressede hunde med denne opdragelse (eller mangel på samme).

 

Ninkamus, når en hund løber over vejen og ud foran en bil, er det fordi der er sket noget ekstraordinært. Ellers var den sgu nok død længe før. Et andet eksempel kan være at hunden æder menneskelort. Det er noget vi har en del af i vores skov, og noget jeg NÆGTER at bruge andet end "nej" på. Det var i øvrigt dig selv der erklærede at du havde lært din hund at sætte sig afventende når der kommer biler. Jeg håber da aldrig du bevæger dig i bytrafik i myldretiden, for så vil det tage lang tid at komme nogle vegne:-)

 

Det jeg synes er fedt ved et godt indlært nej er, at hunden kan lære det på ganske kort tid. Dorit lærte det dagen efter hun flyttede ind. Selvfølgelig træner vi for at holde det ved lige, men det koster ikke særlig meget tid. At klikke hende til samme adfærd, har jeg slet ikke tålmodighed til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men fordi man ikke forstår en træningsform betyder det vel ikke at den er dårlig? Og de hunde du har mødt - er det fordi de er klikkertrænet eller fordi deres ejer ikke har trænet?

Klikkertræningen får bare nemt skylden for alt.

Jeg synes ikke min hund nemt stresser - tværtimod. Og jeg synes han er nem at have i huset og have med alle steder. Og jeg har ikke brugt mere tid på at "lære ham husregler" end jeg gjorde med de andre - tværtimod.

Jeg ser rigtig mange hunde hver uge som er klikkertrænet og kan ikke se det billede andre beskriver.

Desværre oplever jeg ofte denne modgang mod klikkertræning, og det er ærgerligt synes jeg.

Jeg synes min hund er yderst afbalanceret, venlig og nem at have med alle steder, til trods for at han aldrig rigtig har fået skæld ud og han er opdraget/trænet efter klikkerprincippet. Jeg kan fortælle at jeg selv var MEGET skeptisk over alt det her klikker noget, men da jeg først så det i praksis og hørte mere om det begyndte det at gå op for mig hvor smart det er og hvor dejligt det må være at være en klikker-hund.

Og så tror jeg at flere hunde er klikkertrænet end man lige regner med. Kan nævne en del der lå i toppen af c klassen sidste år som er klikkertrænet og utrolig harmoniske hunde. Men måske ligger man ikke lige mærke til alle de hunde der er klikkertrænet? Eller ved ikke at de faktisk er klikkertrænet.

Jeg siger ikke klikker er den eneste måde - det er bare den måde jeg har valgt og som giver mening for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men fordi man ikke forstår en træningsform betyder det vel ikke at den er dårlig? Og de hunde du har mødt - er det fordi de er klikkertrænet eller fordi deres ejer ikke har trænet?

Klikkertræningen får bare nemt skylden for alt.

Jeg synes ikke min hund nemt stresser - tværtimod. Og jeg synes han er nem at have i huset og have med alle steder. Og jeg har ikke brugt mere tid på at "lære ham husregler" end jeg gjorde med de andre - tværtimod.

Jeg ser rigtig mange hunde hver uge som er klikkertrænet og kan ikke se det billede andre beskriver.

Desværre oplever jeg ofte denne modgang mod klikkertræning, og det er ærgerligt synes jeg.

Jeg synes min hund er yderst afbalanceret, venlig og nem at have med alle steder, til trods for at han aldrig rigtig har fået skæld ud og han er opdraget/trænet efter klikkerprincippet. Jeg kan fortælle at jeg selv var MEGET skeptisk over alt det her klikker noget, men da jeg først så det i praksis og hørte mere om det begyndte det at gå op for mig hvor smart det er og hvor dejligt det må være at være en klikker-hund.

Og så tror jeg at flere hunde er klikkertrænet end man lige regner med. Kan nævne en del der lå i toppen af c klassen sidste år som er klikkertrænet og utrolig harmoniske hunde. Men måske ligger man ikke lige mærke til alle de hunde der er klikkertrænet? Eller ved ikke at de faktisk er klikkertrænet.

Jeg siger ikke klikker er den eneste måde - det er bare den måde jeg har valgt og som giver mening for mig.

 

Men det er jo ikke ensbetydende med at det så fungerer for ALLE hunde:vedikke:

 

Og ja, Barney er dejlig, ingen tvivl om det. Og jeg kender også andre skønne hunde som er trænet med klikker efter alle kunstens regler. Men det ændrer jo ikke på at der skal tages hensyn til individet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ren indlæringsteori, så derfor mener jeg godt det kan bruges på alle hunde (mennesker og andre dyr for den sags skyld). Og jeg har aldrig oplevet en hund det ikke kunne bruges til, da man jo netop tilpasser det enkelte individ. Man gør jo ikke nødvendigvis tingene ens, bare fordi man klikkertræner. Min søster og jeg har gået på hvalpehold sammen og har helt jævnaldrende hunde. Men nogle ting har vi da indlært forskelligt selvom vi begge klikkertræner. Jeg synes vi tager meget mere hensyn til den enkelt hund nu end før vi begyndte at klikkertræne.

Men det er jo blot min erfaring og mening. Det er bare som om at folk tror at hvis man klikkertræner så gør man altid tingene ens. Det er slet ikke min erfaring og er ikke det jeg ser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg diskuterer hverken, eller både og, opdragelse og træning. For mig knækker filmen nok når man taler opdragelse. Med min bedste vilje forstår jeg ikke ignorering af dårlig adfærd. Brandslukning/nej/what ever er for mig et must, og som Ninjamor skriver, har jeg kun oplevet overstressede hunde med denne opdragelse (eller mangel på samme).

 

Ninkamus, når en hund løber over vejen og ud foran en bil, er det fordi der er sket noget ekstraordinært. Ellers var den sgu nok død længe før. Et andet eksempel kan være at hunden æder menneskelort. Det er noget vi har en del af i vores skov, og noget jeg NÆGTER at bruge andet end "nej" på. Det var i øvrigt dig selv der erklærede at du havde lært din hund at sætte sig afventende når der kommer biler. Jeg håber da aldrig du bevæger dig i bytrafik i myldretiden, for så vil det tage lang tid at komme nogle vegne:-)

 

Det jeg synes er fedt ved et godt indlært nej er, at hunden kan lære det på ganske kort tid. Dorit lærte det dagen efter hun flyttede ind. Selvfølgelig træner vi for at holde det ved lige, men det koster ikke særlig meget tid. At klikke hende til samme adfærd, har jeg slet ikke tålmodighed til.

 

Men hvis det ekstraordinært ofte dukker op, så vil jeg træne det, og i øvrigt have et stopsignal som retrieveren skriver om :) Jeg brandslukker også - men kun i nødstilfælde, hverdagens ting trænes, det er "øvelser" hunden skal kunne bedre end konkurrence øvelser, og der er mange af dem, hvorfor ikke træne dem, så de er helt naturlige for hunden?! Jeg gider helt ærligt ikke skulle sig nej til min hund hver gang jeg sætter mad på bordet, åbner døren, der kommer en bil osv!

 

lige det med biler er det herhjemme han har lært at gå på terrassen og sætte sig når der kommer biler! i byen skal han gå pænt, blive på fortovet og ikke trække i snoren.

 

du kan altid finde en adfærd du ønsker hunden skal i stedet for det du ikke ønsker, og det er sådan jeg forstå med ignorer dårlig adfærd, beløn den adfærd du ønsker, så kan du tilmed påvirke miljøet så du højst sandsynlig i en given situation får den adfærd du ønsker.

 

tag en ganske alm daglig ting som familien spiser aftensmad! Hunden sætter sig og tigger, du siger nej, ok hunden ligger og tigger, du siger nej, hunden begynder at gå rundt og klynke, du siger nej! Jeg siger stakkels hund, først fortæller du den at den ikke må sidde, dernæst at den ikke må ligge og til sidst at den ikke må gå rundt! Hvordan skal hunden vide det du egentlig vil er at have den til at gå hen i kurven og forholde sig i ro!?

 

Så uden at gå i træningsdetaljer, så vil jeg belønne hunden for den adfærd jeg ønsker, og så vil jeg ignorer tiggen, hunden kan ikke både sidde og tigge og ligge i gangen (f.eks) på én gang.

Det er noget af det klikkertræningen siger - en hund kan ikke lave to modsatrettede adfærd på en gang, og jo flere gange man belønner den adfærd man ønsker jo mindre vil den anden adfærd være tilstede for den kan ikke betale sig.

Blot som et eksempel :)

 

Men hvis man så tror at man skal blive på sin stol og ignorer at hunden tigger og først belønne den 5 aften når hunden endelig går hen og ligger sig under aftensmaden, så vil jeg sige at man ikke har forstået klikkertræning, og ja så undre det mig ikke med hunde der har svært ved at fungere hjemme.

 

jeg siger ikke at det ikke fungere på andre måder, men at påstå at det ikke fungere i klikker tankegangen forstår jeg ikke hvorfor man har så stor behov for at proklamere?

 

Som retrieveren er inde på kan man hverken på 5 eller 10 min hverken forklare helt eller halvt hvad klikkertræning går ud på. Men sammenhæng mellem teori og praksis er så gennem trænet/testet, og jeg har endnu ikke haft en problem jeg ikke kunne træne mig ud af! (Så der ting jeg ikke er god nok til at træne, og også inden for klikkertræningen handler det om at være konsekvent), får hunden succes med noget bare en gang, hvorfor skulle den så ikke forsøge igen? Men det jo ikke kun klikkerhunde der har det issue :)

 

og skal man sætte lidt ord på klikkertræningen alligevel, så det jo det det handler om, hunden lærer hele tiden hvad der kan betale sig og agerer ud for det, hvorfor så ikke bruge den viden konstruktivt! Det er næsten i bund og grund det klikkertræning handler om. Hunde gør hvad der betaler sig og lærer af deres erfaring! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle at jeg selv var MEGET skeptisk over alt det her klikker noget, men da jeg først så det i praksis og hørte mere om det begyndte det at gå op for mig hvor smart det er og hvor dejligt det må være at være en klikker-hund.

 

Haha jeg glemmer aldrig at jeg efter 3 gange på hvalpeholdet overhovedet ikke kunne se fidussen i klikkertræning, aldrig havde jeg oplevet noget så tåbeligt!

Og prædiken og initiativrige og kreative hunde - tænkte jeg blot min hund skal hverken være kreativ eller initiativrig, den skal blot gøre som jeg siger!!

 

jeg kan så sige tak til en meget tålmodig hundetræner og søster!

 

da jeg først forstod indlæringsteorien (hvis jeg dog endnu helt forstå den), så forstod jeg hvad klikkertræning var/er!

 

og præcis det jo ren indlæringsteori, det virker på manden også!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus, et velindlært "nej" bruges 1-3 gange i en given situation, og så vælger hunden fremover den situation fra. Hestepærer, menneskelort, at tigge ved bordet eller andre ting som vi ofte ramler ind i, er opdragelse. Og der siger jeg nej, og hunden vælger det fremover fra, for den ved at det er forbudt. Hvis en hund bliver ved med fx at tigge, er det jo mangel på opdragelse, klikkermetode eller ej:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke sagt det er forkert at bruge nej, blot at der er andre alternativer jeg hellere vælger! :)

og så tror jeg det er naivt at tro at alle hunde kun skal have nej for en given adfærd 3 gange, hunde er vidt forskellige og flere vil prøve til flere gange :)

 

men derfra og så til at sige at klikkerindlæringsteorierne ej virker??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke sagt det er forkert at bruge nej, blot at der er andre alternativer jeg hellere vælger! :)

og så tror jeg det er naivt at tro at alle hunde kun skal have nej for en given adfærd 3 gange, hunde er vidt forskellige og flere vil prøve til flere gange :)

 

men derfra og så til at sige at klikkerindlæringsteorierne ej virker??

 

Hvor har du det fra? Fordi jeg er kritisk over for at bruge det til alt, så siger jeg at det ikke virker:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja hvis du mente det virkede startede du vel ikke en tråd :D

 

Vi er på to forskellige planeter! I min verden kan man godt være kritisk over for noget, og samtidig mene at dele af det virker. Men jeg er godt klar over at du er temmelig hellig omkring klikkertræning, og selvfølgelig mener at al kritik er lig med at man mener alt er galt. Eller vent, overfortolker jeg?:blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...