Hop til indhold

Cockere og Welsh Springer Spaniels


Gæst Kamilla Larsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Kamilla Larsen

Hej hunde ejere inde på dette forum.

Jeg tænker I har masser erfaringer og oplevelser gennem de år I har været hunde ejere med de racer I nu har haft, og derfor ville jeg gerne spørge jer.

Min søster har haft to Engelske Cocker Spaniels, og den ældste han er nu i dag 7 år. Jeg har derfor også været med til at passe dem, og ellers bare været der sammen med hundene, når vi har holdt ferie sammen i Sverige. Mit spørgsmål går på, om denne race ikke er meget lig med racen Welsh Springer Spaniel? Altså, adfærdsmæssig, og den kæmpe brug for aktivering. Fx så passede jeg ham den ene Cocker på 7 år her i sidste uge, og jeg tror jeg brugte nærmest hele dagen på ham, hvor han lige fik kørt en masse rundt med mig til Furesø eller i skoven og ud til mine veninder eller forældre, da jeg lige har fået kørekort:-D

Og selvom vi var så mange steder, så var han stadigvæk klar på en gå tur om aftenen. Puha, det er jeg ikke vant til, med den hund jeg har levet med i 10 år, som er en blanding mellem labrador og Norsk Buhund. Altså, har Welsh Springer Spaniels mere af den slags energi, eller kan man godt køre dem trætte? Og forresten, hvad er jeres erfaring mht fældning af denne race hund? Min søsters cockere fælder næsten ikke, siger hun. Men til gengæld, mine forældres hund, ham blandingen mellem Labrador og Norsk Buhund.. Der er godt nok hundehår alle vegne! Er det bare helt forskelligt, og slet ikke til at regne med? I kan jo læse at jeg spørger om dette fordi jeg er meget interesseret i at få sådan en Welsh Springer Spaniel en gang indenfor dette eller næste år!

Mange tak!

Mvh Kamilla

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hunde ejere inde på dette forum.

Jeg tænker I har masser erfaringer og oplevelser gennem de år I har været hunde ejere med de racer I nu har haft, og derfor ville jeg gerne spørge jer.

Min søster har haft to Engelske Cocker Spaniels, og den ældste han er nu i dag 7 år. Jeg har derfor også været med til at passe dem, og ellers bare været der sammen med hundene, når vi har holdt ferie sammen i Sverige. Mit spørgsmål går på, om denne race ikke er meget lig med racen Welsh Springer Spaniel? Altså, adfærdsmæssig, og den kæmpe brug for aktivering. Fx så passede jeg ham den ene Cocker på 7 år her i sidste uge, og jeg tror jeg brugte nærmest hele dagen på ham, hvor han lige fik kørt en masse rundt med mig til Furesø eller i skoven og ud til mine veninder eller forældre, da jeg lige har fået kørekort:-D

Og selvom vi var så mange steder, så var han stadigvæk klar på en gå tur om aftenen. Puha, det er jeg ikke vant til, med den hund jeg har levet med i 10 år, som er en blanding mellem labrador og Norsk Buhund. Altså, har Welsh Springer Spaniels mere af den slags energi, eller kan man godt køre dem trætte? Og forresten, hvad er jeres erfaring mht fældning af denne race hund? Min søsters cockere fælder næsten ikke, siger hun. Men til gengæld, mine forældres hund, ham blandingen mellem Labrador og Norsk Buhund.. Der er godt nok hundehår alle vegne! Er det bare helt forskelligt, og slet ikke til at regne med? I kan jo læse at jeg spørger om dette fordi jeg er meget interesseret i at få sådan en Welsh Springer Spaniel en gang indenfor dette eller næste år!

Mange tak!

Mvh Kamilla

 

Hej Kamilla

 

Hvis du sammenligner spaniels med andre racer, jo så minder de om hinanden i adfærd. Laver du et finkig på spanielracerne, så ligger cocker og welsh langt fra hinanden. Der er efter min mening en del flere udfordringer i welsher end der er i cockere og jeg synes welshen har et noget større behov for meningsfuld aktivering. Welshen er ikke umiddelbart en hund jeg vil anbefale til førstegangsejere (men det er cockeren nu heller ikke)

 

En spaniel fælder ikke labrador-style. og hvis man holder dem gennemredt og veltrimmede, så har du ikke mange løse hår omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor køre en hund træt? Hvad er ideen i det? Mine 2 FT Springere er trætte efter en jagtdag hvor det har jaget og apporteret i 6 timer og måske tilbagelagt 40 km i hårdt terræn, men det er da ikke noget mål i sig selv.

 

Til daglig er de aldrig så trætte at de ikke ville kunne løbe 2-30 mere i terræn, hvis nogen tog dem med i egnet terræn.

 

Det betyder imidlertid ikke at de kræver meget aktivering til daglig. Udenfor jagttiden er jeg ude med mine hunde 3 gange dagligt ca 30 minutter hver gang. resten af tiden forholder de sig fuldstændig afslappet og roligt indendørs. Og jo et par gange om ugen tager jeg dem så ud og træner søg, apportering fra vand og land osv. men i perioder hvor jeg har haft meget travlt med andre ting (arbejde) og ikke har gjort dette klarer de sig fint uden.

 

Så jeg tror det handler om at have velafbalancerede hunde, som kan hvile i sig selv. Være på når de er på og slappe af når de ikke er på. det er det jeg kalder tænd/sluk gen, som mange FT Spaniels har.

 

Jeg tror også mange ivrige hundeejere ødelægger dette for sig selv ved at fare rundt med hunden altid. Mere vil have mere! Hundene bliver urolige, rastløse fordi de er vant til at der snart skal ske noget. I stedet kan man vænne dem til at der sker noget når man indbyder til det og 3 gange dagligt a 30 minutter er absolut nok.

 

Mit mønster er:

 

30 minutter - frit løb og luftning 10 minutter og gåtur 20 minutter. Morgen, eftermiddag og sen aften, samme tur. Herudover, som sagt træning et par gange om ugen - og jagt om vinteren hver week-end.

 

Jeg tror ikke der er stor forskel på Cocker og Welch - og jeg tror at Tænd/sluk genet er langt mere udpræget hos FT typerne (Cocker og Engelsk Springer) end standard typerne - højere gear når de er på og lavere når de ikke er på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke får sin spaniel strippet på kroppen så fælder den fuldstændig vanvittigt. Min standard springer havde faktisk ikke ret meget pels, men trods at jeg havde en sort flatcoat og vel 80 % af min springer var sort, havde jeg sindsygt mange små hvide hår som det var umuligt at få bugt med (de havde en helt anderledes konstruktion) og her 2 år efter hans død finder jeg stadig jævnligt Thailohår. Da han var ung fældede han ca. to gange årligt men da han blev gammel var det non stop og i store mængder.

 

Hvad angår stopknappen, så tænder en standard ikke så voldsomt som en ft'er, men slukker da ikke mindre ned, imo.

 

Spaniels er heller ikke gode begynderhunde efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor køre en hund træt? Hvad er ideen i det? Mine 2 FT Springere er trætte efter en jagtdag hvor det har jaget og apporteret i 6 timer og måske tilbagelagt 40 km i hårdt terræn, men det er da ikke noget mål i sig selv.

 

Til daglig er de aldrig så trætte at de ikke ville kunne løbe 2-30 mere i terræn, hvis nogen tog dem med i egnet terræn.

 

Det betyder imidlertid ikke at de kræver meget aktivering til daglig. Udenfor jagttiden er jeg ude med mine hunde 3 gange dagligt ca 30 minutter hver gang. resten af tiden forholder de sig fuldstændig afslappet og roligt indendørs. Og jo et par gange om ugen tager jeg dem så ud og træner søg, apportering fra vand og land osv. men i perioder hvor jeg har haft meget travlt med andre ting (arbejde) og ikke har gjort dette klarer de sig fint uden.

 

Så jeg tror det handler om at have velafbalancerede hunde, som kan hvile i sig selv. Være på når de er på og slappe af når de ikke er på. det er det jeg kalder tænd/sluk gen, som mange FT Spaniels har.

 

Jeg tror også mange ivrige hundeejere ødelægger dette for sig selv ved at fare rundt med hunden altid. Mere vil have mere! Hundene bliver urolige, rastløse fordi de er vant til at der snart skal ske noget. I stedet kan man vænne dem til at der sker noget når man indbyder til det og 3 gange dagligt a 30 minutter er absolut nok.

 

Mit mønster er:

 

30 minutter - frit løb og luftning 10 minutter og gåtur 20 minutter. Morgen, eftermiddag og sen aften, samme tur. Herudover, som sagt træning et par gange om ugen - og jagt om vinteren hver week-end.

 

Jeg tror ikke der er stor forskel på Cocker og Welch - og jeg tror at Tænd/sluk genet er langt mere udpræget hos FT typerne (Cocker og Engelsk Springer) end standard typerne - højere gear når de er på og lavere når de ikke er på.

 

Jeg vil give dig ret i mere vil have mere, men jeg synes nu ikke ligefrem jeg har bemærket at standardtyperne mangler tænd/sluk knappen. Der er jo ret stor del der helt mangler tænd knappen siges der. ;-)

 

 

Ud af de 10 spaniels jeg har haft gennem hænderne so far, har jeg en som er uden tænd/sluk knap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kamilla Larsen

Undskyld min formulering mht at gøre hunden træt! Du må have misforstået mig.. Jeg mente nu bare om han fik nok motion, og det kan jeg jo se på det du skriver, at det gjorde han altså!

Jeg er flyttet ind hos min kæreste i Virum, lige ved siden af geels park og skov, og derfor er det så dejlig nemt at få en lang tur i den hyggelige skov. Så min søsters cocker fik naturligvis de tre ture dagligt som PBC beskriver, morgen, middag og aften. Turene rundt omkring i bil, som selvfølgelig er stressende for hunden når det er konstant, var kun pga jeg lige har fået kørekort, og så fordi jeg fik lov til at låne forældres dyt. - Jeg synes bare det var synd at lade ham blive derhjemme alene.

 

Men misforstår jeg noget, eller gør I? Fordi jeg ville da bestemt ikke kalde mig selv førstegangsejer! Nu har jeg heller ikke fortalt at vi altid har haft hunde i familien, min søster og jeg er vokset op med dem. Min søster er hundetræner, og jeg har været med hende mange gange når hun har skulle undervise, og jeg har da selv været deltager med min forældres hund i en overgang.

 

Jeg har da stadig manglende erfaring i og med at jeg er så ung, men jeg ved da især igennem min søster hvordan man træner og holder hund, og også Cocker Spaniels nu hvor jeg har iagttaget hende, da vi som familie holder meget ferie sammen i Sverige. Min kærestes forældre har også altid haft hund, siden han blev født.

Men er vi så førstegangsejere fordi vi endeligt selv vælger at få en, uden vores forældres hjælpende hånd? :hmm:Jeg synes da selv at jeg havde en stor tjans i at træne min forældres hund, da mine forældre ikke var så interesserede i det som jeg er.

 

Jeg synes bare, at en Welsh Springer Spaniel passer både i størrelse og adfærd, når nu de ligger meget tæt op af Cocker Spaniel.

Jeg ville sådan set bare høre jeres mening om det, da jeg hellere vil høre jeres mening om de hunde I har haft, end at læse det fra en hjemmeside der måske kunne have kopieret det fra hvor som helst. Jeg har nu egentlig også været inde og læse deres temperament m.m. på opdrætteres hjemmesider, og taget testen "Klar til hund" som findes på fødevarebestyrelsens hjemmeside og sådan nogle ting. Jeg er klar!

Men mit spørgsmål var jo bare, da jeg ikke kender nogle der har haft en Welsh Springer Spaniel, men har tilbragt 7 år halvt om halvt på at være sammen med cockere, synes jeg jo jeg skulle bruge jeres erfaringer omkring denne race hund, og om jeg kunne give den hvad den behøver, selvom jeg efter at have læst om den, ikke er så meget i tvivl igen om at jeg sagtens kan.

Hvad anbefaler I som førstegangsejer hund? Hvad valgte I selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener Spaniel er fine hunde - også for førstegangshundeejere. De skal som alle hunde håndteres rigtigt og man skal jo vide at det er jagthunde - og køber man FT Spaniels mener jeg også at man skal aktivere dem målrettet enten med jagt eller andre alternativer som rally, agility eftersøgningsopgaver mv.

 

Jeg tror generelt at FT Spaniel er mere tænd/sluk end standard spaniels. Hvis en hund har 6 gear, mener jeg at Ft går op i 6 og ned i 2 mens Standard går op i 5 og ned i 3. 1 forbeholder jeg så til hunde som er decideret sengeforliggere.

 

Når jeg taler med folk som har standard spaniels virker det ikke til at de er så rolige og afslappede indendørs som FT Spaniels er, når de er håndteret rigtigt. Måske skyldes det ejernes påvirkning mere en generne, men egentlig tror jeg ret meget på at hunde der kan yde rigtig, rigtig meget også kan slappe 1000% af. Pointer, vædeløbshunde og arbejdende hyrdehunde er eksempler på hunde der kan falde helt, helt ned og slappe 1000 % af, når de ikke er på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kamilla Larsen
Jeg mener Spaniel er fine hunde - også for førstegangshundeejere. De skal som alle hunde håndteres rigtigt og man skal jo vide at det er jagthunde - og køber man FT Spaniels mener jeg også at man skal aktivere dem målrettet enten med jagt eller andre alternativer som rally, agility eftersøgningsopgaver mv.

 

Jeg tror generelt at FT Spaniel er mere tænd/sluk end standard spaniels. Hvis en hund har 6 gear, mener jeg at Ft går op i 6 og ned i 2 mens Standard går op i 5 og ned i 3. 1 forbeholder jeg så til hunde som er decideret sengeforliggere.

 

Når jeg taler med folk som har standard spaniels virker det ikke til at de er så rolige og afslappede indendørs som FT Spaniels er, når de er håndteret rigtigt. Måske skyldes det ejernes påvirkning mere en generne, men egentlig tror jeg ret meget på at hunde der kan yde rigtig, rigtig meget også kan slappe 1000% af. Pointer, vædeløbshunde og arbejdende hyrdehunde er eksempler på hunde der kan falde helt, helt ned og slappe 1000 % af, når de ikke er på.

 

Nu hvor jeg går meget op i en fin familiehund, som man jo næsten ikke kan komme udenom at der står alle vegne at Springer Spaniels er, men ikke går så meget op i jagt delen som den jo har, men mere agility/lydighedstrænings delen, så gætter jeg på, at du også helst ville henvise mig til Welsh Springer Spaniel, eller har jeg ikke forstået det korrekt? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hvor jeg går meget op i en fin familiehund, som man jo næsten ikke kan komme udenom at der står alle vegne at Springer Spaniels er, men ikke går så meget op i jagt delen som den jo har, men mere agility/lydighedstrænings delen, så gætter jeg på, at du også helst ville henvise mig til Welsh Springer Spaniel, eller har jeg ikke forstået det korrekt? :-)

 

Hvis du går op i ag/lydighed, så ville jeg ikke vælge welsh. Så ville jeg vælge ft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Jeg ville ikke vælge ft cocker. Når du skal have en familie hund, synes jeg en engelsk cocker er et godt valg. Du kender allerede til racen og deres " vimse " sind og glade gemyt. En cocker er god både til agillity, spor og almindelig lydighed, ligesom den elsker vand. Faktisk synes jeg cockeren er en god alsidig hund, venlig og glad, og oftes god med andre dyr,børn og hunde.

Men ja de har krudt i røven, men man behøver ikke bruge dem til jagt. Fri løb, cykling, svømning eller spor opgaver er ofte nok til at få en glad hund.

 

 

Jeg synes de fælder minimalt sammenlignet med andre hunde. En labrador eller schæfer fælder jo det tidobelte af hvad en cocker gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kamilla Larsen

Åh ja, min søster ville også helst at jeg købte en Cocker med farverne Orange Roan, hvilket jeg synes er helt fantastiske søde! Men jeg faldt bare så fælt for en Welsh Springer Spaniel da jeg for alvor begyndte at læse om dem.. Og så fordi deres ansigt kunne godt ligne lidt en labrador, mens kroppen fuldkommen ligner en cocker spaniel! Og det er jo en herlig blanding!

Men, det er jo derfor jeg skriver til jer, for at høre jeres erfaringer og råd til mig, om min næste/første hund!

Heldigvis er der lang tid endnu til at beslutte mig, og I må endelig godt komme med flere råd, hvis I synes, at jeg bør have dem med på vejen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke vælge ft cocker. Når du skal have en familie hund, synes jeg en engelsk cocker er et godt valg. Du kender allerede til racen og deres " vimse " sind og glade gemyt. En cocker er god både til agillity, spor og almindelig lydighed, ligesom den elsker vand. Faktisk synes jeg cockeren er en god alsidig hund, venlig og glad, og oftes god med andre dyr,børn og hunde.

Men ja de har krudt i røven, men man behøver ikke bruge dem til jagt. Fri løb, cykling, svømning eller spor opgaver er ofte nok til at få en glad hund.

 

 

Jeg synes de fælder minimalt sammenlignet med andre hunde. En labrador eller schæfer fælder jo det tidobelte af hvad en cocker gør.

 

Jeg er lidt nysgerrig. Kender du faktisk noget til FT Spaniels? Altså personlige erfaringer. Jeg spørger fordi jeg tror at FT Spaniels har et rygte "DKK ammestuesnak" kalder jeg det om at de løber på væggene. Det er 100 % forkert og noget folk, som ikke har FT Spaniels,

har fundet på.

 

Vil man arbejde seriøst og konkurere med sin Spaniel bør man vælge FT Typerne. Det er der også flere og flere som gør, hvis man alligevel ikke vil udstille. Man får en mere arbejdsvillig og lettrænet hund som ikke kræver trimning og klipning.

 

jeg ville ikke vælge Welch hvis det er til konkurencer, men er det til sjov og hygge tror jeg Welch er en herlig spaniel, som har en dejlig type, størelse og er gude smuk også.

 

Kammilla ved hvad jeg taler om når jeg siger FT Spaniels? Ellers skulle du læse dette potræt

http://www.hunde-forum.dk/spaniel-gruppe-8/39373-race-portraet-af-ft-spaniels.html

Link til indlæg
Del på andre sites

hos Kristina 1.jpg

Jeg ville hellerikke i dit tilfælde vælge en Welsh. Og se bort fra farver, for hunden med det gode temperament er den, man får det herligste liv med , uden for mange problemer. Ft-erne findes jo som vel både cocker og springerspaniel. Kender personligt kun til FT Cocker som gode til diverse hundesport.

Standard Cocker findes jo også i flere udgaver mht temperament, så vigtigt med gode forældredyr med lyst til samarbejde.

Her min orange han og lidt af hans familie. .

Freddy 14.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Jeg er lidt nysgerrig. Kender du faktisk noget til FT Spaniels? Altså personlige erfaringer. Jeg spørger fordi jeg tror at FT Spaniels har et rygte "DKK ammestuesnak" kalder jeg det om at de løber på væggene. Det er 100 % forkert og noget folk, som ikke har FT Spaniels,

har fundet på.

 

Vil man arbejde seriøst og konkurere med sin Spaniel bør man vælge FT Typerne. Det er der også flere og flere som gør, hvis man alligevel ikke vil udstille. Man får en mere arbejdsvillig og lettrænet hund som ikke kræver trimning og klipning.

 

jeg ville ikke vælge Welch hvis det er til konkurencer, men er det til sjov og hygge tror jeg Welch er en herlig spaniel, som har en dejlig type, størelse og er gude smuk også.

 

Kammilla ved hvad jeg taler om når jeg siger FT Spaniels? Ellers skulle du læse dette potræt

http://www.hunde-forum.dk/spaniel-gruppe-8/39373-race-portraet-af-ft-spaniels.html

 

Jeg ved ikke hvilket rygte FT cocker har. Jeg ved bare at jeg kender til engelske cocker spaniel og at den engelske cocker spaniel i årevis har været en god og blid familie hund, som er meget alsidig. Opretter af tråden skriver det skal være en familie hund og ikke en jagthund. Ergo kan jeg ikke se nogen grund til at anskaffe sig en FT cocker ? Så vidt jeg er informeret er FT cockeren en race der har mere go og krudt i røven og som er særlig velegnet til jagt. Hvis hunden tænder så meget på jagt, ser jeg ingen grund til at den havner som familie hund. Og jeg ser ingen grund til at en første gangs hundeejer der ønsker en familie hund,kaster sig over en FT cocker,medmindre det er et brændene ønske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte nok du baserede dine udtalelser på andenhåndsviden - rygter.

 

Jeg tror FT Spaniels vurderes forkert af mange netop pga det image eller billede som DKK folk har haft held til at tegne. Dette billede er lige så forkert som det billede FT folk tegner af standard spaniels: Hunde uden drive som har så lange øærercat de falder i dem når decskal apportere. Sørgeligt at man ike kan samarbejde og fremhæve de positive sider hos hinandens hunde istedet for mudderkastning.

 

Fakta er at mange standard Cockere er fine jagthunde med masser af charme og passion. Og kan man leve med det meget øgede pelsarbejde og vil man også udstille er det er fint valg.

 

Også standard Springere kan være fine jagthunde, men mere selvstændige og med mindre pres på terrænet end FT Saniels, men til gengæld mere anvendeliger til at drive med hals og til sporsøg og de slider ikke sig selv op som FT Spaniels desværre gør, hvis de fåår lov. En anden slags jagthund. Og så skal man jo være indstillet på pelsarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Tænkte nok du baserede dine udtalelser på andenhåndsviden - rygter.

 

Jeg tror FT Spaniels vurderes forkert af mange netop pga det image eller billede som DKK folk har haft held til at tegne. Dette billede er lige så forkert som det billede FT folk tegner af standard spaniels: Hunde uden drive som har så lange øærercat de falder i dem når decskal apportere. Sørgeligt at man ike kan samarbejde og fremhæve de positive sider hos hinandens hunde istedet for mudderkastning.

 

Fakta er at mange standard Cockere er fine jagthunde med masser af charme og passion. Og kan man leve med det meget øgede pelsarbejde og vil man også udstille er det er fint valg.

 

Også standard Springere kan være fine jagthunde, men mere selvstændige og med mindre pres på terrænet end FT Saniels, men til gengæld mere anvendeliger til at drive med hals og til sporsøg og de slider ikke sig selv op som FT Spaniels desværre gør, hvis de fåår lov. En anden slags jagthund. Og så skal man jo være indstillet på pelsarbejde.

 

for det første så kan jeg simpelthen ikke se hvor der er mudderkastning henne. Er du ikke en smule nærtagende, siden du hidser dig op over at jeg med min viden om lige netop den engelske cocker spaniel, anbefaler den ?? Hvad pokker er der nu galt i det ? Du sidder selv og skriver at ft erne er god til jagt, og trådstarter skriver netop at hun ikke skal på jagt. Hvorfor så anbefale en hund der har det bedst med at komme på jagt ?

 

trådstarter nævner ikke selv i sit indlæg at hun har tænkt på en ft, men derimod en engelsk cocker og en welsh. Så bidrager jeg med mine erfaringer om racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Men trådstarter, du lyder som om du hælder til welsh og egentlig ikke ønsker en cocker spaniel ?? Så kan jeg anbefale dig at besøge en opdrætter af welsh for at få mere viden. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, kender ingen der har en welsh spaniel, de er ikke nær så brugte som andre spaniel typer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld Krøllebølle.. Det var ikke dig jeg tænkte på med mudderkastning, mere sådan helt generelt. Det der med at bringe andenhåpndsinformationer eller rygter videre. Jeg kan godt se det kan misforstås som jeg skriver det.

 

jeg er bare temmelig træt af det steriotybe billede der somme tider tegnes af racer. FT løber på vægene, standard falder i deres ører og har ingen fart osv. Ammestuehistorier som viderebringes i stort omfang..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Undskyld Krøllebølle.. Det var ikke dig jeg tænkte på med mudderkastning, mere sådan helt generelt. Det der med at bringe andenhåpndsinformationer eller rygter videre. Jeg kan godt se det kan misforstås som jeg skriver det.

 

jeg er bare temmelig træt af det steriotybe billede der somme tider tegnes af racer. FT løber på vægene, standard falder i deres ører og har ingen fart osv. Ammestuehistorier som viderebringes i stort omfang..

 

Nu er der jo forskel på rygter og fakta. Du kan jo ikke komme uden om at fakta ER at FT er nøje udvalgt til netop jagt. Der er vel en grund til at du har valgt FT til jagt ikke ?? Der er også en grund til at jeg har valgt den engelske cocker som familie hund. Det handler jo om at vælge den rigtige hund, så man kan give den et godt liv og når en FTer er særlig velegnet til jagt og tænder voldsomt på det, så er det da hul i hovedet at vælge en FT udelukkende som familie hund, hvis man selv overvejer en anden type cocker og der findes en cocker der er mere velegnet som familie hund.

 

og jeg har intet sagt om at en ft er et galoperende vanvids krapryl der klatre på væggene, det er altså dig selv der skriver det flere gange, at folk tror det. Det tror jeg ikke. Jeg TROR såmænd bare at en FTer har det bedste liv hos en ejer hvor den kan komme med på jagt, fordi den er eminent god til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ft spaniels er kanon dygtige jagthunde mine forældre har ft springer spaniels, men når det er uden for jagt sæsonen så er de to sofadyr, der nyder bare at hygge og være familie hunde, selvfølgelig skal de stadig aktiveres og have motion men det skal alle hunde jo :mrgreen: så ville bestemt heller ikke afholde mig fra en FT som familie hund, specielt hvis man ikke er til for meget pelspleje, for de er jo nemmere hvad angår pels pleje frem for udstillings modellerne ...

 

Men bedste råd til TS ud og besøg opdrættere og mød racen, det er meget nemmere at danne sig et indtryk for en ting er udseende og det skrevne det er ikke altid det helt er som man gik og drømte om i virkeligheden ...

Redigeret af Sima
Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla H siger du virkelig, mellem linjerne, at Welch Springer Spaniel ikke har et godt temperament?

 

Da jeg lavede reserch, mener jeg at kunne konstatere at de er ganske udemærkede hvad temperament angår

 

Jeg forstår Ullas indlæg i den kontekst at "en god hund har ikke en farve"

 

Der er nogle welsh linier man bør holde sig fra, ligesom der er cocker og springerlinier man skal undgå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ft spaniels er kanon dygtige jagthunde mine forældre har ft springer spaniels, men når det er uden for jagt sæsonen så er de to sofadyr, der nyder bare at hygge og være familie hunde, selvfølgelig skal de stadig aktiveres og have motion men det skal alle hunde jo :mrgreen: så ville bestemt heller ikke afholde mig fra en FT som familie hund, specielt hvis man ikke er til for meget pelspleje, for de er jo nemmere hvad angår pels pleje frem for udstillings modellerne ...

 

Men bedste råd til TS ud og besøg opdrættere og mød racen, det er meget nemmere at danne sig et indtryk for en ting er udseende og det skrevne det er ikke altid det helt er som man gik og drømte om i virkeligheden ...

 

præcis. Det er meget fint beskrevet. Det er som om nogen mener at hvis en hund er super til jagt må det koste et andet sted. Men FT Spaniels er super familiehunde også. Jeg mener faktisk at ægte arbejdshunde ofte tilbyder det bedste på alle fronter. FT Labradorer er et godt eksempel på dette.

 

Jeg mener ikke at de racer som "kun" er familiehunde nødvendigvis er de bedste familiehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og selvfølgelig er der en grund til at de er bedre til jagt med springeren der er FT'eren jo bland andet mindre mere kompakt og meget mindre pels som gør at de begår sig bedre i alt terræn, og kan gå i krat osv hvor den almindelige springer ikke er så all around.. men det er jo ikke ens betydende med at den ene ikke kan være en godt jagthund og den anden ikke kan være en fantastisk familiehund... Temperaments mæssig synes jeg ikke der er voldsomt forskel...

Redigeret af Sima
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kamilla Larsen

Det er godt nok en fin Cocker du har dig, Ulla H! Den farve er jeg meget forelsket i, men jeg må nu indrømme at jeg er smask forelsket i Springer Spaniels typerne! Men nu gør I mig jo lidt interesseret i FT spaniels i og med at jeg læste at den kræver en del mindre end Welsh Springer Spaniels når det gælder hvalpe perioden og hårplejning som I selv nævnte. Kan godt se, at dén type ville være en langt bedre starter-hund! Der står eksempeltvis at Welshen "som hvalp og helt ung kan den være yderst voldsom og stille store krav til ejerens tålmodighed" og at racen er selvstændig på ture, hvor der ved FT spaniels står at den dog også er meget selvstændig på åben mark, MEN at den holder god kontakt til sin "fører". Og jeg er meget interesseret i en hund som kan gå løst uden at den er over alle marker og bjerge inden jeg har nået at sige noget som helst.. Jeg vil selvfølgelig træne min hund til at kunne, men når instinkterne slår ind, så kan man vel ikke gøre så meget..?

Vil også lige sige tak for jeres hjælp, Sima og PBC, til min åbenbaring om FT spaniels! -Jeg havde faktisk håbet lidt, at I måske kunne ligge nogle billeder op af jeres FT spaniels, fordi jeg forstår, at de kan forekomme i også sort og brun??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...