Hop til indhold

Cockere og Welsh Springer Spaniels


Gæst Kamilla Larsen
 Share

Recommended Posts

Det er også en dejlig race, har ikke selv FT springer men mine forældre har, skal se om jeg kan finde lidt flere billeder frem af dem, men her er de mor og søn begge brune, men sønnen ham den store er lige stor nok i forhold til hvad er ønskeligt, han var også den største i kuldet resten er lidt mere normale i størrelsen ligesom mor... han er større idag end han er på billedet....

2012-09-15-900.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Jeg synes de brune og hvide ligner miniudgaver af kleiner munsterlænder helt vildt. Så her kommer muligvis et idiot spørgsmål, men er der på nogen måde noget fra en kleiner avlet ind i racen ? og det er sjovt som deres ører sidder så meget højere end på en engelsk cocker, ligesom de har ( det ser hvert fald sådan ud ) meget bredere brystkasser end cocker ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er omvendt Krøllebølle. Spaniels er mere "oprindelige" end de stående hønsehunde, men slægtskabet er der. Og de oprindelige Spaniels ligner FT Spaniels langt mere end de udstillingshunde, som først er lavet fra 1950 og frem.

 

Kleiner Munsterlænder, Drenten, Breton og Setterne er de stående fuglehunde som tydeligst bærer præg af at nedstamme fra Spaniels. De Spaniels som stoppede og satte sig nåår de fik fugl i næsen blev kaldt Setting Spaniels hvilket blev til Settere.

 

Mine tæver er 42-43 cm høje og vejer 15-16 kg, så de ligger størrelsesmæssigt som Welch Springere mellem standard Cockere og Standard Springere. De lidt brede bringer er meget ønskeligt ved FT Springere. Kompakte, stærke hunde som kan mase sig vej gennem hvad som helst..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kamilla Larsen

Det er jo hvad jeg ville kalde smukke hunde! Jeg er så vild med deres udseende! Flotte hunde du har dig, PBC! Og kan forstå de er nået 10 års alderen med fuld fart ;-) Også billedet Sima lagde ind, med hunden med den brune næse, det er godt nok specielt!! Tak for billederne! Det er i hvert fald hvad jeg tænker, når jeg tænker Springer Spaniel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kamilla Larsen

Lige et spørgsmål nu hvor jeg kigger nærmere på billederne, så bemærker jeg jo at Sima's forældres hunde har kortere hår, end PBC's hunde.. Er det fordi Simas forældres hunde er blevet klippet, at de har meget mindre hår, end PBC's hunde??

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et spørgsmål nu hvor jeg kigger nærmere på billederne, så bemærker jeg jo at Sima's forældres hunde har kortere hår, end PBC's hunde.. Er det fordi Simas forældres hunde er blevet klippet, at de har meget mindre hår, end PBC's hunde??

 

Nej de er ikke klippet det er sådan de ser ud... ved ikke hvorfor der er forskel men jeg ved en af mine foældres hvalpe også har mere pels ala PBC's hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelsen, størrelsen, typen (tung/let), hvor højt ørene er ansat osv. - altså exteriøret varierer ganske meget på FT Spaniels.

 

Det skyldes at de avles udelukkende efter jagtegenskaber og den enkelte avlers smag og behag. Der er jo ikke udstillinger og der er ingen standard.

 

De fleste foretrækker hunde som er rektangulære og med en god front/bringe og relativt små hunde - under 15 kg for tæver og under 18 kg for hanner. Men der er hanner på 25 kg og tæver over 20 kg. De fleste Spaniels får nok lidt mere pels med alderen - og har derfor længere pels som 8-10 årig end som 2-3 årig. Især ørene (hvis man ikke klipper dem) bliver længere og længere.

 

Prøv at se dette billede. Bonnies mor Sally 8 år til højre, Mille 2 år i midten og Bonnie knapt 1 år til venstre. Især hårene på ørene er forskellig

 

2006-02b003.jpg

 

Du kan se flere gamle billeder på min hjemmeside, som ikke har været opdateret siden 2007. (jeg bruger den kun når jeg har hvalpe)

 

http://www.baunsspaniels.webbyen.dk/

 

Og hundene er stort set aldrig blevet andet end friseret og klippet lidt på poterne. Et enkelt år gjorde jeg den fejl at klippe ørene hvilket resulterede i skader i jagtsæsonen. det gør jeg aldrig mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla H siger du virkelig, mellem linjerne, at Welch Springer Spaniel ikke har et godt temperament?

 

Da jeg lavede reserch, mener jeg at kunne konstatere at de er ganske udemærkede hvad temperament angår

 

Nej, jeg siger intet mellem linierne, men har dog den opfattelse, at welshen ift cockeren giver mere arbejde mht lydighed. Og nok er mere motionskrævende med hensyn til at ville bevæge sig. Og her er mange standardcockere jo efter min mening da rigeligt på.

Og ft-erne ser jeg jo ind imellem på udstillinger og skuer, fordi en del af dem, der dyrker agility på højere plan, er overgået til ft-ere.

Hvis jeg var yngre og satsede på agility, ville jeg da selv overveje en ft-er.

Jeg har intet mod dem overhovedet, men ser dem ikke som en standardcocker, men bare som en anden type spaniel. Desværre ved jeg , at nogle købere har svært ved at styre ft-er eller mix mellem standard og ft-er. Fordi de henvender sig til andre opdrættere med deres problemer. Og tror ofte, de har købt en standard model.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår Ullas indlæg i den kontekst at "en god hund har ikke en farve"

 

Der er nogle welsh linier man bør holde sig fra, ligesom der er cocker og springerlinier man skal undgå.

 

 

Præcis min mening. Den for mig gode hund er psykisk stabil, sund og velbygget med et herligt temperament og let at føre. Farven kommer så i sidste ønskerække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke helt generelt at der kan være linjer og måske endda opdrættere man skal holde sig fra indenfor snart sagt alle racer.

 

Jeg mener man skal finde den race man vil have og bedst kan lide, når den er som den skal være. Altså at man ønsker en racetypisk hund af racen.

 

Herefter begynder der et grundigt research arbejde, hvor stambog, sundhed, opdrætter osv. bliver grundigt undersøgt. Når dette er gennemført, kan man evt. bestille en hvalp.

 

Personligt lægger jeg mest vægt på stamtavlen. Dernæst på at mindst en af forældrene har vist mange gode hvalpe efter sig - og det er jo oftest meget let hvis man kigger på hanhunden, men tævehunden efter min mening gerne skal være linjeavlet så mor og mormor er samme faste gode type. det giver en vis sikkerhed for at også den pågældende tæve avler godt.

 

Det giver sig selv at temperament, sundhed og jagtegenskaber er det stamtavlen skal testes på. Hundene i den skal være super på alle punkter - og med de internet muligheder vi har i dag, kan man faktisk checke det.

 

Udseendet kommer sidst, men som de fleste vil jeg gerne have en typisk, ikke for stor, bevægelig (god bevægelig ryg) hund, som har gode ben og poter. Farve og pels er underordnede, men ofte er kuldet så godt at det alligevel bliver den kønneste hvalp man får med hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kamilla Larsen

Altså, FT spaniels står for Field Trial spaniels, ikke?

Og de kan ikke udstilles, eller bliver de bare ikke så ofte udstillet?

PBC, er du stoppet med at få hvalpe på din hund siden du skriver den ikke er opdateret siden 2007?? :-/

Jeg vil bare lige nævne, at jeg er til store eller mellem hunde, og jeg synes at den engelske Cocker Spaniel lige præcis er lidt for lille til mig.. Og siger man ikke også, at små hunde har mere krudt i rumpen end store? :-) - jeg er ikke så meget til de helt store energi bomber, man skal helst også kunne ligge og putte!

Ikke at jeg siger, at en engelsk cocker spaniel ikke kan puttes med, for det gør mine søsters i den grad! Men de er meget små :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stoppet med opdræt af den simple grund at Bonnie og Mille er ude over den alder hvor de bør få hvalpe. Jeg forsøgte at få hvalpe på mille i 2010 for så ville jeg have beholdt en selv, men hun gik tom. Så købte jeg en hvalp i 2012, men den fik desværre kræft som 7 måneders og måtte aflives. Så næste skridt er at jeg får en hvalp om små 14 dage. Har den kvaliteten PÅ ALLE MÅDER vil jeg tage hvalpe på den om 3 år.

 

FT Spaniel udstilles ikke. og hvis man alligevel gør det bliver de ikke præmieret. de ligger så langt fra det man i dag ønsker på udstillings siden at de ikke har en chance. det er synd for de er både kønne og dejlige, men i det øjeblik udstillingsfolk for alvor tager fat på en race går kvaliteten på alt andet end udseende oftest ned. Desværre.

 

Jeg har FT Springere for det er den mindste hund som er stor nok til min smag .-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er bare temmelig træt af det steriotybe billede der somme tider tegnes af racer. FT løber på vægene, standard falder i deres ører og har ingen fart osv. Ammestuehistorier som viderebringes i stort omfang..

Ja, der er mange meninger. Jeg er træt af at folk (især herinde) altid får det til at lyde som om at hunde der ikke lige er af arbejdslinjer ikke kan bruges til andet end at klappe og gå tur med.

 

Jeg synes der er en verden til forskel på hvordan en welsh og en ft'er opfører sig når de færdes bland andre hunde og mennesker. Welshen virker meget roligere og overvejet, hvor ft'eren som regel altid styrter rundt med næsen i jorden og tit ikke engang opdager at der kommer en anden hund forbi (det er lidt mere udtalt hos ft cockeren end ft springeren).

 

Til TS vil jeg sige: hvis du brænder for en welsh, så køb en welsh. Og til det spørgsmål du stillede tidligere: Min første hund var en flatcoated retriever. Jeg mener den kan være en udmærket hund til den uerfarne ejer, hvis denne er forberedt på at racen ikke er en pelsvariant af labrador og lige sætter sig ind i forskellene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er en verden til forskel på hvordan en welsh og en ft'er opfører sig når de færdes bland andre hunde og mennesker. Welshen virker meget roligere og overvejet, hvor ft'eren som regel altid styrter rundt med næsen i jorden og tit ikke engang opdager at der kommer en anden hund forbi (det er lidt mere udtalt hos ft cockeren end ft springeren).

 

Til TS vil jeg sige: hvis du brænder for en welsh, så køb en welsh. Og til det spørgsmål du stillede tidligere: Min første hund var en flatcoated retriever. Jeg mener den kan være en udmærket hund til den uerfarne ejer, hvis denne er forberedt på at racen ikke er en pelsvariant af labrador og lige sætter sig ind i forskellene.

 

Jeg er enig. En Welch er roligere end en FT Spaniel ude og når hundene slippes løs. Det er det jeg mener med at FT kører højt gear og højere en Standard Spaniels når de er på - og de er på når ejeren siger fri, smut så, eller whatever man siger når hunden bare kan gå som den vil. Det siger jeg kun til mine når vi er på lufte-marken. Ellers er de altid under kontrol - altid. Ellers går de simpelthen på jagt. Der er ikke rigtig nogen mellemvej.

 

Jeg har flere kommandoer, når vi går tur. På plads bruger jeg ikke til daglig, kun til prøver mv. Skal hundene gå i line eller blive i min umiddelbare nærhed (1 m) siger jeg "gå pænt". Så kan de snuse og hygge inden for den givne afstand, men det er principielt dem der følger mig ikke omvendt. Er vi på fx den gamle banelinje tager jeg linen af og siger "gå her" - det betyder at de kan hygge rundt på banelinjen indenfor 5-8 m fra mig, men ikke må gå på jagt og det er til en vis grad hundene der sætter tempoet. Det er meget, meget, meget svært når man er en FT Spaniel og ordren må gentages med jævne mellemrum ellers går de på jagt. Jeg tror Standard Spaniel er væsentlig lettere at have med at gøre på det punkt og Welch også. labradorer er super i denne disciplin, fordi de principielt slet ikke går på jagt efter levende vildt. Flatcoated kender jeg ikke på dette punkt.

 

Hvis hunden ikke skal bruges til jagt anbefaler jeg ikke FT Spaniels med mindre man har helt klare mål med Rally, Agility, eftersøgningsarbejde eller andet lignende. Jeg tror Welch er er super godt valg. Ville ønske der var nogen der for alvor ville lave dem som Dual Purpose, men som det er i dag er det mit indtryk at alle opdrættere i DK af denne race vægter udstillingshunden og familie hunden over jagthunden - og jeg ville vende det så det blev jagthund først, så familie hund og udstillingshund sidst. Det bliver vi nok aldrig enige om. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...