Hop til indhold

Narkose igen og igen


Gæst Krøllebølle
 Share

Recommended Posts

Gæst Krøllebølle

Tjaldur har været i narkose ca 12 gange på de 2 år jeg har haft ham. 8 gange trimning og 1 gang kastration, 1 gang fjernelse af sting, 1 gang røgntenbilleder og 1 gang CT scanning.

 

Han er 6 år og fejler ikke noget med hjertet eller organer.

 

Men jeg er bekymret. Sidst for ca knap 2 måneder siden var han i narkose igen pga trimning. Han havde både urin og afføring under narkosen, hvilket jeg ikke har oplevet før. Han kastede op derhjemme flere gange og var generelt virkelig dårlig.

 

Nu bekymre jeg mig om at han igen skal i narkose inden for ca 2 måneder. Der er desværre ikke andre alternativer. :cry:

 

 

Men er det særligt farligt for en hund at komme i narkose så ofte, har i oplevet noget ? Har i haft en hund der jævnligt måtte i narkose for et eller andet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Er allerede godt. Men der er ikke så meget at sige. Trimning er nødvendigt og der er ikke rigtig noget alternativ, så det er bare nød til at være sådan.

 

Men kan ikke rigtig greje om det har betydning, altså om det skader noget i længden ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er allerede godt. Men der er ikke så meget at sige. Trimning er nødvendigt og der er ikke rigtig noget alternativ, så det er bare nød til at være sådan.

 

Men kan ikke rigtig greje om det har betydning, altså om det skader noget i længden ?

Det er det markerede jeg mener du skal vende med dyrlægen :-D Jeg tror godt, at det kan være lidt hårdt for kroppen at være i narkose så ofte, men om det kan gøre ham syg ved jeg ikke helt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Det er det markerede jeg mener du skal vende med dyrlægen :-D Jeg tror godt, at det kan være lidt hårdt for kroppen at være i narkose så ofte, men om det kan gøre ham syg ved jeg ikke helt.

 

Men det er der jeg får et lidt uklart svar. Han siger blot at så længe hjerte og organer ikke fejler noget, er det ikke farligt, men sundt er det vel næppe. Det er sådan det svar jeg får. Derfor søger jeg lidt erfaring, altså om nogen har erfaring med at have hunden ofte i narkose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mor havde Cocker i 1000 år - synes da ikke han blev trimmet?

 

Hendes nuværende hund (langhåret gravbøf) HADER børster, sakse osv - men han bliver da bare afleveret hos trimmeren (min mor må ikke være til stede) og så er han fin...

 

hvorfor kan han ikke bare afleveres hos en prof?

jeg tænker at hans meget alvorlige fysiske problemer gør, at et overgreb vil ende med store smerter for ham? Som kan undgåes ved at han sover mens det klares?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Uha uha, nu har jeg i 2 år, med tonsvis af guffer og langsom tilvænning af børst og saks, nået så langt at jeg kan børste ham på ryggen og klippe ham på hovedet. Alt andet er U-M-U-L-I-G-T.

 

Det er ikke bare noget med at han ikke kan lide det. Han knurre og bider, som i bider seriøst, han kaster sig skrigende rundt og smider sig ned. Den ene gang han blev trimmet uden narkose, forgik sådan at 2 holdte ham, han havde mundkurv på, en trimmede. Han tissede af skræk, skreg og skreg, forsøgte at bide med mundkurv på og poterne måtte opgives, det var umuligt. Det gør jeg ALDRIG igen.

 

Poterne er værst, han danner slemme knuder imellem trædepudene som bliver som sten og selv hvis han blev vænnet til trimning på kroppen, så er poterne stadig et kæmpe problem.

 

 

At aflevere ham til en proff, ville være uansvarligt både for den proff, men ikke mindst for Tjaldur !

 

 

Nej cocker skal normalt ikke trimme som sådan, men han er blandet med amerikans cocker, hvilket giver ham en tyk, lang og meget krøllet pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Kan han nøjes med en lettere bedøvelse tænkte jeg på?

 

Når Sheila har slukket opereres, så har hun bare fået en beroligende, der er de jo slet ikke så langt væk, men måske nok til at kunne klippe ham. Og så måske med tiden han kunne få mindre og mindre?

 

øh nu ved jeg faktisk ikke om det er det han allerede bliver ? Han får en indsprøjtning i nakken, han falder i søvn, men kan godt vride sig, når jeg vender ham på trimme bordet. Efter ca 3 kvarter, begynder han at vågne og ligger og kigger og så skynder jeg mig at blive færdig. Det tager ca en time i alt. Så får han noget at vågne på.

 

Men er narkose ikke narkose ?? han skal stadig være fastende og kan ikke lide han blev så dårlig sidste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
jeg tænker at hans meget alvorlige fysiske problemer gør, at et overgreb vil ende med store smerter for ham? Som kan undgåes ved at han sover mens det klares?

 

Jeg er ikke i tvivl om at han opfatter en trimning uden bedøvelse, som et alvorligt overgreb psykisk ! I øvrigt undgår vi sindsyge stillinger han kaster sig skrigende rundt i, som absolut ikke er til gavn for hans ryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Lyder som det eneste rigtige at bedøve ham, men kan han ikke klippes i bund, så det holder lidt længere så?

 

Jo det bliver han også, jeg trimmer ham helt i bund, så han kun har ca 0,5 cm hår tilbage. Men det længeste jeg kan strække det, er 5 måneder, men så er det også kritisk. 3,5-4 måneder er ideelt. Når jeg har trukket den til 5 måneder, har han rødme og hævelse inden i trædepuderne, efter filt der er hårdt som sten. Hans pels gror som ukrudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Men lucky, nu bliver jeg helt i tvivl om der er forskel på narkose og dens indvirken ??

 

Når din hund har fået berolignede, har hun så været helt klar over hvad der foregik ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Det lyder ikke som narkose men som sedering. Jeg ved ikke, om der er forskel ift hvor belastende det er. Halfdan har været i narkose et par gange ifbm operation og sederet ifbm scanning, røntgen etc. Jeg synes, at han kommer sig ca lige hurtigt over begge dele.

 

Hej, hvordan kan jeg kende forskel ?

 

 

 

Lucky- jeg beklager hvis mit indlæg lød surt, det var bestemt ikke meningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, hvordan kan jeg kende forskel ?

 

 

 

Lucky- jeg beklager hvis mit indlæg lød surt, det var bestemt ikke meningen.

 

Det har jeg bestemt ikke opfattet det som

 

Min hund har ved beroligelse været klar over hvad der skete og kunnet gå, men ret ligeglad med alt. Det er den der får inden de får lagt narkose. Så de er rolige når det får sat luft tuben i halsen

 

En beroligelse kan også være kraftig, så de ligger helt stille, vil ens eksempel røntgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

P1010135.jpgLige til dem, der ikke kan se det, men en cockerpels er ikke en let pels, især hvis hunden er steriliseret/kastreret. Hvis man bare lader sådan en pels vokse i lang tid, vil f.eks ørene slet ingen frisk luft få, og blive behandlingskrævende og smertende. Hår under og mellem tåerne vil knude sig sammen med skidt, som der sad sten. Afføring vil sidde kronisk i pels ved anus og lave hudbetændelse. Lang hår ved underkæben der jævnligt er vådt vil let forårsdage læbefoldseksem/svamp, som gør ondt, ofte meget store sårdannelser. Hunden får bevægelsessmerter pga sammenfiltret hår mellem benene.

Og ja- cockere får år siden havde ikke denne pelsdannelse . Det er udstillingsfolkene der åbenbart synes, at dette er vær at avle på.

Mine ældre sterile tæver må under klipperen efter max 2 måneder, udredning vil så være umulig uden smerter.

Så at overtage en spaniel, der ikke er vant til pelspleje, er meget svært, da stort set alt vil gøre ondt.

Hvalpe, der som mine er vant til det fra små, er helt rolige og kan lægges fra side til side og gennemgåes, og risikerer at sove på trimmebordet, total trygge.

Og det kræver stor fingerfærdighed med saksen f.eks at klippe poterne til uden at klippe ind i hunden. Så ingen amatøropgave, især med urolig hund.

I får lige lidt ny sommerfoto her. fra venstre Freddy 4, år og i storpels, Molly her 14 år, nyklippet, Laura , 11 år nyklippet, Debbie, 8 år og for langhåret i hovedet og poter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja bliver sederet ca. 1 gang om måneden for at få klippet negle. Narkose er noget helt andet, og her kommer hunden helt ned og skal, som SøsterLagkage skriver, intuberes så der kan hjælpes med ilttilførsel hvis hunden stopper med at trække vejret.

 

Jeg har snakket med to forskellige dyrlæger om det. De siger begge to at ingen af delene selvfølgelig er godt-godt, men at sedering så ofte ikke er noget problem, så længe hunden ellers er sund og rask.

 

Fuld narkose er mindre godt og virkelig hårdt for hunden. Her er den jo nærmest skæv 12 timer efter, hvor at ved sedering kan hunden selv gå hjem igen - Ninja kan ihvertfald.

 

Når hun får klippet negle får hun et stik i baglåret, går/står lidt i 10min., får klippet negle på 10min. og får så et stik mere til at vågne på. Hun er oppe og gå 5-10 min. efter og ser ikke ud til at kunne huske noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Ninja bliver sederet ca. 1 gang om måneden for at få klippet negle. Narkose er noget helt andet, og her kommer hunden helt ned og skal, som SøsterLagkage skriver, intuberes så der kan hjælpes med ilttilførsel hvis hunden stopper med at trække vejret.

 

Jeg har snakket med to forskellige dyrlæger om det. De siger begge to at ingen af delene selvfølgelig er godt-godt, men at sedering så ofte ikke er noget problem, så længe hunden ellers er sund og rask.

 

Fuld narkose er mindre godt og virkelig hårdt for hunden. Her er den jo nærmest skæv 12 timer efter, hvor at ved sedering kan hunden selv gå hjem igen - Ninja kan ihvertfald.

 

Når hun får klippet negle får hun et stik i baglåret, går/står lidt i 10min., får klippet negle på 10min. og får så et stik mere til at vågne på. Hun er oppe og gå 5-10 min. efter og ser ikke ud til at kunne huske noget :-D

 

Skal hun også faste inden ??

 

Tjaldur plejer at sove resten af dagen, efter sådan en omgang og kan ikke gå hjem. Han plejer dog at være mere kvik, sidst var han virkelig dårlig. Han kaster oftes op bagefter. Men han er ret følsom, hver gang han har været til kiropraktor er det stensikkert at han kaster op bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...