Hop til indhold

Narkose igen og igen


Gæst Krøllebølle
 Share

Recommended Posts

Gæst Krøllebølle

Det der ord i skriver " sedering " eksistere i følge goggle ikke ?? Nå men har læst lidt frem og tilbage og jeg tror nu at han blot bliver bedøvet, så han slapper så meget af, at han sover let. Det skulle ikke være særlig farligt eller risikofyldt. Pyha. Måske han også reagerede ekstra voldsomt sidst, fordi han stressede så meget inden han blev bedøvet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde skal fastes ligegyldigt om der er tale om sedering/fuld narkose. Ved sedering er hunden ikke lige så langt væk, det gives ved injektion. Man kan give en injektion for at delvist modvirke sederingen. Ved fuld narkose giver man normalt en for-bedøvelse ved injektion, en induktion i venen og derefter vedligehold på gas og ilt ved en tubus i luftrøret. Det afhænger af hvilken gas man bruger hvor hurtigt de vågner (på nyere vågner de hurtigere). Gas har den fordel at man kan regulere hvor meget og hvor dybt hunden er bedøvet, mens en injektion ikke tages tilbage. Personligt foretrækker jeg en fuld narkose (med sevofluran fremfor isofluran) som min forklaring nok afspejler ;) Man vil normalt sedere ved f.eks. klipning. Der er risiko ved begge former. I sidste ende har du bare ikke noget valg som jeg læser din beskrivelse. Er imponeret over din kærlighed og omtanke, tror ikke din hund ville kunne være kommet et bedre sted hen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik jo en opringning for nogle år siden fra en lidt nyuddannet dyrlæge, jeg kendte. Hun var ansat nu i en klinik og undrede sig over, hvordan cockerfolket vedligeholdte deres hunde.

Hvad mener du ,spurgte jeg.???

Jamen Ulla , vi får så mange bestillinger på beroligende indsprøjtninger mht til cockere, der efterfølgende skal til professionelle trimmere. Kan det virkelig være nødvendigt????

Ja da, en proff har afsat en vis tid til hunden og hvis du får en total filtret hund ind, der er bange, så tager det op til en time at bare rede den ud. Så en time til pænt trim og de fleste skal også bades og tørres. Sådan en tur vil tage flere timer og kan ikke gøres med overskud økonomisk, selvom man måske er dyr.

Nogle hunde vil gå totalt i panik og vil slet ikke stå på benene , andre angriber alt ansigt, hænder og redskaber.

 

Dette stress kommer alene af, af mange ikke får jævnlig pelspleje og ikke har fået det fra små af. Og når først frygter er indgroet, så må hunden altså have medicins hjælp.

Jeg mener det er en opdrætterfejl, ikke at få den nødvendige pelspleje gjort klar for køberne, altså selv når hvalpen er stadig korthåret, så starter man på bordet med tilvænning til saks, lyde af klipper, tørre, holde poter fast og checke negle og øre og alt andet. Og gør det så jævnlig at når hvalpepelsen mellem 9 - 14 mdr´s alderen løsner sig, så kan en proffer nemt håndterer hunden uden panik på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Hunde skal fastes ligegyldigt om der er tale om sedering/fuld narkose. Ved sedering er hunden ikke lige så langt væk, det gives ved injektion. Man kan give en injektion for at delvist modvirke sederingen. Ved fuld narkose giver man normalt en for-bedøvelse ved injektion, en induktion i venen og derefter vedligehold på gas og ilt ved en tubus i luftrøret. Det afhænger af hvilken gas man bruger hvor hurtigt de vågner (på nyere vågner de hurtigere). Gas har den fordel at man kan regulere hvor meget og hvor dybt hunden er bedøvet, mens en injektion ikke tages tilbage. Personligt foretrækker jeg en fuld narkose (med sevofluran fremfor isofluran) som min forklaring nok afspejler ;) Man vil normalt sedere ved f.eks. klipning. Der er risiko ved begge former. I sidste ende har du bare ikke noget valg som jeg læser din beskrivelse. Er imponeret over din kærlighed og omtanke, tror ikke din hund ville kunne være kommet et bedre sted hen :)

 

Tusind tak for dine søde ord :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal hun også faste inden ??

 

Tjaldur plejer at sove resten af dagen, efter sådan en omgang og kan ikke gå hjem. Han plejer dog at være mere kvik, sidst var han virkelig dårlig. Han kaster oftes op bagefter. Men han er ret følsom, hver gang han har været til kiropraktor er det stensikkert at han kaster op bagefter.

 

Ja, hun skal faste inden :-D Dog er min dyrlæge ikke ligeså striks med det som ved narkose, og Ninja fik da en enkelt lille godbid sidst, inden hun fik sprøjten i låret, for at oplevelsen også blev lidt positiv for hende.

 

Hvor er det synd for Tjaldur, at han blev så dårlig af bedøvelsen - Mon det kan have været et uheldigt sammenfald af forskellige faktorer det gjorde ham så dårlig ? Altså jeg tænker at det måske var et enkelt tilfælde, og at næste gang foreløber "problemfrit" ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...