Hop til indhold

Tør/bør jeg prøve igen? tænke - tænke - tænke!!


Michela
 Share

Recommended Posts

Det er jo super fint at have en klar idé om hvad man gerne vil have - ingen tvivl om det. Man skal bare være indstillet på at kunne rumme hvis hunden rammer lidt ved siden af forventningerne. Jeg kan godt forstå at det er uholdbart med hunde der ikke kan være alene - det kunne jeg heller ikke have. Men alle de andre ting kan man ønske sig og satse på, og så må man nogle gange tage lidt "mangler" med i købet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo super fint at have en klar idé om hvad man gerne vil have - ingen tvivl om det. Man skal bare være indstillet på at kunne rumme hvis hunden rammer lidt ved siden af forventningerne. Jeg kan godt forstå at det er uholdbart med hunde der ikke kan være alene - det kunne jeg heller ikke have. Men alle de andre ting kan man ønske sig og satse på, og så må man nogle gange tage lidt "mangler" med i købet ;-)

 

Jeg er helt med på det med manglerne, og at man nogle af de ting jeg ønsker, kun er ting man kan håbe på. Men når jeg nu får alle disse ting frem som jeg håber på, så kan de være at jeg bedre kan få råd omkring valg af race, da jeg nemlig slet ikke selv er ekspert på dette område, og der er sikkert en masse racer jeg slet ikke overvejer, da jeg ikke kender ordenligt til dem.

 

Når man så har fundet nogle racer som passer til en del af ens forventninger, så må man jo begynde at tænke på hvilke der så er de vigtigste, og om der er nogen af dem man kan gå på kompromis med. Nu skrev jeg fx at jeg ikke ville have en hund der skulle til frisør, men hvis det nu er det eneste der er med den race, og at den ellers harmonere med mange af mine andre ønsker, så tror jeg godt at det var noget jeg kunne gå på kompromis med. Men hvis to hunde minder meget om hinanden temperamentsmæssigt og størrelses mæssigt, er der ingen tvivl om at jeg vil vælge den der ikke skal til frisør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar, det sætter jeg også pris på. Jeg er også selv i tvivl om vi overhoved skal have hund lige nu. Det er også grunden til den lange tråd og at jeg vælger at lufte mine tanker herinde. Mange af de ønsker jeg har til en hund, tror jeg egentligt man kan præge de fleste hunde til at opfylde, det vigtigste for mig er at få en hund der fungere godt socialt og som ikke er vildt uopdragen, og disse to ting har lykkedes med både Mollie og Samson. Det der ikke har lykkedes er primært at lære dem det med at være alene. Hvis jeg havde haft resourserne til at hjælpe Mollie til at kunne være alene, opfyldte hun faktisk alle disse krav og ønsker.

 

Siden jeg kom af med Mollie er jeg nu ikke helt enlig mor længere, selom min kæreste arbejder meget, og ofte ligger ude med arbejde 4 dage på en uge, er der også mange dage hvor han kommer hjem efter fyraften. Mine børn og deres behov har også ændre sig, de er blevet mere selvstændige og selvhjulpne. + at den midste nu lader mig få min nattesøvn, det var hun meget længe om, så mit overskud og personlige råderum er blevet væsentligt større siden Mollie skiftede hjem.

 

Men jeg er stadig i overvejelses fasen, en eller anden dag vil jeg have hund igen, men det kan godt være at alle disse overvejelser fører til at det først bliver om nogle år. Det ved jeg ikke endnu.

 

Mange af de forbehold jeg nævner er jo også bare ønsker til den "perfekte" hund. Men jeg ved også godt at den ikke findes, alle hunde er forskellige og det er jo også den forskellighed og alle dens "fejl" der gør at man kommer til at elske den og man kan sige at man har den bedste hund i hele verden, for der findes ikke andre som den :)

 

Uden at blande mig i den øvrige debat, så vil jeg alligevel kommentere på det med at lære en hund at være alene.

Jeg håber meget at du ikke falder for den forældede tilgang til det at få hvalp i huset, at den kommer i bur om natten. En lille hvalp på 8 uger har ikke kendt til at være alene, den har haft sin mor og søskende omkring sig og har aldrig sovet alene. Det er fuldkommen vildt at det stadig sker, at folk mener det er rimeligt at denne lille hvalp skal tages fra sine vante omgivelser, ind i et fremmed hus med fremmede dufte, lyde og mennesker OG at den så osse skal overlades til sig selv i et bur, uden mulighed for andet end at klynke, skrige og pive for at komme i kontakt med en venlig sjæl der vil hjælpe den lidt. Den fremgangsmåde kan i nogle tilfælde, lige præcis give problemer omkring det at blive forladt og være alene hjemme.

 

Du virker som et fornuftigt menneske der overvejer en masse ting inden du handler, så det er nok slet ikke nødvendigt at skrive sådan en advarsel, men grunden til at den form for "rådgivning" lever videre, er jo at der sidder folk uden erfaring som tænker "ja ok, det må da være måden at gøre det på" fordi det er folk med mange års hundeerfaring der anbefaler fremgangsmåden. Jeg håber du finder det rigtige tidspunkt i livet at få hund og at du til den tid er rustet til at finde den rigtige race hos den rigtige opdrætter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at blande mig i den øvrige debat, så vil jeg alligevel kommentere på det med at lære en hund at være alene.

Jeg håber meget at du ikke falder for den forældede tilgang til det at få hvalp i huset, at den kommer i bur om natten. En lille hvalp på 8 uger har ikke kendt til at være alene, den har haft sin mor og søskende omkring sig og har aldrig sovet alene. Det er fuldkommen vildt at det stadig sker, at folk mener det er rimeligt at denne lille hvalp skal tages fra sine vante omgivelser, ind i et fremmed hus med fremmede dufte, lyde og mennesker OG at den så osse skal overlades til sig selv i et bur, uden mulighed for andet end at klynke, skrige og pive for at komme i kontakt med en venlig sjæl der vil hjælpe den lidt. Den fremgangsmåde kan i nogle tilfælde, lige præcis give problemer omkring det at blive forladt og være alene hjemme.

 

Du virker som et fornuftigt menneske der overvejer en masse ting inden du handler, så det er nok slet ikke nødvendigt at skrive sådan en advarsel, men grunden til at den form for "rådgivning" lever videre, er jo at der sidder folk uden erfaring som tænker "ja ok, det må da være måden at gøre det på" fordi det er folk med mange års hundeerfaring der anbefaler fremgangsmåden. Jeg håber du finder det rigtige tidspunkt i livet at få hund og at du til den tid er rustet til at finde den rigtige race hos den rigtige opdrætter :-)

 

Tak for det gode råd, jeg kunne nu heller ikke finde på at følge den fremgangsmåde, det kan jeg ikke se at der skulle komme noget godt ud af. Hvis vi skal have hund igen, vil jeg selvfølgelig sætte den tid af til det som er nødvendigt, og evt. få andre til at hjælpe hvis jeg ikke selv kan nå at lære den det hurtigt nok,fx ved at få en hundelufter eller sætte den i dagpleje ved fx min mor, som er førtidspensionist. Hun er rigtig glad for hunde, og vil gerne hjælpe, men hun vil ikke selv have en hund, da hun nyder sin frihed til at tage hjemmefra når det passer hende, og lige så længe det passer hende.

 

Der er mit liv meget anderledes, jeg er rigtig meget hjemme i min fritid, og når jeg ikke er hjemme laver jeg ting som jeg sagtens kan se en hund deltage i. Og skal jeg på ferie vil jeg nok vælge camping eller lignende, da jeg ikke har store rejsedrømme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er denne tråd blevet meget lang, og jeg har nok brugt lidt for mange ord om hvad jeg ønsker og ikke ønsker. Jeg vil gerne have raceforslag og for at opsumere mine konkrete ønsker, kommer de her:

 

En mindre familiehund, ca. 5-15 kg, max 20 kg.

Temeramentmæssigt skal den ikke være kendt for at være meget egenrådig eller reserveret.

Den skal ikke være kendt for at være ekstra vanskelig til at lære at være alene hjemme 7-9 timer om dagen 5 dage om ugen. Hundelufter eller hundedagpleje er ikke udelukket.

Helst ikke en trimmerace, det er dog ikke helt udelukket, at jeg kan gå på kompromis med dette.

 

Jeg kan tilbyde den en plads i familien som består af mig, min kæreste, min kat og mine 2 børn på 4 og 6 år, som er vant til hunde i alle aldre og størrelser. Vi bor i et 110 m2. hus med have, i et roligt kvarter, med flere grønne områder og landomgivelser i nærheden.

ca. 20 min opmærksomhed om morgenen, til fx fodersøg eller lignende og en gåtur på 20 min. Vores morgen rutine vil bestå i at vi står op, hunden kan komme i haven hvis den er meget trængende, gå tur til børnehaven og hjem igen med mulighed for at gå løs på tilbagevejen og en 20 minutters buffer til aktivering.

30-60 min gåtur om eftermiddagen, med mulighed for at rende løs.

Hvalpetræning i DCH og løbende træning i dagligdagen (alm lydighedsøvelser, mentalstimulering og cirkustricks)

Aftenløbetur ca. 2 gange om ugen, 4-7 km.

Masser af aktivitet med familien i de vågne timer, også i weekender og ferier. En soveplads efter eget valg.

Den vil deltage i vores aktiviteter og ofte møde andre mennesker og hunde, især børn.

Børstning 2-3 gange om ugen og grundigere sorignering hver 14. dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er blevet foreslået

shih tzu,

gorgi cardigan,

dansk/svensk gårdhund

 

som jeg vil kigge nærmere på.

 

Jeg har selv udelukket

cairn terrier, da jeg er bange for dem (jeg er ellers ikke bange for hunde overhoved)

Beagle (da jeg gerne vil have en hund der kan luftes uden snor)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht hunde med lang pels og pelspleje omkring det. Så kan mån sagtens klippe dem selv med en saks eller en trimmer. Man behøver jo ikke ligefrem have udstillingspels på dem :blink:

Jeg har aldrig brugt penge på en hundefrisør og holder deres pels i en længde på 1-4 cm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht hunde med lang pels og pelspleje omkring det. Så kan mån sagtens klippe dem selv med en saks eller en trimmer. Man behøver jo ikke ligefrem have udstillingspels på dem :blink:

Jeg har aldrig brugt penge på en hundefrisør og holder deres pels i en længde på 1-4 cm.

 

Jeg kan se du både har en shih tzu og en löwchen, hvordan er deres temperament og behov, og tror du at de vil kunne leve tilfredsstillende under de vilkår jeg kan tilbyde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge en dansk svensk gårdhund hvis jeg var dig :-) en god og trofast hund der har en god størrelse til børn. (Ikke for lille så man fristes til at bære rundt på den).

 

Jeg synes også at dansk/svensk gårdhund er en skøn race, og den passer også på samtlige af mine ønsker til en hund, men dem jeg kender af den race, kræver mere motion og stimulering end det jeg kan tilbyde, ihverfald de første par år :hmm:

 

Jeg er nu ikke nervøs for om børnene bærer rundt på hunden, det er ikke normalt at håndtere en hund sådan her hjemme. Den eneste bekymring jeg har ved en lille hund, er at børnene skulle komme til at falde ovenpå den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at dansk/svensk gårdhund er en skøn race, og den passer også på samtlige af mine ønsker til en hund, men dem jeg kender af den race, kræver mere motion og stimulering end det jeg kan tilbyde, ihverfald de første par år :hmm:

 

Jeg er nu ikke nervøs for om børnene bærer rundt på hunden, det er ikke normalt at håndtere en hund sådan her hjemme. Den eneste bekymring jeg har ved en lille hund, er at børnene skulle komme til at falde ovenpå den.

 

I forhold til hvad du skriver du ksn tilbyde, så synes jeg nu det lyder fint til en dsg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at dansk/svensk gårdhund er en skøn race, og den passer også på samtlige af mine ønsker til en hund, men dem jeg kender af den race, kræver mere motion og stimulering end det jeg kan tilbyde, ihverfald de første par år :hmm:

 

Jeg er nu ikke nervøs for om børnene bærer rundt på hunden, det er ikke normalt at håndtere en hund sådan her hjemme. Den eneste bekymring jeg har ved en lille hund, er at børnene skulle komme til at falde ovenpå den.

 

Bare et lille pip ang de dansk svenske, jeg har 2 stk, og ingen af mine har på noget tidspunkt kravlet på vægene selvom de har måttet "nøjes" med et par småture i flere dage! Så længe de et par gange i ugen er blevet trænet med og har fået løbet lidt krudt af, så er de ualmindeligt nemme i hverdagen! + de har begge været meget nemme at lære at være alene og renlige. Men man ska se sig godt for inden man køber, specielt hvis man kigger uden tavle, som der jo klart er flest af, da man ikke aner hvad der gemmer sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til hvad du skriver du ksn tilbyde, så synes jeg nu det lyder fint til en dsg..

 

Jeg tror også det er nok til de fleste af dem, og de vænner sig også til det, men jeg har set at de nyder at det er mere. Fx agillitytræning, løb mange gange om ugen, cykelture o.l. De Dsg jeg kender til er rimlig ernergiske små hunde.

 

Jeg synes det er for modigt at vælge en race hvis aktivitetsbehov ligger så tæt på det jeg kan give den. Hvis det viser sig at den har brug for mere, så kan det jo også resultere i alene-hjemme problemer.

 

Men dem jeg kender er uden stambog, så det kan også tænkes at de ikke repræsenterer racen optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare et lille pip ang de dansk svenske, jeg har 2 stk, og ingen af mine har på noget tidspunkt kravlet på vægene selvom de har måttet "nøjes" med et par småture i flere dage! Så længe de et par gange i ugen er blevet trænet med og har fået løbet lidt krudt af, så er de ualmindeligt nemme i hverdagen! + de har begge været meget nemme at lære at være alene og renlige. Men man ska se sig godt for inden man køber, specielt hvis man kigger uden tavle, som der jo klart er flest af, da man ikke aner hvad der gemmer sig.

 

Okay, så er det nok ikke nogle gode racereprecentanter dem jeg kender. I så fald vil jeg gerne tage det i mig igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så er det nok ikke nogle gode racereprecentanter dem jeg kender. I så fald vil jeg gerne tage det i mig igen.

 

Det var nu bestemt ikke ment surt :) bare et pip om mine erfaringer med racen. Dem jeg kender er meget lig mine, så kan ikke personligt genkende det billede af dsg'en som meget krævende. Dog hører jeg det ofte! :) men uanset hvad så lærer man dem jo altså også selv en del.

 

Kan kun anbefales som en sød sjov og kvik lille hund med god energi uden det bliver for meget.

 

Da jeg PGA sygdom har perioder med noget mindre aktivitet end andre, så har de lært at så må man slappe af og vente på "mor" er klar igen :)

 

Held lykke uanset hvad du beslutter dig for :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstod nu heller ikke dit indlæg som surt, og det var mit bestemt heller ikke :-D Jeg er glad for at du deler dine erfaringer, og jeg bøjer mig gerne for dem, for som jeg skrev, så kender jeg ikke nogen med stamtavle, og kan derfor heller ikke vide om dem jeg kender er rene :-D Jeg er kun glad for hvis jeg tager fejl, for så åbner det op for at denne race kunne være en mulighed :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med sådan en fætter her (de fås også i sort):

 

 

Norge+2013+336-2.JPG

 

En norsk buhund som har lidt fra begge verdener, selvstændighed fra spidshunden men uden at være totalt udenfor pædagogisk rækkevidde fordi den har været brugt som gårdhund, jagt-/ og hyrdehund. Godt nok har alle hyrdende spidshunde ry for at være meget gøende, men de eksemplarer jeg har mødt har nu ikke sagt ret meget,... da slet ikke i forhold til de dansk-svensk gårdhunde man møder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer også på en corgi:hjerte:

Min nabo har det perfekte eksemplar, som går løs alle (ikke trafikerede) steder, og bruger det meste af sin tur på at charme, og få mavenus af forbipasserende. Den gør helt sikkert som det passer den langt hen af vejen, men med så meget charme at man ikke kan andet end at smelte:lun:

 

Til dine behov tror jeg altså sagtens man kan finde et individ som passer på dine ønsker ang temperament overfor hunde og mennesker og det at den har en grad af selvstændighed gør risikoen for alene hjemme problemer meget mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha. Det er et godt bud. Norsk Buhund (gårdhund) er en efter min mening helt overset race, som ville passe fint ind i mange hjem hvor der skal være hund uden at den skal fylde for meget, påp alle måder.

 

Jeg har fulgt racen på sidelinjen siden vi selv købte en Norsk Elghund. Påp det tidspunkt var der en eller anden der førte en Norsk Buhund helt til tops i lydighed, husker jeg. Den er en smule mindre end Norsk Elghund og meget meget tiltalende. Hunde som vinder ved nærmere bekendskab.

 

Jeg var på verdensudstillingen i Stckholm for 4-5 år siden og der var mange af dem. Venlige, søde hunde, som kommer fra bygderne og gårdene. Derude hvor man avler på lette, omgængelige og sunde hunde uden så meget hensyn til om de lige matcher en standard og dommerens smag. En race som mig bekendt ikke er blevet ødelagt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med sådan en fætter her (de fås også i sort):

 

 

Norge+2013+336-2.JPG

 

En norsk buhund som har lidt fra begge verdener, selvstændighed fra spidshunden men uden at være totalt udenfor pædagogisk rækkevidde fordi den har været brugt som gårdhund, jagt-/ og hyrdehund. Godt nok har alle hyrdende spidshunde ry for at være meget gøende, men de eksemplarer jeg har mødt har nu ikke sagt ret meget,... da slet ikke i forhold til de dansk-svensk gårdhunde man møder.

 

Tak for budet, denne race kender jeg slet ikke, men har lige været inde på DKK hjemmeside og lure lidt, og den virker umidlbart tiltalene på mig.

 

Ascha. Det er et godt bud. Norsk Buhund (gårdhund) er en efter min mening helt overset race, som ville passe fint ind i mange hjem hvor der skal være hund uden at den skal fylde for meget, påp alle måder.

 

Jeg har fulgt racen på sidelinjen siden vi selv købte en Norsk Elghund. Påp det tidspunkt var der en eller anden der førte en Norsk Buhund helt til tops i lydighed, husker jeg. Den er en smule mindre end Norsk Elghund og meget meget tiltalende. Hunde som vinder ved nærmere bekendskab.

 

Jeg var på verdensudstillingen i Stckholm for 4-5 år siden og der var mange af dem. Venlige, søde hunde, som kommer fra bygderne og gårdene. Derude hvor man avler på lette, omgængelige og sunde hunde uden så meget hensyn til om de lige matcher en standard og dommerens smag. En race som mig bekendt ikke er blevet ødelagt..

 

Kan se at den kræver en del aktivering, er i sikre på at det jeg skiver jeg kan tilbyde den, er nok? Der står også at det ikke er en pleaserhund, men at den er lærevillig. De to hunde jeg har haft var pleaserhunde og der gik lydighedstræningen og opdragelse i gode manere rigtig nemt (hvis man lige tager forbehold for Samsons melt downs, var han faktisk meget lydig og godt opdraget). Hvordan motiverer man en hund som denne, er det noget som er til at gå til for sådan en som mig, der ikke har erfaring med spidshunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer også på en corgi:hjerte:

Min nabo har det perfekte eksemplar, som går løs alle (ikke trafikerede) steder, og bruger det meste af sin tur på at charme, og få mavenus af forbipasserende. Den gør helt sikkert som det passer den langt hen af vejen, men med så meget charme at man ikke kan andet end at smelte:lun:

 

Til dine behov tror jeg altså sagtens man kan finde et individ som passer på dine ønsker ang temperament overfor hunde og mennesker og det at den har en grad af selvstændighed gør risikoen for alene hjemme problemer meget mindre.

 

Jeg tror jeg er nød til at komme ud og møde nogle flere corgier, for at se om de vokser på mig :-D Som sagt, så er det eneste eksemplar af racen, som jeg kender, meget reserveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha. Det er et godt bud. Norsk Buhund (gårdhund) er en efter min mening helt overset race, som ville passe fint ind i mange hjem hvor der skal være hund uden at den skal fylde for meget, påp alle måder.

 

Jeg har fulgt racen på sidelinjen siden vi selv købte en Norsk Elghund. Påp det tidspunkt var der en eller anden der førte en Norsk Buhund helt til tops i lydighed, husker jeg. Den er en smule mindre end Norsk Elghund og meget meget tiltalende. Hunde som vinder ved nærmere bekendskab.

 

Jeg var på verdensudstillingen i Stckholm for 4-5 år siden og der var mange af dem. Venlige, søde hunde, som kommer fra bygderne og gårdene. Derude hvor man avler på lette, omgængelige og sunde hunde uden så meget hensyn til om de lige matcher en standard og dommerens smag. En race som mig bekendt ikke er blevet ødelagt..

 

Ham husker jeg da godt og har også set ham optræde. Det må have været i 1980erne.???

Men egentlig var han vist slet ikke nem. Og det siges at begge ejere ændrede arbejdstid og at ALT i deres liv var indrettet efter ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for budet, denne race kender jeg slet ikke, men har lige været inde på DKK hjemmeside og lure lidt, og den virker umidlbart tiltalene på mig.

 

Kan se at den kræver en del aktivering, er i sikre på at det jeg skiver jeg kan tilbyde den, er nok? Der står også at det ikke er en pleaserhund, men at den er lærevillig. De to hunde jeg har haft var pleaserhunde og der gik lydighedstræningen og opdragelse i gode manere rigtig nemt (hvis man lige tager forbehold for Samsons melt downs, var han faktisk meget lydig og godt opdraget). Hvordan motiverer man en hund som denne, er det noget som er til at gå til for sådan en som mig, der ikke har erfaring med spidshunde?

Jeg synes ikke du skal blive forskrækket over at den tilhører spidshundegruppen. Det gør corgien, som du også er blevet anbefalet, forresten også. Buhunden har ikke været brugt som trækdyr eller jagthund på rovvildt (hvilket er de formål der har givet dem ry for at være ekstremt egenrådige og mentalt meget stærke) og virker forholdsvis let at lære ting og sager hvis man ikke presser noget ned over hovedet på den (og den slags træning tilbydes heldigvis ikke ret ofte mere). Mht at lære den at gå løs,.. så ville jeg hellere lære to buhunde det, end en cocker spaniel, der jo er en samarbejdende jagthund.

 

Bortset fra at jeg ikke helt har fanget hvor lang tur der er over til børnehaven, og at der er forskel på hvordan joggere har hund med på løbeture, så vil jeg fint mene at du kan tilbyde nok aktivering til en buhund. Der har boet 2 buhunde her i "mit" lejlighedskompleks og begge var alene hjemme i en hel arbejdsdag. Det var velfungerende hunde uden at have ejere der var specielt hundekyndige (den ene var faktisk lidt af en klovn til det), dog var den ene (altså hund, ikke ejer) vist nok temmelig destruktiv men det kan man desværre opleve indenfor alle racer. Og et ekstra plus (set med mine øjne) den ene blev 15 år, den anden næsten 17.

 

Racen slår mig som værende en noget bedre begynderhund end f.eks. labben (der bl.a. kan stresse en del og i f.eks. dit tilfælde, have svært ved ikke at slæbe rundt på ungernes lejetøj hele tiden) og der er generelt ikke de helt store problemer rent sundhedsmæssigt. Synes også at det skal være en hund af en vis størrelse hvis der er små børn i huset og hvis man vil jogge med den, men det er bare min personlige holdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis buhund ligner deres fætter, islansk fårehund så meget af sind somvjeg har indtryk af og kan læse mig til, så tror jeg det er en lige krævende nok race i dette tilfælde. Ikke minds fordi de lyder til at være stress sensitiv e.

 

Og med temmelig meget vov i ud fra den opdrætter side jeg fandt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...