Hop til indhold

Avl på "Omega-tæven" i flokken?


Gæst wsg
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om dette ligger rigtigt eller ej - måske det skulle have været under hvalpe...

 

Jeg har jo Jessie, som gerne skulle blive avlshund, men samtidigt har jeg jo også Rosie og Mollie.

 

Sådan umiddelbart vil jeg bedømme Mollie til at være "alfaen" (omend noget svag) i flokken med Rosie som "beta" og Jessie kommer jo grundet hendes alder ind som "omega" - om denne rangfølge ændrer sig, når Jessie bliver ældre, skal jeg lade være usagt.

 

Alle 3 tæver er intakte og jeg havde egentligt planer om at holde dem intakte, men nu er jeg blevet, øhm, "advaret" om, at det kan skabe problemer, når Jessie skal have hvalpe.

 

At de to højerestående tæver kan mobbe fysisk og "psyke" hende til enten at tabe hvalpene eller helt undgå at blive drægtig:?:

 

Jeg ved godt, at i naturen er det kun "alfaparret", der får afkom, men hvor dybt ligger dette i vores tamhunde?

Og ville en sterilisation af de to højerestående tæver afhjælpe dette?

 

Er det noget I kloge HF-brugere har hørt om?

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Min opdrætter har 4 hunde: Coco på 12 år, absolut alfa (på den gode måde, hun bestemmer, men med rolig overbevisning - et blik fra hende stopper de andre og hun er meget kærlig ved dem ellers) og Evita, Holly og Fanny - jeg tror nok de er hhv. 5, 4 og 6 år. Holly er endnu ikke blevet mor, men Evita har haft to kuld og fanny et uden problemer fra de højere rangerede.

 

Når Coco ikke er der (de sidste par år har hun brugt 5 ud af 6 dage hos opdrætters forældre, da deres hund ikke vil være alenehund) overtager Holly, men Fanny vil også gerne - hun skælder ud, retter på de to andre osv. osv, men det er stadig holly der bestemmer med samme ro og lederevne som hendes mor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har hørt om både problemer og det modsatte.

 

Det må være meget individuelt og det generelle stressniveau og hundenes forhold til hinanden spiller ind.

 

Jeg kendte engang en hvis ældste tæve havde hvalpe santidig med sin datter.

Den ældtste tæve bed "børnebørnene" ihjel.

 

Omvendt har jeg en veninde som har haft opdrættet basenjis og der hjalp mødrene hinanden hver gang.

 

Hvis Jessie føler sig "nederst" og bliver mobbet kan hun muligvis slet ikke blive drægtig, men det er du jo selv inde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for svarene :-D

 

Måske bekymrer jeg mig bare for meget på forhånd.... Jeg er rigtig god til at få en fjer til at blive til 5 høns :oops:

 

Jeg ved ikke om Jessie føler sig nederst..... Hun viser Mollie respekt og så alligevel ikke (hun viser hende meget respekt, hvis Mollie begynder at knurre, men kan sagtens snigangribe hendes ører i leg) - Rosie kanøfler hun, hvis hun kan slippe afsted med det....

 

Og meget kan ske, indtil "prinsessen" er avlsmoden - hvis hun slægter sin mor på, så bliver hun en rolig og fattet tæve (drømme er vel stadig toldfrie *GG*), der helt naturligt udstråler et eller andet så andre hunde giver hende "respekt", hvilket måske kan forskubbe rangordenen i flokken....

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...