Hop til indhold

Anvendelse af bur til andet end ved transport?


Michela
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg har nogle spørgsmål omkring det at have et bur til sin familiehund. Dette er noget jeg er støt på herinde, hvor man udover til transport også bruger det til fri-sted, alenehjemme træning og hyggekrog. Jeg har aldig benyttet mig af bur på denne måde og har kun set en enkelt gøre det, så jeg er faktisk ret blank på dette område og kan ikke rigtig se fidusen i det.

 

Den eneste jeg har set bruge bur til deres hund, var jeg ikke imponeret over, jeg forstod ikke den måde at have hund på, måske skyldes det min egen uvidenhed eller også var han bare et eksempel på en dårlig hunde ejer (hunden var en gravhund, hvis primære opgave var at tage med på jagt, men når den ikke var på jagt, var den stort set i buret altid. Den var der når den var alene, den var der når den skulle sove, den var der når der var gæster, den var der når børnene legede på gulvet om aftenen.) jeg ved det ikke, men jeg vil rigtig gerne høre om jeres mening og om konstruktiv brug af bur, især i forbindelse med at være alene hjemme.

 

Sådan som jeg ser det, er buret overflødigt, hvorfor ikke bare bruge en hundekurv til hundens fristed?

 

Som i nok kan høre, har jeg ingen erfaring med brug af bure, til andet end transport. Jeg vil gerne have udvidet min horisont, især fordi at jeg er støt på, at det kan være fordelagtigt i forbindelse med alene-hjemme træningen :) Jeg kan ihverfald se fordelen i at mine ting er udenfor hvalpens rækkevide, men er der også fordele set fra hvalpens perspektiv?

 

Undskyld hvis det blev lidt rodet, håber i vil give jeres mening/erfaringer til kende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har både (stof)bur og kurv stående i stuen, men langt det meste af tiden vil min hund helst ligge i buret, der i øvrigt står åbent. Han elsker at putte derinde og så er det dejlig nemt i forhold til at have ham med ude til både stævner, familiebesøg og andet, hvor han så ligger og hygger i buret

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er vidst nogen af dem der i dén grad bruger bure til andet end transport - vi har ét stort bur fast i bilen og indenfor har vi 5 bure rundt omkring. Hundene ELSKER deres bure! Virkelig. De får serveret alt deres mad i burene (de fodres med råt), men derudover så ligger de rigtig meget i/ovenpå deres bure og slapper af/sover.

 

Og så kan vi til enhver tid, fordi hundene elsker deres bure så meget, smide dem deri hvis vi har gæster hvor det bliver for meget for dem fx - så finder de ro i buret med det samme. Det samme hvis vi er nogen steder henne og hundene evt ikke helt kan finde ro - i buret og vupti, så er der ro på. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :)

 

Jeg har både (stof)bur og kurv stående i stuen, men langt det meste af tiden vil min hund helst ligge i buret, der i øvrigt står åbent. Han elsker at putte derinde og så er det dejlig nemt i forhold til at have ham med ude til både stævner, familiebesøg og andet, hvor han så ligger og hygger i buret

 

Dejligt at høre at din hund er glad for buret, jeg kan godt se at det er en fordel når man tager sin hund med til stævner :) men i de andre situationer, kunne en kurv så ikke være tilstrækkelig? Er din hund lukket inde i det, når den er alene hjemme?

 

Vi er vidst nogen af dem der i dén grad bruger bure til andet end transport - vi har ét stort bur fast i bilen og indenfor har vi 5 bure rundt omkring. Hundene ELSKER deres bure! Virkelig. De får serveret alt deres mad i burene (de fodres med råt), men derudover så ligger de rigtig meget i/ovenpå deres bure og slapper af/sover.

 

Og så kan vi til enhver tid, fordi hundene elsker deres bure så meget, smide dem deri hvis vi har gæster hvor det bliver for meget for dem fx - så finder de ro i buret med det samme. Det samme hvis vi er nogen steder henne og hundene evt ikke helt kan finde ro - i buret og vupti, så er der ro på. :-)

 

Jeg er åben for tanken omkring at hunden kan se det som dens hellige fri-sted, og vil rigtig gerne høre mere :) Hvor meget er dine hunde i deres bure, i hvilke situationer er lågen lukket? Hvor meget plads har hunden brug for i sådan et bur, tænker at det må være ret stort, når den kan få serveret dens mad derinde? Hvilken type underlag er der i buret? og bliver der ikke svinet til, når hunden får serveret råt mad derinde? Har du evt. et billede af hvordan buret er indrettet, og størrelsen i forhold til hunden?

 

Jeg vil også rigtig gerne modtage råd omkring tilvænning/træning til buret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg konkurrerer med mine hunde. Så jeg har bure de er i til stævner, de har bure herhjemme til at hygge i, de er i bur i bilen og når hvalpen er lille sover den i bur ved siden af sengen her i huset :-)

 

så jo, vi bruger bure meget og hundene elsker deres bure

 

 

Mange tak, der var du lige hurtigere end jeg :) Det ser nu også hyggeligt ud :)

 

Kan hunden ikke let ødelække sådan et stofbur? Hvornår bruger du det som bur og hvornår er det bare et frivilligt hyggested med åben låge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har anvendt bur til mine beagler fra dag 1.

Mens hvalpen er lille sover den i buret om natten ved siden af min seng - så kan jeg høre den med det samme den skal ud. Der udover giver det tryghed at den ikke kan rende rundt og komme til skade - falde ned af trappen mv.

 

Mine nu voksne beagler - bruger buret hver dag - de går til og fra som det passer dem, de er aldrig lukket inde. Skulle det være nødvendigt er det af sikkerheds hensyn for dem. De får deres mad derinde og tyggeben - eller sover/hviler når de har behovet for det. Mine beagler har dog også kurve rundt omkring ligesom de også ligger i vores stole. Buret bruges til transport over længere strækninger - og et plus er også at de er vænnet til bur når/hvis de skal til dyrlæge - og ligge til opvågning efter et indgreb. Kort sagt jeg ville ikke undvære buret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en rigtig dårlig udvikling at nogle mennesker er begyndt at bruge bur som undskyldning for at springe let hen over både renlighedstræning og alene hjemme træning.

Det har man gjort i USA i mange år - lige så snart man får hvalpen er det bare i buret, om den så hyler nok så meget.

 

Bur skal efter min mening bruges med omtanke, og kun som en midlertidig løsning. Jeg har selv brugt det til følgende:

Løbetid - siger sig selv når man har intakte hunde af begge køn i huset.

Omplaceringhund, der var meget destruktiv når hun var alene hjemme. Vi trappede gradvist ned med buret, og nåede til at hun kunne være alene i 1/2 time. Så døde hun desværre af urelaterede årsager.

For at beskytte hvalp mod ressource-aggressiv voksen hund. Hvalpen var i buret når han skulle spise og når de var alene hjemme. Han lærte aldrig at elske det, og endte faktisk med at ødelægge buret (som er af metal). Den hund er 3 år i dag, og har det stadig svært med at være alene hjemme. Om det skyldes at han kom i bur da han var lille, ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke noget jeg vil bruge igen, med mindre jeg er tvunget til det.

 

Jeg tror selvfølgelig på det når folk siger at deres hunde "elsker" deres bur, men hunde er jo forskellige - af dem, jeg har haft, har kun én (omplaceringshunden) virket som om den var ok med at være der.

 

Hvis man rejser meget med sin hund, er det praktisk nok at den er vænnet til at være i bur, men jeg synes absolut ikke at buret skal være et "redskab", der hører til almindeligt hundehold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :)

 

Dejligt at høre at din hund er glad for buret, jeg kan godt se at det er en fordel når man tager sin hund med til stævner :) men i de andre situationer, kunne en kurv så ikke være tilstrækkelig? Er din hund lukket inde i det, når den er alene hjemme?

 

Lige omkring det at være alene hjemme, så kan jeg nok ikke hjælpe, da min hund stort set aldrig er alene hjemme. Jeg har valgt (og har muligheden for, hvilket alle jo ikke har) at han bliver passet, mens jeg er på arbejde. Buret er aldrig lukket herhjemme, kun når vi er til stævner eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Bruger" kun bur i bilen og til konkurrencer, som i, at det er opbevaring og det er lukket.

Tilgengæld bruger hundene ofte deres bure fordi de selv har lyst.

 

Vi har et stående herhjemme, som hundene bruger som de har lyst.

Især når de er meget trætte og virkelig trænger til ro, så vælger de at lægge sig i buret, for der ved de, at de har fred og ikke bliver forstyrret.

 

Buret er også indlært på den måde, at det er et sted man kan gå hen og spise sit ben i fred, sove i fred osv.

 

Til konkurrencer, så lægger mine hunde sig selv inde i buret når det er trætte og det er et sted de er trygge og har ro.

Det er et fristed hvor de ved, at de har deres "privatliv" og ikke bliver forstyrret eller skal forholde sig til noget.

 

Vil dog aldrig bruge det til alene hjemme træning, med et lukket bur. Det er et fristed og et sted man kan søge hen hvis man har lyst.

Og så i nogle få tilfælde, så er man så nød til at være der - og det er væsentlig nemmere, når det er et fristed i første omgang.

 

Den eneste af mine hunde der aldrig har lært det på den måde er Kaia. Ved hende brugte tidligere ejere det som alenehjemme-nødløsning og til at "pakke hende væk".

Så med hende har det taget laaaaaang tid, før det er ok for hende at være indespærret.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg er åben for tanken omkring at hunden kan se det som dens hellige fri-sted, og vil rigtig gerne høre mere :) Hvor meget er dine hunde i deres bure, i hvilke situationer er lågen lukket? Hvor meget plads har hunden brug for i sådan et bur, tænker at det må være ret stort, når den kan få serveret dens mad derinde? Hvilken type underlag er der i buret? og bliver der ikke svinet til, når hunden får serveret råt mad derinde? Har du evt. et billede af hvordan buret er indrettet, og størrelsen i forhold til hunden?

 

Jeg vil også rigtig gerne modtage råd omkring tilvænning/træning til buret :)

 

Vi har kanvasbure indenfor i str XL - hvilket er alt så rigeligt når de største hunde vejer 8-9kg :-) dem har vi to af. Og så har vi to mindre til de to mindste hunde.

 

Vores har bare masse af tæpper/dyne i deres bure - og tæppe ovenpå buret, da de elsker at ligge deroppe også.

Jo det sviner når de får serveret råt derinde, men så kan tæpperne jo bare vaskes. Ved at de er i burene får de hver især fred til at spise uden at de bliver nedstirret af en der evt er færdig før de andre, og vi behøver ikke holde øje med om de evt skulle få det slæbt op i sofaen. Så i al den tid der spises er lågerne i burene lukket.

 

Ellers er det uhyre sjældent lågen er lukket - men den har været det en aften nogle timer, hvor et vennepar havde taget deres søn med på besøg - det var lige rigeligt at overskue for to af hundene, så de kom i buret med en tyggeting, afskærmede buret med et tæppe på de fleste sider, så drengen ikke kunne gå og kigge ind til dem, og så stod de ellers bare inde i stuen hos os - og gik derved fra at gø af drengen til at ligge sig til at sove i deres bur. De er vant til bur = ro. De ligger sig også ned og slapper af/sover med det samme de kommer i bur i bilen - der har vi så et Variocage XL dobbeltbur til dem.

Og så har vi benyttet os af det en gang hvor vi havde en gæstehund på besøg, hvor samværet hundene imellem liiiige skulle holdes øje med, hvilket jeg ikke gad mens vi spiste - så der var de to af vores der var "problemet" i bur lige ved siden af os mens vi spiste, og så lagde de sig bare til at sove.

 

Jeg kunne ikke drømme om at bruge deres bure som "generel opbevaring" ej heller til alene hjemme. Men som huler for dem indenfor herhjemme er de geniale - de elsker dem! Og så er det altid bare rart at kunne slæbe en base med rundt hvorend man skal hen, som de ved er deres, og som de føler sig trygge i. Men har stadig også div tæpper/puder/kurve til at stå også. Vores hunde mangler ikke just sovepladser :oops: men de sover ikke i deres bure om natten heller, der sover de alle fire i vores seng sammen med os :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Vi har kun et bur og det er i bilen. Det er et lukket bur hvor vi kan have begge vores labber de kan låses, så bagsmækken på bilen kan stå åben når vi er på tur. Vi har ikke bure indenfor da har de deres kurve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tusind tak for jeres svar, jeg er rigtig glad for at i ville dele jeres tanker/erfaringer med mig :5up::-D Jeg tror at jeg har fået svar nok, til at jeg kan danne mig min egen idé om hvordan vi vil bruge et bur her hjemme, så det fungere bedst for os, når lille Noddy melder sin ankomst :-D

 

Vi vil have et solidt bur til bilen, så vi alle kan køre sikkert :-D og det der med at have et der kan låses, så man kan have bagsmækken til at stå åben (og være sikker på hunden bliver der), når vi er på tur, er da en fantastisk idé :-D

 

Derudover tænker jeg, at vi vi evt. kunne have et i stuen, som hunden kan have som fri-sted for børnene. Mine børn på snart 4 og 6 år, ved godt at man ikke må forstyrre en hund når den sover, og jeg tror egentligt ikke at de kunne finde på det, om den så bare lå i en kurv, eller på gulvet. Men det er måske rarere for hvalpen med lidt mere afskærmning, når den gerne vil have ro. Jeg ved det ikke, det kan også være at den vil foretrække at gå i et andet rum, hvis de bliver for højrøstede.

 

Mht. renlighedstræning og natteroderi, vil jeg rigtig gerne have hvalpen tæt på mig om natten, ikke i sengen, men gerne lige ved siden af, så jeg kan høre, hvis den står op, og begynder at liste rundt. Måske et bur vil være egnet til det? Jeg kan nemlig ikke lukke døren til soveværelset, for så kan jeg ikke høre hvis menneske-børnene vågner..

 

Når hvalpen skal lære at være alene, tænker jeg at den skal være lukket inde i vores entre, for at den har et mindre areal at forholde sig til. Jeg vil også gerne have at den har et sted i entréen hvor den kan være og tørre hvis den er møg beskidt og våd (jeg vil selvfølgelig tørre poter og mave hvis det bare er det, men man kan jo komme ud for at hunden får lyst til at gøre noget, som gør den beskidt over det hele). Det skal også være et sted den kan sidde når der kommer gæster (jeg vil gerne have at den på et tidspunkt lærer at vente med at hilse, til gæsterne er kommet indenfor døren og selv giver tegn til at de gerne vil hilse). Hvad tror i der er bedst til det? Bur, kurv eller bare et tæppe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har eet bur her hjemme, det er i soveværelset og den eneste grund til at det stadig står der, det er at Joya ikke vil undvære det om natten -og så er det egentlig praktisk nok til at lægge mit tøj på :mrgreen: Det er ikke lukket, eller det vil sige, lynlåsen er egentlig lukket, det er en stofbur, men der er en flænge i "lågen", som hun går ind og ud af.

 

Ellers bruger jeg kun bur herhjemme til hvalpe. En ny hvalp sover i lukket bur ved siden af sengen, da det er den eneste måde jeg høre hvis/når den skal op om natten, jeg har brugt det til ind til videre 3 hvalpe og det har virket upåklageligt, til Joya virkede det så så godt at jeg ikke har kunne få hende ud af buret om natten selvom hun nu er 4 år :lol:

 

Derudover har jeg brugt det ved alene hjemmetræning af hvalpe også, da de jo var vandt til buret fra om natten og da jeg samtidig har haft voksne hunde som ikke skulle drives til vanvid af hvalp når de var alene hjemme. Men det har IKKE været som en erstatning for alene hjemmetræning! Alene hjemme tilvænningen har stadig startet med ganske få minutter i starten og langsomt blevet bygget op og de er blevet optaget, så vi har kunne kontrollere at de ikke lå i buret og var kede af det.

Det fungerede super med Chivas og også med Gaia vi havde senere, Joya nægtede tilgengæld at være i bur når hun skulle være alene, selvom hun elskede det om natten, men det vil alligevel stadig være det jeg starte med at prøve næste gang vi får en hvalp.

Chivas var i lukket bur når han var alene hjemme de første 4-5 mdr. Så vidt jeg husker, Gaia var kun de første 2-3 mdr. Mener jeg.

 

Ellers er bure kun blevet brugt ved prøver og konkurrencer og nu hvor vi fornyeligt sprang ud som campister, kom burene også i brug, til om natten, så vi ikke lige pludselig har et par hunde der møver sig ud under teltdugen og går på nattevandrig alene, for det vil jeg næppe opdage når først jeg sover :oops::genert:

 

Her er vi ved at sætte op, og Joya er lige blevet "smidt i seng" imens, så vi ved hvor vi har hende, hendes "bliv" er ikke helt så stabil som Chivas' :engel:

 

Om natten er burene selvfølgelig indenfor.

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at der er forskelle til hvordan man bruger et bur.

 

Jeg er stor fortaler for brugen af bur... Hvis man vel og mærke gør det rigtigt. Det er langt fra en nem løsning i min verden. Det tager jo lige så lang tid at træne en hund til at være i et bur som til f.eks. at være alene hjemme.

 

Vi har tre ud af 4 hunde som kan være i bur, og hvor vi effektivt kan benytte buret, uden at det er skadeligt for hunden.

 

Vi bruger f.eks. bur når vi rejser med hundene, så er det et fredeligt sted for hunden, og i forbindelser med udstillinger finder de buret trygt, fordi det er samme sted de sover derhjemme.

 

Vi træner også at være i buret når det er lukket, men vi bruger det aldrig herhjemme. På nær om natten til en ny hvalp, hvor vi har denne i sengen til den falder i søvn og så ligges den i buret, og den piver så når den vågner og vi kan straks reagere på dette og komme ud med den. Alternativt havde vi langt flere uheld....

 

Dog kunne jeg aldrig finde på at efterlade en hylende hund i et bur, derfor har vi også en ud af vores 4 hunde som ikke kan være i bur, måske en dag, hun er 2 år nu og kan stadig ikke.

 

Når vores to små skal være alene hjemme uden de to store (f.eks. ved dyrlæge besøg), er de altid i bur, da de ellers hyler og er kede af det... I buret ligger de blot og sover (Det er de jo vant til at de bare skal).

 

Jeg synes ikke det er okay at benytte buret som en hverdags ting for at hunden ikke skal være i vejen. Men jeg kan på ingen måde se forskellen i at man spærre hunden ude i gangen for natten, eller i et bur.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Jeg bruger ikke bur. Da jeg fik min første hund som hvalp, anede jeg ikke at man brugte et bur til anden end transport og havde sådan set slet hellere ikke behov for det. Da jeg har ikke selv har bil, var min tidligere hund meget med i offentlig transport og der lå han bare mellem sæderne.

 

Senere købte jeg så et stort stofbur, til " hyggekrog " som står i stuen og som altid er åbent. Derinde ligger der en dyne og bamser og lidt tyggeting.

 

Min nuværende hund bruger det sjælden. Men hvis han er MEGET træt og bare ville have helt ro og fred, så går han derind og putter. Der er mørkt ( har lavet det lidt til en hule ) og han ved at jeg hverken kommer til at falde over ham eller træde på ham. Derudover bliver det lidt brugt til hans bamser og tyggeting, dem smider jeg altid derind når jeg rydder op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak, der var du lige hurtigere end jeg :) Det ser nu også hyggeligt ud :)

 

Kan hunden ikke let ødelække sådan et stofbur? Hvornår bruger du det som bur og hvornår er det bare et frivilligt hyggested med åben låge?

 

Jo, stofbure kan ødelægges, men eftersom hundene holder meget af dem, så gør de det ikke. De står åbne herhjemme altid og er primært hyggesteder. Bruger dem og til træning af og til. Til stævner er de lukkede hvis jeg forlader teltet, men ellers står de åbne der også, så hundene kan gå ind og slappe af.

 

jeg bruger ikke bur når de er alene hjemme. Men derfor synes jeg nu alligevel, at det er rart at hundene har lært at være i ro i et bur. På den måde kan jeg fx have dem med når jeg underviser, så de ikke skal være alene hjemme der, men kan være med ude og komme ud af burene i pauser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger helst så lidt bur som muligt. Har dog tidligere haft det stående fremme åbent, hvor sille jævnligt brugte det. Men nu har hun bur traume og skal tvinges i bur af ale slags, så jeg brugee det kun til transport af mysla.

 

Stående åbent som en kurv er dog genialt til hunde der skal have lidt ro ind i mellem. En kurv under et bord har vi dog brugt før bure kom frem.

Lige ledes har vi til hvalpe brugt en papkasse med høje sider til de første nætter med hvalpen. Stående ved siden af sengen og man kan høre århvalpen er urolig.

 

Alene hjemme foretrækker jeg langt at bruge børne låger til at afskærme med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem der sværger til bur! Jeg bruger det til hvalpen om natten, til bilen, og ikke mindst til stævner. Jeg har dog haft hunde der snildt kunne finde på at kratte sig ud af buret, så her i huset er det metalbure der bruges. Som "hvalpe-sove-bur" om natten har jeg dog også brugt stofbur.

 

Jeg bruger også bur "når det ellers er praktisk", som f.eks. hvis jeg er til kursus med hund, på besøg hos veninde der både har meget fint hjem og ikke er ret glad for hunde, eller andre steder hvor hunden gerne bare skal ligge og sove/ forholde sig i ro. Men så sørger jeg selvfølgelig for at hunden i forvejen er "krudtet af" og aktiveret - buret må aldrig bli' et sted man smider hunden i når den "bare er besværlig"! Det skal trænes, og hvalpen skal lære at buret er et hyggeligt og trygt sted.

 

Skal jeg bare "lukke hunden væk", hvis jeg f.eks. får besøg af andre hunde (min er meget utryg ved fremmede hunde), gæster der er bange for hunde, eller gæster med mindre børn - så bruger jeg ikke bur. Så har jeg enten et babygitter, hvor hunden kan få et helt rum fr sig selv, eller også laver jeg en "løbegård" af komposthegn. Med undtagelse for om natten, hvor hvalpen/hunden alligevel sover, vil jeg ikke ha' at mine hunde er i bur i længere tid ad gangen. Maks et par timer, så skal den ud at røre sig. Og derfor er jeg heller ikke tilhænger af bur i alene-hjemme-træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skal det lige nævnes at når jeg bruger bur til alene hjemme træning, er det maximalt op til omkring 4-5 timer og i et bur der er større end normalt, Chivas havde som hvalp et bur der var stort nok til at rumme to voksne aussies. Gaia var i et bur der passede til een voksen aussie, men hun var tilgengæld også kun i bur de første 2-3 mdr. Når vi når til at de skal være alene hjemme i mere end max. 4-5 timer, er det slut med bur. Og derudover er mine hunde så langt fra alene hjemme på daglig basis. Når en hvalp startes op med alene hjemmetræningen, bliver der selvfølgelig trænet næsten dagligt, men det starter jo så også med ganske få minutter ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem der sværger til bur! Jeg bruger det til hvalpen om natten, til bilen, og ikke mindst til stævner. Jeg har dog haft hunde der snildt kunne finde på at kratte sig ud af buret, så her i huset er det metalbure der bruges. Som "hvalpe-sove-bur" om natten har jeg dog også brugt stofbur.

 

Jeg bruger også bur "når det ellers er praktisk", som f.eks. hvis jeg er til kursus med hund, på besøg hos veninde der både har meget fint hjem og ikke er ret glad for hunde, eller andre steder hvor hunden gerne bare skal ligge og sove/ forholde sig i ro. Men så sørger jeg selvfølgelig for at hunden i forvejen er "krudtet af" og aktiveret - buret må aldrig bli' et sted man smider hunden i når den "bare er besværlig"! Det skal trænes, og hvalpen skal lære at buret er et hyggeligt og trygt sted.

 

Skal jeg bare "lukke hunden væk", hvis jeg f.eks. får besøg af andre hunde (min er meget utryg ved fremmede hunde), gæster der er bange for hunde, eller gæster med mindre børn - så bruger jeg ikke bur. Så har jeg enten et babygitter, hvor hunden kan få et helt rum fr sig selv, eller også laver jeg en "løbegård" af komposthegn. Med undtagelse for om natten, hvor hvalpen/hunden alligevel sover, vil jeg ikke ha' at mine hunde er i bur i længere tid ad gangen. Maks et par timer, så skal den ud at røre sig. Og derfor er jeg heller ikke tilhænger af bur i alene-hjemme-træning.

 

Jeg synes at det lyder rigtig fornuftigt, som du gør det :-D Jeg tror dog at det vil være sjældent at det vil blive brugt som praktisk løsning, andet end når vi skal ud og køre bil. Men hvis jeg en dag skulle finde på at ville gå til stævner eller udstilling, så er det jo meget rart at han lærer det som hvalp.

 

Jeg er gået helt fra tankerne om at bruge det i alene-hjemme træningen, jeg kunne heller ikke se det logiske i at det skulle være rart for hunden. Jeg har før set at hunde trives med mindre plads at være alene på, men et bur indskrænker hunden lige lovlig meget synes jeg. Men hvis han bliver glad og tryg ved buret, kan det måske få plads i entréen, så han kan vælge det til, når han skal være alene. Men nu må vi se hvad der sker når han kommer hjem :-D

 

Under alle omstændigheder skal jeg ihvertfald have et bur til transport i bilen, og så vil jeg se om han vil sove i det om natten ved siden af min seng, indtil han har lært at give lyd fra sig, hvis det kniber med at holde sig hele natten. (ellers vi jo putte sammen på gulvet).

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Under alle omstændigheder skal jeg ihvertfald have et bur til transport i bilen, og så vil jeg se om han vil sove i det om natten ved siden af min seng, indtil han har lært at give lyd fra sig, hvis det kniber med at holde sig hele natten. (ellers vi jo putte sammen på gulvet).

 

Jeg vil bare lige indskyde at du kan være så godt som sikker på at han skal ud om natten i det første stykke tid, medmindre I sover få timer, jeg har i hvert fald endnu ikke haft en hvalp som ikke skulle ud om natten eller meget tideligt om morgnen i i hvert fald de første par uger.

 

Derudover, så er det langt fra alle hunde der lære at sige til verbalt når de skal ud, ingen af mine gør det og har aldrig gjort det, udover som hvalpe om natten når de var i bur, men derudover, aldrig et pip ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare lige indskyde at du kan være så godt som sikker på at han skal ud om natten i det første stykke tid, medmindre I sover få timer, jeg har i hvert fald endnu ikke haft en hvalp som ikke skulle ud om natten eller meget tideligt om morgnen i i hvert fald de første par uger.

 

Derudover, så er det langt fra alle hunde der lære at sige til verbalt når de skal ud, ingen af mine gør det og har aldrig gjort det, udover som hvalpe om natten når de var i bur, men derudover, aldrig et pip ;-)

 

Jeg forventer at det går noget tid, inden han kan holde sig en hel nat ;) buret er bare for at holde ham i nærheden af mig, så jeg nemmere kan høre når han vågner, og derved nå ud med ham, inden han har uheld på gulvet :) Jeg har en idé om, at jo færre uheld de har indenfor, jo hurtigere lærer de at det skal foregå udenfor :) så vi renlighedstræner også om natten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer at det går noget tid, inden han kan holde sig en hel nat ;) buret er bare for at holde ham i nærheden af mig, så jeg nemmere kan høre når han vågner, og derved nå ud med ham, inden han har uheld på gulvet :) Jeg har en idé om, at jo færre uheld de har indenfor, jo hurtigere lærer de at det skal foregå udenfor :) så vi renlighedstræner også om natten :)

 

Min islænder var vist kun ude den første nat, så har hun sovet igennem siden. Som lille oppe i sengen. Hun var så 9 uger da hun kom, men stort set renlig med det samme. Men godt at være forberedt på det værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...