Hop til indhold

Anvendelse af bur til andet end ved transport?


Michela
 Share

Recommended Posts

Min islænder var vist kun ude den første nat, så har hun sovet igennem siden. Som lille oppe i sengen. Hun var så 9 uger da hun kom, men stort set renlig med det samme. Men godt at være forberedt på det værre.

 

Jeg anbefaler også at have hvalpen i sengen. Det er den mest effektive metode - med mindre man er en af dem, der kan sove fra en krig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har aldrig haft et bur (synes det hører til kaniner og den slags) og vil ikke have sådan et stort skrummel stående i min stue. Jeg har ikke fornemmelsen af at brugerne herinde har bure af de forkerte årsager, men kunne aldrig drømme om at anbefale folk at anskaffe sig et bur, da det alt for nemt bliver en sovepude der i sidste ende kan gå ud over hundene.

 

Egentlig tror jeg min første hund gerne ville have haft et bur med tæppe over, for hun elskede at sove under ting og sager, men dengang var det ikke mode som det er blevet idag,.. og så var de hundedyre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anbefaler også at have hvalpen i sengen. Det er den mest effektive metode - med mindre man er en af dem, der kan sove fra en krig.

 

Jeg sover ekstremt tungt, og må indrømme at da vi fik Rika og hun vejede omkring et kilo vil jeg skyde på, der fik hun lov at falde i søvn i sengen og blev lagt ned i buret. Jeg turde simpelthen ikke risikere at jeg trillede over hende... :oops: Helt afgjort en god metode ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er er stor bekvemmelighed, hvis man har hunde som elsker at være i bur. Hotelbesøg, campingvogn, besøg hos folk, hvis hunden lige behøver en "time out" osv. Der er uendelig mange situationer, hvis man hører til dem "der har hunde med", Bla. derfor træner jeg det fra dag 1.

 

Et passende bur til en hvalp, er efter min mening ret lukket - huleagtig (alternativt et tæppe over et trådbur) om du vil. Jeg bruger et plastik Vari Kennel på 55x65 til min FT Springer hvalp, som er samme størrelse ca som en Buhund.

 

Jeg har et tæppe med fra opdrætteren, som lugter af mor, hvalpe og hjemme og det får fast plads i buret. Vi henter hvalpen så tidligt på dagen, som vi kan være bekendt. Når vi er hjemme får hvalpen naturligvis lov at finde ud af "alting" selv, men når den bliver træt prøver vi at få den i buret (uden låge nu) og jeg sætter mig ved siden af. Det betyder buret står hvor jeg kan se fjernsyn, læse eller bruge laptop - og da det jo let kan flyttes, er det ikke noget problem. Kan hvalpen således få 2-6 gode timer i buret i løbet af dagen og aftenen, er jeg klar til den første nat. Fornemmer jeg at hvalpen er glad for buret sættes det lige udenfor soveværelset - 1½ m fra min seng - og jeg placeret en god hynde ved siden af.

 

Når det er sovetid og hvalpen er træt og luftet lokkes den i burdet med gode ord og godbid. Jeg har forinden sørget for at alle er klar til godnat og slukket lys. Når hvalpen er i burdet lukkes lågen og jeg går i seng mens jeg taler (godnathistorie) hele tiden. Klynker hvalpen lidt siger jeg "pjat med dig". Falder den til ro er det fint, hvis jeg fornemmer det eskalerer rykker jeg ud til hvalpen (på hynden) og lader en hånd være i burdet, men lader ikke hvalpen komme ud. Det kan tage 2 minutter eller 2 timer, men den falder i søvn og jeg går i seng igen. Op efter 4 timer og lufte og samme omgang igen, men jeg leger ikke med hvalpen om natten, bare lufte.

 

Efter 2-3 nætter er det helt uproblematisk og hvalpen slapper af i burdet. Efter 14 dage rykker mine hvalpe så ud i hunderummet med de gamle, men det er en anden historie.

 

Hvis din hvalp kommer til at elske burdet er det en stor lettelse i mange situationer siden hen.

 

Min holder meget at burdet i bilen. Kan fint sidde der, med åben bagsmæk, mens der foregår andre ting lige udenfor. Også noget jeg har trænet fra.... dag 8 ca

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg har aldrig haft et bur (synes det hører til kaniner og den slags) og vil ikke have sådan et stort skrummel stående i min stue. Jeg har ikke fornemmelsen af at brugerne herinde har bure af de forkerte årsager, men kunne aldrig drømme om at anbefale folk at anskaffe sig et bur, da det alt for nemt bliver en sovepude der i sidste ende kan gå ud over hundene.

 

Egentlig tror jeg min første hund gerne ville have haft et bur med tæppe over, for hun elskede at sove under ting og sager, men dengang var det ikke mode som det er blevet idag,.. og så var de hundedyre.

 

Jeg er ret enig i det her.... og har derfor kun et stort bur til to i bilen... men min gamle lab Walther han ville elske et bur tror jeg ;-) han elsker at ligge i en hule agtig noget med "tag" over hovedet - under sengen under møbler mv.... :-)

Ellers har jeg altid haft hvalpen i sengen og har kunnet høre hvornår den bette skal ud om natten - en eller to gange :-)

Zeus han sov mellem min mand og min hovedpude han kunne lige være der - 8 uger gammel ;-) sikke tider :-) det var hyggeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig haft et bur (synes det hører til kaniner og den slags) og vil ikke have sådan et stort skrummel stående i min stue. Jeg har ikke fornemmelsen af at brugerne herinde har bure af de forkerte årsager, men kunne aldrig drømme om at anbefale folk at anskaffe sig et bur, da det alt for nemt bliver en sovepude der i sidste ende kan gå ud over hundene.

 

Egentlig tror jeg min første hund gerne ville have haft et bur med tæppe over, for hun elskede at sove under ting og sager, men dengang var det ikke mode som det er blevet idag,.. og så var de hundedyre.

 

Hvordan bliver buret en sovepude mener du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke tilhænger af lukket bur som "helle", ved alene hjemme, om natten osv.

 

Det er min erfaring, at den tid man bruger på at lære sin hund på at have det godt med at være i bur som regel tager lige så lang tid, som at lære hunden at have det godt med at være alene hjemme osv.

 

Jeg er dog stærk tilhænger af, at man tilvænner sin hund bur, så man kan have et trygt sted f.eks. til stævner hvor det hurtigt kan blive for varmt i bilen og fordi man aldrig ved, hvad fremtiden bringer. Muligvis skal hunden indlægges og da kan det være voldsomt også at skulle være i bur.

 

Hvis mine hunde har haft brug for "helle" f.eks. ved besøg, har de kunne trække sig tilbage hvis de ville det, det vil de som regel ikke, og ellers har jeg sørget for at gæsterne respekterede hundene og lod dem være i fred.

 

Selv kunne jeg ikke drømme om, at lade min hund være alene hjemme eller om natten i lukket bur alene af den årsag at temperaturen skifter og kan kræve forskelligt underlag, hunden kan kaste op eller få dårlig mave og vil da naturligt søge væk, hvilket den ikke kan i et lukket bur.

Man kan se, hvordan både katte og hunde skifter sovested flere gange afhængig af temperaturen og hvad de ellers lader sig påvirke af. Det kan de ikke, når de er lukket inde i et bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan bliver buret en sovepude mener du?

At folk kan finde på at bruge buret hvis hunden bliver vild, tager børnenes legetøj, vil lege når de selv vil se fjernsyn osv., og på den måde springer opdragelse over. I værste fald overser de også signaler på at hunden keder sig eller ønsker opmærksomhed.

 

Jeg er ikke tilhænger af lukket bur som "helle", ved alene hjemme, om natten osv.

 

Selv kunne jeg ikke drømme om, at lade min hund være alene hjemme eller om natten i lukket bur alene af den årsag at temperaturen skifter og kan kræve forskelligt underlag, hunden kan kaste op eller få dårlig mave og vil da naturligt søge væk, hvilket den ikke kan i et lukket bur.

Man kan se, hvordan både katte og hunde skifter sovested flere gange afhængig af temperaturen og hvad de ellers lader sig påvirke af. Det kan de ikke, når de er lukket inde i et bur.

Præcis. Jeg synes det er direkte synd for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anbefaler også at have hvalpen i sengen. Det er den mest effektive metode - med mindre man er en af dem, der kan sove fra en krig.

 

Jeg er ret enig i det her.... og har derfor kun et stort bur til to i bilen... men min gamle lab Walther han ville elske et bur tror jeg ;-) han elsker at ligge i en hule agtig noget med "tag" over hovedet - under sengen under møbler mv.... :-)

Ellers har jeg altid haft hvalpen i sengen og har kunnet høre hvornår den bette skal ud om natten - en eller to gange :-)

Zeus han sov mellem min mand og min hovedpude han kunne lige være der - 8 uger gammel ;-) sikke tider :-) det var hyggeligt.

 

Jeg vil af mange årsager ikke have min hund i sengen, bl.a. pga. pels og snavs men mest af alt fordi jeg gerne vil have plads omkring mig når jeg sover (jeg ligger meget uroligt om natten). Det sker af og til at mine børn kommer ind og putter i min seng om natten hvis de har drømt eller er syge, disse nætter sover jeg stortset ikke, ford jeg heletiden bliver vækket af deres bevægelser og ligger og passer på, at jeg ikke maser dem, eller skubber dem ned. Kan ikke lige se hvordan en hund i sengen vil være hyggeligt hjemme ved mig.

 

Hunden kan godt få en plads i sengen i en periode, fx når den lige kommer hjem, og indtil den kan holde sig hele natten, men er det ikke dumt at vænne den til at være i sengen, hvis jeg ikke ønsker at det er der den skal sove permanent? Den må rigtig gerne sove ved siden af, eller under sengen, men bare ikke oppe i sengen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv kunne jeg ikke drømme om, at lade min hund være alene hjemme eller om natten i lukket bur alene af den årsag at temperaturen skifter og kan kræve forskelligt underlag, hunden kan kaste op eller få dårlig mave og vil da naturligt søge væk, hvilket den ikke kan i et lukket bur.

Man kan se, hvordan både katte og hunde skifter sovested flere gange afhængig af temperaturen og hvad de ellers lader sig påvirke af. Det kan de ikke, når de er lukket inde i et bur.

 

Ville heller aldrig bruge det til alene hjemme. Men om natten gør jeg. Men... Jeg har buret helt ved siden af min seng. I starten har jeg det stillet op på højde med min seng, og når hvalpen begynder at sove igennem sætter jeg det ned på gulvet, stadig ved siden af min seng. Netop for at jeg skal vågne hvis hvalpen er urolig eller bli'r dårlig.

 

Jeg kan også bedst li' at bruge trådbure, da de mere "lukkede" bure (f.eks. vari og nogle typer stofbure) netop er alt for lukkede mht. temperatur. Det kan godt nok bli' varmt i sådan et... Jeg dækker derfor heller ikke trådburet helt til med tæppe, men har et tyndere betræk, som jeg lægger over "taget" og en enkelt side eller to.

Link til indlæg
Del på andre sites

At folk kan finde på at bruge buret hvis hunden bliver vild, tager børnenes legetøj, vil lege når de selv vil se fjernsyn osv., og på den måde springer opdragelse over. I værste fald overser de også signaler på at hunden keder sig eller ønsker opmærksomhed.

 

 

Præcis. Jeg synes det er direkte synd for hunden.

 

Hvis Noddy får et bur i huset, vil det også udelukkende blive brugt som kurv. Og til at sove i ved siden af min seng indtil han kan holde sig om natten. Det kan også være at det bare bliver en papkasse med høje sider, han skal sove i om natten, som der var en der foreslog :)

Link til indlæg
Del på andre sites

At folk kan finde på at bruge buret hvis hunden bliver vild, tager børnenes legetøj, vil lege når de selv vil se fjernsyn osv., og på den måde springer opdragelse over. I værste fald overser de også signaler på at hunden keder sig eller ønsker opmærksomhed.

 

I så fald så er folk jo også bare nogle idioter... -og så tænker jeg, at bruger de ikke bur i de situationer, så vælger folk bare nogle andre lige så tåbelige løsninger, som at binde hunden, smide den i kælder eller bryggers, eller forlange at den konstant skal ligge i kurven, folk kan sagtens være komplet tåbelige uden bur, men det gør det ikke nødvendigvis rare at være hund.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis mine hunde har haft brug for "helle" f.eks. ved besøg, har de kunne trække sig tilbage hvis de ville det, det vil de som regel ikke, og ellers har jeg sørget for at gæsterne respekterede hundene og lod dem være i fred.

 

Selv kunne jeg ikke drømme om, at lade min hund være alene hjemme eller om natten i lukket bur alene af den årsag at temperaturen skifter og kan kræve forskelligt underlag, hunden kan kaste op eller få dårlig mave og vil da naturligt søge væk, hvilket den ikke kan i et lukket bur.

Man kan se, hvordan både katte og hunde skifter sovested flere gange afhængig af temperaturen og hvad de ellers lader sig påvirke af. Det kan de ikke, når de er lukket inde i et bur.

 

I min øjne er det jo netop derfor man benytter det f.eks. til en hvalp og træning af renlighed. Hunden vil automatisk søge væk, det kan den ikke, derfor piver den. Dette reagere man straks på og tager hunden ud. Normalt ville hvalpen hvis den bare sover i en normal kurv, blot søge væk, skide, og så gå tilbage til sin kurv. Det er jo ikke værre en hvis man bruger en papkasse f.eks. (Vores sover faktisk i dag i papkasser, af en eller anden grund synes de to små det er de bedste hundekurve!)

 

Hvis man har en hund der ikke trives ved at være i bur (Ikke kan finde ro), så bør man bestemt ikke tvinge den. Vi har tre hunde der altid selv søger buret, også da de var små. Og jeg er helt enig i forhold til at det tager nok lige så lang tid at vænne en hund til at være i et lukket bur, som til at være alene hjemme. Det er på ingen måde at tage den nemme løsning. (Og f.eks. har vores hvalpe sjældent været i buret om natten, i mere end 30-60 minutter af gangen).

Link til indlæg
Del på andre sites

I så fald så er folk jo også bare nogle idioter... -og så tænker jeg, at bruger de ikke bur i de situationer, så vælger folk bare nogle andre lige så tåbelige løsninger, som at binde hunden, smide den i kælder eller bryggers, eller forlange at den konstant skal ligge i kurven, folk kan sagtens være komplet tåbelige uden bur, men det gør det ikke nødvendigvis rare at være hund.. :???:

 

Lige mine tanker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg vil af mange årsager ikke have min hund i sengen, bl.a. pga. pels og snavs men mest af alt fordi jeg gerne vil have plads omkring mig når jeg sover (jeg ligger meget uroligt om natten). Det sker af og til at mine børn kommer ind og putter i min seng om natten hvis de har drømt eller er syge, disse nætter sover jeg stortset ikke, ford jeg heletiden bliver vækket af deres bevægelser og ligger og passer på, at jeg ikke maser dem, eller skubber dem ned. Kan ikke lige se hvordan en hund i sengen vil være hyggeligt hjemme ved mig.

 

Hunden kan godt få en plads i sengen i en periode, fx når den lige kommer hjem, og indtil den kan holde sig hele natten, men er det ikke dumt at vænne den til at være i sengen, hvis jeg ikke ønsker at det er der den skal sove permanent? Den må rigtig gerne sove ved siden af, eller under sengen, men bare ikke oppe i sengen.

 

Personligt mener jeg, at hvis du ikke ønsker hund i sengen, så lad være med at starte med det - de får hurtig vaner ;-) en kurv/bur lige ved siden af dig og hånden ud over sengekanten ned til den lille hvalp er også godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 2 rum i huset hvor der ikke er hund - soveværelse og tilhørende badeværelse.

 

At være en lille hund i et Vari transport bur vil formentlig rent rumfangsmæssigt og ventilationsmæssigt være at sammenligne med en familie i en campingvogn, men det er jo heller ikke alle der kan lide at campere :genert: men jeg har nu altid nydt det.

 

2 voksne, 2 børn og 2 Riesen Schnausere i en 4 m vogn - det har vi nydt alle sammen mange dage og nætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min øjne er det jo netop derfor man benytter det f.eks. til en hvalp og træning af renlighed. Hunden vil automatisk søge væk, det kan den ikke, derfor piver den. Dette reagere man straks på og tager hunden ud. Normalt ville hvalpen hvis den bare sover i en normal kurv, blot søge væk, skide, og så gå tilbage til sin kurv. Det er jo ikke værre en hvis man bruger en papkasse f.eks. (Vores sover faktisk i dag i papkasser, af en eller anden grund synes de to små det er de bedste hundekurve!)

 

Det handler ikke om, hvorvidt bur er værre end en papkasse..

 

Hvis rummet man sover i er stort, så ja, så er der mulighed for at søge væk og gøre sig ren.

 

Hvis

man har en hund der ikke trives ved at være i bur (Ikke kan finde ro), så bør man bestemt ikke tvinge den. Vi har tre hunde der altid selv søger buret, også da de var små. Og jeg er helt enig i forhold til at det tager nok lige så lang tid at vænne en hund til at være i et lukket bur, som til at være alene hjemme. Det er på ingen måde at tage den nemme løsning. (Og f.eks. har vores hvalpe sjældent været i buret om natten, i mere end 30-60 minutter af gangen)

 

Det findes hundeejere som anvender bur som den nemme udvej, det har vi da set flere eksempler på herinde gennem forskellige indlæg fra nye brugere.

 

Jeg har kendt mange burhunde og det passer som regel, at hvis man bare er standhaftig nok, så vil mange hvalpe på et tidspunkt falde til ro i et bur, alene fordi de oplever at tingene ikke ændrer sig, at de ikke kan påvirke deres egen situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det for et mærke bur? Hvor kan man købe dem? Kan man bruge et stofbur i bilen, eller er det bedre med et i metal?

 

Jeg ville til enhver tid vælge det i metal. Grunden er den at ikke alle hunde kan lide stof buret. Mine kan ikke - købte et i dyre domme som bare ligger nede i kælderen - de foretrækker metalburet. Vi har 3 stående som de går til og fra som det passer dem. Det ene står med udsigt til haven og her ligger de også ovenpå buret - enten sammen eller bare en af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på, hvem der har det :-)

 

Jeg tænkte på de bure som er tilpasset bilen eller er så store, at de står i spænd

 

 

pænt farligt ellers?

 

Hvis man kører frontalt ind i noget med 40 km/t vejer løse dele i bilen deres egen vægt gange med 25...

 

Så er det jeg tænker... Hund = 50 kg - bur = 20 kg - altså 70 kg løsvægt - gange med 25.... 1750 kg massakre igennem hele bilen... sådan et skal stå ret meget i spænd for ikke at flytte sig?

 

pyyyyyh... sikke en ravage det kunne lave...

 

Da jeg kørte galt (ca. 40 km/t) kom min mands metalværktøjskasse næsten igennem ryglænet ude fra bagagerummet - og hvad vejer sådan en fætter? - 10-15 kg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...