Hop til indhold

Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige brug for gode input til racevalg.

 

Jeg har en veninde der leder efter hund, og jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal anbefale hende. Hun er en rigtig hestepige, ligesom mig, så de har helt sikkert gode forudsætninger for at få hund!

 

De bor i hus nær Kbh, hunden skal være ude om dagen i hundegård med hundehus (når de er på arbejde). Der bor 3 familier i huset, så der vil ofte være nogen hjemme ved hunden. Det skal være en god familiehund, som er relativt let at træne og styre. Samtidig skal hunden kunne komme med på jagt, ergo vi er klart ovre i jagthunderacer. Den må gerne være let vogtende. Kæresten har tidligere haft kleiner münsterlænder, og cirka den størrelse er god.

Veninden kan tilgengæld ikke klare vimsede hunde - det udelukker vist en god portion!

Hunden skal kunne komme med på rideture (på sigt og med træning).

 

Altså:

- jagthund egnet til jagt (ikke udstillingslinjer)

- gerne let vogtende

- skal kunne trives med familieliv

- skal være relativt let at træne

- skal kunne trænes til at gå løs

 

De har selv tænkt på kleiner, drentsche, hønsehund og lab.

 

Jeg tænker umiddelbart lab, toller, korthåren, breton eller weimaraner. Hvad tænker I???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tænker også umiddelbart også at dine bud passer godt. Min kusine har en breton, og hun passer helt fint på beskrivelsen. Men om hun er racetypisk ved jeg ikke.

 

 

Jeg er jo vild med de bretoner jeg møder! De er skidelækre og jeg opfatter dem som lidt blødere end den gennemsnitlige jagthund. Det er jo særlig godt til netop deres behov tænker jeg. Men jeg kender simpelthen ikke nok til racen til at vide om det er racetypisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo vild med de bretoner jeg møder! De er skidelækre og jeg opfatter dem som lidt blødere end den gennemsnitlige jagthund. Det er jo særlig godt til netop deres behov tænker jeg. Men jeg kender simpelthen ikke nok til racen til at vide om det er racetypisk!

 

Sigga er ihvertfald en helt fantastisk hund. Hun er omplacering og var 2 år, da min kusine fik hende, så basis ting som at gå løs har taget noget tid at lærer. Men det sidder ret godt nu. Hun er rigtig god til børn, men lidt utryg ved fremmede mænd, men det kan jo sagtens bunde i noget fra hendes tidligere hjem.

 

Sigga er også ganske lærer nem, og elsker at lave tricks - og så er hun udholden som bare pokker. Løber med min kusines kæreste ofte, og er ikke til at kører fysisk træt. Så ture med hest vil nok ikke være et problem. Men hvis hun ikke bliver aktiveret ødelægger hun sko og andet som ligger rundt om i lejligheden, så meget rolige perioder over længere tid, går ikke for Sigga.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo også lidt eller meget, af hvilken type jagt han gerne vil bruge hunden til?

 

og hvordan hunden skal kunne gå løs...

 

En lab passer jo på beskrivelsen på nær at det ikke er sikkert den vogter noget som helst.

 

En hønse hund og kleiner passer også, med forbehold for hvordan de skal være løse. Løs under kontrol klarer de fint med god træning, men løs under frie former, som mange retrievere kan kapere, i terræn med vildtfært, kan være en udfordring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo også lidt eller meget, af hvilken type jagt han gerne vil bruge hunden til?

 

og hvordan hunden skal kunne gå løs...

 

En lab passer jo på beskrivelsen på nær at det ikke er sikkert den vogter noget som helst.

 

En hønse hund og kleiner passer også, med forbehold for hvordan de skal være løse. Løs under kontrol klarer de fint med god træning, men løs under frie former, som mange retrievere kan kapere, i terræn med vildtfært, kan være en udfordring.

 

Han har haft kleiner før, men det betyder ikke så meget hvilken type jagthund det er - de fleste kan sagtens bruges til de jagter de går på.

 

Hunden skal kunne gå løs på rideture, så det kræver en del. Her tænker jeg man nok må sortere en del racer fra...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra den smule jeg kender til jægere og jagthunde, så er det jo nærmest en religion med forskellige kraftige overbevisninger ift hvilken jagthundetype, man kan lide at gå på jagt med.

 

Derfor tænker jeg, at manden også lige skal mærke efter ift hvilken type hund han kan lide af jagthundene. Han skal jo immervæk kunne samarbejde med den og kunne lide det.

 

Derudover er der jo udfordringen ved at hunden skal kunne løbe løs på rideture. Ud fra hvad jeg ved fra min storebror, så er de apporterende hunde mere førerfikserede end bare de stående. Og kan af den grund lettere tolerere at løbe løs under kontrol. Han og sin svigerfamilie har en ruhårede Viszlaer og sværger til de stående jagthunderacer. Med dem, har de udfordringer med at kunne have løs i skov ud over når de er på jagt. For de hunde er fristede til at gå på jagt selvstændigt, på trods af at Viszlaen er meget blød i temperamentet.

 

Derfor tænker jeg, de bør lede blandt de apporterende racer. Men ift den race, han har haft tidligere og nød at gå på jagt med. Så er labradoren nok ikke oplagt. Det kunne da være en mulighed med nova Scotia duck tolling retriever.

 

Men jeg ved ikke så meget mere om det end dette, så håber at der kommer nogle jægere på banen i tråden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har haft kleiner før, men det betyder ikke så meget hvilken type jagthund det er - de fleste kan sagtens bruges til de jagter de går på.

 

Hunden skal kunne gå løs på rideture, så det kræver en del. Her tænker jeg man nok må sortere en del racer fra...

 

okay. Hvis løs på rideture så ville jeg vælge racer der ikke går så stort som hønsehund, kleiner med mere.

 

Jeg kender ikke drenten på det område, men retrieverne er jo så oplagt. Hvad med en curley? (den er sikkert for grim, det synes de fleste)

Link til indlæg
Del på andre sites

okay. Hvis løs på rideture så ville jeg vælge racer der ikke går så stort som hønsehund, kleiner med mere.

 

Jeg kender ikke drenten på det område, men retrieverne er jo så oplagt. Hvad med en curley? (den er sikkert for grim, det synes de fleste)

 

Ja, grim og også stor og lidt klodset tænker jeg. En lidt smartere model ville være fedt, derfor tænkte jeg på tolleren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bretonerne går enormt stort - så det skal man være ok med! Og i mit hoved er de ret "vimsede" ihvertfald de tre jeg kender... Jeg kan godt passe dem, men jeg ville få stress hvis jeg skulle bo sammen med dem tror jeg.. og det siger jeg - som har dansk/svenskere :lol:

 

Ja okay, så er de sgu nok for vimsede!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis alle jagthundetyper ville kunne opfylde kravene til den jagtlige del kan det kun skuldes at det er "nok" med en der kan apportere og så vil jeg foreslå en F1 Labrador.

 

Men der findes en DVD om netop valg af jagthund og den vil jeg anbefale familien at se sammen og snakke om. jeg har lavet en anmeldelse af den her:

http://www.hunde-forum.dk/debat/38784-anmeldelse-af-film.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis alle jagthundetyper ville kunne opfylde kravene til den jagtlige del kan det kun skuldes at det er "nok" med en der kan apportere og så vil jeg foreslå en F1 Labrador.

 

Men der findes en DVD om netop valg af jagthund og den vil jeg anbefale familien at se sammen og snakke om. jeg har lavet en anmeldelse af den her:

http://www.hunde-forum.dk/debat/38784-anmeldelse-af-film.html

 

 

Allerhelst en stående, men det er de villige til at gå på kompromis med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...