Hop til indhold

Gode bøger!


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Gæst anne-marie

Irene Jarnved er nævnt i en anden tråd, hun har skrevet 3 gode bøger :)

 

Derudover kan jeg anbefale:

Lone Greva, Hvalpen

Lone Greva, Familiehunden

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning

Anders Hallgren, Forstår du din hund?

Anders Hallgren, Alfasyndromet

Anders Hallgren, Den gamle hund

 

Det er alle bøger der bygger på de moderne nye metoder, der bygger på tillid og hundens sprog og natur, at hunden vælger at gøre det ejeren ønsker :)

Man kan læse om hundens sprog, om adfærd, træning og mange mange andre ting :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Som supplement, og til alle de som ikke anerkender Anders Hallgrens opgør med gamle myter om lederskab i "Alfasyndromet", kan jeg varmt anbefale bogen "Hunde og ulves adfærd" af Freddy Worm Christiansen.

 

FWC støtter til fulde de udsagn om lederskab Hallgren er fremkommet med.

Vi er jo ellers nogle stykker, som har måttet høre for at være "Hallgrenelskere" som bare sluger alt hvad der kommer fra den kant råt :)

 

I denne bog behandler FWC stort sagt alle de gamle påstande om at hunden anser sig for leder hvis: De får mad først, går forrest, ligger i møbler osv osv, og FWC har indelt forklaringen i en biologisk anskuelse (hvad skulle adfærden gavne ulve i naturen) hvad der er observeret af lignende adfærd hos fritlevende ulve, ulve i fangenskab samt hans egne observationer af egne ulve og hunde samt hunde generelt.

 

Jeg synes, FWC virker til at mangle erfaring med hunde, idet noget af det han kontant afviser kan ske, ofte er set af f.eks. mig.

Og jeg sætter spørgsmål ved hans eventuelle studier af hunde i flok...

 

Men hans forklaringer er generelt gode og dybtgående og han har nogle gode pointer, som ikke lige kan tilbagevises ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil gerne anbefale bogen "Don't Shoot the Dog" af Karen Pryor. Den kan vist ikke fåes på dansk, men den findes på engelsk og norsk. Kan bl.a. købes her:

http://www.canis.dk/nettbutikk/omtale.php?id=1000

 

Karen Pryor fortæller på en meget underholdende og letforstålig måde om indlæringspsykologi. Læs bogen og du kan træne alle levende væsener - både dyr og mennesker - til at gøre som du ønsker! Og du vil have viden som gør at du aldrig mere behøver at anvende straf og ubehageligheder :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrevet: Tors 22 nov, 2007 10:51 Emne: Bøger

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Egentlig synes jeg også bogen om stress: Stress hos hunde af Martina Nagel og Clarissa von Reinhardt bør stå i biblioteket hos hundeejeren.

 

Den er nemt læst og til at forstå.

 

Ligeledes Min bedste ven af Marie Hansson Hallgren en bog skrevet til ungdommen. Bogen kommer rundt om forskellig god aktivering.

 

Magasinerne Canis samt Hund & træning har mange gode artikler på et pænt niveau samt en masse om tricks samt målrettet træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Er der egentlig nogen der kender gode forfattere der skriver på engelsk?

 

På crosskeysbooks.com kan man finde rigtig rigtig mange gode hundebøger på engelsk; både om adfærd, fodring og hunde generelt.

 

De leverer hurtigt.

 

 

Af forfattere kan jeg især godt lide Patricia McDonnell (hendes ene bog er oversat til dansk: I den anden ende af hundesnoren); hun har skrevet en hel bøger.

 

 

Ellers går jeg efter indholdet i bogen og ikke forfatteren; jeg brugte små 1000 kr. på bøger fra crosskeys inden jul og fik nogle rigtig gode bøger; bla. om fodring af hunde og allergi hos hunde.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrevet: Tors 22 nov, 2007 10:51 Emne: Bøger

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Egentlig synes jeg også bogen om stress: Stress hos hunde af Martina Nagel og Clarissa von Reinhardt bør stå i biblioteket hos hundeejeren.

 

Den er nemt læst og til at forstå.

 

 

Den fåes også på engelsk, hvis man er mere til det end svensk (er den ikke på svensk? eller er det norsk?).

 

Jeg synes også den er god og jeg skal snart genlæse den (kan jeg mærke på Mollie).

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Skrevet: Tors 22 nov, 2007 10:51 Emne: Bøger

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Egentlig synes jeg også bogen om stress: Stress hos hunde af Martina Nagel og Clarissa von Reinhardt bør stå i biblioteket hos hundeejeren.

 

Den er nemt læst og til at forstå.

 

 

Den fåes også på engelsk, hvis man er mere til det end svensk (er den ikke på svensk? eller er det norsk?).

 

Jeg synes også den er god og jeg skal snart genlæse den (kan jeg mærke på Mollie).

 

MVH

Wivian.

 

Jeg kan faktisk ikke huske hvilket sprog jeg læste den på!

Med det var et nordisk sprog...

 

Velkommen til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Marlene & Samson

Jeg har en liste med bøger som jeg gerne vil anbefale videre, for hunde, katte og heste, klikkertræning, indlæringsteori og udvikling m.m.

hvis det kunne have interesse for nogen

 

http://www.dyresprog.dk/html/boger_artikler.html'>http://www.dyresprog.dk/html/boger_artikler.html

 

 

 

 

 

Marlene og samson

http:// www.grosserguiden.dk & http://www.dyresprog.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrevet: Tors 22 nov, 2007 10:51 Emne: Bøger

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Egentlig synes jeg også bogen om stress: Stress hos hunde af Martina Nagel og Clarissa von Reinhardt bør stå i biblioteket hos hundeejeren.

 

Den er nemt læst og til at forstå.

 

 

Den fåes også på engelsk, hvis man er mere til det end svensk (er den ikke på svensk? eller er det norsk?).

 

Jeg synes også den er god og jeg skal snart genlæse den (kan jeg mærke på Mollie).

 

MVH

Wivian.

 

Jeg kan faktisk ikke huske hvilket sprog jeg læste den på!

Med det var et nordisk sprog...

 

Velkommen til :)

 

Den er på svensk, det sagde AH

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

som Wivian nævner så kan jeg også kun anbefale Patricia McDonnell -I den anden ende af hundesnoren

 

Jean Donaldson "The Culture Clash" som Trei nævner er jeg i gang med at læse og den kan ind til videre også varmt anbefalse.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg er også fan af Don´t Shoot the Dog :)

 

Hvis man søger det teoretisk mere tunge stof kan jeg anbefale

 

Dogs, af Raymond & Lorna Coppinger

samt

How dogs learn, af Burch & Bailey

 

To virkeligt fyldige bøger, for os som gerne vil udover det sædvanlige blabla de fleste hundebøger præsterer.

 

Og endnu længere over i den tunge ende er der Handbook of Applied Dog Behavior and Training, af Steven R. Lindsay vol I, II samt III. Jeg ejer desværre kun vol II lige pt. men skal bestemt berige mit hundebiliotek med både I og III også..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst scheindel

de fleste af mine yndlings-hundebøger er allerede nævnt ser jeg, men jeg laver en liste med dem alligevel:

 

Lydighedstræning i teori og praksis; Egtvedt & Køste (eller, hvis man synes den er lidt meget -"Klikkertræning for din hund" af samme forfattere)

Don't shoot the dog; K Pryor

Dogs; R & L Coppinger

Hundes og ulves adfærd; F Worm Christiansen

The culture clash; J Donaldson

Problemhundar och hundproblem; Hallgren

Kontaktkontraktet; E Bodfält (findes desværre nok kun på svensk)

Aktivitetsboken; M Molin

Link til indlæg
Del på andre sites

de fleste af mine yndlings-hundebøger er allerede nævnt ser jeg, men jeg laver en liste med dem alligevel:

 

Lydighedstræning i teori og praksis; Egtvedt & Køste (eller, hvis man synes den er lidt meget -"Klikkertræning for din hund" af samme forfattere)

Don't shoot the dog; K Pryor

Dogs; R & L Coppinger

Hundes og ulves adfærd; F Worm Christiansen

The culture clash; J Donaldson

Problemhundar och hundproblem; Hallgren

Kontaktkontraktet; E Bodfält (findes desværre nok kun på svensk)

Aktivitetsboken; M Molin

 

Er "Lydighedstræning i Teori og Praksis" udkommet på dansk, siden du skriver titlen på dansk?

Og så vil jeg lige tilføje, at "Problemhundar och Hundproblem" er udkommet på dansk - har lige modtaget den i dag :) På dansk hedder den så "Problemhunde og hundeproblemer" :)

Redigeret af bernerazuro
Stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel
Er "Lydighedstræning i Teori og Praksis" udkommet på dansk, siden du skriver titlen på dansk?

Og så vil jeg lige tilføje, at "Problemhundar och Hundproblem" er udkommet på dansk - har lige modtaget den i dag :) På dansk hedder den så "Problemhunde og hundeproblemer" :)

 

jeg ved at Hallgrens bøger findes på dansk, jeg gad bare ikke tænke over hvad den hed på dansk (er jo selv svensker)

 

Jeg tror ikke "lydighedstrening..." er kommet ud på dansk endnu. den jeg har er på norsk... jeg skrev bare forkert :)

jeg har dog hørt at den er udkommet, eller vil udkomme indenfor meget kort tid, på svensk, så sandsynligvis vil den også komme på dansk på et tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved at Hallgrens bøger findes på dansk, jeg gad bare ikke tænke over hvad den hed på dansk (er jo selv svensker)

 

Jeg tror ikke "lydighedstrening..." er kommet ud på dansk endnu. den jeg har er på norsk... jeg skrev bare forkert :)

jeg har dog hørt at den er udkommet, eller vil udkomme indenfor meget kort tid, på svensk, så sandsynligvis vil den også komme på dansk på et tidspunkt.

 

Hehe, okay :) Så må jeg jo krydse fingre for at den snart udkommer på dansk :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrevet: Tors 22 nov, 2007 10:51 Emne: Bøger

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Egentlig synes jeg også bogen om stress: Stress hos hunde af Martina Nagel og Clarissa von Reinhardt bør stå i biblioteket hos hundeejeren.

 

Den er nemt læst og til at forstå.

 

Ligeledes Min bedste ven af Marie Hansson Hallgren en bog skrevet til ungdommen. Bogen kommer rundt om forskellig god aktivering.

 

Magasinerne Canis samt Hund & træning har mange gode artikler på et pænt niveau samt en masse om tricks samt målrettet træning.

 

Førstnævnte er bestemt en jeg også kan anbefale, og så glæder jeg mig til næste år når AHs bog om stress udkommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nu er jeg ikke særlig opfindsom mht. at finde på tricks at lære Noomi, men jeg mener at der er kommet en bog fyldt med sjove ting man kan lære sin hund. Er der nogen der ved hvad den hedder? Eller kan anbefale en anden? :-D Det skal helst ikke være alt for svære ting (eller i hvert fald en blanding af let og svært) for Noomi er jo ikke så gammel endnu :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke særlig opfindsom mht. at finde på tricks at lære Noomi, men jeg mener at der er kommet en bog fyldt med sjove ting man kan lære sin hund. Er der nogen der ved hvad den hedder? Eller kan anbefale en anden? :-D Det skal helst ikke være alt for svære ting (eller i hvert fald en blanding af let og svært) for Noomi er jo ikke så gammel endnu :oops:

 

Helle Frandsen har udgivet en lille bog ved navn Cirkusbog for Hunde, den kan bl.a. købes hos Forlaget Tro-Fast

 

Engang for længe siden lagde Ninjamor et lille dokument ud på Jubii, det er også ret godt - du kunne jo spørge hende, om hun har en kopi, ellers har jeg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helle Frandsen har udgivet en lille bog ved navn Cirkusbog for Hunde, den kan bl.a. købes hos Forlaget Tro-Fast

 

Engang for længe siden lagde Ninjamor et lille dokument ud på Jubii, det er også ret godt - du kunne jo spørge hende, om hun har en kopi, ellers har jeg :blink:

 

Det var lige præcis den jeg tænkte på :mrgreen: Tak for hjælpen!!! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst The dogfather

Vil gerne anbefale bogen "American staffordshire terrier" af Joseph Janish, til dem der skulle have interesse i denne race...:-)...har den selv og synes det er en kanon bog der giver en god beskrivelse af racen, samt dens historie...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Juniorwolf

Jeg kan varmt anbefale bogen "Hundes og ulves adfærd" af Freddy Worm Christiansen udgivet af forlaget Tro-Fast som gør op med mange af de misforståelser/myter der omkring ulves/hundes signaler, samt lederskabs misforståelsen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...