Hop til indhold

Rævens Lungeorm


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Long time no see:vinken:

 

Vic har højst sandsynligt inkasseret sig en omgang lungeorm, han er testet for hjerte-lungeorm (via blodprøve), og vores alm dyrlæge giver os så en diagnose der hedder "irritabel hoste pga inhalations allergi" men imens vi er afsted på ferie, hoster han stadig om natten :cry:, og vi slår det op, tager ham til allergidyrlægen straks, da vi kommer hjem, får at vide det lyder præcis som orm (har optaget nogle videoer på tlf hvor han hoster), fordi han siger sådan en lille gylpe-lyd og så sådan et "synk", som sidste host.

Men vi skal så ud med prøver (ja...) i morgen, og får besked fredag. Er prøven negativ, skal han i røntgen og udredes videre self. Men dyrlægen var 100 på, det var det. Han er desværre også en snager.

 

Nogle der har erfaringer med sådan en tur ? er det lige så strengt som hjerte-lunge orm. Jeg er bekymret, for han har hostet længe, og jeg har været afsted med ham flere gange med den hoste. Er nervøs for, om der er sket skade på hans lille krop. Der er dog ikke noget at mærke på ham, han er frisk og glad som altid, men det ved jeg godt man ikke kan tage for gode varer.

 

Mht. evt. forebyggelse, jeg har læst om nogle bruger advocate, er det effektivt? hvordan fungerer det? er det på recept eller how?

 

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silkes kuldsøster havde lungeorm samtidig med at Silke havde hjerteorm.

 

Og Sahndi blev meget hurtigere helt rask end Silke.

Sahndi fik én ormekur. Silke blev ved med at få tilbagefald, og kom så til sidst på varig behandling med Advocate, fordi hun nok havde uklækkede æg i kroppen.. Hun var på varig behandling i 7-8 år og er hele tiden blevet testet 1-2 gange om året. Enkelte gange er der fundet døde orm.

 

Nu er hun i varig behandling mod ræveskab....... med Advocate.. Og skal være det resten af livet på grund af hendes allergi.

 

 

Vic skal sikkert lige have en ormekur. Jeg ved ikke, om man stadig bruger Milbemax. Men alle orm, larver og æg skulle gerne slås ihjel.

 

Advocate vil virke forebyggende hvis man giver det hver 4. uge hele tiden. Men det gør man som regel ikke. Man får i stedet testet hunden 2 gange om året. Det er sundere. Nogle hunde bliver måske ikke ved med at kunne tåle advocate. Og det ville være ærgerligt hvis man virkelig får brug for det en dag..

 

Advocate er på recept.

 

Vic skal bare have sin behandling. Så bliver han helt rask. Men hjerteorm og lungeorm lever i de samme områder og spredes på de samme måder. Så du kommer nok til at lade Vic teste med lorteprøver et par gange om året. Det er absolut bedst at tage sygdommen i starten. Når først der er æg og larver overalt i kroppen, så kan det være rigtig svært at slippe af med hjerteskidtet igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min schæfer har haft lungeorm 2 gange, og hjerteorm 1 gang. Da hun havde hjerteorm, var jeg ikke sikker på at hun ville overleve. Ved siden af det, er lungeorm piece og cake!! Men forstår dog ikke hvorfor i ikke får lavet en snaptest for hjerteorm? Er den negativ, er det jo lungeorm der er synderen. Men når nu i skal have testet afføringen, så er der en risiko for en falsk negativ test. I så fald ville jeg insistere på at få behandlet mod hjerteorm med et pillepræparat. Advocate har aldrig haft den ønskede effekt her, så vi er hver gang havnet på milbemax eller panacur.

 

Husk at det kan være et langt forløb med træthed, vægttab osv. Så frem med de lækre sager, hold igen med fysisk krævende arbejde og husk for alt i verden at samle ALLE lorte op med det samme!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Min kæreste har afleveret prøverne til dyrlægen i dag. Så vi får svar i morgen. Han har fået lavet en blodprøve for den franske hjerte orm, den var negativ. Men jeg går da ud fra, de tester for begge slags i de prøver, der er afleveret?

 

Det jeg er nervøs over, er at han har gået og hostet så længe, og vi har fået så mange søforklaringer fra vores anden dyrlæge, det kunne være allergien (Vic har jo hustøvmideallergi, lagermideallergi og loppeallergi og er sensitiv generelt), og har derfor ikke verdens bedste immunforsvar, og det så kunne være en irritationshoste eller at vi måske havde gået med for stramt halsbånd på ham (han har aldrig haft halsbånd på i hele hans liv, kun sele). Så er jeg nervøs for, om ormene, hvis det nu viser sig det er det, kan have skadet hans krop :( Han har haft perioder med spiseværgring, hvor dyrlægen har ment det bare var pga. løbetidstæver, selv i vinters, og han elsker virkelig sin barf højere end ja alt. Jeg har også det sidste år syntes hans pels har set træls ud, men tillagt det at jeg er skiftet til noget uparfumeret øko-shampoo. Men har han parasitter, kan de vel også gøre at pelsen bliver trist? eller hvordan?

 

Får han Milbemax, tager de så ikke alle typer orm? undskyld alle spørgsmålene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man tjekker afføring, tjekker man for begge (både rævens lungeorm og fransk hjerteorm). Jeg ville behandle selv ved negativ prøve (kan ses som test når diagnose ikke er helt sikker - virker behandling, var der tale om en infektion). Udover det så virker advocate mod voksne stadier af begge og er registreret til det, samt forebyggende behandling af fransk hjerteorm. Det samme gælder milbemax. Panacur er kun registret til behandling. I sidste ende handler valget nok om hundens tilstand, dyrlægens erfaring, tanker på brug af mest smalspektrede præparat og compliance.

God bedring!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Lortene bliver undersøgt ved en "Baermanns test", -godt gammeldaws laboratoriearbejde, hvor lortene, efter nogen forberedelse, bliver kikket på i et mikroskop.

Og i mikroskopet kan man både se hjerteorm og lungeorm.

 

Snaptesten reagerer på, om hunden danner antistoffer specielt imod hjerteorm. Det er en dråbe blod man bruger og drypper i et lille hul på en dims, der fungerer som et minilaboratorium. Lidt som en graviditetstest for kvinder.. Der bruger man bare urin.

 

Baermanns test: http://www.roslevdyreklinik.dk/Pages/vis.asp?id=134&arr=true

 

Hvis man har et mikroskop, så kan man sagtens lave Baermanns testen selv.

 

Snaptesten:

 

http://www.idexx.no/smallanimal/inhouse/snap/angio-detect.html

 

Da den kræver blod og specialdims kan man ikke lave den selv medmindre man har noget uddannelse indenfor faget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hope, Advocate virker på L4 larver og uudviklede voksenstadier står der på indlægssedlen pt.

 

Ikke på æg eller de tidlige stadier af larver.

Heller ikke på færdigudviklede voksne larver. ---Men det har skiftet noget i årenes løb.. :hmm: Alle vores hunde er nok forsøgsdyr i medicinsk sammenhæng. Man tester nok ikke noget på... øh, rotter? først.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godmorgen.

 

Så fik vi svar fra dyrlægen, og den var god nok, Vic har lungeorm, mange endda :(, så han skal have en 4 ugers lang kur, og jeg fik at vide, at han kunne blive utilpas når ormene begyndte at dø, så jeg skulle holde øje med ham, de første timer, efter han fik en pille, og skåne ham og holde ham i ro imens han er på kuren, og så skal vi aflevere prøver, når kuren er slut, for at få konstateret at han er ormefri. Yikes! Møgkrapyler. Men han får den første pille i aften, så ser jeg hvordan han får det.

Havde ellers planlagt at han skulle i Fosdalen og gå tur i weekenden. Han er jo nærmest umulig at holde i ro bare herhjemme, så skal jeg nærmest binde ham fast til et af spisebordsbenene :shock:. Han springer rundt som en abekat og inviterer til leg konstant:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at du fik foretaget en baermann også! Sidst jeg hørte gik anbefalingen på begge tests :)

Jeg har ikke læst indlægssedlen, men du kan læse produktresumeet her : http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000076/WC500060917.pdf.

Her fremgår det hvor bredt præparatet er :)

Det infektive stadie er L3, men når parasitten når næste (L4) i hunden kan advocate virke. Jeg kan ikke huske hvornår dette sker, men burde kunne finde det ved interesse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godmorgen.

 

Så fik vi svar fra dyrlægen, og den var god nok, Vic har lungeorm, mange endda :(, så han skal have en 4 ugers lang kur, og jeg fik at vide, at han kunne blive utilpas når ormene begyndte at dø, så jeg skulle holde øje med ham, de første timer, efter han fik en pille, og skåne ham og holde ham i ro imens han er på kuren, og så skal vi aflevere prøver, når kuren er slut, for at få konstateret at han er ormefri. Yikes! Møgkrapyler. Men han får den første pille i aften, så ser jeg hvordan han får det.

Havde ellers planlagt at han skulle i Fosdalen og gå tur i weekenden. Han er jo nærmest umulig at holde i ro bare herhjemme, så skal jeg nærmest binde ham fast til et af spisebordsbenene :shock:. Han springer rundt som en abekat og inviterer til leg konstant:vedikke:

 

 

Godt i fik det testet! Nu skal i bare se fremad, og holde ham i ro, særligt her i starten. Det kommer nok af sig selv når i begynder på behandlingen. Vær obs på at han kan blive småskidt af behandlingen, altså med kvalme, opkast, dårlig mave osv. Og ring hellere til dyrlægen en gang for meget hvis i er i tvivl om noget.

 

 

Min den store har som sagt været ret plaget, og det har kostet hende dyrt. Hun vil fremover blive forebygget, da det er ret vigtigt at hun ikke får hjerteorm igen (hun har nok varige skader af det). Jeg er meget obs på hende, og får lavet en komplet blodprøve mindst en gang om året, ligesom jeg får lavet tjek på hendes afføring 2-3 gange om året ud over blodprøven. Jeg har regnet mig frem til, at min hund typisk bliver smittet i efteråret. Ihvertfald har hun fået symptomer omkring december/januar, og er testet positiv i januar/februar. Ikke at jeg siger at Victor får det igen, men det er imo bedre at være over-opmærksom.

 

Og en sidebemærkning - fortæl det til så mange du kan komme afsted med. Gerne del på fb eller lign. at din hund er smittet og i behandling. Der er desværre en opfattelse, både blandt dyrlæger og hundeejere, at hjerte- og lundeorm kun forekommer på Sjælland, og er meget sjælden i Jylland. Jo flere vi er der kommer ud med vores historier, des større chance er der for at folk bliver bevidste om de skide orm, og får deres hunde testet. Og husker at samle lorte op:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep :)

 

Tro mig, han bliver testet fremover og der bliver holdt øje. Vi fortæller også til folk vi møder.

Folk er bare nogle fjolser mht. at samle op. Så det er en kamp der ikke er til at vinde. Men det er jo at se af og til også svært at gøre det 100%, fordi han stikker rumpen ind i buskadser, så står man der, og leder efter noget på størrelse med et dameskrå :stupid:, og så er det jo klart det smitter videre, hvis en anden hund stikker hovedet ind og hapser, eller der kommer en snegl og det går via den yikes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal I ha' :)

 

Vic fik den første pille i går eftermiddags, da min kæreste kom hjem med pillerne, det var Milbemax. Han har ikke haft nogen alvorlig dårlig reaktion på den heldigvis, men blev også lidt stille og sløv af den, han lagde sig i hvert fald til at sove, efter han fik pillen, indtil han skulle have aftensmad. Resten af aftenen holdt han sig ekstra tæt til (dvs meget tæt for en papillon), og sov på sofaen, det ligner ham ikke. Så det var klart pga pillen.

Her til morgen virker han som sig selv egentlig, sprang rundt da jeg stod op :D.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vil lige skrive en update, der er nu 2 piller tilbage af kuren, og Vic hoster faktisk næsten ikke mere, der kan komme et lille host i ny og næ, men det er så det :5up:, og han har fået meget mere energi end ellers, min kæreste sagde tørt i sjov den anden dag" jeg kunne bedre lide ham, da han havde lungeorm" :engel:. Han er virkelig en bisse x 1 million pt. :-D

Men kuren er godt nok hård ved hans lille mave, han har haft nogle tilfælde af mavekramper og diarré, hvor han rystede over hele kroppen, og hvor han bare skulle ud i en hulens fart :( (det står så også nævnt i indlægssedlen). Så vi glæder os rigtig meget til at kuren er slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...