Hop til indhold

Hvor meget frugt og grønt til en lille bitte barf-vovse? :)


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Vic har i de første år jeg barfede ham ikke rigtig brudt sig om frugt eller grønt, mm. det var suppeurter der var kogt i suppen f.eks :roll:, men nu er han blevet helt tosset med frugt som godbidder, dog stadig kun tilberedte grøntsager, som godbidder fra vores tallerkner jaja..:oops: (bønnefritter, grillede grøntsager, stegte grøntsager, kogte gulerødder, ærter osv.), tænderne fejler ikke noget (jo han har været igennem en gang paradontose, men det er ovre og styr på, han kan sagtens fræse sig igennem kæmpe kødben, men hans præference er, at grøntsagerne er tilberedte, men jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg må give ham af diverse, hvor mange stenfri druer kan en lille hund tåle, inden maven siger 'nej tak' :vedikke: ? så indtil nu har han bare fået en lille smule.

 

Han får 110-120 g kød/ben daglig, plus hokamix forte, luposan gelenk, luposan biomineral, vitaminer og godbidder derover, og vejer mellem 3300-3500 g.

 

Skal jeg bare forsøge mig frem, eller er det en vis procentdel? Vil jo heller ikke risikere, at han taber i vægt, eller får dårlig mave :oops: Men der er jo også masser af gode ting i frugt og grønt, så det er jo også synd for ham, hvis vi er for forsigtigfrans-agtige, herhjemme.

 

Hører rigtig gerne erfaringer fra andre med hunde i samme vægtklasse, der barfer og giver frugt og grønt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke en disse forstand på det - jeg ved bare at vindruer faktisk er giftige for hunde - så dem ville jeg droppe - det samme er faktisk rosiner ;-)

 

Samme tanke slog mig - og jo mindre hund jo mindre mængde druer skal der til, så ingen druer til den lille fyr!

 

Når man fodrer med BARF er tanken jo at alt skal være råt, også grønsagerne, og med alle de tilskud du gir oveni tror jeg ikke du behøver tænke på at tilsætte grønt. Nu er min hund jo temmelig meget større, men jeg regner det ikke med i hans protioner når han får grøntsager, det er udelukkende fyld og fordi han kan li' det.

Med hensyn til vægten og evt. dårlig mave så gælder samme regel jo for BARF-fodring som med alt andet foder - se på hunden og dens afføring og korrigér ud fra hvad du ser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad! er vindruer giftige for hunde? virkelig? det anede jeg godt nok ikke, vi har lige været i Sydtyskland, hvor de besøgendes hunde incl. Vic fik tilbudt druer, som de mæskede sig i, og så også et program med Prins Henrik i Cayx, hvor han gav sin hund druer og sagde "det er lissom ræven, den elsker druer" (sådan en mistolkning af ræven og rønnebærrene..something) :mrgreen:. Men det stopper vi da med øjeblikkeligt. Hvor heldigt, at han ikke er blevet syg af dem! han har heldigvis lige fået taget blodprøver, så han er tip top. Men det er da en væmmelig tanke, at vi har gået og givet ham dem, i god tro, og bare tænkt det var et hyggeligt lækkert vitamin-tilskud for ham, og så har han kunnet blive drønsyg. Pyha... føles godt nok ikke rart :(.

 

Men vi må prøve os frem, uden druer!!! med frugt og det grønt så, det er jo ikke som fyld, men bare sådan snacks, når vi får det, så kommer han og er interesseret :vuf:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad! er vindruer giftige for hunde? virkelig? det anede jeg godt nok ikke, vi har lige været i Sydtyskland, hvor de besøgendes hunde incl. Vic fik tilbudt druer, som de mæskede sig i, og så også et program med Prins Henrik i Cayx, hvor han gav sin hund druer og sagde "det er lissom ræven, den elsker druer" (sådan en mistolkning af ræven og rønnebærrene..something) :mrgreen:. Men det stopper vi da med øjeblikkeligt. Hvor heldigt, at han ikke er blevet syg af dem! han har heldigvis lige fået taget blodprøver, så han er tip top. Men det er da en væmmelig tanke, at vi har gået og givet ham dem, i god tro, og bare tænkt det var et hyggeligt lækkert vitamin-tilskud for ham, og så har han kunnet blive drønsyg. Pyha... føles godt nok ikke rart :(.

 

Men vi må prøve os frem, uden druer!!! med frugt og det grønt så, det er jo ikke som fyld, men bare sådan snacks, når vi får det, så kommer han og er interesseret :vuf:.

 

Se evt. denne: http://samvirke.dk/billedgallerier/gallerier/ting-aldrig-maa-give.html

 

Der er mange ting som hunde ikke må få, og som faktisk er potentielt livstruende for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Se evt. denne: http://samvirke.dk/billedgallerier/gallerier/ting-aldrig-maa-give.html

 

Der er mange ting som hunde ikke må få, og som faktisk er potentielt livstruende for dem.

 

Jamen, tak, men jeg er med i alle de andre ting, og har flere hundebøger (af nyere dato) stående, det her har simpelthen været en smutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, tak, men jeg er med i alle de andre ting, og har flere hundebøger (af nyere dato) stående, det her har simpelthen været en smutter.

 

Det er en ret almindelig smutter, både med vindruer, rosiner og avocado:-) Og for nu at være helt ærlig, har jeg hørt om maaaaange hunde der har spist de ting, og ikke hørt om én eneste der er blevet syg af det:hmm: Så måske er det ikke så tit at hunde faktisk reagerer på de giftstoffer. Men de der gør, får så alvorlige mén af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...