Hop til indhold

Alene hjemme træning med bur


Flora
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen. Jeg er ved at overveje om jeg skal købe et transport bur til T. Jeg vil gerne øve alene hjemme med ham, men han fiser rundt og begynder at pibe efter lidt tid, hver gang ca. efter 10 minutter, selvom vi er gået langsomt frem. Jeg har prøvet at aktivere ham inden vi øver, gå tur og sprede lidt foder for ham han kan finde og derefter vente på han falder til ro, men det hjælper ikke. Jeg lavede en kasse med legetøj og godbidder i for at han havde noget at give sig til, hvilket er årsagen til han holder de 10 minutter, men derefter piber han. Jeg overvejede derfor at købe et bur og langsomt vende ham til at kunne lide at være deri, og derefter vende ham til at lukke døren i længere og længere tid. Jeg tænkte mest det måske ville hjælpe først til at han kan være alene i et par timer deri (2-3 maksimum, vil ikke lukke ham inde og forlade ham i lang tid) og at han måske derefter selv vil gå i buret når han er alene, og derved slappe af. Men tror I det vil være det værd? Det er jo en lidt større investering (1.200 kr er mange penge som studerende) men hvis det betyder vi kan komme hurtigere om det ville det være det hele værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke så godt lide tanken om at begrænse hunden så meget, så jeg ville ikke bruge bur - men andre gør det vist med god succes.

Vores hund havde også enormt svært ved at affinde sig med at være alene. Jeg fik det råd at adskille mig fra hunden med et gitter, så hunden lærer at det ikke er så farligt at være adskilt. Jeg ville sørge for at hunden er træt og sågive den noget den kan hygge sig med - jeg giver et frossent marvben med vådfoder i. Jeg vil så sætte mig på den anden side af gitteret, så hunden kan se mig. Så vil jeg først gå ind til hunden, når den er faldet til ro. Det virkede som en god start foros.

Håber det kan bruges til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg havde en tråd omkring anvendelse af bur herinde, for ikke så længe siden. Den hedder anvendelse af bur til andet end transport, der var der en masse som skrev hvordan de anvender bur og for og imod.

 

Nu kender jeg ikke din hund, men med min egen er vi lige nu godt igang med alene-hjemme træning. Jeg sørger selvfølgelig for at han har tisset af og er blevet aktiveret og så venter jeg lidt, lige som du gør, på at han er i ro. Jeg har ham lukket inde i min entre, hvor han har sit bur, som han bruger som kurv (det er ikke lukket), inde i den ligger hans tyggeting, og så har han en skål med vand ved siden af. Min trives fint i entréen, og jeg ved fra min tidligere hund at det kan være en fordel med begrænset plads.

 

Jeg lader ham se mig gå, men jeg siger ikke farvel til ham, og jeg prøver heller ikke at aflede ham. Jeg startede med minutter og er nu oppe på 2 timer (han kan ikke holde sig i mere end 2-4 timer ad gangen, så jeg trapper ikke yderligere op foreløbigt). Min hund ligger sig til at sove med det samme jeg går.

 

Jeg et tænker at din hund måske ikke opdager at den er alene, før end den er færdig med aktiviteten du har givet den. Og derfor først reagere når den er færdig. Jeg ville starte forfra, uden afledning. Jeg startede med at gå på toilet med lukket dør, så gik jeg ud for at ryge uden min hund, og så trak jeg ret hurtigt tiden op. Jeg variere længden, nogle gange er det 5 min, nogle gange en halv time, nogle gange 2 timer. Min er alene 1-3 gange om dagen i mere end 20 minutter. Når jeg kommer hjem igen, går jeg bare ind som om at jeg kun har været ude i to sekunder, han rejser sig og strækker sig og så løfter jeg ham ud på græsset, som jeg gør hver gang han vågner.

 

Ved ikke om min hund bare er en engel til det, eller om det er fremgangsmåden der har virket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige er en Labrador - det er vist det du har Flora - er en lidt stor hund at have i bur. det er jo unægtelig noget lettere at hav et rummeligt bur til en hund på 5 kg og så en på 25-30 kg.

 

Jeg tror de fleste med hunde i den størrelse bruger bure ret begrænset. Men ok, et bur på 120 x 90 rummer fint en labrador også i flere timer og der er plads til vand mv. ellers er jeg tilhænger af at hunde lades alene i et passende rum - 4-10 kvm. det kan være en gang eller et badeværelse eller køkken, men jeg tror mange hunde bliver unødig urolige af at have adgang til mange rum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at langsomt frem er den fremherskende metode i mange kredse (altså, at man bygger så lidt som 5-10 sekunder på ad gangen) men mit lille personlige statistiske materiale siger at det stresser hundene og skaber en forventning om at blive forladt fordi situationen bliver nødt til at gentages så ofte. Ellers når man jo ingen vegne.

 

Nu skal jeg jo ikke kunne sige om din lille fyr er skrækslagen for at være alene hjemme (selvom det ville undre mig da han kan koncentrere sig om guffer i 10 minutter) men min hund havde samme mønster. I tiden det tog hende at støvsuge hjemmet for godbidder hørte jeg ikke en lyd, men så startede sirenen ellers også og jeg kunne høre hende møfle rundt derinde. En dag lød jeg hende hyle færdig og gik ind det kvarter det tog hende at blive stille og der har aldrig været noget siden. Hun er så hverken lukket ude af rum eller inde i et bur, men går frit i hjemmet som når jeg også er hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt kan man vist sige at man skal undgå at komme tilbage til en hund som piver eller hvad den nu gør. Enten måp man komme før eller vente til det holder op. Kommer man mens belønnes hvalpen jo for at pibe eller hvad den nu gør.

 

Dette gælder under alle forhold. I bilen, i buret, alene hjemme og hvis den står bundet udenfor iskoisken. Der skal helst være ro, når man kommer tilbage. Man skulle ikke have forladt den hvis man ikke vil prøve at leve opntil det.

 

Der kan jo være nødstilfælde, men det er det generelle

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke så godt lide tanken om at begrænse hunden så meget, så jeg ville ikke bruge bur - men andre gør det vist med god succes.

Vores hund havde også enormt svært ved at affinde sig med at være alene. Jeg fik det råd at adskille mig fra hunden med et gitter, så hunden lærer at det ikke er så farligt at være adskilt. Jeg ville sørge for at hunden er træt og sågive den noget den kan hygge sig med - jeg giver et frossent marvben med vådfoder i. Jeg vil så sætte mig på den anden side af gitteret, så hunden kan se mig. Så vil jeg først gå ind til hunden, når den er faldet til ro. Det virkede som en god start foros.

Håber det kan bruges til noget.

Jeg er heller ikke glad for at begrænse ham så meget, men jeg tænkte at hvis det er i kortere perioder, altså så han stadigvæk kan holde sig, ville jeg kunne acceptere det som en opstart til at lære ham at være alene. Vi har ikke rigtigt mulighed for at opsætte et gitter, da han skal være i vores soveværelse (vi bor pt ved min svigermor, hvilket er meget normalt hernede, og det betyder han kun kan opholde sig i resten af huset når vi er hjemme). Det var også lige så meget så han kan lære at det er ok at ligge alene imens jeg f.eks. er i soveværelset og læser lektier, så Van lærer at slappe af for sig selv.

 

 

 

 

 

 

Hej

 

 

Jeg havde en tråd omkring anvendelse af bur herinde, for ikke så længe siden. Den hedder anvendelse af bur til andet end transport, der var der en masse som skrev hvordan de anvender bur og for og imod.

 

 

Nu kender jeg ikke din hund, men med min egen er vi lige nu godt igang med alene-hjemme træning. Jeg sørger selvfølgelig for at han har tisset af og er blevet aktiveret og så venter jeg lidt, lige som du gør, på at han er i ro. Jeg har ham lukket inde i min entre, hvor han har sit bur, som han bruger som kurv (det er ikke lukket), inde i den ligger hans tyggeting, og så har han en skål med vand ved siden af. Min trives fint i entréen, og jeg ved fra min tidligere hund at det kan være en fordel med begrænset plads.

 

 

Jeg lader ham se mig gå, men jeg siger ikke farvel til ham, og jeg prøver heller ikke at aflede ham. Jeg startede med minutter og er nu oppe på 2 timer (han kan ikke holde sig i mere end 2-4 timer ad gangen, så jeg trapper ikke yderligere op foreløbigt). Min hund ligger sig til at sove med det samme jeg går.

 

 

Jeg et tænker at din hund måske ikke opdager at den er alene, før end den er færdig med aktiviteten du har givet den. Og derfor først reagere når den er færdig. Jeg ville starte forfra, uden afledning. Jeg startede med at gå på toilet med lukket dør, så gik jeg ud for at ryge uden min hund, og så trak jeg ret hurtigt tiden op. Jeg variere længden, nogle gange er det 5 min, nogle gange en halv time, nogle gange 2 timer. Min er alene 1-3 gange om dagen i mere end 20 minutter. Når jeg kommer hjem igen, går jeg bare ind som om at jeg kun har været ude i to sekunder, han rejser sig og strækker sig og så løfter jeg ham ud på græsset, som jeg gør hver gang han vågner.

 

 

Ved ikke om min hund bare er en engel til det, eller om det er fremgangsmåden der har virket.

Det er samme fremgangsmåde jeg startede med, men mere end et par minutter så hyler han selvom jeg langsomt trapper op med 30 sekunder ad gangen. Jeg går aldrig ind imens han hyler men venter på en pause. Det der irriterer mig er at han begynder at gøre ting han ikke må, f.eks. At bide i møbler osv, næsten med det samme jeg går udenfor. Han ved godt jeg ikke skælder ham ud når jeg ikke er der, og når han begynder at kede sig med det så giver han sig til at pibe. Det er som om han ikke kan finde ud af at slappe af for sig selv, og det var derfor jeg ville prøve først med buret at lære ham at slappe af for sig selv, og så håbe at når buret bliver åbnet vil han selv søge det fordi det er der han vil være vant til... Hvis det giver nogen mening.

 

 

Jeg vil sige er en Labrador - det er vist det du har Flora - er en lidt stor hund at have i bur. det er jo unægtelig noget lettere at hav et rummeligt bur til en hund på 5 kg og så en på 25-30 kg.

 

 

Jeg tror de fleste med hunde i den størrelse bruger bure ret begrænset. Men ok, et bur på 120 x 90 rummer fint en labrador også i flere timer og der er plads til vand mv. ellers er jeg tilhænger af at hunde lades alene i et passende rum - 4-10 kvm. det kan være en gang eller et badeværelse eller køkken, men jeg tror mange hunde bliver unødig urolige af at have adgang til mange rum.

Ja, det er et meget stort bur man skal have fat i til en labrador. Vi har haft kig på det største vi kunne finde hernede, 100L, 60W,80H, men vi vil alligevel skulle anskaffe et på et tidspunkt når min mand finder job i DK. Vi har ikke mulighed for at lade ham være i mindre rum, da min svigermor ikke brydes sig om han er andre steder end i vores soveværelse når vi ikke er hjemme. Derudover vil hun ikke at vi flytter møblerne fra vores værelse til et andet rum, hvilket gør mig en smule frustreret fordi jeg jo helst ikke vil han får dårlige vaner til at ødelægge møbler når han er alene.

 

 

 

Jeg ved godt at langsomt frem er den fremherskende metode i mange kredse (altså, at man bygger så lidt som 5-10 sekunder på ad gangen) men mit lille personlige statistiske materiale siger at det stresser hundene og skaber en forventning om at blive forladt fordi situationen bliver nødt til at gentages så ofte. Ellers når man jo ingen vegne.

 

Nu skal jeg jo ikke kunne sige om din lille fyr er skrækslagen for at være alene hjemme (selvom det ville undre mig da han kan koncentrere sig om guffer i 10 minutter) men min hund havde samme mønster. I tiden det tog hende at støvsuge hjemmet for godbidder hørte jeg ikke en lyd, men så startede sirenen ellers også og jeg kunne høre hende møfle rundt derinde. En dag lød jeg hende hyle færdig og gik ind det kvarter det tog hende at blive stille og der har aldrig været noget siden. Hun er så hverken lukket ude af rum eller inde i et bur, men går frit i hjemmet som når jeg også er hjemme.

De par gange han har været alene og hyler er jeg aldrig gået herind imens han hyler men venter på en pause i hyleriet, men næste gang jeg går i længere tid end 10 minutter begynder han alligevel at hyle igen.

 

Mange tak for svar allesammen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...