Hop til indhold

Træning i aften


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Der er ingenting her i verden der er sikker, men en ting ligger helt fast, at schæferklubberne træner efter nogle andre normer, og som du også ved passer disse træningsmetoder ikke på den type hunde, og for den sags skyld også mange andre hunde,hunde er jo nu engang forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er ingenting her i verden der er sikker, men en ting ligger helt fast, at schæferklubberne træner efter nogle andre normer, og som du også ved passer disse træningsmetoder ikke på den type hunde, og for den sags skyld også mange andre hunde,hunde er jo nu engang forskellige.

 

træningsmetoder??? hvilke træningsmetoder snakker du om???

 

Ja, der findes schæferhundeklubber OG DCH OG rottweilerklubber OG DKK klubber OG... jeg kunne blive ved - som ikke træner på den måde som man selv finder rigtig... det er et spørgsmål om hvordan man selv vil træne sin hund, og efter hvilke metoder!

 

Og hvilke normer snakker du om? Her på øen, er der også en norm i de forskellige klubber omkring træning, men der er også forskellige normer på de forskellige hold, altså ang. hvad der kræves af hundene, osv.

 

Og nu har Dogue1, så vidt jeg ved, trænet i den klub fra Lexus var hvalp, og det er da faktisk faldet ret heldigt ud med ham Lexus-drengen... men det er måske bare et enkeltstående tilfælde og rent held :?::!:

 

Jeg ved ikke hvorfor du pludselig er blevet så fjendtlig overfor schæferhundeklubberne... ret mig endelig hvis jeg tager fajl, men det virker godt nok sådan!

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingenting her i verden der er sikker, men en ting ligger helt fast, at schæferklubberne træner efter nogle andre normer, og som du også ved passer disse træningsmetoder ikke på den type hunde, og for den sags skyld også mange andre hunde,hunde er jo nu engang forskellige.

 

Hvorfor passer træningsmetoderne ikke?

 

Nu har vi selv en hund der har svært ved at holde koncentrationen ret længe ad gangen og vi har været i de omkring liggende DCH klubber (også dem der er i nærheden af Lexus) og så har vi været ude og besøge schæferklubben Lexus går i, og havde Dumle været en del centimeter højere over ryggen havde vi gået til træning i schæferklubben også.

 

I DCH klubben er det et stort virvar af forskellige hunde der alle får den samme træning og går rundt og ind imellem hinanden i en stor flok som ikke alle hunde kan kaperer. Træningen foregår på trænerens præmisser og ikke på hundens.

 

I Schaæferklubben foregik træningen efter hundens præmisser og behov og ikke efter trænerens og man kunne træne på god afstand af de andre og så nærme sig de andre hunde i et tempo der ikke ødelægger hundens træning.

 

Jeg kan bestemt ikke se meningen i at DCH skulle være bedre for Lexus end Schæferklubben, desuden har jeg ikke mødt en eneste træner i DCH der vidste hvad en DDB er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Må alle træne i en schæfer klub?

 

Det er op til den lokale kreds hvilke regler de sætter i den forbindelse. Kredsen som Dogue1 træner i er en lille kreds, der har valgt at åbne op for flere større racer. Andre steder er det kun schæfere og igen er der nogle steder der kun tillader de alm. brugshunderacer ud over Schæferen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan skulle det lære hunden at gå og træne hvor der er andre hund??

Det er et familiehold vi startede på.

 

Det vil sige at der står i jeres vedtægter at "eleverne" er underlagt en tvang til at træne det i finder bedste, og det er så ligemeget hvad "elevernes" ønsker måtte være?

 

Jeg er ikke træner men hundefører. DCH har et konkurrenceprogram. Hvis man vil gå til konkurrence, er man nødt til at lære programmet.

 

Jeg synes, det er fint med et fast program, så bliver træningen målrettet.

DKK har jo også deres lydighedsprogram. Det er også noget bestemt, man skal lære.

Flere DKK afd. har jo hyggehold, og det er fint for dem, der vil hyggetræne.

Link til indlæg
Del på andre sites

prøv at læs det igen, plus de andre indlæg også.

 

for det første er det en schæferklub du går i, så jeg kan ikke begribe at der ikke er nogen der har nosser nok til at sige at du ikke burde være der, men gå i D C H hvor du kan få noget mere ud af lexus,og hyggen er også i D C H.

 

Der er større hjælp til den slags hunde i D C H, end der er i en schæferklub.

 

men en ting ligger helt fast, at schæferklubberne træner efter nogle andre normer, og som du også ved passer disse træningsmetoder ikke på den type hunde, og for den sags skyld også mange andre hunde,hunde er jo nu engang forskellige.

 

Jeg kan bare ikke se, at ovenstående indlæg er at "forsvare" :!:

Men for mig handler det heller ikke om at forsvare en klub, men blot få på plads, at det der er det rigtige for én, er ikke nødvendigvis rigtigt for en anden. Og fordi en træner ikke er den rigtige for Dogue1 og Lexus, er det ikke nødvendigvis klubben den er gal med ;-)

 

Og der er både kompetente og ukompetente trænere i alle klubber ;-) Men heldigvis synes jeg, at der er sket en stigning i kompetente trænere de forskellige steder :5up: ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

He he.. Jo jeg gør og det ved du sikkert.. Men modsat Zaz zaz betaler jeg bare ikke for det.. Det kaldes kompetence her i jylland (øøj, det lød godt) :lol:

 

Jeg ved godt hvor den kom fra ;-)

 

Det burde overhovedet ikke være sjovt, men det er det, da vi seriøst har snakket om, at rykke vores træning til bernerpladsen i Vejen...fordi de er kompetente derover i Jylland :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg talt til ti mange gange, for nu vil jeg ind og blande mig ,for det første er det et godt indlæg hvor du starter,og så et emne der ikke skulle havde været på her i hunde-forum,men nu er det her, for det første er det en schæferklub du går i, så jeg kan ikke begribe at der ikke er nogen der har nosser nok til at sige at du ikke burde være der, men gå i D C H hvor du kan få noget mere ud af lexus,og hyggen er også i D C H.men om det handler om at de ikke vil have lexus ind, Ved jeg jo ikke, for kredsen har jo taget alt ind på et tidspunkt,der hvor jeg gå er det de ældre træner der er slåskamp om at komme til at træne ved,den pågældende træner som jeg tror der er tale om, er en træner som forlanger noget af sine hundefører, der er nogle ting en hund den SKAL, men mange tror at alt kan leges ind i en hund, og det er ligegyldig hvilke racer det er,så det at forlange noget af sin hund, det er der mange der kunne lære noget af,så prøv at lytte lidt mere til den pågældende træner.

Tja det er din mening, og den er du i din fulde ret til at have;-)

Men som jeg fortalte dig en af de gange vi var til spor "det kunne være sjovt at tage et par prøver hvis det bliver en mulighed, gør det ikke det så er det også fint med mig" Det havde du ingen problemer med dengang.

 

Jeg bliver i klubbe med mindre jeg bliver bedt om at blive væk:blink:

Jeg har det fint med at de forlanger noget af os det skal de også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mit indlæg ikke bare rettet mod Lexus, men mere generalt,at når man er en special klub kan det godt give nogle problemer som klubberne ikke helt havde regnet med da de åbnede op for andre hunderacer(lige så du ved det så er det ikke lone der skriver disse indlæg men Knud-Erik)jeg er selv uddannet D C H træner, hvor træneruddannelsen tager et helt år, i det år lærer vi utrolig meget om hundeadfærd inden for rigtig mange racer, det jeg prøver at sige med det er at shæferklubben nok ikke tager hensyn til hunderacen, men forlanger du træner din hund som en schæferhund, hvis du vil nå noget, det primære i hvalpetræning er først og fremmest kontakt til HF, og i min trænerverden SKAL hunden komme når man kalder, det er så grundlæggende for den videre træning,når man taler om apport er vi inde og tale om drifter, og der er man nød til at se hvordan hunden reagerer i forskellige træningssituationer, og der kan det godt være det mislykkes nogle gange inden man finder den rigtige træningsmetode, og som jeg har sagt før er der nogle ting en hund den SKAL du kan også kalde det konsekvent hundetræning,der er mange som synes at alt skal leges ind i hunden.

Jeg har set dig gå spor med Lexus, og som jeg har sagt til dig synes jeg det er helt unikt det han laver, og det ærger mig at i ikke går nogle flere spor da det er med til at udvikle hans koncentration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mit indlæg ikke bare rettet mod Lexus, men mere generalt,at når man er en special klub kan det godt give nogle problemer som klubberne ikke helt havde regnet med da de åbnede op for andre hunderacer(lige så du ved det så er det ikke lone der skriver disse indlæg men Knud-Erik)jeg er selv uddannet D C H træner, hvor træneruddannelsen tager et helt år, i det år lærer vi utrolig meget om hundeadfærd inden for rigtig mange racer, det jeg prøver at sige med det er at shæferklubben nok ikke tager hensyn til hunderacen, men forlanger du træner din hund som en schæferhund, hvis du vil nå noget, det primære i hvalpetræning er først og fremmest kontakt til HF, og i min trænerverden SKAL hunden komme når man kalder, det er så grundlæggende for den videre træning,når man taler om apport er vi inde og tale om drifter, og der er man nød til at se hvordan hunden reagerer i forskellige træningssituationer, og der kan det godt være det mislykkes nogle gange inden man finder den rigtige træningsmetode, og som jeg har sagt før er der nogle ting en hund den SKAL du kan også kalde det konsekvent hundetræning,der er mange som synes at alt skal leges ind i hunden.

Jeg har set dig gå spor med Lexus, og som jeg har sagt til dig synes jeg det er helt unikt det han laver, og det ærger mig at i ikke går nogle flere spor da det er med til at udvikle hans koncentration.

Nåååh Knudsen så du gemmer dig bag Lone hahahahahaha...:blink:

Pjat:lol:

 

Du kender lexus rimelig god, så jeg tror du vil give mig ret i at han hverken er asocial eller i er noget der bare ligner aggresiv!?

 

Du har også set når vi har trænet indkald og kontakt på hvalpeholdet.

 

Spor kommer vi på igen for det er virkelig noget lexus er meget glad for. Men der har været en lang periode hvor mange ting har været meget usikkert så derfor har vi valgt spor fra i en periode...desværre :(

 

Jeg er blevet advaret kraftigt imod apportbuk (med mindre jeg har 110% kontrol over ham det kan man jo ikke påstå jeg har pt) af bordeaux folk som har ejet og trænet dem i mere end 25år, spring skulle jeg holde mig fra indtil lexus er mindst 18mdr og HD/AA fotograferet pga. vægten og racens sene/langsome udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååh Knudsen så du gemmer dig bag Lone hahahahahaha...:blink:

Pjat:lol:

 

Du kender lexus rimelig god, så jeg tror du vil give mig ret i at han hverken er asocial eller i er noget der bare ligner aggresiv!?

 

Du har også set når vi har trænet indkald og kontakt på hvalpeholdet.

 

Spor kommer vi på igen for det er virkelig noget lexus er meget glad for. Men der har været en lang periode hvor mange ting har været meget usikkert så derfor har vi valgt spor fra i en periode...desværre :(

 

Jeg er blevet advaret kraftigt imod apportbuk (med mindre jeg har 110% kontrol over ham det kan man jo ikke påstå jeg har pt) af bordeaux folk som har ejet og trænet dem i mere end 25år, spring skulle jeg holde mig fra indtil lexus er mindst 18mdr og HD/AA fotograferet pga. vægten og racens sene/langsome udvikling.

 

Hvorfor egentlig :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor egentlig :?:

pga. den fysiske styrke, vægt og drift....

 

Kathy fortalet mig at der er som sådan ikke noget galt med apport. Men med mindre det er nogen jeg vil arbejde målrettet med skulle jeg ikke gå igang med det. Hun fortalte hvodan hun mente lexus ville reagere når apportbukken blev taget fra ham... Det kunne jeg jo så se ved selvsyn i Onsdags, jeg var klar over at han ville reagere. Men at han reagerede SÅ voldsomt overraskede mig lidt og den vej vil jeg ikke gå

Link til indlæg
Del på andre sites

pga. den fysiske styrke, vægt og drift....

 

Kathy fortalet mig at der er som sådan ikke noget galt med apport. Men med mindre det er nogen jeg vil arbejde målrettet med skulle jeg ikke gå igang med det. Hun fortalte hvodan hun mente lexus ville reagere når apportbukken blev taget fra ham... Det kunne jeg jo så se ved selvsyn i Onsdags, jeg var klar over at han ville reagere. Men at han reagerede SÅ voldsomt overraskede mig lidt og den vej vil jeg ikke gå

 

Men gælder det så ikke bare om, ikke at gøre selve apportbukken til belønning, men en bold, skind, dummy eller andet istedet!!

 

Så han forbinder apportbukken med en adgang til noget bedre (bold eller andet) og derfor ikke går i "bevogtning" over apportbukken???

 

(håber du forstår hvad jeg mener... lidt kringlet at skrive :oops: )

Link til indlæg
Del på andre sites

pga. den fysiske styrke, vægt og drift....

 

Kathy fortalet mig at der er som sådan ikke noget galt med apport. Men med mindre det er nogen jeg vil arbejde målrettet med skulle jeg ikke gå igang med det. Hun fortalte hvodan hun mente lexus ville reagere når apportbukken blev taget fra ham... Det kunne jeg jo så se ved selvsyn i Onsdags, jeg var klar over at han ville reagere. Men at han reagerede SÅ voldsomt overraskede mig lidt og den vej vil jeg ikke gå

 

 

Øhm. Har ikke læst hele tråden, men dét der forbavser mig.

 

Der er noget der er blevet ganske alvorligt misforstået i træningen af/med apportbuk/dummy.

 

Apporten er ikke en belønning i sig selv. BElønningen kommer i det øjeblik hunden har fuldført apporteringen ved at aflevere (ved jagthundefolket er en aflevering altid til hånd!)

 

I tidligere tider, skulle hunden endda hen og sidde roligt, før den måtte aflevere. Idag skal den "bare" aflevere til hånd.

 

Jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde kan være problematisk at træne apportering, selvom man ikke vil arbejde mod konkurrencer/jagt med det.

Det skal bare gøres ordentligt, og ikke halvhjertet og uden plan.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men gælder det så ikke bare om, ikke at gøre selve apportbukken til belønning, men en bold, skind, dummy eller andet istedet!!

 

Så han forbinder apportbukken med en adgang til noget bedre (bold eller andet) og derfor ikke går i "bevogtning" over apportbukken???

 

(håber du forstår hvad jeg mener... lidt kringlet at skrive :oops: )

Han fik ros og godt med godbidder, og jeg gav træneren bukken, jeg går i gang med lidt kontakt øvelser så ser lexus bukken i trænerens hånd og løber ud i linen og går efter bukken jeg råber NEJ! lexus kikker lige på mig, og kæmper som en gal for at komme ud af halsbåndet jeg får fat i halsbåndet og får råbt NEJ.. så ligner han en hund der har fået tæsk, jeg får ham lidt væk fra den hund som ikke kan lide andre hanhund han er kommet lidt for tæt på. Der er så kommet lidt ro på, og da jeg slipper ham igen begynder han at snuse rundt i græsset med meget lav hale, jeg får han hen og sidde foran mig og giver ham ros og en godbid som han spytter ud han fotsætter med at snuse som før. Jeg laver lidt sit og dæk som han for godbidder for vi slutter af og går hen til bilen lexus får noget vand og vi laver nogle kontakt øvelser... Jeg smidder nogle godbidder ind i bilen og lexus hopper ind, tager en god bid i munden men spytter den ud igen. Da vi så kommer hjem ryster jeg tæppet bag i bilen og de godbidder jeg smed ind inden vi kørte hjem falder ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Han fik ros og godt med godbidder, og jeg gav træneren bukken, jeg går i gang med lidt kontakt øvelser så ser lexus bukken i trænerens hånd og løber ud i linen og går efter bukken jeg råber NEJ! lexus kikker lige på mig, og kæmper som en gal for at komme ud af halsbåndet jeg får fat i halsbåndet og får råbt NEJ.. så ligner han en hund der har fået tæsk, jeg får ham lidt væk fra den hund som ikke kan lide andre hanhund han er kommet lidt for tæt på. Der er så kommet lidt ro på, og da jeg slipper ham igen begynder han at snuse rundt i græsset med meget lav hale, jeg får han hen og sidde foran mig og giver ham ros og en godbid som han spytter ud han fotsætter med at snuse som før. Jeg laver lidt sit og dæk som han for godbidder for vi slutter af og går hen til bilen lexus får noget vand og vi laver nogle kontakt øvelser... Jeg smidder nogle godbidder ind i bilen og lexus hopper ind, tager en god bid i munden men spytter den ud igen. Da vi så kommer hjem ryster jeg tæppet bag i bilen og de godbidder jeg smed ind inden vi kørte hjem falder ud...

 

Måske du ikke skal aflevere apportbukken til træneren, men selv ligge den væk...

Hvis vi skal se det i et konkurrence perspektiv (eller hvad vi skal kalde det...) så er apporten den øvelse der afsluttes med, og i Beg. programmerne kan man vælge at bruge sin egen apport, som man henter fra stativet, og beholder i hånden når programmet er færdigt, og tager den selv med ud til bilen. ligeledes i BHP og IPO, der skal man blot ligge bukken tilbage i holderen - ikke til en person!

 

Så måske du skal tage apport øvelsen op til overvejelse igen, men så gøre noget andet til belønning (hvis det skal være guffer, skal de være ekstremt gode) men det bedste er noget legetøj (bold, bidetov, skind, dummy, etc.) og så er det KUN DIG der henter og ligger apportbukken på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du ikke skal aflevere apportbukken til træneren, men selv ligge den væk...

Hvis vi skal se det i et konkurrence perspektiv (eller hvad vi skal kalde det...) så er apporten den øvelse der afsluttes med, og i Beg. programmerne kan man vælge at bruge sin egen apport, som man henter fra stativet, og beholder i hånden når programmet er færdigt, og tager den selv med ud til bilen. ligeledes i BHP og IPO, der skal man blot ligge bukken tilbage i holderen - ikke til en person!

 

Så måske du skal tage apport øvelsen op til overvejelse igen, men så gøre noget andet til belønning (hvis det skal være guffer, skal de være ekstremt gode) men det bedste er noget legetøj (bold, bidetov, skind, dummy, etc.) og så er det KUN DIG der henter og ligger apportbukken på plads.

Jeg hved ikke om de træner på en anden måde nede hos Kathy i holland?

Men hun advarede i alletilfælde og fortalte hvordan hun regnede med at lexus ville reagere og det kom til at passe rimelig godt.

 

Hvad godbidderne angår så tror jeg ikke jeg kan finde noget bedre en pølse stykker lige nu. Når jeg skære pølserne ud komme lexus ud til mig og sidder og kikker på pølserne og piver *ggg*

Der var ikke noget med at jeg skulle ligge bukken væk træneren bad om at få den.

 

Jeg synes bestem ikke det var særlig sjovt i onsdags det var en dum måde det endte på :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hved ikke om de træner på en anden måde nede hos Kathy i holland?

Men hun advarede i alletilfælde og fortalte hvordan hun regnede med at lexus ville reagere og det kom til at passe rimelig godt.

 

Hvad godbidderne angår så tror jeg ikke jeg kan finde noget bedre en pølse stykker lige nu. Når jeg skære pølserne ud komme lexus ud til mig og sidder og kikker på pølserne og piver *ggg*

Der var ikke noget med at jeg skulle ligge bukken væk træneren bad om at få den.

 

Jeg synes bestem ikke det var særlig sjovt i onsdags det var en dum måde det endte på :(

 

Det kan jeg godt forstå, det er aldrig sjovt at se sin hund reagere på den måde :(

 

Men jeg synes stadig du skal prøve at træne apport, men hvor du er den eneste der har noget med apportbukken at gøre - tage den frem og ligge den væk igen.

 

For Lexus handler den øvelse helt sikkert også en del om tillid (sikkert mere end hos andre racer), og den tillid har han (forhåbentligt ;-):-P) til dig, så han burde ikke reagere på samme måde, hvis du "styrer" apporteringen og "håndteringen" af apportbukken. Det er da et forsøg værd ;-)

 

Og hvis det skulle vise sig, at det havde en positiv effekt, så må du til træning bare holde på at sådan er det bare.

 

(Og tro mig, jeg ved hvordan det kan være at træne på en anden måde/have andre meninger ang. træning end ens træner/holdkammerater/opdrætter/etc. ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Han fik ros og godt med godbidder, og jeg gav træneren bukken, jeg går i gang med lidt kontakt øvelser så ser lexus bukken i trænerens hånd og løber ud i linen og går efter bukken jeg råber NEJ! lexus kikker lige på mig, og kæmper som en gal for at komme ud af halsbåndet jeg får fat i halsbåndet og får råbt NEJ.. så ligner han en hund der har fået tæsk, jeg får ham lidt væk fra den hund som ikke kan lide andre hanhund han er kommet lidt for tæt på. Der er så kommet lidt ro på, og da jeg slipper ham igen begynder han at snuse rundt i græsset med meget lav hale, jeg får han hen og sidde foran mig og giver ham ros og en godbid som han spytter ud han fotsætter med at snuse som før. Jeg laver lidt sit og dæk som han for godbidder for vi slutter af og går hen til bilen lexus får noget vand og vi laver nogle kontakt øvelser... Jeg smidder nogle godbidder ind i bilen og lexus hopper ind, tager en god bid i munden men spytter den ud igen. Da vi så kommer hjem ryster jeg tæppet bag i bilen og de godbidder jeg smed ind inden vi kørte hjem falder ud...

 

Ovenstående synes jeg tyder på to ting: Dels at Lexus ikke har forstået at et objekt DU har haft fat i siden han fik det tilbudt ikke skal beskyttes, dels at du fik reageret lidt for voldsomt i situationen, hvilket er forståeligt nok, men jeg kan med min bedste vilje ikke hænge det op på apportering.

 

Kan du ikke tage noget fra ham i andre situationer i gensidig tillid?

 

Kan du forklare mere konkret hvad denne Kathy mener lige præcis apportemnet gør ved racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ovenstående synes jeg tyder på to ting: Dels at Lexus ikke har forstået at et objekt DU har haft fat i siden han fik det tilbudt ikke skal beskyttes, dels at du fik reageret lidt for voldsomt i situationen, hvilket er forståeligt nok, men jeg kan med min bedste vilje ikke hænge det op på apportering.

 

Kan du ikke tage noget fra ham i andre situationer i gensidig tillid?

 

Kan du forklare mere konkret hvad denne Kathy mener lige præcis apportemnet gør ved racen?

Nææ hvor skulle lexus vide fra at bukken ikke længere var noget han skulle "bekymre" sig om;-)

Måske overreagerde jeg, men det var noget mere volsomt end jeg havde forstillet mig det kunne blive.

 

Når han feks får ben fra slagteren kan jeg uden problemer bede ham slippe, han slipper og jeg tager det fra ham, selv hans rå kylling kan jeg tage hvis jeg vil.. ingen problemer i det.

 

Det Kathy fortalte var noget med deres fortid som storviltsjægere den extreme drift som efter hendes udsagn skulle ligge så dybt i dem.

Men jeg kan spørge hende næste gang jeg snakker med hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg blev overset, så her kommer jeg igen:

Øhm. Har ikke læst hele tråden, men dét der forbavser mig.

 

Der er noget der er blevet ganske alvorligt misforstået i træningen af/med apportbuk/dummy.

 

Apporten er ikke en belønning i sig selv. BElønningen kommer i det øjeblik hunden har fuldført apporteringen ved at aflevere (ved jagthundefolket er en aflevering altid til hånd!)

 

I tidligere tider, skulle hunden endda hen og sidde roligt, før den måtte aflevere. Idag skal den "bare" aflevere til hånd.

 

Jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde kan være problematisk at træne apportering, selvom man ikke vil arbejde mod konkurrencer/jagt med det.

Det skal bare gøres ordentligt, og ikke halvhjertet og uden plan.

 

:blink:

 

I sin simple form: Apportbukken/dummyen ER ikke og MÅ ikke være en belønning.

En apportering er ikek overstået før apporten er afleveret til hånd (elelr hvad man nu foretrækker)

Når apporten er afleveret, stoppes denne væk, eller lægges på jorden bag én. Apporten er herefter at betragte som noget man ER færdig med = ignorer skidtet, lad det ligge.

 

Og har man problemer med apport i den form du beskriver, så er der altså noget der er helt fejlet/misforstået hvad angår hele øvelsen.

 

Og det her halløj du har fået at vide med drifter, styrke, fortid som storvildthund og apport = farlig cocktail.......... Glem det. I mine ører lyder det mere som om det kommer fra én der fatter hat af at træne jagthundearbejde = en dårlig undskyldning for manglende evner/forståelse.

 

 

Og igen: Med forbehold, for jeg ahr stadig ikke læst hele tråden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm. Har ikke læst hele tråden, men dét der forbavser mig.

 

Der er noget der er blevet ganske alvorligt misforstået i træningen af/med apportbuk/dummy.

 

Apporten er ikke en belønning i sig selv. BElønningen kommer i det øjeblik hunden har fuldført apporteringen ved at aflevere (ved jagthundefolket er en aflevering altid til hånd!)

 

I tidligere tider, skulle hunden endda hen og sidde roligt, før den måtte aflevere. Idag skal den "bare" aflevere til hånd.

 

Jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde kan være problematisk at træne apportering, selvom man ikke vil arbejde mod konkurrencer/jagt med det.

Det skal bare gøres ordentligt, og ikke halvhjertet og uden plan.

 

:blink:

Jeg fik at vide jeg skulle kaste bukken og at lexus så skulle hente den, det er jo ikke så svært at forstå:lol::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...