Hop til indhold

Træning i aften


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Jeg fik at vide jeg skulle kaste bukken og at lexus så skulle hente den, det er jo ikke så svært at forstå:lol::blink:

 

Så har træneren fejlet, for du mangler at få at vide hvordan øvelsen afsluttes.

 

Afleveres til hånd elelr slippes foran dig (hånd er bedre, fordi du har mere kontrol med det, men kan være sværere at lære hunden)

Efter aflevering pakkes dummyen væk.

 

Jeg ville så nok vælge at lade en anden kaste et PAR dummyer, og lade hunden hente én.

Ved veltrænede hunde, også gerne flere, men jeg ville stadig selv hente et par stykker, hvor hunden "bare" er sittet af. (holder hunden lidt på spidserne)

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror jeg blev overset, så her kommer jeg igen:

 

 

I sin simple form: Apportbukken/dummyen ER ikke og MÅ ikke være en belønning.

En apportering er ikek overstået før apporten er afleveret til hånd (elelr hvad man nu foretrækker)

Når apporten er afleveret, stoppes denne væk, eller lægges på jorden bag én. Apporten er herefter at betragte som noget man ER færdig med = ignorer skidtet, lad det ligge.

 

Og har man problemer med apport i den form du beskriver, så er der altså noget der er helt fejlet/misforstået hvad angår hele øvelsen.

 

Og det her halløj du har fået at vide med drifter, styrke, fortid som storvildthund og apport = farlig cocktail.......... Glem det. I mine ører lyder det mere som om det kommer fra én der fatter hat af at træne jagthundearbejde = en dårlig undskyldning for manglende evner/forståelse.

 

 

Og igen: Med forbehold, for jeg ahr stadig ikke læst hele tråden :blink:

Tja, jeg kan ikke sige nøjagtig havd det er kathy har ment. Men som det gælder for kamphunderacer som måske ikker har været brugt til kamp i 500år stadig har generne til det så har ddberne vel også generne til at finde og nedlægge storvilt og måske "tage fejl" af bytte og en anden hund? I don't know:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nææ hvor skulle lexus vide fra at bukken ikke længere var noget han skulle "bekymre" sig om;-)

Måske overreagerde jeg, men det var noget mere volsomt end jeg havde forstillet mig det kunne blive.

 

Når han feks får ben fra slagteren kan jeg uden problemer bede ham slippe, han slipper og jeg tager det fra ham, selv hans rå kylling kan jeg tage hvis jeg vil.. ingen problemer i det.

 

Det Kathy fortalte var noget med deres fortid som storviltsjægere den extreme drift som efter hendes udsagn skulle ligge så dybt i dem.

Men jeg kan spørge hende næste gang jeg snakker med hende

 

Men hvordan kan du så træne bidearbejde med ham? For det burde da så være "værre" end apportering i forhold til det du skriver (jeg skriver ikke, at du ikke skal træne c-arb. - synes det kunne være fedt hvis du trænede ham op til IPO ;-)) men undrer mig bare over at han kan håndtere dette, og ikke apportering, da c-arbejdet i højere grad tænder drifter hos hundene, og der er en decideret kamp-handling!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner i DCH, og jeg træner efter at gå til konkurrence. Efter min mening skal holdet arbejde sammen med hinanden og med træneren for at nå målet: "At hundene kan programmet". :-D

 

Hmmmm - det er vel føreren der skal kunne programmet og hunden der skal kunne øvelserne :blink:

Der er da ikke noget mere kedeligt at se på en en gammel konkurrencehund der egentlig godt kan gå hele programmet alene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har træneren fejlet, for du mangler at få at vide hvordan øvelsen afsluttes.

 

Afleveres til hånd elelr slippes foran dig (hånd er bedre, fordi du har mere kontrol med det, men kan være sværere at lære hunden)

Efter aflevering pakkes dummyen væk.

 

Jeg ville så nok vælge at lade en anden kaste et PAR dummyer, og lade hunden hente én.

Ved veltrænede hunde, også gerne flere, men jeg ville stadig selv hente et par stykker, hvor hunden "bare" er sittet af. (holder hunden lidt på spidserne)

 

:blink:

 

OT: Men leger du aldrig kaste-ting-vaps-skal-hente med din hund...altså sådan pjanke-apportering eller er det rene fjas og roden til besvær med at få lært at apportere rigtigt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm - det er vel føreren der skal kunne programmet og hunden der skal kunne øvelserne :blink:

 

For Tantens skyld: Hunden skal kunne øvelserne, der er i programmet.

 

Der er da ikke noget mere kedeligt at se på en en gammel konkurrencehund der egentlig godt kan gå hele programmet alene :mrgreen:

 

Det synes du, jeg synes, det er flot. Men så langt når de færreste.

Link til indlæg
Del på andre sites

OT: Men leger du aldrig kaste-ting-vaps-skal-hente med din hund...altså sådan pjanke-apportering eller er det rene fjas og roden til besvær med at få lært at apportere rigtigt ?

 

Ved godt at indlægget ikke var til mig, men svarer lige alligevel :blink:

 

Jeg leger apportering ind i mine hunde, men jeg leger aldrig med apportbukken, da dette kan skabe tyggeri i denne - og det skal undgås.

Mine hunde ved, at apportbukken fører til noget bedre, nemlig bold el.lign, og den må det må de så lege med istedet.

 

Man ser også tit, at hunde der har lært at lege med apportbukken, ikke vil komme ind og aflevere - netop fordi den er så sjov at lege med, og hvorfor skulle man så komme ind og aflevere den, når man istedet kan smutte ud og hygge sig med bukken ;-)

Men hvis hunden istedet forbinder apportbukken med at den får sin bold belønning efter aflevering, så undgår man at den tosser rundt og ikke vil aflevere ;-)

 

Håber det blev forståeligt...

 

Her synes Caisar at det er det fedeste at apportere, og forbinder apporteringen med noget positivt og sjovt :blink:

 

Men apportering er en øvelse som kan volde meget besvær, også fordi hele den færdige øvelser består af enormt mange elementer, som skal bygges op og trænes enkeltvis under indlæring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ikke noget mere kedeligt at se på en en gammel konkurrencehund der egentlig godt kan gå hele programmet alene :mrgreen:

 

Til BlackGSD, det er ovennævnte jeg svarer på.

 

Det er de færreste, der opnår, at hunden kan gå programmet alene.

Jeg synes, det er en fornøjelse at se, en hund der virkelig kan programmet arbejde.

 

Men man venter jo ikke med at gå til konkurrence, til hunden kan gå programmet uden fører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til BlackGSD, det er ovennævnte jeg svarer på.

 

Det er de færreste, der opnår, at hunden kan gå programmet alene.

Jeg synes, det er en fornøjelse at se, en hund der virkelig kan programmet arbejde.

 

Men man venter jo ikke med at gå til konkurrence, til hunden kan gå programmet uden fører.

 

Der er faktisk rigtig mange hunde som godt "kan programmet"... men ikke alle er klar over det!!!

 

Tag min egen hund f.eks. Han er trænet i BHP og IPO programmet, og jeg træner også de forskellige elementer for sig, men i samme rækkefølge som de komme i, i programmet. Jeg starter f.eks. stort set aldrig med apportøvelsen, men træner den til sidst. Og hvis jeg starter med den, så kan jeg mærke tydeligt at min hund bliver påvirket af rækkefølgen, for "hov, sådan plejer det ikke at være".

 

Og hvis du ser til konkurrencerne, så er der mere eller mindre "usynlige" animeringer fra fører til hund, der fortæller hvad der nu kommer.

 

F.eks. ved fremadsendelsen, der er der nogle hundeførere der lige klapper hunden på brystet eller siden - noget som hunden igennem træning har lært betyder "om lidt kommer X øvelse"

Prøv at ligge mærke til det, det sker ikke sjældent... Og det er meget nemt at lære sin hund ;-)

 

Så det er nok snarere mindste tegn hunden kan, og vanens magt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er faktisk rigtig mange hunde som godt "kan programmet"... men ikke alle er klar over det!!!

 

Jamen de går dog ikke uden fører.

 

Tag min egen hund f.eks. Han er trænet i BHP og IPO programmet, og jeg træner også de forskellige elementer for sig, men i samme rækkefølge som de komme i, i programmet. Jeg starter f.eks. stort set aldrig med apportøvelsen, men træner den til sidst. Og hvis jeg starter med den, så kan jeg mærke tydeligt at min hund bliver påvirket af rækkefølgen, for "hov, sådan plejer det ikke at være".

 

Og hvis du ser til konkurrencerne, så er der mere eller mindre "usynlige" animeringer fra fører til hund, der fortæller hvad der nu kommer.

 

F.eks. ved fremadsendelsen, der er der nogle hundeførere der lige klapper hunden på brystet eller siden - noget som hunden igennem træning har lært betyder "om lidt kommer X øvelse"

Prøv at ligge mærke til det, det sker ikke sjældent... Og det er meget nemt at lære sin hund ;-)

 

Så det er nok snarere mindste tegn hunden kan, og vanens magt ;-)

 

Derfor skal man efter min mening altid variere sin træning, så hunden ikke ved, hvad det næste er. Men derfor kan man jo godt komme med et lille tegn før hver øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor skal man efter min mening altid variere sin træning, så hunden ikke ved, hvad det næste er. Men derfor kan man jo godt komme med et lille tegn før hver øvelse.

 

Ja både og... for det kommer også an på hvor meget man gerne vil i konkurrence, for en hund der er sikker i sine øvelser er meget flottere at se på synes jeg, men der skal også være et tydeligt samarbejde hund og fører imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja både og... for det kommer også an på hvor meget man gerne vil i konkurrence, for en hund der er sikker i sine øvelser er meget flottere at se på synes jeg, men der skal også være et tydeligt samarbejde hund og fører imellem.

 

Hunden skulle gerne kunne øvelserne uanset rækkefølgen. Men BHP og IPo er jo udprægede sportsprogrammer, der skal udføres nøjagtigt.

 

[media]

[/media]

Det er ikke min hund men hendes far. Jeg synes, det er super flot hundearbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skulle gerne kunne øvelserne uanset rækkefølgen. Men BHP og IPo er jo udprægede sportsprogrammer, der skal udføres nøjagtigt.

 

[media]

[/media]

Det er ikke min hund men hendes far. Jeg synes, det er super flot hundearbejde.

 

Ja flot hundearbejde, men igen kan du se vanens magt... hunden ved at figuranten står i 6. skjul, og er derfor slet ikke opsøgende i de 5 andre skjul og løber meget stort rundt om (og det er ikke pænt i mine øjne) ;-) Der træner jeg f.eks. med figurant i skiftende skjul, eller to figuranter - for at hunden skal blive opsøgende i hvert skjul ;-) Men det er netop en af de udfordringer jeg kan lide ved BHP og IPO, at få ting til at se så p*sse lette ud - og det er det bare ikke altid i praksis ;-)

 

Nøjagtighed, præcision og korrekt udførelse er nøgleordene i BHP og IPO, og det vægter jeg højt. Og min hund kan også sine øvelser, uanset miljø og ydre belastninger - men at han bliver forvirret over at jeg ændrer i rækkefølgen af øvelserne, passer mig egentlig fint... for han er trænet op sådan at tingene kommer i "kasser" og så han bliver sikker i sine øvelser - og viser glæde og frejdighed i programmet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag min egen hund f.eks. Han er trænet i BHP og IPO programmet, og jeg træner også de forskellige elementer for sig, men i samme rækkefølge som de komme i, i programmet.

 

 

Luksus at kende rækkefølgen på forhånd.

da jeg gik i konkurrence vidste vi aldrig før på dagen hvordan øvelserne lå ift. hinanden

 

 

Jeg starter f.eks. stort set aldrig med apportøvelsen, men træner den til sidst. Og hvis jeg starter med den, så kan jeg mærke tydeligt at min hund bliver påvirket af rækkefølgen, for "hov, sådan plejer det ikke at være".

 

Ville du ikke synes, det gav en bedre effekt altid at træne uforudsigeligt? Så han kan på fuld styrke uanset rækkefølgen?

 

Og hvis du ser til konkurrencerne, så er der mere eller mindre "usynlige" animeringer fra fører til hund, der fortæller hvad der nu kommer.

 

F.eks. ved fremadsendelsen, der er der nogle hundeførere der lige klapper hunden på brystet eller siden - noget som hunden igennem træning har lært betyder "om lidt kommer X øvelse"

Prøv at ligge mærke til det, det sker ikke sjældent... Og det er meget nemt at lære sin hund ;-)

 

Det er ekstrasignaler og totalt unødvendigt hvis hundene ellers kan deres øvelser.

 

Jeg var engang til landskonkurrencen i DcH sammen med en nu meget anerkendt opdrætter. Vedkommende havde faktisk en dommer med sig hele dagen fordi h*n var kendt for at snyde. H*n og jeg var på samme hold den dag så jeg kunne rigtigt følge med.

 

Selv om denne dommer var med os rundt formåede X alligevel at snyde, give hunden et skjult signal til at nu var det fremsendelse.

Dette skete ved at kæresten blev sendt om på den anden side af den boldbane øvelsen foregik, så hunden kunne se vedkommende langt derude og naturligvis ville løbe derud. Mens kæresten forsvandt blev hunden animeret til at ville med og ude på afstanden tog kæresten kontakt til hunden.

Alt dette skete mens X ventede på at det blev tid til at skulle ind til dommerholdet.

 

Dette ville ikke være nødvendigt hvis hunden kendte signalet til øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luksus at kende rækkefølgen på forhånd.

da jeg gik i konkurrence vidste vi aldrig før på dagen hvordan øvelserne lå ift. hinanden

 

Jeg kan i hvert fald godt lide det... :-D

Jeg har trænet PH også, og der får blev man dirigeret rundt istedet, men det blev altid noget rod for mig (og min hund, som også blev forvirret), for jeg er enormt dårlig til at kende forskel på højre og venstre når det bliver råbt til mig i kommandoer, og jeg går og er fokuseret :genert:

 

 

Ville du ikke synes, det gav en bedre effekt altid at træne uforudsigeligt? Så han kan på fuld styrke uanset rækkefølgen?

 

Caisar giver sig altid fuldt ud og arbejder meget intenst :mrgreen: Han er så boldfikseret, så han arbejder virkelig igennem for at få sin belønning (bold, skind, dummy etc.) - som jo kommer ved at han udfører øvelserne (præcist og hurtigt). Og han er virkelig glad og frejdig :-D

Og jeg træner f.eks. lineføring eller fri ved fod hvor jeg ikke går det samme som der står i programmet, men skifter mellem vendinger, holdt, løb og gang.

Men det er de forskellige elementer i programmet jeg træner hver for sig, f.eks. apportering, sit under gang, dæk under gang (nogle gange med indkald, andre gange uden - for at han ikke skal begynde at rejse sig og komme ind - uden at jeg har kaldt!), stå, fremadsendelsen bl.a. ;-)

 

 

 

Det er ekstrasignaler og totalt unødvendigt hvis hundene ellers kan deres øvelser.

 

Jeg bruger det ikke selv - ikke bevidst i hvert fald... Men når jeg f.eks. laver vending så drejer jeg skulderen imod retningen først, og drejer det ben i der er imod den retning jeg skal.

Jeg har før været slem til at komme med dobbeltkommandoer, såsom klap på låret eller knips i fingrerne, men uden at jeg selv var klar over det! Jeg fik da af vide af dem jeg træner med, og dem der så mig gå program bl.a. til prøver, men det var ikke noget jeg gjorde bevidst eller var klar over, så det har jeg arbejdet med med at få ud af kroppen, for jeg vil helst selv udfører programmet med så lidt animering (eller hvad vi skal kalde det) som muligt ;-)

 

Jeg var engang til landskonkurrencen i DcH sammen med en nu meget anerkendt opdrætter. Vedkommende havde faktisk en dommer med sig hele dagen fordi h*n var kendt for at snyde. H*n og jeg var på samme hold den dag så jeg kunne rigtigt følge med.

 

Selv om denne dommer var med os rundt formåede X alligevel at snyde, give hunden et skjult signal til at nu var det fremsendelse.

Dette skete ved at kæresten blev sendt om på den anden side af den boldbane øvelsen foregik, så hunden kunne se vedkommende langt derude og naturligvis ville løbe derud. Mens kæresten forsvandt blev hunden animeret til at ville med og ude på afstanden tog kæresten kontakt til hunden.

Alt dette skete mens X ventede på at det blev tid til at skulle ind til dommerholdet.

 

Jeg har hørt om noget lignende... men det er jo det samme til DKK udstillinger, hvor der ikke må dobbelthandles på hunden - men der er altid nogen der lige får det listet ind alligevel :roll:

Der er det anderledes i schæferhunde-regi - der skal man passe på ikke at blive løbet ned af dobbelthandleren :lol:

 

Dette ville ikke være nødvendigt hvis hunden kendte signalet til øvelsen.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

OT: Men leger du aldrig kaste-ting-vaps-skal-hente med din hund...altså sådan pjanke-apportering eller er det rene fjas og roden til besvær med at få lært at apportere rigtigt ?

 

 

Jo da. Dét gør jeg. Men ved guderne aldrig med dummyerne.

 

Til dén slags bruger jeg en bold eller en pind eller et elelr andet latterligt køteren har slæbt med.

ALDRIG træningsredskaberne.

 

Jeg gør det jo heller ikke med vildtet i marken, vel :blink:

 

kastelege kører hunden op, også selvom hunden er yderst veltrænet og iøvrigt avlet specifikt til at hente og bringe ting. Og netop dét kan jeg forstå ville bringe en hund lidt ud af fatning.

 

Apportering er en helt anden boldgade, og som skrevet, så er der noget der er alvorligt misforstået med øvelsen eller forklaringen deraf, hvis den ender ud i at hunden "går på" dummyen eller vogter over den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis du ser til konkurrencerne, så er der mere eller mindre "usynlige" animeringer fra fører til hund, der fortæller hvad der nu kommer.

 

F.eks. ved fremadsendelsen, der er der nogle hundeførere der lige klapper hunden på brystet eller siden - noget som hunden igennem træning har lært betyder "om lidt kommer X øvelse"

Prøv at ligge mærke til det, det sker ikke sjældent... Og det er meget nemt at lære sin hund ;-)

 

Hvis du gør dét der i DRK regi, så hedder det "farvel og tak for idag" :blink:

 

Animeringer ser man dog stadig i de høje klasser.

 

Men ting som liner og genstande på kroppen er no-go.

De skal være gemt væk i lommerne.

Røre sin hund under en fremadsendelse er også en fy-ting.

Jeg ahr haft tendens til at lægge en finger eller 3 på hundens ryg, under udpegning af retningen, for at "holde hunden" så at sige.

Men det ER et absolut no-go, og vil resultere i strafpoint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du gør dét der i DRK regi, så hedder det "farvel og tak for idag" :blink:

 

Animeringer ser man dog stadig i de høje klasser.

 

Men ting som liner og genstande på kroppen er no-go.

De skal være gemt væk i lommerne.

Røre sin hund under en fremadsendelse er også en fy-ting.

Jeg ahr haft tendens til at lægge en finger eller 3 på hundens ryg, under udpegning af retningen, for at "holde hunden" så at sige.

Men det ER et absolut no-go, og vil resultere i strafpoint.

 

Det er inden øvelsen går igang - hvis man gør det under øvelsen så trækker det også voldsomt ned og bliver påtalt, kan ikke huske om man kan bliver disket for det, men det er ikke utænkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...