Hop til indhold

Hvalp har ikke fokus på mig


Skovsted
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 8 uger gammel hvalp, fra er kuld min hunhund fik her i sommers. Vi har valgt at beholde en tævehvalp. Hun er enormt sød og nysgerrig, men meget vimmer. Hun har ikke tid til at ligge og blive nusset en hel masse og hun har langt mere fokus på hendes mor end os. Nogen gode råd til, hvordan vi ændrer fokus og evt får hende til at slappe lidt af? Vi begynder selvfølgelig til Hvalpetræning, men først til oktober. Så indtil da vil jeg gerne have skabt en så god kontakt til vores lille hvalp, som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken race drejer det sig om? Det er ret afgørende. I øvrigt er det også meget almindeligt at hvalpe, der vokser op med andre hunde, bliver mere - eller i hvert fald lige så meget præget på dem, som på mennesker. Derfor er der lidt ekstra arbejde for ejeren med at "konkurrere" om hvalpens opmærksomhed.

 

Men ellers lav nogle aktiviteter hvor du har lejlighed til at dele godbidder ud. Det første en hvalp skal lære er indkald, så sig hvalpens navn medens du stopper guf i munden på den. Så vil den for evigt forbinde sit navn med noget godt, og det vil gøre den mere tilbøjelig til at komme når der bliver kaldt.

 

Beløn også andre almindelige opdragelses-øvelser, f.eks. "slip", "stop", "bliv" o.lign. Så vil hvalpen nok snart synes at du er meget interessant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Vi er igang med hel basal sit/dæk uden at sige kommandoen men bare med håndtegn og godbidder. Det kan godt være, at jeg skal intensivere dette.

Hvalpen er blandet border collie/ sheltie, så uanset hvad, så skal hun stimuleres. Det er egentlig mest det med fokus, som jeg skal arbejde med lige nu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Vi er igang med hel basal sit/dæk uden at sige kommandoen men bare med håndtegn og godbidder. Det kan godt være, at jeg skal intensivere dette.

 

Det er normalt sådan, at det første hvalpen lærer, er det den husker bedst. Sit/dæk er mindre vigtigt end indkald, så jeg ville helt droppe den øvelse, og sørge for at få det vigtigste på plads først.

 

Hvalpen er blandet border collie/ sheltie, så uanset hvad, så skal hun stimuleres. Det er egentlig mest det med fokus, som jeg skal arbejde med lige nu :-)

 

Du får fokus ved at gøre det umagen værd for hvalpen. Du er startet med en alt for kompliceret øvelse, derfor vil den hurtigt miste interessen. Sørg for at få den grundlæggende kontakt mellem jer på plads først. Lydighedsøvelser kan vente til I begynder på hvalpeholdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kontakt med hvalpen er altid en god begyndelse synes jeg.

 

mht kontakt så ville jeg sidde mig ned på gulvet med lidt gode guffer i hånden.

Tage en godbid i min hånd lukke hånden og ligge hånden på mit knæ, først vil hunden sikkert snuse og skrabe på hånden, måske sidde sig ned, men i det øjeblik hunden kigger dig i øjnene udløses godbidden.

 

Velkommen til og billeder kan vi jo godt lide her :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen har sagt det, men det er nok fordi det er underforstået. Du skal bruge tid på hvalpen alene - altså uden den ældre hund. Du skal gå med dem (når du begynder at tage den ud at gå) hver for sig også. Altså ikke hver gang, men hver dag.

 

Når I er ude skal du hele tiden sikre dig at hvalpen holder øje med dig og følger dig - ikke den gamle hund. Tag evt den gamle i line, hvis den vil rende længere end 5-10 m og hvalpen vil rende efter. Lav små øvelser med hvalpen hele tiden - også på gåturen, så den oplever at der kommer en masse spændende ting fra dig.

 

Jeg gør selv det at jeg står stille, når hundene skal lufte sig (altså gøre sig rent). Når det er gjort og jeg går videre, forlanger jeg ret konstant kontakt. Tager hvalpen en tur efter et eller andet (en sommerfugl) vender jeg rundt og går den anden vej. det skulle gerne få hvalpen til at vende. Hvis ikke det er nok giver jeg et fløjt (ikke indkald men vendefløjt). Og er den mere end 15 m væk betragter jeg det som et flugtforsøg, som den ikke kan få ros for :-) - dvs jeg råber lidt op og kalden den en "hønsehund" (det er tonen ikke ordene som er vigtig) - hvilket den ikke er. Det er en Spaniel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu os været ude og gå daglige korte ture uden moren. Det har jeg haft meget fokus på. Men jeg har ikke indlagt øvelser - hvad kunne det fx være? Nu fik jeg jo det råd tidligere, at jeg ikke skulle fokusere på øvelser men indkald? :-)

 

Velkommen til :-)

 

I mine øjne kan øvelser altid komme, hvorimod den vigtige kontakt og det gode samvær ikke altid kan lægges på uden besvær, hvis det først er svipset.

Naturligvis er øvelser også kontakt, men der ligger et krav i øvelser, hvilket der ikke gør i aktivering...

 

Jeg ville fokusere på at tage hvalpen på ture, hvor jeg vidste den mine kvalifikationer som en der er værd at følge.

Dette ville jeg gøre ved at aktivere hvalpen med de ting den synes er vigtige, som at vise den et godt snusested f.eks. ved selv at "tage stand" for godbidder hvalpen ikke så, jeg lagde bag mig, vise den "godbidstræer/buske", en fjer den kan jage i luften og lignende naturlige ting.

Hvis sådanne aktiviteter falder stort set konstant, i starten hvert 5 - 7 skridt, lærer hvalpen helt af sig selv, at du er værd at følges med og den har dermed valgt dig til. Dermed behøver du ikke

kommandere den til at blive hos dig.

På længere ture ville jeg lade hvalpen falde i søvn ved min side/på mit skød eller bare sidde og slappe af.

 

Jeg ville forsøge at undgå, at hvalpen selv "tager på tur" ved at vende om og småløbe væk, så snart den kom bare et par skridt foran. Ved at give et signal idet du vender vil din hvalp tage dette signal til sig som et indkaldssignal, idet den erfarer at du er på vej væk, når den ser efter dig. Sådan et selverfaret signal virker meget stærkt resten af hundens liv, hvis det holdes lidt ved lige. Signalet skal være neutralt, f.eks. brugte jeg et "bubuv" i en rethøj/skinger tone til Pelle. Den lyd ville han ikke høre andre steder. "Bubuuv" virkede hele hans liv.

En fløjte som ikke bruges til andet er også fint.

 

Hvis du mangler ideer til aktivering på tur kan du finde en del i bogen "Sjov på turen med din hund", al aktivering i denne bog er lagt an på at skabe god kontakt samt lære hunden en masse, den og ejer har glæde af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu os været ude og gå daglige korte ture uden moren. Det har jeg haft meget fokus på. Men jeg har ikke indlagt øvelser - hvad kunne det fx være? Nu fik jeg jo det råd tidligere, at jeg ikke skulle fokusere på øvelser men indkald? :-)

 

Det som Ninjamor skriver er fine øvelser selv om hun kalder dem aktivering. De gør samme gavn. Det er det jeg mener med øvelser. Det kan også være hun får en ting at bære få skridt og så får du den igen. Det kan være at du spreder benene og får hende til at passere igennem for en belønning. Det kan være at tage kontakt på en given lyd osv. Øvelser, aktivering, skæg og balade - det giver kontakt.

 

Jeg giver ikke lyd når jeg vender og går den anden vej fordi jeg ønsker at hu selv skal holde øje med mig. kun hvis hun ikke selv observerer giver jeg lyd. det har så også lidt med jagttræning at gøre, men det gør også livet lettere at lade hunden have det fulde ansvar for at følge dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som Ninjamor skriver er fine øvelser selv om hun kalder dem aktivering. De gør samme gavn. Det er det jeg mener med øvelser. Det kan også være hun får en ting at bære få skridt og så får du den igen. Det kan være at du spreder benene og får hende til at passere igennem for en belønning. Det kan være at tage kontakt på en given lyd osv. Øvelser, aktivering, skæg og balade - det giver kontakt.

 

Jeg giver ikke lyd når jeg vender og går den anden vej fordi jeg ønsker at hu selv skal holde øje med mig. kun hvis hun ikke selv observerer giver jeg lyd. det har så også lidt med jagttræning at gøre, men det gør også livet lettere at lade hunden have det fulde ansvar for at følge dig.

 

Du giver også hunden ansvaret for at følge med ved at give en neutral lyd... Lyden gives fordi hunden ikke ser dig gå

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må igang med at øve så!:-)

Jeg har lige endnu et spørgsmål: jeg havde håbet på, at det ville blive en lille puttehund - det er hun ikke! Kommer det eller skal jeg bare acceptere, at det er sådan hun er? :-) hun er kælen og glad for os, men har ikke tid til at ligge og putte og når hun er træt, så søger hun lidt væk for at hvile..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må igang med at øve så!:-)

Jeg har lige endnu et spørgsmål: jeg havde håbet på, at det ville blive en lille puttehund - det er hun ikke! Kommer det eller skal jeg bare acceptere, at det er sådan hun er? :-) hun er kælen og glad for os, men har ikke tid til at ligge og putte og når hun er træt, så søger hun lidt væk for at hvile..

 

Det gad min lab hvalp heller ikke den gang, men den vendte lige pludselig nu vil han bare ligge tæt, så måske kommer det med tiden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udgangspunktet var hvalp og den kan man ikke forvente skal holde øje med sig, før den har lært at det kan betale sig

 

Jeg ved ikke, men mine sidste 2 FT Springere har gjort det indenfor den første uge jeg havde dem - og så har jeg naturligvis tilskyndet dem til at blive ved. Den første blev automatisk ved med at at gøre dette. Den jeg har nu er blevet lidt mere selvstændig og glemmer det somme tider, måske fordi jeg har taget for givet at den bare ville gøre som den første, men det ligger dybt i Spaniels at holde kontakt, så hvis man ikke selv ødelægger det tror jeg de gør det resten af livet.

 

Men det er muligt og sikker også sandsynligt at det er specielt for Spaniels og at man skal gøre sig mere fortjent til dette med andre racer :-) 500 års avl efter visse kvalifikationer kan vel tænkes at slå igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe er ikke kælne og det skal de heller ikke være, de har slet ikke tid til det, når der er så meget de skal lære om verden. Mange hvalpeejere bliver skuffede over dette, men det kælne kommer med roen og dermed med tiden.

 

Enig, men man kan godt træne det lidt ved at belønne ro - først 3 sekunder, så 5 sekunder, så 10 sekunder osv. Når hvalpen har lært sit - fx efter 2-3 ugers træning begynder jeg at sige "Rolig nu" og belønner ved at kæle lidt og først give godbid lige før den med en håndbevægelse og et "smut så" får lov at gå.

 

Jeg ved ikke hvor længe Maggie på 4 mdr. kan sidde rolig, men vi har trænet op til 3 minutter på træningsbane med andre hvalpe og jeg vil ikke udfordre dette mere før hun er ældre, for det er ikke en øvelse som Maggie nyder meget - hun vil meget hellere finde Dummyer til mig - og det får hun så lov til som belønning, når hun har været rolig lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En anden ting jeg prøver for tiden er at holde hvalpen oppe i armene.

 

Det var Christina Hansson som er verdens mest kendte og respekterede FT kvinde i Sverige, som på et seminar gav mig rådet.

 

Når jeg fx tager til hvalpetræning - så kommen man jo let 5-10 minutter før - og hvalpene er urolige. vil hen og snakke med andre og skal rundt og se hvad der sker. Måske ønsker man, efter den lige har hilst på et parstykker, at den nu skal være lidt mere rolig. mange kommanderer sit og forsøger at skabe ro, men da der hele tiden kommer nye og folk går rundt bliver det ofte noget kaotisk. jeg prøvede sidt at tage hvalpen op - og til min store overraskelse var hun faktisk rimelig rolig i 5-10 minutter på den måde. ikke helt rolig, men rimelig rolig. Hun vejer 8-9 kg så det kan lige gå. jeg prøver det samme i andre situationer. det skulle være god træning ifølge Christina - noget med kontakt osv.

 

Måske andre kan forklare lidt om teorien i dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, men mine sidste 2 FT Springere har gjort det indenfor den første uge jeg havde dem - og så har jeg naturligvis tilskyndet dem til at blive ved. Den første blev automatisk ved med at at gøre dette. Den jeg har nu er blevet lidt mere selvstændig og glemmer det somme tider, måske fordi jeg har taget for givet at den bare ville gøre som den første, men det ligger dybt i Spaniels at holde kontakt, så hvis man ikke selv ødelægger det tror jeg de gør det resten af livet.

 

Men det er muligt og sikker også sandsynligt at det er specielt for Spaniels og at man skal gøre sig mere fortjent til dette med andre racer :-) 500 års avl efter visse kvalifikationer kan vel tænkes at slå igennem.

 

Jamen hvis du bare er forsvundet ud af syne, vil den "almindelige" hvalp jo lære at holde øje meget hurtigt, men du har helt ret, de mere selvstændige individer kan tage fusen på én ved at klare det fint at man er væk.

 

Enig, men man kan godt træne det lidt ved at belønne ro - først 3 sekunder, så 5 sekunder, så 10 sekunder osv. Når hvalpen har lært sit - fx efter 2-3 ugers træning begynder jeg at sige "Rolig nu" og belønner ved at kæle lidt og først give godbid lige før den med en håndbevægelse og et "smut så" får lov at gå.

 

Jeg skal være sikker på hvad du mener. Mener du, at du lærer hvalpen at blive berørt/kælet for gennem ovenstående og hvordan ser du, at hvalpen føler sig belønnet for berøringen?

 

Er vi inde i, at den efterfølgende godbid ikke kun forstærker sitmomentet, men også berøringen?

 

hun vil meget hellere finde Dummyer til mig - og det får hun så lov til som belønning, når hun har været rolig lidt.

 

God taktik :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En anden ting jeg prøver for tiden er at holde hvalpen oppe i armene.

 

Det var Christina Hansson som er verdens mest kendte og respekterede FT kvinde i Sverige, som på et seminar gav mig rådet.

 

Når jeg fx tager til hvalpetræning - så kommen man jo let 5-10 minutter før - og hvalpene er urolige. vil hen og snakke med andre og skal rundt og se hvad der sker. Måske ønsker man, efter den lige har hilst på et parstykker, at den nu skal være lidt mere rolig. mange kommanderer sit og forsøger at skabe ro, men da der hele tiden kommer nye og folk går rundt bliver det ofte noget kaotisk. jeg prøvede sidt at tage hvalpen op - og til min store overraskelse var hun faktisk rimelig rolig i 5-10 minutter på den måde. ikke helt rolig, men rimelig rolig. Hun vejer 8-9 kg så det kan lige gå. jeg prøver det samme i andre situationer. det skulle være god træning ifølge Christina - noget med kontakt osv.

 

Måske andre kan forklare lidt om teorien i dette?

 

Det kan være så meget afhængig af det enkelte individ, relationen til ejeren, erfaring, lært hjælpeløshed osv.

Jeg har mest set det forsøgt gjort med hunde som har sprællet og kæmpet imod.

 

En teori er, at man alene ved at løfte og dermed fjerne hvalpen fra de lokkende stimuli, skaber ro o

 

En anden at den tætte nærhed giver større chance for at opnå kontakt.

 

En tredje teori er, at man ved at løfte hvalpen op kontrollerer den

 

En fjerde at hvalpen kommer tæt på sen hjertelyd hvilket siges at kunne berolige hvalpe.

 

Der kan sagtens være flere samarbejdende årsager til at det virker, når det gør det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...