Hop til indhold

Passer racestandarden og rygterne på din hund?


Trei
 Share

Recommended Posts

Jeg er HELT enig med dig og Missing. Men flertallet har bare billedet af en pompom-pudel i tankerne. Har vist kun set én af dem ude i verden nogensinde. Den var i øvrigt ualmindelig smuk:hjerte:

 

Det er jo heller ikke nemt at få andre billeder i hovedet, når billederne i bøgerne alle er af løve klippede pudler og går du på en opdrætter side, så er det også svært at finde andet. Da jeg begyndte at overveje puddel som næste hund for over 6 år siden, så måtte jeg på en norsk puddel side før jeg fandt billeder og historier om almindelige hunde og hvordan det så ud efter en tur i skoven på en regnvejr dag;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

og hvis man så tager myterne - image - især om FT modellerne. Her er et citat fra Anne Egedes bog "JAGTHUNDE - familiemedlemmer og jagtkammerater":

 

citat:

Den såkaldte FT Springer Spaniel er det jagtmæssige alternativ til den klassiske Springer Spaniel – og det er en hund, der virkelig kan gå på jagt. FT står for Field Trial. Som er det engelske udtryk for markprøve. Og disse hunde er lavet med kun et eneste mål for øje: jagt, jagt og atter jagt. FT Springerne er ægte jagthunde med overskud af energi og gåpåmod. For disse hunde er livet jagt. FT Springerne egner sig absolut ikke til familiehunde, det er de typisk alt for overgearet til.

Helt indtil den sidste sætning går det meget godt, men det der med at FT Spaniels er for højt gearede til at fungere som gode familiehunde er noget vås, Hvis hundene aktiveres og håndteres rigtigt er de på linje med andre energiske jagt og arbejdshunde. problemet er at skindet bedrager, for de ser ikke ud som "kraftigt arbejdende hunde" som fx en Ruhåret hønsehund gør.

 

Jeg vil give Anne Egede ret. Hun mener i øvrigt nok KUN familiehund. Vi havde en del i mit villakvarter for år tilbage,. Alle vist opdrættet af en lokal slagter. De blev så almindelige hyggeklappe dyr og jeg følte virkelig, de var sådanne forvirrede hunde med dette hektiske blik i øjnene. Så dem aldrig hvile i sit selv, som f.eks den politibombehund af samme race , der boede her. I Spanielklubben kommer henvendelser fra folk, der har købt cocker eller springer med Ft blod. De egner sig altså dårlige end standardmodellen til folk, der ikke gider lave noget med dem. Standarden tåler jo også meget dårligt at blive købt som almindelig klappedyr af inaktive folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give Anne Egede ret. Hun mener i øvrigt nok KUN familiehund. Vi havde en del i mit villakvarter for år tilbage,. Alle vist opdrættet af en lokal slagter. De blev så almindelige hyggeklappe dyr og jeg følte virkelig, de var sådanne forvirrede hunde med dette hektiske blik i øjnene. Så dem aldrig hvile i sit selv, som f.eks den politibombehund af samme race , der boede her. I Spanielklubben kommer henvendelser fra folk, der har købt cocker eller springer med Ft blod. De egner sig altså dårlige end standardmodellen til folk, der ikke gider lave noget med dem. Standarden tåler jo også meget dårligt at blive købt som almindelig klappedyr af inaktive folk.

Jeg fatter ikke rigtig det der "kun familiehunde" hvad menes der egentlig? Mine hunde er da "kun familiehunde" Pjevs bliver ikke brugt til jagt og Alfen bliver ikke brugt til at hyrde med;) de er bare familiemedlemmer som jeg elsker at være sammen med;) vi laver slet muligt som både hundene og jeg syntes er sjovt, men de er da "kun familiehunde"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg fatter ikke rigtig det der "kun familiehunde" hvad menes der egentlig? Mine hunde er da "kun familiehunde" Pjevs bliver ikke brugt til jagt og Alfen bliver ikke brugt til at hyrde med;) de er bare familiemedlemmer som jeg elsker at være sammen med;) vi laver slet muligt som både hundene og jeg syntes er sjovt, men de er da "kun familiehunde"

 

Mine to labber er også "bare" familie hunde, mine bedste venner og mine "gå lange ture makkere" ;-) træner lidt jagthundetræning med Zeus, men det er bare for sjov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter ikke rigtig det der "kun familiehunde" hvad menes der egentlig? Mine hunde er da "kun familiehunde" Pjevs bliver ikke brugt til jagt og Alfen bliver ikke brugt til at hyrde med;) de er bare familiemedlemmer som jeg elsker at være sammen med;) vi laver slet muligt som både hundene og jeg syntes er sjovt, men de er da "kun familiehunde"

 

Det er da ikke så svært- se på familien danmark og på hvordan de holder hund. Så er "det er kun en familiehund" som regel en hund der må nøjes med max en times aktivitet for hunden om dagen. Og nogengange lidt mere i weekenden. Og så er der dem som heller ikke træner meget med deres hund, men tilgengæld går lange ture med hunden hver dag. Stadig hos familien danmark, der ikke går specielt op i hund, men som dog nyder at komme ud i naturen sammen med hunden. Hvor stor en procentdel der er af det ene eller det andet er lidt svært, måske fifty fifty.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter ikke rigtig det der "kun familiehunde" hvad menes der egentlig? Mine hunde er da "kun familiehunde" Pjevs bliver ikke brugt til jagt og Alfen bliver ikke brugt til at hyrde med;) de er bare familiemedlemmer som jeg elsker at være sammen med;) vi laver slet muligt som både hundene og jeg syntes er sjovt, men de er da "kun familiehunde"

 

Men du træner med dem, ja? Udfordrer dem? Tror citatet knytter sig til det vi i dag betegner "selskabshunde":vedikke: Er Pjevs en FT?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Synes racestandarden er lidt forskellig alt efter hvor man kigger.

Men en ting jeg altid krummer tæer over er sætningen: en pleasende hund der gerne vil gøre sin ejer tilfreds. Er særdeles uenig her.

 

Hov skal måske lige nævne at jeg snakker om Golden retriever :-)

Hvorfor er du uenig i det?

 

Jeg mener bestemt en golden bør være netop dette, selvom der på det sidste er kommet typer til hvor det kunne rage dem en papand hvad ejer siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er du uenig i det?

 

Jeg mener bestemt en golden bør være netop dette, selvom der på det sidste er kommet typer til hvor det kunne rage dem en papand hvad ejer siger.

 

Og jeg mener at især Jagt Goldens skal levere netop dette - præcis som en Spaniel skal. Det er jo bla dette der gør hundene lette at træne og lette at samarbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er du uenig i det?

 

Jeg mener bestemt en golden bør være netop dette, selvom der på det sidste er kommet typer til hvor det kunne rage dem en papand hvad ejer siger.

 

Jeg er desværre også noget uenig. En ting er hvordan en golden bør være, noget andet er realiteterne og jeg har efterhånden set en del goldens, som var sig selv nok og meget vanskelige at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set standarden igennem på "min" nuværende hund, men den BC hvalp af arbejdslinier jeg har i pleje, lever ikke op til rygtet om, at de kravler på væggene, hvis de ikke konstant er på job.

 

Han er 5 måneder og slapper fint af, hvis han bare er blevet beskæftiget som enhver anden hvalp ville blive det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ikke tror på at nogle hunde er "willing to please". Jeg tror tilgengæld på at de er "willing to eat og to play". Ganske enkelt tror jeg ikke på at en hund kan gøre noget for at gøre os glade. Den kan gøre noget for at undgå straf (og her er retrieveren så blød at hvis man råber af den, anser den det som en straf). Når den gang på gang apporterer uden belønning skyldes det at den enten for skældud (eller andet straf) for ikke at gøre det, eller at den elsker selve apporterings arbejdet. Men at den gør det for at please os - det tror jeg ikke på.

 

At nogle retrievere så er vanskelige at træne tror jeg mere skyldes dårlig avl, stress osv. For en Golden bør være let at træne og fungere nemt i mange situationer. Men det er min overbevisning at den gør det der kan betale sig for den - ikke det der gør ejeren glad.

 

Så jeg er enig med jer i de vigtige egenskaber retrieveren bør besidd, men tanken bag egenskaberne er jeg uenig i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ikke tror på at nogle hunde er "willing to please". Jeg tror tilgengæld på at de er "willing to eat og to play". Ganske enkelt tror jeg ikke på at en hund kan gøre noget for at gøre os glade. Den kan gøre noget for at undgå straf (og her er retrieveren så blød at hvis man råber af den, anser den det som en straf). Når den gang på gang apporterer uden belønning skyldes det at den enten for skældud (eller andet straf) for ikke at gøre det, eller at den elsker selve apporterings arbejdet. Men at den gør det for at please os - det tror jeg ikke på.

 

At nogle retrievere så er vanskelige at træne tror jeg mere skyldes dårlig avl, stress osv. For en Golden bør være let at træne og fungere nemt i mange situationer. Men det er min overbevisning at den gør det der kan betale sig for den - ikke det der gør ejeren glad.

 

Så jeg er enig med jer i de vigtige egenskaber retrieveren bør besidd, men tanken bag egenskaberne er jeg uenig i.

 

Halvvejs enig med dig i dine betragtninger.

Hvis man nu skal se ironisk på det, så er de nemmere at bestikke med mad eller leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Corgi Cardigan

 

Helhedsindtryk

Robust, hårdfør, rørig og udholdende.

 

Adfærd/temperament

Årvågen, aktiv og intelligent. Rolig og hverken sky eller aggressiv.

 

 

passer meget godt, hun er robust at se på og kan klare hårdt terræn - hun holder til lidt af hvert... samme gælder maven.

Nu hvor hun er kommet i form er hun meget rørig - hopper lige op på noget 3 gange sin højde uden tilløb, tog det evt lidt i klatren.... jeg så bare hun sad på det.... ELSKER små spurte samme med mig.

udholdende, yep foretrækker klart et godt trave tempo, og så kan vi godt gå længe (specielt efter hun er kommet i bedre form).... også udholdende når det kommer til at få sin vilje (andre ville sige stædig :lol: )

 

årvågen... meget, der er ikke rigtig noget der går hendes opmærksomhed forbi, og opdages noget udefineret skal det undersøges så hun ved hvad det er.

intelligens... ja, hun lærte sit og rul rundt m.m. MEGET hurtigt.... hun har også selv lært sig gode ting.... skal udfordres.

 

rolig, ja virker altid afslappet, og køre faktisk aldrig der op hvor hun ikke falderned hurtigt igen.

 

 

 

hun er ikke sky, men ser dog folk an.... lidt reserveret... men er de godkendt så de GODKENDT

absolut ikke aggressiv, men bestemt.... overskrider du hendes (eller mine) grænser så siger hun FRA

 

 

mange siger det er en gøende racer.... og snakker det gør hun... men med mange små lyder og enkelte vov.... ikke hysteriske bliven ved...

også er det jo en "bossy" race.... og det er hun... men på en god måde hvor hun forstår et nej...

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set standarden igennem på "min" nuværende hund, men den BC hvalp af arbejdslinier jeg har i pleje, lever ikke op til rygtet om, at de kravler på væggene, hvis de ikke konstant er på job.

 

Han er 5 måneder og slapper fint af, hvis han bare er blevet beskæftiget som enhver anden hvalp ville blive det.

Næh, er du blevet plejemor? Tillykke :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set standarden igennem på "min" nuværende hund, men den BC hvalp af arbejdslinier jeg har i pleje, lever ikke op til rygtet om, at de kravler på væggene, hvis de ikke konstant er på job.

 

Han er 5 måneder og slapper fint af, hvis han bare er blevet beskæftiget som enhver anden hvalp ville blive det.

 

 

Hvor spændende - Hvor er alle billederne henne?? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ikke tror på at nogle hunde er "willing to please". Jeg tror tilgengæld på at de er "willing to eat og to play". Ganske enkelt tror jeg ikke på at en hund kan gøre noget for at gøre os glade. Den kan gøre noget for at undgå straf (og her er retrieveren så blød at hvis man råber af den, anser den det som en straf). Når den gang på gang apporterer uden belønning skyldes det at den enten for skældud (eller andet straf) for ikke at gøre det, eller at den elsker selve apporterings arbejdet. Men at den gør det for at please os - det tror jeg ikke på.

 

At nogle retrievere så er vanskelige at træne tror jeg mere skyldes dårlig avl, stress osv. For en Golden bør være let at træne og fungere nemt i mange situationer. Men det er min overbevisning at den gør det der kan betale sig for den - ikke det der gør ejeren glad.

 

Så jeg er enig med jer i de vigtige egenskaber retrieveren bør besidd, men tanken bag egenskaberne er jeg uenig i.

 

Den er jeg med på. Det er et svar taget ud af en canis bog. Jeg mente selv det samme for nogle år siden. Men nu synes jeg det er for firkantet. Det ligger op til at alle hunde er ens og kan trænes ens. At alle hunde går lige meget op i hvilken "materialistisk" belønning de får og det synes jeg tegner et helt forkert billede.

 

En Golden (eller anden stærkt samarbejdende hund) bør være så samarbejdsvillig at den ofte er helt tilfreds med at få ros og social opmærksomhed som belønning og at den er så sensitiv overfor ejers sindstemning at den mærker når denne ikke er helt tilfreds. = ønsker at please. Vi kan sagtens blive enige om at det er fordi den er meget følsom over for straf at den reagerer sådan , men det er stadig en kontrast til feks hvordan en terrier er. En jack russel er også super nem at træne med positiv forstækning - men den er meget mere afhængig af belønning i form af legetøj eller godbid.

 

Det er derfor jeg nu sagtens kan forstå hvad der menes med en "Pleasende hund" og det mener jeg bestemt en golden bør være. Det er mere end bare at være "willing to eat".

En golden er målt til at være en af de hunde der er aller bedst til at læse menneskers kropssprog og ansigstudtryg og det hænger ganske givet sammen med deres store lyst til og opmærksomhed på deres menneske.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg mener at især Jagt Goldens skal levere netop dette - præcis som en Spaniel skal. Det er jo bla dette der gør hundene lette at træne og lette at samarbejde med.

 

Alle goldens burde leve op til dette og opdrættere burde være opmærksomme på at deres hunde kan trænes til grundlæggende ting uden at de skal vifte omkring dem med en pølse. Forstå mig ret. Har intet imod belønninger, men hvis du ikke kan få en golden hvalp til følge efter dig når du snakker med "hundestemme" og siger kysselyde, så ser det sort ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set standarden igennem på "min" nuværende hund, men den BC hvalp af arbejdslinier jeg har i pleje, lever ikke op til rygtet om, at de kravler på væggene, hvis de ikke konstant er på job.

 

Han er 5 måneder og slapper fint af, hvis han bare er blevet beskæftiget som enhver anden hvalp ville blive det.

 

ih, hvor dejligt for dig, fortæl noget mere:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er blevet plejemor.

Hvad er der at fortælle? Jeg mangler en hund i hverdagen og denne hvalp kunne godt bruge at komme lidt hjemmefra og opleve verden uden backinggruppen, så nu er han her et stykke tid.

 

Udfordringen var i første omgang, at han ikke var renlig, som i overhovedet ikke! Han syntes nok, at jeg havde så meget gulvplads at han kunne rense sig hvor som helst og alligevel have plads til at gå og opholde sig rene steder, det kommer der af at have en kæmpe stue og køkken i ét uden mulighed for at spærre af.

Han er ikke basisopdraget, men det betyder intet, man kan jo planlægge sig udenom alle situationer, som at katten fodres oppe på et bord, (han havde aldrig set en kat før) at man er tvunget til at rydde op efter sig, når man har haft spist noget eller tilberedt mad, det betyder absolut intet, men renlighedsmanglen var ved at tage pippet fra mig og søvnmangel bragte mig på grådens rand flere gange dagligt. Jeg husker det nøjagtigt som da jeg havde født, søvnmangel er noget værre skidt.

 

Så jeg måtte i tænkeboks og nu ser det ud til at han begynder at forstå, hvor han skal besørge.

 

Jeg dryssede foder og guf overalt på gulvene og indrettede haven i sektioner (oppe i mit hoved) hvor han fik sit foder, hvor vi leger og et sted hvor han besørger - og det virker. I går kom det første piv, da han trængte til at komme ud og i dag gentog han det.

 

Det er en lille vims fætter som er super lærenem, meget, meget signalfølsom og nemt bliver forskrækket over ukendte lyde og objekter, men han er nysgerrig efterfølgende så det er fint nok.

Han har taget flytningen og det at være alenehund uden en lyd, jeg er ikke i tvivl om, at han godt kunne bruge resten af banden når han oplever nyt, men ellers fungerer han som alle andre hvalpe.

Dejligt roligt blik og meget omstillingsparat, som det jo hedder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jeg med på. Det er et svar taget ud af en canis bog. Jeg mente selv det samme for nogle år siden. Men nu synes jeg det er for firkantet. Det ligger op til at alle hunde er ens og kan trænes ens. At alle hunde går lige meget op i hvilken "materialistisk" belønning de får og det synes jeg tegner et helt forkert billede.

 

En Golden (eller anden stærkt samarbejdende hund) bør være så samarbejdsvillig at den ofte er helt tilfreds med at få ros og social opmærksomhed som belønning og at den er så sensitiv overfor ejers sindstemning at den mærker når denne ikke er helt tilfreds. = ønsker at please. Vi kan sagtens blive enige om at det er fordi den er meget følsom over for straf at den reagerer sådan , men det er stadig en kontrast til feks hvordan en terrier er. En jack russel er også super nem at træne med positiv forstækning - men den er meget mere afhængig af belønning i form af legetøj eller godbid.

 

Det er derfor jeg nu sagtens kan forstå hvad der menes med en "Pleasende hund" og det mener jeg bestemt en golden bør være. Det er mere end bare at være "willing to eat".

En golden er målt til at være en af de hunde der er aller bedst til at læse menneskers kropssprog og ansigstudtryg og det hænger ganske givet sammen med deres store lyst til og opmærksomhed på deres menneske.

 

det er virkelig fint beskrevet! Er helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er blevet plejemor.

Hvad er der at fortælle? Jeg mangler en hund i hverdagen og denne hvalp kunne godt bruge at komme lidt hjemmefra og opleve verden uden backinggruppen, så nu er han her et stykke tid.

 

Udfordringen var i første omgang, at han ikke var renlig, som i overhovedet ikke! Han syntes nok, at jeg havde så meget gulvplads at han kunne rense sig hvor som helst og alligevel have plads til at gå og opholde sig rene steder, det kommer der af at have en kæmpe stue og køkken i ét uden mulighed for at spærre af.

Han er ikke basisopdraget, men det betyder intet, man kan jo planlægge sig udenom alle situationer, som at katten fodres oppe på et bord, (han havde aldrig set en kat før) at man er tvunget til at rydde op efter sig, når man har haft spist noget eller tilberedt mad, det betyder absolut intet, men renlighedsmanglen var ved at tage pippet fra mig og søvnmangel bragte mig på grådens rand flere gange dagligt. Jeg husker det nøjagtigt som da jeg havde født, søvnmangel er noget værre skidt.

 

Så jeg måtte i tænkeboks og nu ser det ud til at han begynder at forstå, hvor han skal besørge.

 

Jeg dryssede foder og guf overalt på gulvene og indrettede haven i sektioner (oppe i mit hoved) hvor han fik sit foder, hvor vi leger og et sted hvor han besørger - og det virker. I går kom det første piv, da han trængte til at komme ud og i dag gentog han det.

 

Det er en lille vims fætter som er super lærenem, meget, meget signalfølsom og nemt bliver forskrækket over ukendte lyde og objekter, men han er nysgerrig efterfølgende så det er fint nok.

Han har taget flytningen og det at være alenehund uden en lyd, jeg er ikke i tvivl om, at han godt kunne bruge resten af banden når han oplever nyt, men ellers fungerer han som alle andre hvalpe.

Dejligt roligt blik og meget omstillingsparat, som det jo hedder :-)

 

Tillykke med ham! Er det en der måske skal blive eller er det virkelig kun til låns? ;-)

 

Ærgerligt at han er lidt over signalfølsom og sensitiv for lyde - det er jo desværre et velkendt problem i racen. Skønt hvis du kan hjælpe ham lidt med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...