Hop til indhold

Passer racestandarden og rygterne på din hund?


Trei
 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tillykke med ham! Er det en der måske skal blive eller er det virkelig kun til låns? ;-)

 

Ærgerligt at han er lidt over signalfølsom og sensitiv for lyde - det er jo desværre et velkendt problem i racen. Skønt hvis du kan hjælpe ham lidt med det.

 

Tak Siri... Det er en lånehvalp er jeg ret så sikker på :-)

 

Jeg tror faktisk at hans følsomhed bare hænger sammen med at han ikke har sin backinggroup med sig. Han reagerer, kikker og så er det OK, vel egentlig sundt nok for en hvalp "alene i verden" :-)

 

Dorte, billeder kommer, men Dropbox driller :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jeg med på. Det er et svar taget ud af en canis bog. Jeg mente selv det samme for nogle år siden. Men nu synes jeg det er for firkantet. Det ligger op til at alle hunde er ens og kan trænes ens. At alle hunde går lige meget op i hvilken "materialistisk" belønning de får og det synes jeg tegner et helt forkert billede.

 

En Golden (eller anden stærkt samarbejdende hund) bør være så samarbejdsvillig at den ofte er helt tilfreds med at få ros og social opmærksomhed som belønning og at den er så sensitiv overfor ejers sindstemning at den mærker når denne ikke er helt tilfreds. = ønsker at please. Vi kan sagtens blive enige om at det er fordi den er meget følsom over for straf at den reagerer sådan , men det er stadig en kontrast til feks hvordan en terrier er. En jack russel er også super nem at træne med positiv forstækning - men den er meget mere afhængig af belønning i form af legetøj eller godbid.

 

Det er derfor jeg nu sagtens kan forstå hvad der menes med en "Pleasende hund" og det mener jeg bestemt en golden bør være. Det er mere end bare at være "willing to eat".

En golden er målt til at være en af de hunde der er aller bedst til at læse menneskers kropssprog og ansigstudtryg og det hænger ganske givet sammen med deres store lyst til og opmærksomhed på deres menneske.

 

 

Ja det er ganske rigtig canis, men det er jo ganske almindelig indlæringsteori? Ikke noget hokus pokus. Og det ligger da ikke op til at alle skal trænes ens? Det siger bare at hunden kun arbejder for at opnå eller undgå noget. Det siger da intet om hvad belønningen er?

 

Er enig i at en Golden bør være følsom og nemt påvirkelig. Men jeg er stadig uenig i at den gør det for at please sin ejer. Jeg tror tværtimod at adfærden er total egoistisk og feks. Reagere meget negativt på dårlig stemning/hævet stemme osv. Hvilket betyder at retrieveren vil undgå at gøre ejeren sur. Ikke for ejerens skyld men for sin egen skyld fordi den synes det er ubehageligt. Og sådan bør en retriever være (mener så ikke man bør behandle sin retriever sådan), men så følsom skal retrieveren være.

Jeg tror bare ikke på at den gør det for menneskenes skyld - jeg tror på at adfærden er egoistisk. Jeg har svært ved at finde en eneste situation hvor min hund ikke har handlet af udelukkende egoistiske årsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ganske rigtig canis, men det er jo ganske almindelig indlæringsteori? Ikke noget hokus pokus. Og det ligger da ikke op til at alle skal trænes ens? Det siger bare at hunden kun arbejder for at opnå eller undgå noget. Det siger da intet om hvad belønningen er?

 

Er enig i at en Golden bør være følsom og nemt påvirkelig. Men jeg er stadig uenig i at den gør det for at please sin ejer. Jeg tror tværtimod at adfærden er total egoistisk og feks. Reagere meget negativt på dårlig stemning/hævet stemme osv. Hvilket betyder at retrieveren vil undgå at gøre ejeren sur. Ikke for ejerens skyld men for sin egen skyld fordi den synes det er ubehageligt. Og sådan bør en retriever være (mener så ikke man bør behandle sin retriever sådan), men så følsom skal retrieveren være.

Jeg tror bare ikke på at den gør det for menneskenes skyld - jeg tror på at adfærden er egoistisk. Jeg har svært ved at finde en eneste situation hvor min hund ikke har handlet af udelukkende egoistiske årsager.

 

 

Ehhh... Går det kun i én retning.

Altså, at hunden reagere negativt på ejers negative følelser?

 

Kan hunde ikke blive smittet af ejers glæde og selv blive glade og dermed belønnede deraf og derfor udføre en adfærd for at fremprovokere den reaktion hos ejer?

Det er det jeg lægger i ordene "willing to please"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehhh... Går det kun i én retning.

Altså, at hunden reagere negativt på ejers negative følelser?

 

Kan hunde ikke blive smittet af ejers glæde og selv blive glade og dermed belønnede deraf og derfor udføre en adfærd for at fremprovokere den reaktion hos ejer?

Det er det jeg lægger i ordene "willing to please"

 

 

Nej er bestemt enig med dig i at det går begge veje. Men jeg tror uanset om det er til den positive eller negative side, at hunden handler af ganske egoistiske årsager.

Synes bare nemt udtrykket bliver misforstået i forhold til hvordan jeg tænker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ganske rigtig canis, men det er jo ganske almindelig indlæringsteori? Ikke noget hokus pokus. Og det ligger da ikke op til at alle skal trænes ens? Det siger bare at hunden kun arbejder for at opnå eller undgå noget. Det siger da intet om hvad belønningen er?

 

Er enig i at en Golden bør være følsom og nemt påvirkelig. Men jeg er stadig uenig i at den gør det for at please sin ejer. Jeg tror tværtimod at adfærden er total egoistisk og feks. Reagere meget negativt på dårlig stemning/hævet stemme osv. Hvilket betyder at retrieveren vil undgå at gøre ejeren sur. Ikke for ejerens skyld men for sin egen skyld fordi den synes det er ubehageligt. Og sådan bør en retriever være (mener så ikke man bør behandle sin retriever sådan), men så følsom skal retrieveren være.

Jeg tror bare ikke på at den gør det for menneskenes skyld - jeg tror på at adfærden er egoistisk. Jeg har svært ved at finde en eneste situation hvor min hund ikke har handlet af udelukkende egoistiske årsager.

 

Nå, jamen jeg tror ikke vi er uenige i at hunde såvel som mennesker i bund og grund primært handler i egen interesse. En pleaser hund oplever det bare meget mere forstærkende når den får ros og anerkendelse end en "ikke pleasene" hund gør. Og dermed synes jeg godt man kan sige at hunden gør noget for at gøre ejeren glad - men ja i sidste ende bliver den jo så selv glad. Forskellen er bare at en terrier vil skide hul i om ejeren er glad eller ej, bare den får sit pivedyr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej er bestemt enig med dig i at det går begge veje. Men jeg tror uanset om det er til den positive eller negative side, at hunden handler af ganske egoistiske årsager.

Synes bare nemt udtrykket bliver misforstået i forhold til hvordan jeg tænker det.

 

Nå, jamen jeg tror ikke vi er uenige i at hunde såvel som mennesker i bund og grund primært handler i egen interesse. En pleaser hund oplever det bare meget mere forstærkende når den får ros og anerkendelse end en "ikke pleasene" hund gør. Og dermed synes jeg godt man kan sige at hunden gør noget for at gøre ejeren glad - men ja i sidste ende bliver den jo så selv glad. Forskellen er bare at en terrier vil skide hul i om ejeren er glad eller ej, bare den får sit pivedyr...

 

 

Minder mig om afsnittet af friends hvor Phoebe skal gøre en god gerning udelukkende for gerningens skyld og uden hun selv får noget positivt ud af det.

Det var ualmindelig svært :mrgreen:

 

Alle er jo sådan indrettet, at alt vi gør er egoistisk - Både mennesker og dyr.

 

Men som LL skriver, så er der kæmpe stor forskel på, hvad der gør det enkelte individ glad.

Og der synes jeg godt man kan tale om "will to please" når hunde får så meget glæde af ejerens glæde, at det virker direkte forstærkende for hunden.

 

Ser de egenskaber ret tydeligt hos nogle hunde, især visse linjer af bc'er.

Kan faktisk ikke finde et meget bedre begreb for det, end netop "will to please". :hmm:

Redigeret af Miss_M
Link til indlæg
Del på andre sites

Minder mig om afsnittet af friends hvor Phoebe skal gøre en god gerning udelukkende for gerningens skyld og uden hun selv får noget positivt ud af det.

Det var ualmindelig svært :mrgreen:

 

Alle er jo sådan indrettet, at alt vi gør er egoistisk - Både mennesker og dyr.

 

Men som LL skriver, så er der kæmpe stor forskel på, hvad der gør det enkelte individ glad.

Og der synes jeg godt man kan tale om "will to please" når hunde får så meget glæde af ejerens glæde, at det virker direkte forstærkende for hunden.

 

Ser de egenskaber ret tydeligt hos nogle hunde, især visse linjer af bc'er.

Kan faktisk ikke finde et meget bedre begreb for det, end netop "will to please". :hmm:

 

Elsker at man næsten altid kan finde en Friends-episode, der lige passer til situationen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og der synes jeg godt man kan tale om "will to please" når hunde får så meget glæde af ejerens glæde, at det virker direkte forstærkende for hunden.

 

Ser de egenskaber ret tydeligt hos nogle hunde, især visse linjer af bc'er.

Kan faktisk ikke finde et meget bedre begreb for det, end netop "will to please". :hmm:

... men det ser man da også ekstremt meget blandt f.eks. staffordshire bull, bullmastiff, bullterrier, fransk bulldog og den slags, hvilket er racer der netop har ry for at være meget stædige og egenrådige. Laver man itty bitty stemme eller synger og danser lidt for den slags hunde, så kan man jo få dem kørt helt op i en eller anden lykkerus. Hos dem tror jeg bare man kalder det for, at de er klovne og at de har "humor".

Link til indlæg
Del på andre sites

... men det ser man da også ekstremt meget blandt f.eks. staffordshire bull, bullmastiff, bullterrier, fransk bulldog og den slags, hvilket er racer der netop har ry for at være meget stædige og egenrådige. Laver man itty bitty stemme eller synger og danser lidt for den slags hunde, så kan man jo få dem kørt helt op i en eller anden lykkerus. Hos dem tror jeg bare man kalder det for, at de er klovne og at de har "humor".

 

Tror alle hunde kan blive fuldstændig fjollede, hvis man snakker glad til dem. :blink:

 

Men jeg oplever kun nogle få racer og individer vil arbejde udelukkende for det, altså at de tilbyder f.eks gentagne øvelser udelukkende for verbal ros og klap.

Netop de racer du nævner, ser jeg ret hurtigt finde på noget andet at lave, hvis der ikke falder noget af i form af mad eller legetøj - Og fair nok.

 

Det er deri forskellen for mig ligger, at menneskets reaktion er en reel forstærker og nogle typer af hunde vil yde ret meget udelukkende for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror alle hunde kan blive fuldstændig fjollede, hvis man snakker glad til dem. :blink:

 

Men jeg oplever kun nogle få racer og individer vil arbejde udelukkende for det, altså at de tilbyder f.eks gentagne øvelser udelukkende for verbal ros og klap.

Netop de racer du nævner, ser jeg ret hurtigt finde på noget andet at lave, hvis der ikke falder noget af i form af mad eller legetøj - Og fair nok.

 

Det er deri forskellen for mig ligger, at menneskets reaktion er en reel forstærker og nogle typer af hunde vil yde ret meget udelukkende for det.

Det kan godt være at du har ret, jeg har vist kun set folk træne på den måde hvis de også har været barsk ved hunden hvis den ikke gad at arbejde for ros og kæl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at du har ret, jeg har vist kun set folk træne på den måde hvis de også har været barsk ved hunden hvis den ikke gad at arbejde for ros og kæl.

 

Enig.

 

Men det siger jo intet om hunden og begrebet, at nogle mennesker er nogle spader og jeg synes jeg ser den type mennesker med mange forskellige racer?

 

Jeg træner meget med verbal ros, klap og kæl.

Kan huske jeg "pre-Yoda" ikke heeelt troede på Siri, når hun fortalte hvor glad Spot var udelukkende for verbal ros og klap.

 

Men efter selv at have ejet en af den type hunde og har set Spot arbejde, så forstår jeg virkelig hvad der menes med begrebet.

Du kan se dem være klar til en opgave igen med det samme, før de er rost færdig og udføre den med lige så stor begejstring for 7 gang, selvom de ikke får de "klassiske" belønninger som godbidder og leg.

At jeg så bruger godbidder og leg i min træning i stor stil også, er så en helt anden ting.

 

Begrebet dækker for mig også over, at hunden har lyst til og det ligger naturligt for den, at arbejde sammen med sin føre.

At du kan fjerndirigere din hund og ved den lytter og i samarbejder om at få opgaven løst, selvom den er så tilpas langt væk, at den i princippet kunne gøre præcis hvad der passede den.

Og er den ulydig, så er det fordi det er "klog" ulydighed - F.eks pga. et får der er ved at skride for en hyrdehund. Jagt har jeg ikke lige styr på, men lur mig om ikke også retriverne skal kunne være ulydige præcis når det kræves og kun der.

Der er kæmpe forskel på en retriever og så på en bullterrier, eller bare på min søde lille cavalier blanding som såmænd også er fører-følsom. Hun er bare ikke en skid pleasende, hun passer perfekt ind i "Canis-sætningen" :mrgreen: Hun arbejder fandeme ikke udelukkende for ros, der skal dælme falde mad af!!

 

 

Man ser visse racer reagere forskelligt på når de er i tvivl om hvad du skal.

Ser meget pleasende hunde have en tendens til at søge rigtig meget information hos ejeren og forsøge ret længe før de giver op, hvor andre skrider eller giver sig til noget andet, hvis de bliver stillet overfor en træner der ikke formår at forklare opgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig.

 

Men det siger jo intet om hunden og begrebet, at nogle mennesker er nogle spader og jeg synes jeg ser den type mennesker med mange forskellige racer?

 

Jeg træner meget med verbal ros, klap og kæl.

Kan huske jeg "pre-Yoda" ikke heeelt troede på Siri, når hun fortalte hvor glad Spot var udelukkende for verbal ros og klap.

 

Men efter selv at have ejet en af den type hunde og har set Spot arbejde, så forstår jeg virkelig hvad der menes med begrebet.

Du kan se dem være klar til en opgave igen med det samme, før de er rost færdig og udføre den med lige så stor begejstring for 7 gang, selvom de ikke får de "klassiske" belønninger som godbidder og leg.

At jeg så bruger godbidder og leg i min træning i stor stil også, er så en helt anden ting.

 

Begrebet dækker for mig også over, at hunden har lyst til og det ligger naturligt for den, at arbejde sammen med sin føre.

At du kan fjerndirigere din hund og ved den lytter og i samarbejder om at få opgaven løst, selvom den er så tilpas langt væk, at den i princippet kunne gøre præcis hvad der passede den.

Og er den ulydig, så er det fordi det er "klog" ulydighed - F.eks pga. et får der er ved at skride for en hyrdehund. Jagt har jeg ikke lige styr på, men lur mig om ikke også retriverne skal kunne være ulydige præcis når det kræves og kun der.

Der er kæmpe forskel på en retriever og så på en bullterrier, eller bare på min søde lille cavalier blanding som såmænd også er fører-følsom. Hun er bare ikke en skid pleasende, hun passer perfekt ind i "Canis-sætningen" :mrgreen: Hun arbejder fandeme ikke udelukkende for ros, der skal dælme falde mad af!!

 

 

Man ser visse racer reagere forskelligt på når de er i tvivl om hvad du skal.

Ser meget pleasende hunde have en tendens til at søge rigtig meget information hos ejeren og forsøge ret længe før de giver op, hvor andre skrider eller giver sig til noget andet, hvis de bliver stillet overfor en træner der ikke formår at forklare opgaven.

Spændende at høre om dine erfaringer og jeg påstår heller ikke at det er forkert. Personligt har mine 3 hunde altid vredet sig for at undgå kæl når de har været på "job" men om det har været mig der har været årsag til det, skal jeg jo ikke kunne sige. :lol:

 

Dog tror jeg ikke jeg ville have nået ret langt med de sidste to hunde hvis jeg ikke havde haft brugt nogle andre forstærkere end ros, men kan jo reelt ikke udtale mig om det, da jeg aldrig har prøvet det af. Den første hund jeg havde var træningsnarkoman, men kun hvis det var nye ting vi skulle træne og hun derfor blev udfordret. Jeg anså hende derfor ikke for at specielt pleasende,.. bare at hun havde sans for at jeg var nøglen til at hun kom til at lave noget nyt og spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm..... interessant.

 

Arbejder mine Ft Springere for ros og kæl - eller for at please mig/gøre mig glad?

 

Ikke kæl i hvert fald for det er lidt som Ascha siger at det har de ikke rigtig tid til.

 

Ros gives og holder gejsten oppe og er benzin på motoren. Nogen taler en en kop fuld af arbejdslyst og brugen af ros er med til at fylde den op. (skæld ud er det modsatte)

 

Men egentlig arbejder de vist mest fordi de simpelthen nyder det i fulde drag. Det er tydeligt med Bonnie, som ikke viger fra mig, hvis hun mener der kan blive den mindste chance for at jeg taber en hanske, hun skal apportere senere - eller hvis jeg har en nok så lille dummy i lommen. Jeg har hende mistænkt for at læse mig som en åben bog, for på ture hvor jeg slet ikke har tænkt på at træne futter hun lystigt omkring, men skulle jeg have lidt planer, er jeg luret med det samme. Og jeg ved stadig ikke helt hvordan hun lurer det. Det er i hvert fald ikke så simpelt at jeg har fløjten i munden eller hånden i lommen eller andre indlysende "signaler".

 

Men uanset hvad jeg vil træne med Bonnie er hun fyr og flamme, hun elsker at arbejde samarbejde. Det hun nyder mest af alt er at gå på jagt - og selvom hun vist godt ved at det foretrækker jeg at vi også gør sammen, nyder hun helt sikkert en lille tur for sig selv - og lange apporter på anskudte fugle at absolut herlige - når hun returnerer med sådan en kommer der små tilfredse lyde i form for grynt hele tiden. Det er nydelse på højt plan.

 

Nu er det jo ikke naturligt at komme tilbage med byttet, men tillært selv for en Retriever og en Spaniel, så på en eller anden måde er det jo "will to please" der skal til for at overvinde lysten til at stikke af med fuglen og grave den ned eller æde den selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende at høre om dine erfaringer og jeg påstår heller ikke at det er forkert. Personligt har mine 3 hunde altid vredet sig for at undgå kæl når de har været på "job" men om det har været mig der har været årsag til det, skal jeg jo ikke kunne sige. :lol:

 

Dog tror jeg ikke jeg ville have nået ret langt med de sidste to hunde hvis jeg ikke havde haft brugt nogle andre forstærkere end ros, men kan jo reelt ikke udtale mig om det, da jeg aldrig har prøvet det af. Den første hund jeg havde var træningsnarkoman, men kun hvis det var nye ting vi skulle træne og hun derfor blev udfordret. Jeg anså hende derfor ikke for at specielt pleasende,.. bare at hun havde sans for at jeg var nøglen til at hun kom til at lave noget nyt og spændende.

 

Jeg har personligt heller ikke oplevet det så tydeligt før, som jeg har med min egen hund og typer som ham.

 

Troede meget på den der Canis-sætning (leg eller mad), indtil jeg pludselig stod med en hund, som virkelig ønskede rosen.

Mine to andre hunde er bestemt ikke sådan.

Kaia ville som nævnt skride ret hurtigt og Bamse er godt nok vildt tændt på arbejdet, men det er reelt kun godbidder/bold der tæller som forstærker hos ham.

Ros/kæl er kun frustrerende for ham, hvis der ikke falder andet af og han er ellers en hund der udadtil kunne lige en der har "will to please" - Men han lever virkelig godt op til den der famøse sætning "will to eat or play" og det er udelukkende det der virker som forstærker hos ham.

 

Naturligvis skal jeg ikke klappe-kæle midt i arbejdet med Yoda heller, det gider han bestemt heller ikke.

Men som ros og fysisk kontakt efter arbejdet er udført, så synes han det er ovenud fantastisk.

 

Vil og kan naturligvis ikke træne udelukkende med ros, men bruger leg og godbidder ligesom alle andre bla. fordi det kan være mere praktisk og de fleste hunde synes den samme belønning om og om igen bliver ret kedelig. Men har dyrket det her samspil rigtig meget, for det giver mig nogle klare fordele ifht andre i konkurrencer og i træningen - Jeg kan nemlig reelt belønne min hund mellem øvelserne, selvom der hverken må leges eller gives godbidder :blink:

Han kan gå rigtig, rigtig lang tid mellem hvad man normalt tænker på som belønning, når bare jeg må rose ham. Selv et smil reagere han på.

 

I hyrde arbejdet betyder det også, at jeg meget nemmere kan fortælle min hund når han gør det rigtige og kan rose ham i afstandsarbejdet.

 

Har set det hos nogle andre hunde også, bla. nogle retrievere og spaniels typer, i nogle få kelpier og så især hos bc'er.

Men hos alle kommer det lidt forskelligt til udtryk og det er bestemt ikke størstedelen af hundene indenfor de racer der kan reagere så kraftigt på ros/kæl, at det reelt er forstærkende for deres adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...