Hop til indhold

Recommended Posts

Har i nogensinde tænk over om jeres hund eller jeres race er bygget optimalt til at holde til at være hund længe? Eller til at holde til den sportsgren i har valgt.

Og har i erfaring med at det betyder noget? Og tilrettelægger i jeres træning efter det?

Det er måske bare mig, fordi jeg er hestepige oprindeligt og derigennem har brugt meget tid på at læse bøger om korrekte vinkler på de forskellige kropsdele i forhold til holdbarhed.

Jeg kan i hvert fald huske at jeg nærstuderede Sheila da jeg fik hende ud fra det perspektiv - hvor hun måske havde steder jeg skulle passe på hun ikke belastede på en dum måde.

De "fejl" jeg fandt var en lang forfod (mener jeg det hedder på en hund) og flade poter. Når dette led er længere end optimalt, giver det en større belastning på senerne med større risiko for skader. Derudover er hun en smule kalveknæet på bagbenene og har lidt bløde haser - hvilket kan gøre hende lidt svagere i bagparten på sigt i forhold til en hund med optimale vinkler.

Hun har også en lang ryg, men umiddelbart stærk i denne. Og generelt er ellers er bygget ret fornuftigt i forhold til min viden om holdbarhed.

Det var hvad jeg tænkte dengang hun var ung.

Og så er det jo interessant at sheila på sine gamle dage har sprunget 3 bøjesener i forpoterne (tilsammen) , har spondylose i ryggen og er svag i bagparten (slæber poterne).

Især forpoterne er interessant, da det i følge dyrlægen er usædvanligt at det sker for en gammel hund uden at der har været traume som årsag.

Jeg har hele hendes liv taget hensyn til at hun ikke overbelastede hendes forben, foreks undgået mange nedspring, primært ladet hende løbe i rabatten når vi cyklede med mere.

Mysla er generelt bygget fornuftigt i forhold til holdbarhed tænker jeg, dog er hun noget tung i kroppen i forhold til hvor spinkle hendes ben er - og hun har da også haft en del overbelastningsskader gennem livet. Hurtighed er hun dog på ingen måde bygget til. Hendes fysiologiske største problem er vel at hendes snude er for lille til at kunne indeholde alle hendes tænder så der er plads nok i mellem dem - og dermed har det resulteret i dårlige tænder på hendes gamle dage.

På samme måde har jeg altid behandlet min hest med den filosofi. Vi har holdt os mere fra ting han er fysisk bygget til at have svært ved og lagt vægt på det han er god til og samtidig prøvet at skåne ham bedst muligt for det der ikke er sundt for nogen heste, feks hårdt underlag i kombination med højt tempo. Og indtil videre er han da blevet 25, stort set uden en sygedag og still going strong- så noget har jeg nok gjort rigtigt;)

Nogen tanker om jeres egne hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er noget jeg altid har nær studeret ved alle de hunde jeg har haft og har.

Min ældste og yngste beagle er meget beagle agtige i den måde de bevæger sig rundt på. De står meget let på alle fire ben - har den der karaktertiske stå måde som beaglen har. De bevæger sig flyvende over terrænet når de løber og kommer tydeligt frem med forparten.

Oscar derimod står mere fladt på poterne og hænger lidt i bagparten. Dyrlægen har vurderet at hans sener i bagbenene er stramme og ligesom gør han synker lidt mere sammen. Omvendt bevæger han sig fint når han løber - men mere i en slags galop agtig gang.

Bygnings mæssigt er Charlie og Darwin meget typiske beagler - hvor Oscar er mere kompakt og lang i kroppen - kraftige benstammer.

Hvad udholdenhed angår er Darwin klart den bedste af de 3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger meget på mine hunde. Ud fra en fysisk vurdering, burde Sally nok skånes, eller ihvertfald motioneres med omtanke, hun har også extremt flade fortpoter. Men nu er Sally nu engang sådan indrettet, at hun lægger hjernen i døren inden hun forlader huset, og det har da også i hendes yngre dage resulteret i en del overbelastningsskader. Canicross har helt sikkert styrket hende meget, og jeg glæder mig til at jeg selv kommer over min knæskade, nu hvor det endelig er ved at være køligt nok for hende at løbe igen. Udover forpoterne, synes jeg hun er ret fornuftigt sat sammen? Sally bliver brugt til canicross og agility.

worthy woody charles sally birds 097 (2014_01_22 19_00_36 UTC).jpg

Charles er efter min mening en godt sammensat hund, gode solide ben med solide poter og en stærk ryg.

Billedet er lidt misvisende, da vinklen får ham til at se lavbenet ud, det synes jeg ikke han er i virkeligheden, og han står sidelæns på en skråning. Han bliver brugt til sofapude og canicross

CAM03430.jpg

Dexter var meget langbeneet og ranglet da vi fik ham, han er efterhånden lidt stærkere i sine ben og led, og kan nu galopere uden konsekvent at løbe krydsgalop! Jeg synes han er smart sat sammen, men de lange vinkler i hans bagben har helt sikkert betydet at det har taget ham lidt længere at blive stabil og stærk under løb/arbejde. Canicross har garanteret været godt til ham, og han er dejligt stærk/godt vinklet over ryg og kryds, synes jeg. Dexter bliver brugt til agility og canicross. (man kan selvfølgelig ikke se hans haseled her, for hans imponerende hale, suk!)

CAM03524.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker meget over det, især i opvæksten. Derfor regulerer jeg konstant foder, giver tilskud osv for at hvalpen vokser korrekt. Eks havde Bonus lidt flad mellemhånd/forfod men det er helt rettet nu.

Alle mine bordere er godt skruet sammen, det kigger jeg nemlig på i forældredyr. Når man har hunde som bordere så er det afgørende at de er bygget relativt fornuftigt. For de er ekstremt dårlige til at skåne sig selv.

Spot er perfekt i bygning, omend en anelse for lille til min smag. Han r kompakt, firkantet og stærk. Og har gode vinkler. Joppe er umoden i bygningen. Ranglet og lidt for løs. Men han begynder at hænge bedre og bedre sammen. Tror han ender ganske fint.

Bonus er meget færdig i kroppen og helt enormt stærk. Har aldrig haft så stærk en unghund. Lille, kompakt, hurtig og stærk. Fin overlinjeg super vinkler. Han kommer til at kunne holde til meget. Han har tilgengæld vokset lidt stærkt i starten og jeg har kært ham på voksenfoder indtil nu. Nu synes jeg han er stagneret lidt i vækst og jeg håber virkelig han får 5 cm mere i højden.

Det er vigtigt for mig at borderne er relativt kompakte og ikke alt for lange. Så synes jeg de holder bedst. Og moderate i størrelsen. 50-55 cm og 17-20'kg. Hvis jeg selv kan vælge :-D

Carla er jo som en coton er, lang i ryggen! Dey betyder kiropraktor mindst en gang årligt - det er absolut nødvendigt. Men udover det er hun fin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder også øje med mine. Og regulere foderet derefter.

Jeg går meget op i de ikke bliver for tykke, de er fine som de er nu slanke muskuløse og stærke.

Walther på næsten 9 år holder jeg et ekstra øje på, fordi han til tider halter lidt. Han får så det ekstra i sit foder som forebygger gigt mv.

så jo det tænker jeg meget på i det daglige

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter så indtil videre har jeg egentlig ikke tænkt meget over men kunne da være man skulle studere det lidt ...

Ved ikke rigtig om max er godt bygget har kun det her billede fra siden af han det er fra i sommers og han kigger på killingerne der leger under sofabordet :)

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder også øje med mine. Og regulere foderet derefter.

Jeg går meget op i de ikke bliver for tykke, de er fine som de er nu slanke muskuløse og stærke.

Walther på næsten 9 år holder jeg et ekstra øje på, fordi han til tider halter lidt. Han får så det ekstra i sit foder som forebygger gigt mv.

så jo det tænker jeg meget på i det daglige

vi taler om bygning, ikke foderstand :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja mit oprindelige indlæg var lidt længere også mht bygning, men det kom ikke med har store svartider på HF her til aften ;-) men ville ha skrevet at Zeus var temmelig ranglet af bygning da han var i voksealderen det synes jeg vi fint har fået med sådan at ben og krop passer sammen, synes selv han er perfekt.

Zeus er meget aktiv og kan tåle meget han løber langt på literen ;-)

Walthers ben er efter min mening lidt for korte, men hans ryglinie er flot lige den falder ikke det sidste stykke af ryggen som hos nogle labber ;-) det var den korte version.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker over det, men det er noget der er kommet i de seneste år. Skænkede det ikke de store tanker da jeg indkøbt Karla i sin tid. Selvom jeg vidste hun skulle bruges til agility.

Men jeg har været heldig. Karla er rigtigt godt sat sammen, hun er velproportioneret og går rigtigt på sine ben. Hun har tendens til at blive lidt skæv i bækkenet, men med en omgang kiropraktik 1-2 gange årligt, så kører det hele. I den sport jeg dyrker havde det ikke gjort noget om hun havde været en 3-4 cm højere, men hun har ingen problemer.

Hun er gennemfotograferet grundet den store belastning min sport er, men heldigvis viser røntgenbillederne, at hun er ligeså godt skruet sammen indeni, som hun ser ud udenpå. Pt lider hun stadig under et år med alt for meget ro og on/ off skader og en ejer der både dette år og året før har dulmet sin dårlige samvittighed med madbaseret aktivering :oops: så hun mangler lidt i muskelmasse og hun skal tabe sig ca 500g. Men vi arbejder på sagen.

Johna er mit lille smertensbarn. Ved første øjekast ser hun ud som hun er bygget til agilitysporten. Hun har sindssygt lange ben og en myndeformet krop. Men hun er platfodet / går på hælene, hendes ryg er for lang, hun er hypermobil i bagparten på grund af et todelt korsben og en lille smule løs i den ene hofte. Men med kiropraktik og akupunktur og god muskelmasse i bagparten fungerer hun ganske glimrende...

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger efter forældredyr som kan præstere og som kan holde til at præstere. Og så lader jeg mine hunde bestille noget, når de er udvoksede. Erfaringen siger mig at meget få mennesker kan se på en hunds bygning om den faktisk kan præstere og holde til det. Bla. derfor giver udstillings dommeres vurdering ikke værdi for avlen af højtydende jagthunde. Ofte ser vi hunde, som er for overbyggede, for lidt vinklede eller med åbne lange poter, som dommeren siger ikke vil kunne holde - faktisk i praktik er fuldt og helt på niveau med andre både på kort og lang sigt.

Så nej. Jeg kan ikke ind at jeg kan se på hundens bygning om den kan præstere og holde til det. Men det er ret let at se efter et par krævende jagter

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er virkelig ingen af vores der er skruet rigtig sammen :genert:

- Liva har et PL opereret knæ og slidgigt i modsatte hofte.

- Ayo har HD

- Zazu har HD, lang ryg, skæve forben

- Camy har også lang ryg og skæve forben (HD status er endnu ukendt, men planen er at hun skal i røntgen engang inden længe)

Jeg havde planer om agility med i hvert fald Zazu, og nok også Camy - men med status på Zazus hofter tør jeg slet ikke, da de vurderes til D/E hofter. Og så vil jeg heller ikke gå igang med Camy - vi kender jo så heller ikke hendes HD status - men når Zazu alligevel ikke må, så er det nok også meget fint for Camys skæve ben og lange ryg at blive skånet, tænker jeg. Så vi holder os til rally.

Ingen af hundene er købt for at skulle være agility hunde - selvom jeg elsker agility og til tider klart kan savne det, så er hundene købt fordi de er dem de er - og så laver vi det sammen som vi kan ifht dem. :lun: Jeg har alligevel selv skæv ryg, dårlige hofter og knæ, så agility på konkurrenceplan ville alligevel aldrig blive en realitet. Så nej, jeg har ikke kigget på hundenes bygning ved anskaffelse, da de ikke er indkøbt til en bestemt hundesport, men vi har jo så klart kigget på dem efter de er flyttet ind og herefter vurderet hvad de kan holde til. Så trods de ikke er konkurrencehunde, så bliver de vidst hunde som under alle omstændigheder fast skal til Magtor 1-2 gange om året for at tjekkes efter og rettes lidt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sitto, hvordan synes du de er bygget? En ting er at have hd, derfor kan hundes bygning godt være ok. Mysla har hd, men det skyldes jo ikke forkert konstruktion af resten af benet..

Så det er mere ment som i forhold til at feks to af dines lange rygge gør deres ryg til noget man måske skal være opmærksom på:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sitto, hvordan synes du de er bygget? En ting er at have hd, derfor kan hundes bygning godt være ok. Mysla har hd, men det skyldes jo ikke forkert konstruktion af resten af benet..

Så det er mere ment som i forhold til at feks to af dines lange rygge gør deres ryg til noget man måske skal være opmærksom på:)

Umiddelbart tænker jeg at Liva og Ayo er ok bygget - i mine øjne er de i hvert fald ret harmoniske :-)

Zazu & Camy er jo helt tydeligt konstrueret forkert - lang ryg og meget skæve forben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov den kom igen.

Nå. Her er et billede af hvad jeg tænker er meget optimalt bygget når nu vi ikke skal sætte en ulv på..kunne også henvise til karla ovenover for hun lugner også en hund hvis krop kan holde til at bære hende 15 år mere og det er det jeg mener med holdbarhed.

http://www.skk.se/PageFiles/854/dalmatiner---153_vv_800px.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger efter forældredyr som kan præstere og som kan holde til at præstere. Og så lader jeg mine hunde bestille noget, når de er udvoksede. Erfaringen siger mig at meget få mennesker kan se på en hunds bygning om den faktisk kan præstere og holde til det. Bla. derfor giver udstillings dommeres vurdering ikke værdi for avlen af højtydende jagthunde. Ofte ser vi hunde, som er for overbyggede, for lidt vinklede eller med åbne lange poter, som dommeren siger ikke vil kunne holde - faktisk i praktik er fuldt og helt på niveau med andre både på kort og lang sigt.

Så nej. Jeg kan ikke ind at jeg kan se på hundens bygning om den kan præstere og holde til det. Men det er ret let at se efter et par krævende jagter

Det er heller ikke sikkert det har betydning. Men nu synes jeg jo det er påfaldende at sheilas alderdoms skavanker er på hendes svage punkter. Måske andre har oplevet det samme?

Men det kræver jo at hundene bliver gamle. Har du selv lagt mærke til noget blandt dine gamle hunde?

Og hvad med dig pinpointer med dine gamle piger? Synes det er skægt at sheila og sally har nogle af de samme svagheder med poter og haser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husker lige pludselig den gang jeg udsatte Iso for dyremishandling af værste skuffe... :sjov:

IMG_1113b.jpg

Det var SÅ forfærdeligt! :lol: Hun hader kamera i det hele taget, så jeg kunne ikke en gang få hende til at stå ordentligt uden klistermærker... Det bedste skud er dette:

IMG_1121b.jpg

Iso's største problem ift. agility er hendes størrelse, hun er lige lovlig lille. Ellers er hun godt bygget, med gode vinkler og fine benstammer. Hun er ikke spinkel, som mange andre små tæver er. På billederne her ser hendes forpoter lidt underligt "flade" ud, men det er fordi hun står og læner sig bagud på forparten. Hun er jo faktisk ved at dø af mishandling med kamera og klistermærker, og derfor i største flugtberedskab... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der mon nogen, der har et billede af en hund, som ikke er bygget så godt? Bare for at kunne sammenligne :-D

Jeg kan lige prøve at tage nogle billeder af Sheila problem områder. Egentlig er hun helt fornuftig sat sammen, men lidt lange og løse led nogen steder, som selvfølgelig er endnu mere tydeligt nu i hendes høje alder.

Link til indlæg
Del på andre sites