Hop til indhold

Hvalp selvstændig ?


Jim
 Share

Recommended Posts

Hejsa jeg er ved at købe en ny jagthund (Ruhåret hønsehund).

Var så ude at se dem da de ca. var 5 og en halv uge, da jeg så kom ud til alle hvalpene var der 5 hvalpe som stormede hen til mig alle sammen snakkes med, og så var der 2 andre den ene så meget trist ud og så var der den sidste, og det var den jeg skulle kigge på, og den var meget sådan selvstændig hvis man kan sige det sådan ?,(tror den lige var vågende) den kom lige hen og sagde hej og så gik den, den gik så over og tissede op af en stol og den løftede benen som en hanhun gør når de bliver ældre!? det har jeg aldrig set så tidligt før. men vi fik den så ind i stuen og den blev lidt mere leje syg, og lidt mere snak salig, ved ikke om den var bleven lidt mere frisk :),

Men den var slet ikke på niveau med de andre hunde de pev nærmest for at blive snakket med..

Og hunden var ikke bange for noget som helst. der var en ældre tæve som satte den på plads pga den ville have mælk fra hende. Men den var virkelig ikke bange halen stod helt samme og så gik den lidt rundt og så prøvede prøvede den nogle flere gange.

Den ville meget gerne leje/bide den gammel tæve i ørene osv.

Men den ville godt snakke med hendes damen som gav dem mad og leget med dem hver dag,

eller den var hverfald mest hende den snakket med

Men det der bekymre mig lidt er at den ikke var sådan total ivrig med at blive snakket med, som alle de andre hvalpe var.. Men er ellers helt solgt i den hund :)

Men ville lige høre hvad mener i om sådan en hvalp der er så selvstændig i sådan en alder, er det noget jeg bør være bange for ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

At den skiller sig ud, ville jeg falde for hvis den skiller sig ud positivt. Fx. var hurtigere til at snuppe en bold man kaster, gik med dig, når du gik væk fra gruppen, falder til ro når du tager den op, ikke bidder så meget i dine fingre som de andre, ikke lader sig dominerer de andre og ikke selv er for dominerende.

 

Og så kan jeg godt lide at en hvalp kan købes med godbidder. Det gør nemlig de første par måneders vigtige træning meget lettere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej vælger ikke først, der var 3 hanhvalpe, men der 2 tilbage, Den anden hanhvalp var meget mere ivrig den sprang nærmest på på mig og pev hvis jeg snakkede med en anden hund, men har aldrig rigtig brudt mig på ruhåret der sort skimmel, men må da indrømme jeg også faldt lidt for den selvom den var sort, men den anden var jo brun skimmel og det jeg helt vild med

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at sige: En jagthund har ingen farve, så det er lige meget, bare den er sort hvid.

 

Nej, spøg til side. De sidste 2 gange vi har skullet vælge hvalp har vi ønsket en sort hvid, men første gang var den bedste hvalp brun hvid og den tog vi. anden gang var det en sort hvid der var lige i skabet og så tog vi naturligvis den

hvalpe18_zps122591ef.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun sige hvad jeg selv går efter.

 

Det vigtigste er en hvalp som vil samarbejde og tage/have kontakt. Al træning er langt lettere med en hvalp som vil samarbejde og som er let at få og holde kontakt med.

 

Hvalpen skal opleve verden igennem og sammen med dig. Den skal gå på jagt for dig - ikke for sig selv. den skal lære at succes og belønning kommer gennen samarbejde. det er meget svært at lære en hund som fra naturens hånd er meget selvstændig.

 

Nu er der jo også jagtdicipliner som kræver mere selvstændige hunde - støvere fx, men fuglehunde skal være samarbejdende og det gælder også retrievere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lavet en række små videoer om hvordan jeg arbejder med en 5½ måneds hvalp. prøv at lægge mærke til hvordan min gamle hund hele tiden har kontakt og på hvordan jeg arbejder på at hvalpen også skal opbygge denne lyst til kontakt

 

https://www.youtube.com/channel/UCBHln01zEDXr7TR8M-n74fw

 

Det går rimelig let med en hunderace og en hvalp som vil samarbejde. det taget 20 så meget energi og arbejde med en meget selvstændig hunderace og hvalp.

 

Ruhåret hønsehunde vil gerne samarbejde, men ikke så meget som Ft Spaniel og der er eksemplarer der er hårde og mere selvstændige, dem bør begyndere undgå, men de har potentiale til schweiss hunde mv.

 

Du kan få meget mere info på FB i grupper der taler om Ruhåret hønsehund. herinde er der meget få jagthundefolk og ingen Ruhårs folk

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hvalp slet ikke viser interesse for mig, ville jeg ikke tage den, så simpelt er det i min bog.

 

En hvalp på 5 uger sidder ned og tisser, men jeg ville ikke lægge en masse i lige det, for at lette ben handler om at markere så højt som muligt og det kommer først når hormonerne sætter sving i tingene, så i mine øjne kan det umuligt have været at lette ben som det vi forstår ved det.

 

Ruhår er jo i forvejen ikke de mest samarbejdende, så hvis han ved næste besøg stadig ikke viser interesse og egentlig helst passer sig selv, ville jeg takke nej.

 

Når du ser hvalpene ved 5 ugers alderen viser de deres egentlige jeg, naturligvis kan ting ændres, men det kræver arbejde, så jeg ville spørge kennelejeren rigtig godt ud om hvalpens daglige adfærd.

Hvis hvalen er så selvstændig at den ikke er særlig interesseret i dig eller andre, kan det give store problemer senere, især hvis den opdrages for hårdt (så slår den fra) det kan give problemer i alle de afgørelser sådan en hvalp/hund skal tage omkring at tilbyde samarbejde og at indordne sig husets regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hvalp slet ikke viser interesse for mig, ville jeg ikke tage den, så simpelt er det i min bog.

 

En hvalp på 5 uger sidder ned og tisser, men jeg ville ikke lægge en masse i lige det, for at lette ben handler om at markere så højt som muligt og det kommer først når hormonerne sætter sving i tingene, så i mine øjne kan det umuligt have været at lette ben som det vi forstår ved det.

 

Ruhår er jo i forvejen ikke de mest samarbejdende, så hvis han ved næste besøg stadig ikke viser interesse og egentlig helst passer sig selv, ville jeg takke nej.

 

Når du ser hvalpene ved 5 ugers alderen viser de deres egentlige jeg, naturligvis kan ting ændres, men det kræver arbejde, så jeg ville spørge kennelejeren rigtig godt ud om hvalpens daglige adfærd.

Hvis hvalen er så selvstændig at den ikke er særlig interesseret i dig eller andre, kan det give store problemer senere, især hvis den opdrages for hårdt (så slår den fra) det kan give problemer i alle de afgørelser sådan en hvalp/hund skal tage omkring at tilbyde samarbejde og at indordne sig husets regler.

 

 

Jeg er 100% enig. Jeg ville aldrig vælge en sådan hvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du vil mene hvis den ikke viser mere interesse ville den være et dårlig valg ?,

og hvad kan det helt præcis medføre når den bliver ældre at den er som den er nu ?

 

Jeg tror måske du skal fravælge den - også selvom den skulle vise sig mere kontaktsøgende næste gang. Det er jo altså bare vigtigt at en jagthund vil samarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene :)

Men tror måske jeg har formuleret mig lidt forkert, fordi det var jo ikke fordi den slet ikke ville snakke eller noget, for leget da også med den inde i stuen og den var rigtig sød. og jo den løftede altså benet og pissede op af en stol ben, der var 3 som så det, og ejeren sagde også han aldrig havdet set det før, jeg kastede også en bamse inde i stuen, og den hentede og ruskede godt i den og fik den lokket tilbage med lidt fløjten, og lyde. og den virket ret sikker i alt den gør, den var ikke nervøs den faldt oven i købet i søvn i min kærestes arme, men det var bare mere at den virker mere selvstændig end de andre hvalpe, de andre var rigtig meget kontakt søgende sådan rigtig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...