Hop til indhold

undersøgelse om forskellen på de to typer.


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Interessant men alligevel siger det ikke så meget, for hvad kom først: hønen eller ægget?. Lidt som når folk skal vælge hund til f.eks. lydighed, hvor de ser mange bordere have succes,.. jamen så har folk med ambitioner en tendens til at vælge borderen og på den måde bliver det selvforstærkende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget interessant og ikke overraskende. Mest besynderligt, når man ser på Labrador er at det synes stort set umuligt at finde brune Labradorer som kan gøre sig i de højeste brugsklasser selvom det jo ofte har været forsøgt fordi farven er så populær

Men når folk der har ambitioner i den retning skal vælge hund, tror du så de tager en brun med det ry de har?. Nej vel. Og så havner de brune jo hos folk der ikke går specielt meget op i jagttræning= hunde der ikke når toppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant men alligevel siger det ikke så meget, for hvad kom først: hønen eller ægget?. Lidt som når folk skal vælge hund til f.eks. lydighed, hvor de ser mange bordere have succes,.. jamen så har folk med ambitioner en tendens til at vælge borderen og på den måde bliver det selvforstærkende.

 

havde præcis samme tanker da jeg læste det.

 

hvilket køn mener i så er bedst til henholdsvis lydighed og jagt - det synes jeg ikke var nævnt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, meget dygtige hundefolk i England har faktisk forsøgt at arbejde med brune Labradorer og få dem til tops, men det er mig bekendt ikke lykkedes DKW er nok tættere på dette end je er, for jeg har mest hørt rygter.

 

Her hjemme er kennel Brownhunt vel også et eksempel på en meget ambitiøs opdrtter som meget gerne ville lave brune Labrador til at arbejde med, men så vidt jeg kan se har opgivet dette, måske fordi det var umuligt at finde passende avlspartnere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver vel sig selv at hvis man avler primært efter udseende, så går man på kompromis et andet sted, og det andet sted er altså egenskaberne.

 

Der er masser der har prøvet at føre brune labber hele vejen. Enkelte er det da osse lykkedes med, fælles for alle er dog, at enten har vejen været meget længere end når de har stået med en hund af ordentlige brugslinjer, eller de har givet op før de nåede hele vejen, fordi den vej ganske enkelt var meget lang og besværlig.

 

Dem jeg kender, og dem jeg kender til der har skiftet deres udstillingshunde og deres brune labber (som jo så også er af udstillingsstock, om man vil erkende dette eller ej) ud med hunde af rene brugslinjer, har alle fuldstændig skiftet holdning til disse, og flere er nærmest faldet bagover af forbavselse over hvor meget de får forærende, nærmest helt gratis..... bare sådan.

 

Hønen og ægget analogien er imo stadig fuldstændig forfejlet, for i England har man aldrig rigtig delt hundene op på sådan en vis at man ligesom herhjemme fremtvang fødslen af en stambogsførende og registrerende jagthunde klub. (DJR og RJK) og set ned på jægerne og deres rene brugslinjer, ligesom englænderne aldrig har været fokuseret på hvad farve deres hunde havde....bare de kom af forfædre der kunne arbejde, og dét har man så valgt hund ud fra. Var forfædrene brune, så havde man valgt sådan én. Englænderne er på alle fronter hvad labber angår, mindst 30 år forud for os.

 

Fakta er imidlertid at de brune labber kom af ren udstillingsavl, blev mere populære og blev avlet som rene udstillingshunde, af folk der ikke ejede skyggen af viden omkring jagt og jagthundearbejde. Og sådan er det så, med ganske få undtagelser, fortsat. Og sådan skaber man altså ikek en hund der på nogen måde er i stand til at konkurrere mod de rene brugslinjer.

 

Man kan givetvis med lidt held, og forbandet meget forarbejde, finde en brun labbe der du'r (sammenlignet med de rene brugslinjer) der er bare så forbandet langt imellem dem, at det slet ikek giver mening at prøve, hvis man på forhånd ved at man har brug for den bedst mulige jagthund. Så giver det meget mere mening at lede dér hvor disse findes i overflod: blandt jagthundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant læsning når man nu har en brun lab og en sort Formel et lab.

Der er meget stor forskel på mine to.

 

Zeus er lynende hurtig til at opfatte ting, hvor Walther er meget langsom ;-)

 

På det hold jeg går til jagt hundetræning har vi en brun lab hun er meget dygtig min træner har trænet hunde i mange år og det er første gang han ser en brun lab være så god som hende her ;-)

Så det kan nok lade sig gøre med mere arbejde og lidt mere tålmodighed men tror også der er langt imellem dem.

 

Men det kan også være pga af den omtale den brune lab har, at den ikke dur til jagt ja så vælger man nok ikke den brune, og så får den brune lab aldrig en chance for at vise hvad den faktisk kan :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...