Hop til indhold

Tinka søger nyt (fantastisk, blivende og perfekt) hjem


søster lagkage
 Share

Recommended Posts

Vi har pt. delvist en hund i pleje, da hendes menneskers helbred desværre er gået alvorligt ned af bakke de seneste måneder. De har nu endeligt besluttet sig for, at de ikke kan beholde hende, og hun bor derfor primært hos os, til vi har fundet det helt rigtige hjem til hende. Ejerne har spurgt os, om vi vil sørge for dette, da de simpelthen ikke har overskuddet.

 

Vi har overvejet at beholde hende, da hun er ekstremt sød og trives så godt med vores hund. Desværre har min kæreste hundeallergi og reagerer på hende, det er derfor ikke holdbart i længden.

 

Kort fortalt

Tinka er en 3 et halvt år gammel tæve. Hun er intakt og har så vidt vides uproblematiske løbetider. Hun er chinese crested uden stamtavle, muligvis blandet med anden selskabshund. Ifølge ejer er hun fra et "møgsted", så jeg gætter på noget i stil med en hvalpefabrik. Hun har boet hos nuværende ejer i en lejlighed siden hun var 8 uger. De er et ældre ægtepar, og manden er blevet voldsomt dement det seneste år, mens kvinden er blevet så fysisk dårlig, at hun ikke kan forlade lejligheden.

 

Da de bor tæt på os, har vi hjulpet med at lufte og passe hende og haft hende en del på aflastning på det seneste.

 

Opvækst

Tinka er vokset op på 6. sal på Nørrebro. Hun er god til at køre elevator, men har aldrig prøvet at gå på trapper. Det har hun heller ingen intentioner om at prøve, vi har spurgt :mrgreen:

 

Hun er primært luftet i det absolutte nærområde, og efterhånden som hendes ejer er blevet mere dement, har hun gået turen med ham. Dvs. at hun trækker ham rundt og tilbage til hjemmet. Hun er blevet meget bedre til at følge os, men har altså ikke erfaring med andet end flexi og stor selvbestemmelse.

 

Hun er vant til rigtig meget nærhed og kærlighed, har ligget på skødet det meste af dagen og sovet under dynen. Hun kan ifølge ejer være alene hjemme (det har vi endnu ikke prøvet herhjemme), men har ikke været vant til det hver dag, og oftest kun i et par timer ad gangen. Hun skal derfor som udgangspunkt ikke til et hjem, hvor hun skal være alene en hel arbejdsdag.

 

Hvad hun har fået i kærlighed, skal man regne med, at hun har manglet i oplevelser, og hun møder umiddelbart nye ting med en del usikkerhed. Hun er altså en ret "rå" hund. Umiddelbart har hun aldrig lært noget som sådan, og reagerer ikke på nogle kommandoer - knap nok sit navn.

 

Fysik

Vi ved ikke meget om, hvor meget hun er passet med dyrlæge, men det kan undersøges. Hun har levet af supermarkedsmad og rester, og har tilsyneladende jernmave. Hos os spiser hun Royal Canin med stor fornøjelse, hun virker meget madglad og madmotiveret. Hun er normalvægtig, men er givetvis i meget dårlig form. Hun har ifølge ejer aldrig været syg, og hun har umiddelbart pænt tandsæt for en hårløs (mindes at de ofte lider af tandmangel etc.).

 

Vi har oplevet, at hun har dryppet, når hun har leget vildt med Halfdan/været stresset op. Det har vi dog ikke oplevet de sidste par gange, hun har været her. Det har ikke været i et omfang, som har været "træls" og altså kun i forbindelse med vild leg.

 

Hendes pels er lang og nem at holde, men hun skal friseres et par gange om ugen for ikke at filtre, det er hun vant til. Hun fælder - men selvfølgelig meget begrænset, ikke noget der kræver ekstra støvsugninger el.lign. Men nok til, at min kæreste f.eks. ikke tåler hende. Hun skal have et godt dækken på om vinteren, og er også vant til at gå med trøje indendørs i de kolde måneder.

 

Hun er en rimeligt ukonventionel skønhed :mrgreen: Men hun er meget blød og lækker på sine hårløse områder, og virker ikke til at have hudproblemer eller andet. Hun hader dog at komme ud i regnvejr.

 

Mentalt

Tinka er som jeg opfatter hende en meget typisk chinese crested. Hun er reserveret over for både mennesker og hunde, når hun er ude på tur, og kan virke lidt nervøs og krybende. Hun har dog reelt et virkelig stabilt og uproblematisk temperament, og så snart hun lærer to- og firbenede at kende, er hun overstrømmende sød og kærlig.

 

Indendørs er hun også reserveret over for mennesker, til de lige har sat sig i sofaen, og hun kan se dem an. Der går ikke længe, før hun sidder på skødet, og poter folk i ansigtet for at blive kælet. Lige når folk kommer ind, kan hun finde på at knurre/snerre lidt usikkert.

 

Hun har en smule ressourceforsvar over for Halfdan, dvs. knurrer, hvis han kommer tæt på, mens hun har et ben.

 

Vi har aldrig nogensinde hørt hende gø - jeg er ikke sikker på, om hun kan/ved hun kan.

 

Grundlæggende opfatter jeg hende som en meget ukompliceret og nem hund, som ikke har de store behov udover nærhed. Hun er blid, men samtidig meget stabil og gennemgående "sund i hovedet". Hun møder dog nye ting med en vis usikkerhed, og meget er jo nyt for hende.

 

Tinka er meget legesyg overfor Halfdan. Hun er sød og blid overfor ham, og søger gerne hans nærhed. Hun kan være lidt "in your face", og f.eks. finde på at sætte sig på ham eller bodyslamme ham i kådhed. Hun skal altså ikke bo med en hund med stor privatsfære eller en hund, hvor hun ville kunne komme i konflikt. Hun vil helt sikkert trives godt med en blid hanhund - som skal være kastrat, eller også skal hun steriliseres, da vi selvfølgelig ikke ønsker, at der avles på hende.

 

Vi ved ikke, hvordan hun er med tæver. Vi har mødt en enkelt på lidt afstand, som hun snerrede lidt af, men det har muligvis bare været almindelig usikkerhed.

 

Overfor mennesker er Tinka virkelig kærlig, opsøgende og lidt belastende :lol: Hun skal til et hjem, der gerne vil have en hund i armhulen hele natten og en hund på skødet hele dagen. Hun gør gerne opmærksom på, hvis hun ikke bliver tilstrækkeligt kælet for, og hun er mester i at lægge sig, så man ikke kan røre sig ud af flækken.

 

Overfor børn er hun umiddelbart usikker, men ikke udfarende. Hende og vores dreng Holger på 2 år ignorerer primært hinanden, og det går helt uproblematisk. Når han har mad i hånden, er hun ikke for fin til at komme tæt nok på til at stjæle - i det hele taget stjæler hun gerne ud af hånden på en, og lider nok ikke af stor opdragelse generelt.

 

Tinkas nye hjem

Umiddelbart forestiller vi os et hjem lidt som det, hun kommer fra. Altså et roligt hjem med voksne/ældre mennesker. Gerne en anden voksen hund, og måske vil hun også kunne trives med meget hundevante børn. Som sagt er hun uproblematisk og umiddelbart omstillingsparat, det vigtigste er, at hun kommer til et udpræget kærligt hjem med overskud og tålmodighed til en hund, der ikke har oplevet så meget i sit liv.

 

Hun ville være helt perfekt til et menneske, der ønsker en meget tæt relation til sin hund, da hun er så kærlig og menneskeglad.

 

Ift. overtagelsesvilkårene er det noget, som vi må aftale. Umiddelbart koster hun ikke noget som sådan, men vi overvejer at købe ny sele (hendes nuværende sidder dårligt) samt tage hende til dyrlæge, og prisen for dette vil så indgå i omplaceringen. Der følger en række trøjer og dækkener med til hende, men hun kunne nok trænge til et lidt bedre dækkende/bedre kvalitet dækken.

 

Det er virkelig vigtigt for os at finde det helt perfekte hjem, hvor hun kan være resten af sit liv, også selv om det tager noget tid. Bliver det i Københavnsområdet, vil vi gerne stå til rådighed som lejlighedsvise passere. Alle er velkommen til at skrive en privatbesked eller skrive til mig på idamadsen (a) gmail.com.

 

Undskyld den lange smøre, men vi synes jo, at hun er en helt vildt skøn og ganske særlig hund, der skal beskrives grundigt :hjerte:

 

Billeder følger, her er en video med et af hendes tricks :mrgreen::

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh hvor er hun skøn at se på <3 Virkelig trist i ikke kan beholde hende, hun ser ud til at trives hos jer.

Det jo ingen hemmelighed at jeg har et crush på de kinesiske hårløse jeg er så temmelig ene om den kærlighed til dem og Jonas kan absolut ikke se det søde ved det, tror det nøgne skræmmer ham lidt :-)

 

Håber i finder et godt hjem til hende :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Update: Vi har fået Tinkas papirer, og hun er vaccineret og sundhedstjekket i 11 og 12, så skal nok snart igen. Hun er noteret som chihuahua/hårløs-blanding, og er i så fald i udpræget grad faldet mest ud til crested-siden. Kan slet ikke se chihuahua i hende, hverken fysisk eller mentalt. Jeg har også opdrætteroplysninger, ejerpapirer osv.

 

Jeg overvejer pt at sætte hende på nogle af de større formidlingssider, men jeg synes, at det er meget grænseoverskridende, og er lidt bekymret/paranoid ift. om hun skulle havne i hænderne på en hvalpefabrik el.lign. Hvis nogen har idéer til en god løsning for Tinka, må I meget gerne byde ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser hun fin ud :lun:

 

Jeg kender desværre ikke umiddelbart nogle der kunne være et godt match.

Men vil gerne dele på FB til de hundevenner jeg har derinde, hvis det er - Kan være de kender nogen der kunne være et match og så kan jeg screene lidt hvis det kan hjælpe dig.

Men forstår godt hvis du ikke vil have hende på FB - Nogen der i øvrigt ved om man kan blokere et opslag fra at blive delt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser hun fin ud :lun:

 

Jeg kender desværre ikke umiddelbart nogle der kunne være et godt match.

Men vil gerne dele på FB til de hundevenner jeg har derinde, hvis det er - Kan være de kender nogen der kunne være et match og så kan jeg screene lidt hvis det kan hjælpe dig.

Men forstår godt hvis du ikke vil have hende på FB - Nogen der i øvrigt ved om man kan blokere et opslag fra at blive delt?

 

det må du meget gerne! jeg har selv lavet et opslag på fb nu. og man kan selv vælge, om ens opslag skal kunne ses af kun ens venner eller globalt, men jeg ved ikke, om man kan blokere det fra at blive delt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har talt godt for Tinka til en jeg kender, hvis tante og onkel kunne være relevante ejere - de er virkelig glade for hunde, små hunde, men har indtil videre afvist selv at få hund. Hun vil spørge dem ad, om de kunne være interesserede. Sandsynligheden er nok ikke stor for at de er interesserede, men lad os nu - skriver her i tråden, hvis de har interesse.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

det må du meget gerne! jeg har selv lavet et opslag på fb nu. og man kan selv vælge, om ens opslag skal kunne ses af kun ens venner eller globalt, men jeg ved ikke, om man kan blokere det fra at blive delt.

 

Der er delt.

Har kun delt den med mine "gruppe" af hundefolk, så er der i hvertfald allerede der sorteret en del fra!

Hun er simpelthen så fin!

 

Har en hemmelig drøm om en dag at få en hårløs - Synes de er så fine på deres helt egen måde :lun:

Så håber virkelig hun finder det helt perfekte hjem!

Link til indlæg
Del på andre sites

hun er den perfekte lejlighedshund. altså jeg tror ikke, at hun kan gø - kan det passe? chinese crested beskrives som ret gøende, og det er chihuahua jo i hvert fald også, men jeg har vitterligt aldrig hørt hende sige en lyd :lol:

 

jeg tror, at hun er på vej i løb, det er det vilde horehus hjemme (i hvert fald heavy petting):

[video=youtube;LZ8zVn-p05k]

 

i øvrigt har hun været alene i op til halvanden time nu (med halfdan) - uden problemer. hun er HELT anderledes end halfdan på det punkt, tror ikke det bliver et problem i et nyt hjem heller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde vi ikke to hunde i forvejen, så var hun røget herhjem :hjerte: Lyder som den perfekte lejlighedshund og jeg har også en lille drøm i maven om at have en noget mindre hund - hun er virkelig fin, jeg er helt vild med hendes ører :lun:

Hvorfor i alverden skulle to hunde i forvejen være en hindring? :engel::mrsgreen: Det kan man sagtens! 3-4 styk er helt perfekt, så har man en rigtig lille flok! :hjerte: Ingen undskyldninger Hewlett, Tinka ville sikkert passe perfekt ind hos jer! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor i alverden skulle to hunde i forvejen være en hindring? :engel::mrsgreen: Det kan man sagtens! 3-4 styk er helt perfekt, så har man en rigtig lille flok! :hjerte: Ingen undskyldninger Hewlett, Tinka ville sikkert passe perfekt ind hos jer! :klap:

 

Hvis Tinka rykker ind, så tror jeg at Casper rykker ud. Eller ... Faktisk nok mig, det er trods alt hans lejlighed. Så kan jeg stå på gaden med tre hunde til at holde mig varm - fungerede hun ikke perfekt som varmedunk, SL ??? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor i alverden skulle to hunde i forvejen være en hindring? :engel::mrsgreen: Det kan man sagtens! 3-4 styk er helt perfekt, så har man en rigtig lille flok! :hjerte: Ingen undskyldninger Hewlett, Tinka ville sikkert passe perfekt ind hos jer! :klap:

 

Tror nu også at en 5 stykker er et helt fint antal, når man nu alligevel er godt på vej derop af :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

update:

 

tinka bor pt. igen hos sine ejere, der har det lidt fysisk bedre. de fortæller, at de har fortrudt og ikke kan undvære hende. jeg forstår dem godt, og forstår også, at hun er meget vigtigt for deres trivsel, men alligevel er jeg selvsagt rimeligt træt af situationen. først og fremmest fordi vi eksplicit blev bedt om hjælp og jo har sat himmel og hav i bevægelse for at finde en løsning. men lige så meget fordi, at det uden nogen som helst tvivl er uholdbart for alle i længden - og på en måde orker jeg ikke at involvere mig helt vildt igen næste gang, men det bliver man jo næsten nødt til for tinkas skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...