Hop til indhold

Ondt i ryggen og afføring


Gæst Krøllebølle
 Share

Recommended Posts

Gæst Krøllebølle

Sidst krøltoppen var til kiropraktisk behandling var i maj måned, der var han super fin og vi skulle bare ringe igen når der var tegn på at han trængte til at blive rettet igen. Jeg har INTET mærket til hans ryg, siden den dag i maj, før torsdag morgen, forleden. Ud af det blå gik han igen krumrygget, med bagbenene lidt ud til siderne og halen hang mellem benene. Så tænkte straks at det var ryggen, fik akut tid hos kiropraktoren dagen efter ,til masssage og kiropraktik. Der er ikke noget nyt i det som sådan, kender alle symptomerne fra sidst, med undtagelse af, at han piver og græder når han skal af med afføring. Han kan lette ben, så han er lige ved at vælte, hoppe op og ned, fjolle og efter han var til behandling i går, er halen også på vej op igen. Men at skulle af med afføring gør rigtig ondt på ham. Fik fat i dyrlægen i går, der udskrev rimadryl til ham, 50 mg, 1,5 dagligt. Han har fået det første i dag. Jeg ved ikke helt hvor hurtig jeg skal forvente en effekt ??

 

Han går med BOT det meste af dagen, massere ham lidt, skal til kiropraktor igen om ti dage med ham.

 

Hans afføring er normal og han spiser normal, men det gør tydeligvis rigtig ondt at komme af med.

 

Nu er mit spørgsmål til jer, er der nogen der har oplevet det samme ? Han havde dyrlæge i forbindelse med noget andet, sidst i oktober og der blev tjekket analkirtler, det var fine.

 

Han ser ud ikke til at være rød bagi eller på anden måde have noget unormalt deromme.

 

Jeg er hele tiden bare gået ud fra at det hænger sammen med ryggen, da det kom samtidig. Kiropraktoren sagde også at hans ryg var rigtig slem i går, særlig i bækkenet og korsbenet.

 

Men kan det helt tilfældig være noget andet måske der gør det svært at komme af med noget ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Han skal jo aktivere rygmusklerne for at lave, så det kan sagtens være det der driller:ae: Jeg ville give det til mandag, og hvis ikke det er bedre, så evt. få noget muskelafslappende til ham (tænker hvis han har noget der minder om hold i ryggen, hvor musklerne står og kramper).

 

Altså den eneste trøst var at kiropraktoren mente at der hvor smertene sad, var i hans deforme bækken og ikke omkring hans to diskusprolapser, jeg så jo straks det væreste for mig. Han blev også brandvarm hen over lænden, da hun havde rettet ham og hun sagde at hele ryggen nærmestede stod og dirrrede, eller musklerne gjorde, derfor skulle jeg også ligge varme omslag på ham 3 gange om dagen i 5 minutter af gangen.

 

Synes blot han virker sådan lidt feber agtig nu her. Han var glad og livlig da vi gik en lille gåtur i kort snor, han kan også løfte begge bagben, samt han spiser og drikker normalt. Men pt virker han varm og træt og har ildrøde øjne af træthed. Så forsøger at berolige mig selv med at det blot er fordi han var alt det igennem i går. Han kastede også promte op, da han havde fået rettet ryggen. men det gør han altid når han får massage eller kiropraktik.

 

Årh man bliver bare så bange og nervøs og ville ønske man kunne tage alle smerterne selv :cry:

 

men tror at jeg ville få en tid til ham hos kiropraktoren igen på mandag, tør ikke vente helt til om 10 dage, hvor vi har fået en tid. Krydser finger for at pillerne snart virker .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Igen, jeg er slet ikke i tvivl om at du gør det rigtige for ham:ae:

 

Når jeg har hold i lænden, hat jeg lyst til at dø, så ondt gør det. De første par dage hvor der er non stop krampe, gør simpelthen SÅ ondt! Men har han feber, eller virker han bare (slatten, træt osv.)?

 

Jeg kan ikke komme til at tage hans tempretur, det har jeg aldrig kunnet. Altså han virker bare lidt træt og slatten og varm henover ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle ens kropslige defekter blomster jo op på denne årstid. Hele sidste uge var min krop som en byld. Alt i ben, hofter ,ryg, arme , skuldre, og især fingre var overbelastet. Det har virkelig været svært ind i mellem at komme ud af huset med hundene.

Jeg går på sporkursus lørdag og sådan et blodspor i underskoven kræver virkelig noget af min gamle krop. Men Freddy er vild , total vild med det, så jeg må bide smerten i mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Hmmm, hans hale svinger mere fra side til side, han virker glad og har god appetit. Men han har sikkert stadig ondt i ryggen, selvom det ser ud til at smertestillende virker. Pt er jeg dog i tvivl om det er stærke smerter eller angst der gør at han opføre sig som han gør. Indenfor er der ingenting.

 

Men han ville ikke ud, ikke have snor på, går kun lige ud på trappen og tisser. Det har jeg ALDRIG oplevet før. Når han så endelig kommer ud, går halen mellem benene, han virker angst, han begynder at ryste og ville bare ind.

 

For ca en time siden, fik jeg ham lokket ud, han tissede var glad, men så skulle han af med noget, han skreg ikke, men rystede over det hele og turde dårlig sætte sig, men han kom faktisk af med en del, uden at rejse sig og skrige, han løb godt nok bagefter med halen mellem benene og rystede, men kort efter var det overstået og han logrede igen med halen og snuste i jorden.

 

I går kunne han slet ikke sidde på hug, uden at skrige, men det har han ikke gjort i dag.

 

Ikke at jeg tvivler på at det stadig gør ondt, men han er vist også blevet bange for smerten :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Lidt nyt. Har talt med både dyrlæge og kiropraktor. Kiropraktoren mente det var for tidligt at pille ved ryggen i dag, der skulle gå mindst en uge. Dyrlægen mente at rimadyl burde være nok.

 

Så har jeg opdaget at han har fået sådan et sært knæk på halen. Så læser jeg om vandhale og goggler mig til billeder og det ligner nøjagtig Tjaldurs hale, efter den har rejst sig lidt. før kiropraktor gik han med halen mellem benene, efter kiropraktor rejste den sig, og nu er der sådan et knæk på den ved haleroden. Klemmer man om halenroden piver han.

 

Onsdag var han i vandet flere gange på stranden, selvom jeg synes det var for koldt for ham, men han ville jo så gerne. Torsdag morgen, var det at det skete.

 

Så nu er spørgsmålet så om han i virkeligheden har vandhale og at hans rygproblemer, så var slemme ved et tilfælde eller ?

 

Men jeg læser at en vandhale er en lammelse, men hans virker ikke særlig lam. Han spænder helt vildt meget i den. Men når han så sætter sig for at lave, så skal han jo løfte det nederest af halen og det kan han ikke. Men det har jeg også forsøgt at læse mig frem til, men det ser ikke ud til at det er et problem i forbindelse med vandhale ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Watertail er en lidelse som ser ud, som det du beskriver. Det er halens styremuskler som bliver "lammede".

 

Dyrlægen kan give en smertestillende injektion og mine fik efterfølgende Rimadyl, som du også har gået udleveret.

Rimadyl plejer at virke, så man kan se det, på Watertail i løbet af 1 - 1½ døgn.

 

Varme er vigtigt og massage af de bageste lårmuskler, hvis du kan komme til det.

 

Disponerede hunde kan få det bare af at være ude i regn og blæst.

Min Rasmus fik ikke længere watertail efter han begyndte at blive justeret af kiropraktor.

 

God bedring med ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

tak ninja mor. Jeg forstår ikke at rimadyl ikke rigtig ser ud til at virke. Nu har det også varet siden i torsdags. Jeg tør ikke andet end at tage ham til dyrlæge i morgen, så må hun tjekke om der er noget galt i endetarmen, selvom jeg intet unormalt kan se. Måske kan hun præcis slå fast om det ER water tail eller ej. For der er et eller andet mærkeligt. Han spiser fint, er glad, ville lege, kan hoppe op og ned, virker ikke smerteplaget når man trykker ham på ryggen, men der er et eller andet omkring haleroden og halen og endetarmen, der tydeligvis ikke er som det plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Formoder at nerverne i ryggen fortsætter ud i halen. Så hvis der er diskos-problemer med uregelmæssige trykken på nogle nerver til bagben, vil halen sikkert også påvirkes. Synes ikke om at han får lov at rende i det kolde vand.

 

Det gør de nemlig. Nu kunne jeg ikke lige finde hvilke præcise nerver i rygsøjlen det er, men jo længere mod bagpartiet diskusprolabserne er placeret, jo større chance for smerteudstråling til bagpartiet er der. Men hvis kiropraktoren er sikker på at der ikke er noget galt med diskus burde de ikke give problemer.

 

God bedring til ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Oscar havde diskusprolaps her i sommers havde han enorme problemer med at komme på "WC" - så han fik lidt hjælp så han kunne komme af med det. Oscars diskus sad lige over rumpen på ham. Det samme gjorde sig gældende med Charlie da hans spondylose var i udbrud. den sidder lige ved korsbenet og han fik også hjælp til at komme på "WC"

 

Når man har noget med ryggen på den måde vil der komme forstyrrelser når man skal på toilettet.

God bedring med Tjaldur og hold ham varm - evt. giv ham en varme pude beregnet til hunde - varme gør underværker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Så har dyrelægen været her. Hun mente ikke det var en watertail, men snarere analkirtel betændelse. Halen kan ikke løftes op uden at det gør ondt, men det er nok snarere pga ryggen. Dog gjorde det så ondt på ham at hun mærkede ham bagi, at hun ikke ville mærke mere end højst nødvendig, for så skulle han i bedøvelse. Så nu har han fået binyrebarkhormon indsprøjtning og smertestillende og så hvis ikke det var bedre i morgen, så skal han have en antibiotika kur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har dyrelægen været her. Hun mente ikke det var en watertail, men snarere analkirtel betændelse. Halen kan ikke løftes op uden at det gør ondt, men det er nok snarere pga ryggen. Dog gjorde det så ondt på ham at hun mærkede ham bagi, at hun ikke ville mærke mere end højst nødvendig, for så skulle han i bedøvelse. Så nu har han fået binyrebarkhormon indsprøjtning og smertestillende og så hvis ikke det var bedre i morgen, så skal han have en antibiotika kur.

 

tænkte faktisk på at skrive det til dig - Loui har haft det hvor hun sad helt sammenkrummet og vi troede hun havde fået diskusprolabs, men en kvik sygeplejerske hos dyrlæge sagde i tlf at det nok "bare" var analkirtelbetændelse. hun kom hurtigt over det men døjer stadig m de s.... kirtler....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
tænkte faktisk på at skrive det til dig - Loui har haft det hvor hun sad helt sammenkrummet og vi troede hun havde fået diskusprolabs, men en kvik sygeplejerske hos dyrlæge sagde i tlf at det nok "bare" var analkirtelbetændelse. hun kom hurtigt over det men døjer stadig m de s.... kirtler....

 

Jeg havde selv tænkt tanken, men slog det hen, da han aldrig har døjet med det før. Hvordan kom din hund over det ? og kunne hun hellere ikke komme af med afføring uden at det gjorde ondt ? Overvejer at give Tjaldur parfin olie eller madolie, da hans afføring så lettere ville kunne komme ud, måske, selvom han ikke har hård mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

hun fik behandling hos dyrlægen (kan ikke huske om det var andet end indsprøjtning) og penicillin piller med hjem. hun kom af med afføring men havde jo heller ikke ondt i ryggen i forvejen.

 

jeg giver hende okse-, hest- og lammeben ca 3 gange om ugen for at holde det nede, men det virker ikke optimalt - må vist lære at tømme kirtlerne selv når vi næste gang skal til dyrlæge...

Link til indlæg
Del på andre sites

og tak for jeres svar. Beagle, hvordan fik osckar hjælp til at komme på wc ??

 

Tjaldur har termodækken på når vi er ude, hvis jeg ellers kan få ham ud, samt back on track på indenfor.

 

Oscar fik microlax efter anbefaling af dyrlægen. Det gjorde at han fik "hul" på det. Den første uge hvor han virkelig have mange smerter fik han det løbene som vi vurderede han havde behov for. Udover det fik han en del våd foder da det ikke belaster tarmen så meget og dels fik han væske. Efter den første uge gik vi i gang med at give pro fibre. Oscar fik Previcox smertestillende og så havde han et smertestillende plaster indsat i lysken.

Pro fibre får han ikke mere - men det gør Charlie da han er voldsom belastet af sine annalkirtler og det har hjulpet en del i forhold til det. Min oplevelse af pro fibre er at det sætter mere gang i maven og at de får lavet noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Tak for info begge to. Har givet ham madolie i maden i dag. Han får rimadyl dagligt og skal have i 6 dage mere. Efter dyrlægen var taget hjem, og han havde fået indsprøjtning gik der ca halvanden time,så kunne jeg lokke ham ud. Og hurra, han kunne komme af med afføring uden at pive eller skrige. Han sad på hug i den tid han havde brug for og kom af med en del. SÅ skønt. Nu er jeg nervøs for om det holder, skal snart ud med ham igen, håber han kan gentage succen.

 

Jeg har også primæret givet Tjaldur vådfoder de sidste dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...