Hop til indhold

Den ældre hund


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid brugt mine gamle - halvgamle, hunde til så meget som de kan klare - altså taget dem med på jagt og ladet dem lave så meget, som jeg vurderer de kan, uden at få urimelig ondt af det bagefter. Det er naturligvis en hårfin balance, men sådan en gammel jagthund, nyder altså, at komme med og få lov at jage bare en såt - og så apportere lidt resten af dagen.

 

Mille var jo 9½ år sidste jagtsæson og hun var med på 15-20 jagter, hvor hun fik lov at arbejde, som ovenfor beskrevet. Bonnie er samme alder nu, men klarer langt mere - dobbelt så meget, som Mille gjorde. 2-3 såter + apportering er ikke noget problem.

 

På en måde er jeg glad for at Mille fik store smerter og måtte aflives på et tidspunkt ( i juli), hvor hun ikke lige havde været på jagt, for man er jo altid lidt bekymret for om man tillader/byder sådan en hund for meget. Omvendt er der jo ikke noget hunden hellere vil. Mange hunde jeg møder på jagt, får smertestillende medicin på jagtdagen og dagen efter. Det er jeg så lidt imod. Er det nødvendigt, vil jeg overveje at stoppe med jagten eller drosle ned. Gad vide hvad hunden ville vælge? Mennesker vælger jo at tage en del medicin, fremfor at drosle ned!

 

jeg tænker klart at hunden vil vælge at være med og så få en pille til dagen efter;) Men derfor skal man selvfølgelig stadig kun lade hunden arbejde med måde. Det skal jo ikke være sådan at den går og har ondt en hele uge efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager da en pille når jeg har ondt.

 

Det får min hund også.

 

At aflive på grund af periodevise gigtsmerter, det står ikke i min kalender.

 

Silke får altså to hjertemagnyler om morgenen og en om eftermiddagen. Så halter hun ikke. Og pillerne påvirker hende ikke psykisk. Hun har altid haft en meget robust mave, så jeg er ikke meget bekymret for irritation af mavesækken, som kunne være en bivirkning af acetylsalicylsyre. Desuden er det "enterotabletter", - de opløses først i tarmene, der tåler dem bedre.

Dyrlægen ved det og har ikke forsøgt at tale mig fra det, nok fordi vi har prøvet "dyrlægemedicin" der ingen virkning havde på hende.

Hjertemagnyl er acetysalicylsyre ligesom aspirin. Men meget svagere, 150 mg pr pille. Så 3 piller er mindre end 1 aspirin daglig. Acetylsalicylsyre virker antiinflammatorisk, dæmper altså irritationen i leddet og hæmmer derfor udviklingen af gigt.

Hvis hun først får piller når hun halter, så skal der meget mere til for at tage smerten.

 

Men hvis vi kommer til at gå for langt, så kan hun godt halte. Og så tager vi det med ro næste dag.

Det er hende, der besemmer, hvor langt vi skal gå. Og hvor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...