Hop til indhold

Oluf har lige haft et mærkeligt anfald :(


Umulia
 Share

Recommended Posts

Og jeg har selvfølgelig haft fat i dyrlægen, men derfor vil jeg alligevel gerne høre H-Fs mening.

 

Det startede med at jeg hørte en underlig lyd ude fra gangen. En slags trippen på gulvet, som lød helt forkert. Jeg gik derud og så Oluf komme vaklende, halvt nede i knæene. Han havde besvær med at holde balancen, og brugte nærmest snuden som støtte.

 

Min første tanke var at han havde noget galt i halsen, så jeg prøvede at lave en heimlich-manøvre på ham, men det var svært, for han var ligesom helt stiv i kroppen og svær at løfte, så jeg kaldte på min søn og fik ham til det. I mellemtiden løb jeg ind og fandt dyrlægens nummer.

 

Sønnen havde heller ikke held med Heimlich-manøvren, så jeg tvang Olufs mund åben (den var meget fast lukket), og følte en masse luft komme ud. Derefter ringede jeg til dyrlægen.

 

I medens sad min søn med Oluf, og han sagde at Oluf ligesom sank engang, og derefter fik det bedre. Et par minutter efter virkede han helt normal.

 

Dyrlægen mener at det kan have været et epileptisk anfald, og at vi skal se tiden an.

Hvad siger I - har I evt. oplevet noget lignende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er ok nu, ville jeg (ud fra det din søn fortæller) tro at han var ved at kvæles. Men det er baseret på det med luft og at synke.

 

Der er jo mange former for anfald, og var det ikke kvælning, kan det sagtens være epilepsi. Og så er den eneste vej frem lige nu at holde øje med om det sker igen.

 

Dog ville jeg holde et ekstra øje på ham de næste timer. Det kunne også være starten på en mavevending.

 

Krydser for at det var et enkeltstående tilfælde:x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er ok nu, ville jeg (ud fra det din søn fortæller) tro at han var ved at kvæles. Men det er baseret på det med luft og at synke.

 

Der er jo mange former for anfald, og var det ikke kvælning, kan det sagtens være epilepsi. Og så er den eneste vej frem lige nu at holde øje med om det sker igen.

 

Dog ville jeg holde et ekstra øje på ham de næste timer. Det kunne også være starten på en mavevending.

 

Krydser for at det var et enkeltstående tilfælde:x:

 

Tak for svar!

Kvælning var også min første tanke. Med henblik på at Oluf har en forkærlighed for pap, og gerne snupper en toiletpapirsrulle hvis han kan komme til det. Alternativt at hans luftveje simpelthen er kollapset medens han lå og sov - han er jo Bulldog, selv om han er en relativt sund én af slagsen.

 

Dyrlægen spurgte om jeg nogensinde har set et epileptisk anfalg, og det har jeg - og jeg synes egentlig ikke det lignede. Der var ingen spjætten med benene, fråde om munden eller rullende øjne.

 

Mavedrejning havde jeg ikke overvejet. Det håber jeg godt nok ikke, for vi ville ikke have en chance for at komme til dyrlægen i tide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den gamle faldt bare om i krampe når han fik epileptiske anfald. Ingen fråde, og øjnene rullede bare væk som om han var død. Mine svigerforældres hund kramper slet ikke, men falder bare om og vågner så lidt senere og ryster.

 

I har rigelig tid til at komme afsted hvis det er en mavevending. Der går trods alt en del timer før det er akut. Der skal du jo holde øje med om han pludselig svulmer op som en ballon.

 

Men mon ikke tossen bare har slugt et lækkert stykke pap eller andet guf:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er epileptiker - aner ikke om hundeepilepsi og menneskeepilepsi er det samme? Mine anfald er petit mal. Ingen kramper. Jeg kan have "underlig opførsel" forud for anfaldene og evt absencer. Men når det reelle anfald kommer, så dejser jeg bare om... Ligesom om nogen trykker på hovedafbryderen. Når jeg vågner igen har jeg ingen erindirng om anfaldet, men er træt som et alderdomshjem og har hamrende hovedpine

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er epileptiker - aner ikke om hundeepilepsi og menneskeepilepsi er det samme? Mine anfald er petit mal. Ingen kramper. Jeg kan have "underlig opførsel" forud for anfaldene og evt absencer. Men når det reelle anfald kommer, så dejser jeg bare om... Ligesom om nogen trykker på hovedafbryderen. Når jeg vågner igen har jeg ingen erindirng om anfaldet, men er træt som et alderdomshjem og har hamrende hovedpine

 

En i min familie har grand mal anfald som er meget voldsomme. Engang imellem har hun også absencer. Det er mine erfaringer med epilepsi. Godt at blive mindet om at det ikke altid er sådan, og godt at du ikke er så hårdt ramt - selv om det selvfølgelig ikke kan være rart.

Jeg har aldrig selv set et epileptisk anfald hos en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan var han bagefter? Som Amocca siger, så er en side effect (laver lige en Brigitte Stallone, og kan simpelthen ikke huske hvad det hedder på dansk :rolleyes: ) af epileptiske anfald, en voldsom sult umiddelbart bagefter, som rastløshed, måske fordi de er meget sultne, og så udmattethed.

 

Bivirkning er ordet du leder efter ;-)

Tværtimod, han var super glad og oplagt til leg :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også begyndelse på mavedrejning. Mavedrejning er ALTID akut!!!

 

Mavevending er subakut, dvs. der går rum tid fra det starter og til døden indtræffer - eller til operation er nødvendig. De fleste steder stabiliseres hunden medicinsk i mange timer inden en operation, da der så er større chance for at overleve. Det vigtigste er at smertedække og fjerne trykket fra maven. Men typisk har man et par timer fra første symptomer og til det bliver livstruende.

 

Bare så vi ikke maler fanden på væggen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mavevending er subakut, dvs. der går rum tid fra det starter og til døden indtræffer - eller til operation er nødvendig. De fleste steder stabiliseres hunden medicinsk i mange timer inden en operation, da der så er større chance for at overleve. Det vigtigste er at smertedække og fjerne trykket fra maven. Men typisk har man et par timer fra første symptomer og til det bliver livstruende.

 

Bare så vi ikke maler fanden på væggen:-)

 

Det er vi slet ikke enige om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mavevending er subakut, dvs. der går rum tid fra det starter og til døden indtræffer - eller til operation er nødvendig. De fleste steder stabiliseres hunden medicinsk i mange timer inden en operation, da der så er større chance for at overleve. Det vigtigste er at smertedække og fjerne trykket fra maven. Men typisk har man et par timer fra første symptomer og til det bliver livstruende.

 

Bare så vi ikke maler fanden på væggen:-)

 

Jeg har samme indtryk som CrazyDogLady - synes altid vi har fået at vide at man har 20 minutter til at komme til dyrlægen, ellers er der fare for nekrotisk væv i mavesækken, og så står hunden ikke til at redde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har samme indtryk som CrazyDogLady - synes altid vi har fået at vide at man har 20 minutter til at komme til dyrlægen, ellers er der fare for nekrotisk væv i mavesækken, og så står hunden ikke til at redde.

 

På Århus Dyrehospital (som jeg til enhver tid vil stole på) siger de at hvis de får hunden inden for en times tid, får tømt maven og stabiliseret, vil de vente med at operere til hunden er stabil.

 

De har ret stor succes med operationerne derude, og det tænker jeg at der er en grund til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som et fokale epileptisk anfald. Sikke en grim oplevelse!

det behøver aldrig at ske igen, men risikoen er naturligvis større nu hvor det er sket en gang. Og de kan godt trække vejret selvom det ikke ser sådan ud, så tror ikke du skal være bekymret for kvælning.

 

Det måtte jeg lige google. Udfra denne beskrivelse: http://www.epilepsiforeningen.dk/epilepsi/epilepsianfald/fokale-anfald/ har jeg selv haft et fokalt epileptisk anfald flere gange:

 

Fornemmelse af at have været i den samme situation før ("deja vue") eller ikke kunne genkende en kendt situation.

 

Det sidste hedder "jamais vu" og det oplevede jeg to gange kort efter hinanden for 6 - 7 år siden. Det er den mærkeligste fornemmelse i verden! :shock: Dommen fra lægerne var at det var stress-relateret, hvilket det også sagtens kunne være på det tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det måtte jeg lige google. Udfra denne beskrivelse: http://www.epilepsiforeningen.dk/epilepsi/epilepsianfald/fokale-anfald/ har jeg selv haft et fokalt epileptisk anfald flere gange:

 

 

 

 

Det kan se ud på 100 forskellige måder, og ud fra din beskrivelse lyder det som om det kan være netop det. Men det behøver ikke at være alvorligt, det behøver heller aldrig at gentage sig. Men det er ubehageligt og voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skipper har haft 3 epileptiske anfald. Han bliver sådan helt fjern og stener, benene ryster under ham, og man kan ikke rigtig komme i kontakt med ham. Det varer måske 1-2 minutter men føles jo meget længere.

 

Vi fik ham grundigt undersøgt ved dyrlægen med blodprøver osv, og da de kunne udelukke alt andet endte diagnosen på epilepsi. Det må dog snart være et år siden sidste anfald :x: vi flyttede i marts og det var i det gamle hus det skete sidst.

 

Han kommer sig også enormt hurtigt over et anfald. Han skal lige slappe af i 5-10 minutter og så kan man intet mærke på ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...