Hop til indhold

Oluf har lige haft et mærkeligt anfald :(


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg har oplevet noget lignende engang.

 

Her skete der det at hunden nyste hvorefter den skvattede om og var væk i max 2 sekunder, og da den rejste sig igen kunne den overhovedet ikke styre bagpartiet, der var ligesom ingen kontakt overhovedet.

 

Jeg panikkede fuldstændigt og susede afsted til dyrlægen, da vi kom frem var hunden frisk som en havørn og man kunne overhovedet ikke se at der skulle have været noget galt :vedikke:

 

Grundet hundens alder troede dyrlægen at det måske var noget i hjernen den var gal med, men en måned senere fandt vi ud af at korsbåndet på det ene bagben var halv revet over, og efter dette blev opereret har vi aldrig haft en lignende oplevelse.

 

Så i vores tilfælde tror jeg at nyset udløste en smertereaktion som slog hunden halvt bevidstløs, og at den underlige opførsel efterfølgende skyldes at hjernen endnu ikke var slået til igen. Og smerten var i vores tilfælde udløst af bevægelsen ved nyset, og var væk igen så snart nyset (bevægelsen) var overstået.

 

Om du kan bruge ovenstående til noget ved jeg ikke, men det kan i hvert fald give dig yderligere en retning at udvide din efterforskning i :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret over at forlade Oluf efter den episode, men mon ikke det må have været et anfald/ en absence af en eller anden art. Hos mennesker kan man somme tider se et kraftigt blodtryksfald ved f.eks. forstoppelse, så måske behøver det ikke at have været epilepsi. Hvis jeg var dig ville jeg skrive alt det ned du husker der var foregået i døgnet inden (hvad Oluf havde indtaget af væske og mad, hvilken motion han havde fået, hvor han havde været ude, hvordan hans mave havde været og den slags), bare i tilfælde af at det skulle ske igen.

 

Min hund var engang ved at kvæles i et af de der formstøbte ben man kan købe alle steder og jeg har aldrig set noget lignende. Det væltede simpelthen ud af hendes mund med tykt, sejt, hvidt skum og jeg har ladet mig fortælle at man kan se det samme ved mavedrejning. Men jeg ved selvfølgelig ikke om det kun er i nogle tilfælde og så kan det jo ikke bruges til at afgøre at det ikke har været et fremmedlegeme i luftvejene eller en mavedrejning (men det kan det jo af gode grunde ikke have været, for så havde du jo opdaget det nu).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen! Det der med at der kommer en masse slim/fråde, både ved kvælnings- og ved epileptiske anfald, er noget mange siger (har også spurgt på buller-forum), men det var der ikke. Han var helt tør om mulen, og der var tørt på gulvet hvor han havde ligget.

 

Én har skrevet at ved epileptiske anfald kan tungen nogle gange falde tilbage i svælget og blokere luftvejene. Det kan godt have været tilfældet. Så har jeg måske ikke set selve anfaldet, men kun eftervirkningen, at han ikke kunne få luft.

 

En smertereaktion tror jeg ikke det kan have været. Han lå jo og sov. Men alle forslag er gode!

 

Jeg tror jeg muligvis tager en tur til dyrlægerne i Årslev, som nok har mere Bulldog-erfaring end min egen dyrlæge.

Redigeret af Umulia
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen! Det der med at der kommer en masse slim/fråde, både ved kvælnings- og ved epileptiske anfald, er noget mange siger (har også spurgt på buller-forum), men det var der ikke. Han var helt tør om mulen, og der var tørt på gulvet hvor han havde ligget.

 

Én har skrevet at ved epileptiske anfald kan tungen nogle gange falde tilbage i svælget og blokere luftvejene. Det kan godt have været tilfældet. Så har jeg måske ikke set selve anfaldet, men kun eftervirkningen, at han ikke kunne få luft.

 

En smertereaktion tror jeg ikke det kan have været. Han lå jo og sov. Men alle forslag er gode!

 

Jeg tror jeg muligvis tager en tur til dyrlægerne i Årslev, som nok har mere Bulldog-erfaring end min egen dyrlæge.

 

De behøver ikke ar have slim og fråde. Det er kun ved mennesker at tungen kan falde tilbage - det kan den ikke på hunde.

Det er i øvrigt klassisk at det sker under hvile.

Synes det er en super ide med dyrlæger der er gode til bullere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har epileptiske anfald en til to gange om md. nu i fem år. Anfaldene er meget forskellige nogle gange svae andre gange meget volsomme, og et par gange så volsomme, at vi troede at hun ville blive kvalt. Tungen falder ikke tilbage på hunde, men Luna har haft kvælings symtomer et par gange. Anfaldene kommer næsten altid når hun sover, hun har aldrig haft et anfald på en gå tur, eller under træning.

Jeg håber ikke at i oplever flere anfald

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har epileptiske anfald en til to gange om md. nu i fem år. Anfaldene er meget forskellige nogle gange svae andre gange meget volsomme, og et par gange så volsomme, at vi troede at hun ville blive kvalt. Tungen falder ikke tilbage på hunde, men Luna har haft kvælings symtomer et par gange. Anfaldene kommer næsten altid når hun sover, hun har aldrig haft et anfald på en gå tur, eller under træning.

Jeg håber ikke at i oplever flere anfald

 

Det lyder rigtig ubehageligt, men trods alt godt at hun kan leve med det, og forhåbentlig er en glad hund til hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Oluf har det fint igen. Der gik kun 10 minutter, så var han helt sig selv. Men medens anfaldet stod på var han bange, og bagefter var han forvirret i nogle minutter.

 

 

Han havde lige ligget i sofaen sammen med mig. Sønnen og jeg var ved at se en film. Oluf hopper ned på gulvet, og kort efter lyder det som om han løber og leger, men i virkeligheden kom han vaklende og stødte ind i ting. Han kunne ikke komme op i sofaen ved egen hjælp, og han ville ikke bæres, så vi sad og holdt om ham indtil det var ovre.

 

 

Jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at tænke på hvor mange lignende anfald, han evt. kan have haft medens jeg ikke har været hjemme Jeg har kun oplevet 2, og håber at det er de eneste.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Så skete det igen, i nat.

Nu er jeg begyndt at tænke på om det kan være en slags søvnforstyrrelse, for det sker tilsyneladende altid når han sover.

I nat er han åbenbart løbet fuld tilt ind i mit skrivebord. Derefter havde han de symptomer, vi har set de andre gange: Ukoordinerede bevægelser og forvirring. 10 minutter senere var han frisk og glad igen.

Jeg har stadig ikke talt med en dyrlæge om det, men vil tage det op ved næste vaccination. I hvert fald er jeg nu overbevist om, at det ikke er noget farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Så skete det igen, i nat.

Nu er jeg begyndt at tænke på om det kan være en slags søvnforstyrrelse, for det sker tilsyneladende altid når han sover.

I nat er han åbenbart løbet fuld tilt ind i mit skrivebord. Derefter havde han de symptomer, vi har set de andre gange: Ukoordinerede bevægelser og forvirring. 10 minutter senere var han frisk og glad igen.

Jeg har stadig ikke talt med en dyrlæge om det, men vil tage det op ved næste vaccination. I hvert fald er jeg nu overbevist om, at det ikke er noget farligt.

 

Øv :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

men epilepsi er jo netop ofte forskelligt for alle. Det lyder evt som petit mal episoder? Hvor hunden ikke helt mister bevistheden.

 

Når min søster har petit mal bliver hun fjern i øjnene og sidder helt stille. Hun løber i hvert ikke gennem rummet og brager ind i ting. Men som du siger, det kan være forskelligt.

Jeg har aldrig set et af Olufs anfald starte, så ville jeg nok blive lidt klogere. Men lige nu tror jeg det er en slags søvngængeri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når min søster har petit mal bliver hun fjern i øjnene og sidder helt stille. Hun løber i hvert ikke gennem rummet og brager ind i ting. Men som du siger, det kan være forskelligt.

Jeg har aldrig set et af Olufs anfald starte, så ville jeg nok blive lidt klogere. Men lige nu tror jeg det er en slags søvngængeri.

kunne man evt forestille sig at han bliver midlertidigt blind, og derfor bliver bange og løber rundt/prøver at komme "væk fra det"?

Link til indlæg
Del på andre sites

kunne man evt forestille sig at han bliver midlertidigt blind, og derfor bliver bange og løber rundt/prøver at komme "væk fra det"?

 

Det er ikke umuligt. Men hvis han sover når det sker, ville han jo ikke opdage det :vedikke:

Det er i øvrigt også første gang, det har været så voldsomt. De andre gange har han bare lavet lidt "hjulspin" på stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...