Hop til indhold

Forebyggelse af hjerte- og lungeorm


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

En kort historik:

 

Bella bliver 4 år her til februar, og har haft lungeorm 1. og 3. år, og hjerteorm 2. år. Alle gange er hun blevet smittet i efteråret, og har vist tydelige symptomer omkring januar. Nu bliver hun forebygget med advocate i år, og det ser ud til at virke:5up:

 

Dorit er ikke blevet forebygget, og er lige testet positiv for lungeorm. Hun havde meget vage symptomer, men det var der, og hysteriske mig strøg straks til dyrlægen med lorte. Der var meget få larver i hendes afføring - heldigvis.

 

Nu er jeg ikke så meget i tvivl om at de bliver smittet hjemme i vores egen have. Så til foråret og sommeren over, bliver der lagt sneglegift ud. Det kan ikke være anderledes. Og så må begge forebygges næste sensommer/efterår.

 

Som sagt bliver Bella forebygget med advocate. Og det lader til at være effektivt. Men..... Det er jo pipetter, og det er noget rigtig giftigt stads! Og så er det det aberdabei at de ikke må bade i flere dage før og efter.

 

Er der nogen der har erfaring med at forebygge med panacur eller milbemax i stedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen erfaringer m orm og derfor heller ikke m forebyggelse eller behandling, men jeg har netop deltaget I en undersøgelse om emnet og undersøgelsen tyder på, at man arbejder på at udvikle knap så skrappe, men stadig effektive produkter til bl.a forebyggelse af orm. Det hjælper jo ikke dig her og nu, men der er fokus på området.

 

Hvad siger dyrlægen til de øvrige produkter? Har du overvejet at henvende dig til KVL og høre om deres erfaringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak alle sammen.

 

Det mest positive der er at sige, er at jeg ikke er så nervøs når det "bare" er lungeorm - den mølle har jeg jo været igennem med Bella et par gange.

 

Jeg tror at jeg vil bede dyrlægen om at kontakte KVL og høre om andre forebyggende midler. Han har tidligere været i kontakt med dem, vist nok dengang Bella skulle behandles for hjerteorm, og det er dem der har anbefalet advocate. Men det er jo efterhånden halvandet år siden, og meget kan jo være sket siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det alle snegle eller bestemte typer, men skal være på vagt ifht.?

 

Jeg har hørt at det er alle snegle, men hjemme hos os har vi nærmest ingen dræbersnegle eller almindelige skovsnegle. Vi har heller ikke særlig mange snegle med hus. Men tilgengæld har vi sygt mange af de der små snegle på 1-2 cm uden hus (agersnegle?). Og det er dem jeg mistænker for at bringe smitten videre. De sidder jo ofte på græsstrå, på hundenes legetøj eller under barken på pinde, og jeg tror at det er der hundene spiser dem. Hundene kommer tit ind fra haven med de snegle i pelsen også:badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle lige til at spørge om det samme som Sitto, hvad var det der gjorde at du mistænkte at Dorit var smittet? Man går da hen og bliver lidt små hysterisk mht snegle, altså jeg bliver hysterisk om mine hunde er smittet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at du må hænge mig op på det, så mener jeg at Milbemax dræbers neglene i kroppen her og nu og derfor tror jeg ikke man kan forebygge på den måde med det. Vi har også virkelig mange snegle. Det var værst sidste og forrig år. Der kunne vi godt samle op mod 100 om aftenen, lige når der var faldet dug, i sommerperioden. Derudover har jeg også gået rundt uden for hegnet om hundehaven og drysset med sneglegift hele vejen rundt.

Sille får tjekket prutter en gang hver halve år hos dyrlægen og ca. En gang om mdr. Laver jeg selv en hjemmelavet Baerman test. Jeg lyder måske lidt hysterisk... Det er jeg også :ivrig: men når man først har haft det inde på livet, så...

godt du fik hende tjekket...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun hoster/harker, har haft dårlig mave 1-2 gange om ugen og så har hun sprunget sin aftensmad over et par gange:shock: Dorit har normalt betonmave, og har altid kastet sig over sin mad som om hun var blevet sultet i en uge.

 

Hun har fået første pille, og er lidt sløj:( Manden er heldigvis hjemme med hende hele ugen, så hun skal bare forkæles:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun hoster/harker, har haft dårlig mave 1-2 gange om ugen og så har hun sprunget sin aftensmad over et par gange:shock: Dorit har normalt betonmave, og har altid kastet sig over sin mad som om hun var blevet sultet i en uge.

 

Hun har fået første pille, og er lidt sløj:( Manden er heldigvis hjemme med hende hele ugen, så hun skal bare forkæles:hjerte:

Ok tak for svar. Det er heldigvis ikke symptomer vi oplever herhjemme. Man blev jo pludselig lidt hysterisk! :genert:

 

Godt manden er hjemme til at forkæle Dorit. Håber snart hun er på toppen igen! :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok noget skidt med dem i egen have. Ferramol som du linker til er gangske rigtigt ufarligt for pattedyr og fugle. Det består af hvedeklister og jern og det er vist det. men hundene kan godt lide det, så har man en hund der spiser alt, så kan det nok godt være smart at sprede det meget tyndt ud, så de ikke kan få fat i det.Ikke fordi de tager skade, men fordi det er dyrt hundefoder, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun hoster/harker, har haft dårlig mave 1-2 gange om ugen og så har hun sprunget sin aftensmad over et par gange:shock: Dorit har normalt betonmave, og har altid kastet sig over sin mad som om hun var blevet sultet i en uge.

 

Hun har fået første pille, og er lidt sløj:( Manden er heldigvis hjemme med hende hele ugen, så hun skal bare forkæles:hjerte:

 

TAK for svar, og rigtig god bedring med lille Dorit :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber snart Dorit er frisk igen :bighug:

Hvad giver du får at få tjekket de 3 lorte? Overvejer om jeg skulle få tjekket mines, vi havde sygt mange snegle i det gamle hus. Der er dog ingen hosten, men af og til lidt dårlig mave.. :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber snart Dorit er frisk igen :bighug:

Hvad giver du får at få tjekket de 3 lorte? Overvejer om jeg skulle få tjekket mines, vi havde sygt mange snegle i det gamle hus. Der er dog ingen hosten, men af og til lidt dårlig mave.. :-/

 

Jeg giver 375 kr. for 3 lorte.... Synes egentlig det er ret dyrt:???:

 

Det med maverne har været gældende for begge, altså at de pludselig har haft en dag med virkelig dårlig mave, og så er helt ok igen dagen efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne, har du fået talt med dyrlægen og forebyggende behandling - om der ændrede vejledninger/nye produkter?

 

Nej, ikke endnu.

 

Dorit skal ud på Århus Dyrehospital i januar og steriliseres, så i første omgang snakker jeg med dem. Og så må jeg sende en mail til KU en dag. Eller bede min søde, søde dyrlæge om at snakke med dem næste gang jeg skal derud:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...