Hop til indhold

hjælp til lidt mere info!?


Gæst maria&kenni
 Share

Recommended Posts

Gæst maria&kenni

HEj alle.

 

Ja dette er så mit første indlæg, da jeg lige har meldt mig ind:) jeg håber i kan hjælpe mig.

 

Min kæreste og jeg har besluttet at vi skal have en hund i dt nye år. beslutningen er faldet på en Finsk lapphund.

Det lå lidt i luften, da jeg hele mit liv har haft denne race.

 

Jeg ville sådan set bare hører hvad i har af er erfaringer, råd osv??

 

Vi kan ikke rigtig beslutte os om det skal være en han eller en tæve. Vi er virkelig i tvivl. Vi vil derfor også gerne hører jer om hvad i har af råd og erfaringer med dette??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender intet til racen, så det kan jeg ikke hjælpe med, men hvis du har haft den før er du nok helt klar over hvad sådan een kræver ;-)

 

Vi valgte at få en tæve, da vi købte hund... Dette skyldes dårlige oplevelser i omgangskredsen med hanhunde med egetkøns-aggression... Herudover har manden altid haft tæver i sin barndom, så han var glad for tævernes sind...

 

Jeg kunne ikke tænke mig en anden hund end hende jeg har fået :mrgreen: men sådan havde det sikkert også været havde jeg fået en hanhund...

 

det var overhovedet ikke til hjælp, vel? :lol: jeg hopper ud af tråden igen hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maria&kenni

hehe jo det var fint.

 

Altså ja jeg kender rigtig meget til racen det er virkelig dejligt. Jeg spurgte min mor forleden om hun, hvis hun kunne vælge om igen om hun så stadig ville have en han, da de har haft lidt problemer med dominans og tanker om at kasterer ham da han har været lidt ustyrlig i perioderne:-)

Der svarede hun at hun ville vælge en tæve, da den knytter sig mere og er lettere at opdrage på, da den ikke har brug for at dominerer og pisse territorium af hele tiden.

 

Synts bare det er svært Jeg har altid haft hanner???:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hanhund og er MEGET glad for ham, så jeg ville selvfølgelig aldrig vælge om. Men min næste hund bliver nok en tæve, tror jeg. Jeg har fået min hund kastreret, da han stressede meget over løbske tæver, og hvis man som jeg bor i byen, er der næste altid en tæve i nærheden, der er i løb. Med en hunhund er der selvfølgelig netop løbetiderne at tage hensyn til, men det er trods alt i mere begrænsede perioder. Og så er der jo det med egetkønsaggression, som er mere fremherskende blandt hanhunde. Min egen hund har selv lidt af det, og det kan til tider være noget belastende.

 

Men igen, min hanhund er dejlig, og jeg ville ikke bytte ham for 1000 søde tæver, for man ender jo altid med at være super glad for den hund, man får. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm...

Hvis du har haft finsk lapphund hele dit liv, så må du da vide en del om racen?

 

Om I vil have han eller tæve, det kan osse komme an på hvad du har haft som barn og ung.. Nogle mennesker holder sig til hunde af samme køn hele livet. Andre vil prøve "noget andet" og skifter køn (på hunden:roll:) for at prøve DET. --Og så kan man også vælge at lade det være afhængig af, hvilke hvalpe der bliver født på det tidspunkt hvor man gerne vil have hund. ---der bliver registreret under 100 lapphunde om året herhjemme, så der kan være lang ventetid på en hvalp.

 

Jeg vil foreslå, at I starter med at kontakte de 4 kenneler, som Dansk Kennelklub har på deres opdrætterliste. Tag rundt og besøg dem alle fire. DEREFTER sætter I jer stille ned derhjemme og snakker om, hvad I har set og hørt de 4 steder.

---Måske ved I så, præcis hvilken kennel I helst vil have hvalpen fra. Og så kontakter I den kennel og bliver sat på venteliste til en hvalp.

 

Opdrætterlisten finder du her:

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

 

--Du klikker på "opdrættervejviser" ude i venstre side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hehe jo det var fint.

 

Altså ja jeg kender rigtig meget til racen det er virkelig dejligt. Jeg spurgte min mor forleden om hun, hvis hun kunne vælge om igen om hun så stadig ville have en han, da de har haft lidt problemer med dominans og tanker om at kasterer ham da han har været lidt ustyrlig i perioderne:-)

Der svarede hun at hun ville vælge en tæve, da den knytter sig mere og er lettere at opdrage på, da den ikke har brug for at dominerer og pisse territorium af hele tiden.

 

Synts bare det er svært Jeg har altid haft hanner???:roll:

 

Det markerede: Oplever du selv at dine hanhunde har været mindre knyttet til dig end det du ser med andres tæver?

 

Tæver er lige så dominante og pisser lige så meget territorium af som hanhunde. Det opleves måske ikke sådan af mange tæveejere, men tæverne er lige så langt fremme i skoene.

 

Statistikkerne siger, at der er størst risiko for at få en problemhund ud af en hanhund.

 

Selv har jeg haft både hanner og tæver og den med at hannerne knytter sig mindre er helt hen i skoven.

De to hunde jeg har været mest knyttet til var/er hanhunde.

 

Hanhundene kan være langt nemmere at træne end tæver, da sidstnævnte kan være hormonramt i lange perioder før og efter løbetiderne, men tæver KAN være nemmere at opdrage.

 

Min oplevelse er at vigtigere end kønnet er matchet mellem hundeindividet og ejeren.

 

Gør hvad du synes føles mest rigtigt, ikke hvad andre siger :-D

 

Og så ellers velkommen til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maria&kenni

Ja jeg ved en masse om racen, men tænkte bare at der måske var nogen der havde noget de kunne skrive om en som er første gangs køber :D

 

Tusinde tak får det. Vi er så heldige at vi har fundet ud af hvos vii skal have den fra og er blevet skrevet op:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maria&kenni

Tak for jeres svar alle sammen. Vi er stadig lidt i tvivl om hvad det skal være, men vi har også en del tid endnu til at tænke over det, da tæven vi skal have hvalpen fra ikke engang er gravid endnu :-D

 

Men tak for svarende og jeres venlighed. Skal nok lige få smidt en tråd op inde i præsenter dig selv om mig, så jeg kan få lov til at hilse på jer og kan hører lidt om mig. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...